![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Burgemeester
|
|
|
|
|
|
|
#82 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De NVA zoog het VB voor een groot stuk leeg. Dat is toch duidelijk zeker. Zelfs meer dan één VB-er op dit forum stemde NVA. Tot hun grote latere ontgoocheling. Tenminste bij ettelijke onder hen. Maar ja, zij hadden het kunnen weten; wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten.
De morele les: NOOIT overlopen! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2015 om 12:04. |
|
|
|
|
|
#83 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Tevens tot grote ontgoocheling van de spa aanhang die hun partij uit iedere regering in dit land gesjot zagen en al hun postjes verloren. Men heeft zelfs een naam voor het fenomeen: soske sjot. |
|
|
|
|
|
|
#84 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Gelet op de cijfers en statistieken, kan men van die waarschijnlijkheid wel uitgaan, het is echter geen vaststaand feit. Ik ken persoonlijk mensen die in de afgelopen jaren voor verschillende partijen gestemd hebben, waaronder CD&V, Open VLD, VB en N-VA. Dat fluctueert dus. Iemand die bij de laatste verkiezingen op het VB heeft gestemd, heeft dat daarom de keer daarvoor niet ook gedaan. Kan men dan spreken van 'de VB-stemmer'? Ik denk dat veel mensen niet tot een vast kiespubliek behoren. Overigens lijkt de stelling van TheFourHorseMen mij ook vrij waarschijnlijk. Dat het economisch programma van N-VA te rechts zou zijn voor het vaste kiespubliek van bijvoorbeeld het VB. Wat niet wegneemt dat mensen omwille van verschillende redenen op een bepaalde partij stemmen. Niemand voelt zich namelijk 100% vertegenwoordigd door één welbepaald partijprogramma, althans niemand die ik ken. Daarnaast was er behalve de globale tendens (dat veel VB-stemmen van vorige verkiezing naar N-VA zijn gegaan met de laatste verkiezing) een analyse dat op lokaal niveau een heuse stemmendans gaande was tussen verschillende partijen. Bij de resultaten in veel gemeenten bleken behalve VB vaak ook andere partijen zware verliezen te lijden en won N-VA stemmen van verschillende partijen. Dus er is wel enige nuance nodig vooraleer je simpelweg beweert dat louter alle VB-stemmen integraal naar N-VA zijn gegaan. Laatst gewijzigd door Woordenaar : 19 januari 2015 om 12:43. |
|
|
|
|
|
|
#85 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat men niet exact op de stem na kan berekenen hoe die verschuiving is gebeurd, zoals u stelt, dat klopt. Heel exact kan men dit niet zeggen. Maar wel ongeveer. En eigenlijk is die denkoefening niet eens zo moeilijk. Het verlies van het VB zal toch zeker niet gegaan zijn naar de Groenen in ieder geval. Of wel? Naar de CD&V? Vergeet het! Naar de Spa? Die hebben verloren. Naar de OVLD? Ja, Maggie De Block zal misschien wel enkele VB stemmen hebben gerecupereerd. Naar de PVDA? Weinig waarschijnlijk. En wat blijft er dan nog over voor een Vlaams-nationalistische VB-kiezer? De Vlaams-nationalistische NVA natuurlijk. Vaneiges. Is dit dan zo lastig te begrijpen? Maar... het zit anders! Vele NVA-ers hier en elders voelen zich duidelijk gegeneerd en hebben grote moeite om toe te geven dat zij eigenlijk vooruit zijn gegaan door het het verlies van het VB. En daarom draaien en keren ze zich in alle bochten om dit af te zwakken. Zó en niet anders zit het in mekaar! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 januari 2015 om 13:20. |
|
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Iets mis mee?
|
|
|
|
#87 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Doorheen de hele verkiezingscampagne heeft de partij dit overduidelijk gemaakt; dat een nieuwe regering met de N-VA niets met betrekking tot een nieuwe staatshervorming in het regeerakkoord zou zetten. Het VB heeft ook al regelmatig laten vallen dat ze het economisch programma van de N-VA te hardvochtig en te (neo-)liberaal vindt. Dus de keuze van iemand die tot voor kort VB stemde om nu N-VA te stemmen uit vlaams-nationalistische overwegingen lijkt mij onlogisch. Volgens VB mandatarissen zelf was de N-VA geen optie omdat ze het communautaire even van de agenda geschrapt hadden en ze socio-economisch dichter bij Open VLD stonden dan bij het VB. Zoals reeds gezegd, kunnen we naar alle waarschijnlijkheid aannemen dat er wel wat VB-stemmen nu naar N-VA zijn gegaan. Maar behalve het VB heeft, naar eigen zeggen, geen enkele partij echt 'verloren'. Niet dat dit een argument is in deze, maar goed. Maar de grote verliezen die het VB ontegensprekelijk geleden heeft, hebben hun weg gevonden naar verschillende partijen, waaronder zeker N-VA. Zoals reeds gezegd in voorgaande post, rekening houdend met de meer gedetailleerde resultaten van alle gemeenten, heeft het VB volgens mij wel degelijk stemmen verloren aan CD&V, Open VLD, zelfs Groen en PVDA. Globaal gezien allicht in mindere mate dan aan de N-VA, maar niet minder substantieel denk ik. U heeft inderdaad niet gezegd dat ALLE VB-stemmen integraal naar de N-VA zijn gegaan, dat was mijn fout. Ik wilde enkel nuanceren dat de meest voor de hand liggende optie volgens de meeste mensen, niet persé de realiteit is, ondanks de ideologische waarschijnlijkheid. Stemmen gebeurt vaak emotioneel en is dikwijls een momentopname die zeer veranderlijk blijkt. Laatst gewijzigd door Woordenaar : 19 januari 2015 om 14:04. |
|
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daily Mail - Now even the Pope says he would PUNCH someone who insulted his mother as he says there are 'limits to freedom of speech' following Charlie Hebdo attack |
|
|
|
|
|
|
#90 | |
|
Minister
|
Citaat:
De mond vol over verdraagzaamheid, naastenliefde, vergevingsgezindheid, ... Tot iemand kritiek op hen en hun godsdienst durft hebben.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin) |
|
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|