Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2015, 22:03   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
U zoekt spijkers op laag water.

Het kleinste kind weet hoe we daar over spreken:
legale abortus tegenover de nog steeds strafbare vorm er van.

U probeert de discussie te vergiftigen. Ik neem u dat kwalijk.

.
Aha. Wat Open VLD dus voorstelt, is naar uw mening dus "spijkers op laag water"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 04:36   #82
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor mij is de overheid helemaal niet "de scheidsrechter", wel integendeel!
Wie voor jou De Ultieme Scheidsrechter is, is in de loop der jaren vrij duidelijk geworden. Dat klopt.
Oud 10 april 2015, 07:51   #83
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sedert wanneer horen we onwetendheid als een deugd te beschouwen?
Sedert Terullianus. Zijn uitspraak:
Non academicus sum, sed christanus.

Zulke uitspraken en zulke houding maakten dat het voor Celsus kinderspel was de spot te drijven met de 'domheid' van de christenen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 07:59   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is de overheid helemaal niet "de scheidsrechter", wel integendeel!
Ik wil nog begrijpen dat voor jezelf er naast de wettelijke normen nog godsdienstige normen zijn die je wilt naleven.

Maar dat je niet zou aanvaarden dat een democratisch parlement zou beslissen dat abortus in die en die omstandigheden niet meer in het strafwetboek thuis hoort, zou alleen maar betekenen dat je zo extremistisch bent dat godsdienst verplicht voor iedereen boven de democratie zou behoren te staan.

Net zoals extreme Moslims de koran en sharia boven de democratie stellen.

Ik zal je bestrijden met alle democratische middelen.
Gelukkig voor mij ben jij al lang niet meer de grondstroom in Vlaanderen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:50   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil nog begrijpen dat voor jezelf er naast de wettelijke normen nog godsdienstige normen zijn die je wilt naleven.

Maar dat je niet zou aanvaarden dat een democratisch parlement zou beslissen dat abortus in die en die omstandigheden niet meer in het strafwetboek thuis hoort, zou alleen maar betekenen dat je zo extremistisch bent dat godsdienst verplicht voor iedereen boven de democratie zou behoren te staan.

Net zoals extreme Moslims de koran en sharia boven de democratie stellen.

Ik zal je bestrijden met alle democratische middelen.
Gelukkig voor mij ben jij al lang niet meer de grondstroom in Vlaanderen.

.
Onmiddellijk valt op hoe u er niet in slaagt inhoudelijk te blijven, maar het over een persoonlijke boeg gooit ("ik zal je bestrijden..."). Nochtans gaat het om opvattingen, ideeën, meningen... U mag het inderdaad daarmee oneens zijn, net zoals het ook mijn democratisch recht is het oneens te zijn met een bepaalde wet.

Of ontkent u dat? Uit uw bericht lijkt immers die houding te spreken, vooral als u uithaalt dat de democratie hierdoor met voeten zou worden getreden.
Oud 10 april 2015, 08:52   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Zulke uitspraken en zulke houding maakten dat het voor Celsus kinderspel was de spot te drijven met de 'domheid' van de christenen.
Of hoe u weer goochelt met citaten zonder de context mee te nemen voor een juist begrip. U zou nochtans moeten weten waar het woord "academicus" hier naar verwijst.
Oud 10 april 2015, 09:47   #87
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom is dat volgens u een persoonlijke zaak?
Als iemand dat doet in zijn eigen leven , kan ik daar toch helemaal niets aan doen?? wie kan nu beslissen in iemand anders zijn plaats?? en wie kan oordelen ?? Léonard oordeelt ... & die abortus pleegt oordeelt ook , volgens de bijbel kan een mens niet oordelen ... nogal bizar om te begrijpen hé,

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 10 april 2015 om 09:49.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:00   #88
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Aha. Wat Open VLD dus voorstelt, is naar uw mening dus "spijkers op laag water"?
Abortus plegen trekt op niets ... dat is waar , ik was feitelijk ook geschokt door die uitspraak van dien VLD er .. als de mensheid geen respect meer kan opbrengen zijn we helemaal verloren in de wereld ,maar ook de vrouwen die het gedaan hebben kunnen nooit meer terug keren dat is nog het ergste , er zou meer opvang en begeleiding moeten komen voor mensen die op het punt staan abortus te plegen om hen te overtuigen het kind te houden in de plaats .. dat ze daar eens werk proberen van te maken , we moeten streven naar een beter wereld ... zou dat misschien DE ZIN VAN HET LEVEN INHOUDEN?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:05   #89
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Léonard moet zich niet boven de goeie GOD almachtige plaatsen...
Noch Leonard noch jouw 'god' hebben iets te zeggen in deze materie. De wet telt voor iedereen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:08   #90
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De huidige abortus en euthanasie wetten zijn dan ook nog verre van volmaakt, en moeten nog gewijzigd worden in de zin zoals de actuele meerderheid van Vlamingen dit wenst.

Maar zoals jij het voorstelt, gaan we het wettelijk maken dat je "abortus" kan plegen op een kind tot de leeftijd van 12 jaar, en euthanasie mogelijk maken vanaf een maand voor de geboorte .... dik overdreven dus, en wel met non-emo-argumenten.

.
Belgen. Het betreft federale wetgeving.
Oud 10 april 2015, 10:12   #91
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Indien Tertullianus zou gezegd hebben : "credo quia absurdum" , dan getuigt deze uitspraak in ieder geval van weinig wetenschappelijke bereidheid.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:12   #92
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom is dat volgens u een persoonlijke zaak?
Omdat de wetgever het initiatief bij de vrouw legt om abortus aan te vragen. Enkel zij kan de vraag indienen en uiteraard ligt de finale keuze om er mee door te gaan ook bij haar. En niet bij een partner, familie, vrienden enz.
Oud 10 april 2015, 10:17   #93
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat? Heel eenvoudig: wat in de moederschoot groeit, is een ander organisme dan de moeder. De slogan "beschikken over je eigen lichaam" klopt dus voor geen meter.
De wetgever heeft daar anders over beslist. Case closed dus. Indien je niet akkoord bent daarmee, moet je maar een parlementair initiatief laten nemen en er een meerderheid voor vinden.
Oud 10 april 2015, 21:47   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De wetgever heeft daar anders over beslist. Case closed dus. Indien je niet akkoord bent daarmee, moet je maar een parlementair initiatief laten nemen en er een meerderheid voor vinden.
Bijgevolg is het helemaal niet "case closed". In een parlementaire democratie kan er altijd een initiatief worden genomen om bepaalde wetten te wijzigen. In een democratie heeft iedere burger ook steeds de vrijheid zich in te zetten voor een wetswijziging.
Oud 10 april 2015, 21:49   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Als iemand dat doet in zijn eigen leven , kan ik daar toch helemaal niets aan doen?? wie kan nu beslissen in iemand anders zijn plaats?? en wie kan oordelen ?? Léonard oordeelt ... & die abortus pleegt oordeelt ook , volgens de bijbel kan een mens niet oordelen ... nogal bizar om te begrijpen hé,
U verwart hier het moreel oordeel over wat zonde is en niet aan de ene kant en het oordeel over een persoon en de diepste motieven die hem of haar tot bepaalde daden aanzetten.
Oud 10 april 2015, 22:31   #96
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bijgevolg is het helemaal niet "case closed". In een parlementaire democratie kan er altijd een initiatief worden genomen om bepaalde wetten te wijzigen. In een democratie heeft iedere burger ook steeds de vrijheid zich in te zetten voor een wetswijziging.
Ik wens je alvast veel geluk. Als Miet Smet al aangeeft dat ze spijt heeft dat ze indertijd tegen abortus heeft gestemd, zie ik het terugdraaien van de wet nog niet meteen gebeuren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 22:32   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik wens je alvast veel geluk. Als Miet Smet al aangeeft dat ze spijt heeft dat ze indertijd tegen abortus heeft gestemd, zie ik het terugdraaien van de wet nog niet meteen gebeuren.
Is Miet Smet ergens een referentie?
Oud 11 april 2015, 07:28   #98
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is Miet Smet ergens een referentie?
Tuurlijk wel. Indien ze geen CD&Ver was geweest niet natuurlijk. Maar als er al mensen zijn binnen de CD&V die voor de abortuswet zijn is dit wel een belangrijk gegeven denk ik.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2015, 07:34   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Tuurlijk wel. Indien ze geen CD&Ver was geweest niet natuurlijk. Maar als er al mensen zijn binnen de CD&V die voor de abortuswet zijn is dit wel een belangrijk gegeven denk ik.
Waarop is uw opvatting dan wel gesteund dat Miet Smet een belangrijke rol heeft gespeeld in dit debat?
Oud 11 april 2015, 08:36   #100
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onmiddellijk valt op hoe u er niet in slaagt inhoudelijk te blijven, maar het over een persoonlijke boeg gooit ("ik zal je bestrijden..."). Nochtans gaat het om opvattingen, ideeën, meningen... U mag het inderdaad daarmee oneens zijn, net zoals het ook mijn democratisch recht is het oneens te zijn met een bepaalde wet.

Of ontkent u dat? Uit uw bericht lijkt immers die houding te spreken, vooral als u uithaalt dat de democratie hierdoor met voeten zou worden getreden.
De staatsvorm die wij kennen, is meer dan "droge" democratie.
Het wordt wel eens omschreven als democratie naar Westers model.
Naast de volksvertegenwoordiging staan daar centraal de rechten van de mens in. En een van de elementen daar in is dat ge individuele vrijheden hebt, die hoog in het vaandel gevoerd worden.

Kaloten bestrijden die individuele vrijheid.
Ze willen niet alleen dat hun eigen geloofsgenoten aanvaarden dat abortus zonde is; neen, ze willen ook nog eens dat niet-geloofsgenoten in de gevangenis vliegen omwille van die zonde.

Je hebt het recht om voor een kaloten-democratie te gaan.
Maar het irriteert mij mateloos.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be