Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2015, 12:41   #81
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

... maar maakt het openbaar vervoer ook weer een pak duurder. Bovendien, met de nieuwe treinen en de verhoogde perrons wordt het ook eenvoudiger voor reizigers met beperkte mobiliteit om zelf op en af de trein te raken, ook al is er nog veel werk aan de winkel. Het is wel spijtig dat de NMBS geen gulden middenweg zoekt tussen het sluiten van het station (niet de stopplaats), en een 24-uursdienstverlening in elk gat. In Nederland zijn de meeste Wizzls ondertussen weliswaar gesloten, maar het concept vind ik nog steeds zeer geslaagd: een krantenwinkel met hapjes, waar je ook een kaartje kan kopen, en dat als aanspreekpunt kan dienen bij problemen, in het oude stationsgebouw, of op zijn minst in de directe omgeving. Een lokettist die misschien 30 kaartjes verkoopt op een dag (veel reizigers hebben een abonnement), kost meer dan de kaartjes alleen opbrengen, en dat geld kan m.i. beter geïnvesteerd worden in treinen. Als die lokettist ook andere diensten verkoopt, dan kan de balans echter sneller in het voordeel van die lokettist overhellen. Maar de NMBS durft dat blijkbaar niet aan...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 13:56   #82
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Met nieuwe treinen en verhoogde perrons heb je nog altijd personeel nodig om de plaat te leggen waarover de rolwagen in de trein geraakt. In de nieuwe Desiros is dit wel ingebouwd maar je hebt nog altijd personeel nodig om dit te bedienen. En ook naar de veiligheid toe, want als je een rolwagen de trein in of uit rijdt moet je een flikkerlamp hangen om de aandacht van de treinconducteur te trekken. De treinconducteur moet ook een papier 2 x knippen om de veiligheid. Want wat gaat er gebeuren als die rolwagen op eigen wil de trein wil inrijden of uitrijden en de trein vertrekt op dat ogenblik?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:11   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Ik denk in termen van problemen en probeer op voorhand een oplossing te zoeken. Want wat als het probleem zich voordoet? Dan is er iemand die ergens op een perron blijft staan en niet geholpen word. En die persoon moet dan zelf maar een oplossing bedenken. Maar als die persoon een zoon of dochter van een werkman is dan gaat er niks gebeuren. Maar als die persoon een zoon of dochter van een baas van de spoorwegen is of van iemand uit de Belgische politiek dan zal er wel reactie komen. Het is toch beter om een oplossing voor een probleem te zoeken voordat het probleem zich stelt dan op het moment zelf van het probleem naar een oplossing te zoeken.
Er zijn toch ook scenario's voor als er zich problemen in een nucleaire facility zich voordoet. Er zijn toch ook rampenplannen voor als er zich een ramp voordoet. Op het moment van een ramp een oplossing zoeken zou dom zijn. En ik vind dat die één persoon die niet geholpen word op een perron omdat er geen personeel aanwezig is ook recht heeft op een oplossing op voorhand. En ja schoofzak, die moeten een private trein 24 op 24 voor hun deur krijgen maar wat ben je met die trein als er geen personeel is. In de plaats van het in het belachelijke te trekken zou je beter voor een oplossing zorgen.
Mijn oplossing is: zet genoeg personeel in in de stations en hou de stations open ipv ze te sluiten. Dit zorgt ook nog eens voor werkgelegenheid.
De dubbele bodem in mijn bericht, was enkel bedoeld voor wie wat vertrouwd is met dubbele bodems. Dit vergt een en ander, en dat was ik spijtig genoeg vergeten.

Ik bedoelde: alles wensen is onmogelijk.
Mocht ik baas zijn van de nmbs, ik zou voor die stations toch trachten dat de kaartjesknipper een tiketje aan de niet-verhoogde prijs zou kunnen verkopen.
En de kaartjesknipper een handje te laten toesteken om de mensen met beperkingen aan te moedigen om klant te worden/blijven. Misschien met daar ook wat technische voorzieningen op de treinen bij te bedenken.

Anderzijds ben ik realist genoeg: mensen met erkende beperkingen krijgen veel financiële voordelen. Onder andere ruime vrijstellingen van autotaks. Weet ik uit mijn directe dichte familie.
Die tegemoetkoming dient natuurlijk voor iets. Niet om te sparen voor de erfgenamen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:16   #84
groentje
Minister-President

Standaard

Het is niet omdat de huidige procedure zo omslachtig en arbeidsintensief is, dat dat in de toekomst zal blijven. De politiek van de Europese Unie is net om de autonomie van minder mobiele reizigers te vergroten, zodat ze geen hulp nodig hebben. Als het perron op gelijke hoogte ligt als de trein, dan heb je slechts een automatisch uitschuifbare plank nodig van een paar cm om de spleet tussen trein en perron te dichten, en kan een rolstoelreiziger net zo vlot in- of uitstappen als gelijk welke andere reiziger.
De automaten doen hun werk nog niet goed (genoeg), en zouden veel intuïtiever moeten werken, alle betalingsmiddelen aanvaarden, en automatisch het beste tarief voorstellen, maar eenmaal dat in orde, doet een automaat het bijna even goed als een lokettist.
En voor blinden en slechtzienden kan er meer worden omgeroepen. Zo zag ik in Stockholm bijvoorbeeld dat bussen niet alleen elke halte omroepen in het voertuig (bij De Lijn nog altijd toekomstmuziek...), maar ook buiten het voertuig aan de halte. Zo weet een blinde waar de deur zit, en waarheen de bus gaat. Zoiets zou ook voor de trein mogelijk moeten zijn.
En ja, ik mis ook het menselijk contact, daarom ook, dat ik ervoor pleit om niet holderdebolder elk loket te sluiten, maar ook aan alternatieve verkoopskanalen te denken die wél bemenst worden, en die voor een groter comfort zorgen, door bijvoorbeeld de wachtzaal toegankelijk te houden. Maar ik besef wel dat het niet mogelijk is om zomaar alle loketten te behouden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 8 juni 2015, 16:47   #85
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Bij de nieuwe treinen(Desiro) schuift de plank uit maar niet lang genoeg om daar een rolwagen over te laten rijden.Is een aparte procedure. En wat gaan jullie doen ivm de veiligheid. De treinbegeleider moet verwittigd worden dat hij een rolwagen meekrijgt op zijn trein. Maar wie gaat dat doen als er geen personeel is? En u schrijft 'als' het perron op gelijke hoogte ligt maar in alle stations verschillen de perrons van hoogte.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 8 juni 2015 om 16:48.
Oud 8 juni 2015, 16:56   #86
groentje
Minister-President

Standaard

Zoals ik zei, als een rolstoelreiziger op eigen houtje de trein in en uit kan rollen, dan hoeft de treinbegeleider niet op de hoogte gebracht te worden. Toegegeven, daar zitten we nog lang niet, Infrabel mag de perrons dan wel aan het ophogen zijn, ze zijn er nog lang niet mee klaar, en ook de treinen zijn verre van allemaal aangepast, zelfs de nieuwste hebben gebreken. Maar het is wel waar we naar evolueren. En maar best ook, nu moet een rolstoeler minstens een dag op voorhand assistentie vragen, even met Alain Provist op stap gaan, zit er niet in.
Jeroen Boone
Oud 8 juni 2015, 17:24   #87
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En dit is dan het gevolg:
Loketten bij NMBS zullen gesloten blijven op 19 juni.
Met dank aan Het Laatste Nieuws.
Oud 8 juni 2015, 20:25   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in het weekend weeral in de krant: stationsloketten Genk en Diest sluiten 's namiddags in weekend. Dus in het weekend geen loketpersoneel om kaartje te kopen maar automaten die niet werken met bankkaarten.
Bij mijn weten werken al die automaten met bankkaart.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 22:13   #89
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Bij de nieuwe treinen(Desiro) schuift de plank uit maar niet lang genoeg om daar een rolwagen over te laten rijden.
Het is mogelijk om in de treeplank sensors in te bouwen, zodat die uitschuift tot er nog maar een cm over is. Zo is het al bij vele treinen in Zwitserland bijvoorbeeld. Daar kunnen rolstoelgebruikers dus al op vele stations geheel zonder hulp de trein op. Dat moet ook, want op stoptreinen heb je hier al lang geen conducteurs meer.

Het is dus gewoon maar een kwestie van de juiste middelen, en de juiste wil...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 10:32   #90
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Juiste middelen en juiste wil. Klopt. Maar hoe gaat de persoon in een rolwagen op het juiste perron geraken als er nog stations in België zijn die geen aangepaste liften of helemaal geen liften hebben voor rolwagens. In Hasselt bijvoorbeeld moet je nog over de dienstweg gaan om van perron 1 naar de andere perrons te gaan. Daar moet je de toestemming van het seinhuis voor krijgen. Maar als er ergens op één perron een trein staat dan krijg je de toestemming niet en blijft de rolwagen staan. Gevolg: de persoon in de rolwagen mist de trein die hij minstens 24 uur op voorhand heeft aangevraagd. Zelf met personeel in de stations mist hij zijn trein, hoe ga je het dan doen zonder personeel?
En het personeel kan dan wel de trappenklimmer gebruiken om de rolwagen op het juiste perron te krijgen maar de electrische rolwagens zijn te zwaar voor de trappenklimmer.
Oud 9 juni 2015, 10:56   #91
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Juiste middelen en juiste wil. Klopt. Maar hoe gaat de persoon in een rolwagen op het juiste perron geraken als er nog stations in België zijn die geen aangepaste liften of helemaal geen liften hebben voor rolwagens.
Da's inderdaad iets wat je niet een twee drie voor elkaar krijgt.
In Zwitserland heeft de overheid een paar decennia geleden al verklaard: in de toekomst krijgen OV bedrijven die niet voor rolstoelgebruikers toegankelijk zijn geen subsidie meer.

Dus wat doet men: Perrons op 55 cm. Treinen met gelijkvloerse instap op die hoogte. En doorgaans hellingen om op het perron te geraken. Zeker op kleinere stations zijn hellingen beter dan liften, want liften gaan immers wel eens stuk...

Het gevolg is dat je in Zwitserland op de meeste onbemande stations nu gewoon met je rolstoel de trein op kan rijden. Het moet zelfstandig kunnen, want er is geen personeel op het station, en buiten de machinist ook niet op de trein. (En die machinist moet op zijn post blijven). In de grotere stations is weer wel personeel. Dat is ook nodig, want veel IC treinen hebben nog geen lage vloer instap, en daar is dus een lift voor nodig.
De regel is daar dat men je altijd zal proberen te helpen, maar dat hulp alleen gegarandeerd is als je minstens een uur op voorhand belt.

Het is gewoon mogelijk als je klare afspraken maakt. Maak van de OV bedrijven gewoon normale dienstverlenend bedrijven, die onafhankelijk opereren zoals een privé bedrijf, maar die wel een duidelijk omschreven opdracht krijgen. En laat ze het dan zelf doen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 11:00   #92
groentje
Minister-President

Standaard

Dienstovergang uitrusten met slagbomen en toegankelijk maken voor iedereen? Bovendien is het plan nog altijd dat station Hasselt op de schop gaat, en ik reken er op dat er dan ook naar toegankelijkheid gekeken zal worden. Het is één van de zaken die me opvalt in het buitenland, zelfs in relatief arme Oost-Europese landen, maar ook in Duitsland, Frankrijk, Italië... wordt massaal in toegankelijkheid geïnvesteerd, met liften, verhoogde perrons met geleidelijnen, verstaanbare omroepinstallaties en informatieschermen, zelfs in landen waar er nog veel meer personeel rondloopt dan hier. Omdat je alleen zo de autonomie van reizigers kan garanderen, niet met personeel dar dan misschien niet of te laat komt opdagen.
Jeroen Boone
Oud 9 juni 2015, 11:16   #93
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Ik denk in termen van problemen en probeer op voorhand een oplossing te zoeken.
Correctie: je denkt in termen van schijnbare problemen, die je op hun beurt aangrijpt om alles bij het oude te laten en bij voorkeur om die oude systemen met nog wat extra mensen te voorzien.

De NMBS is nu al een oubollige dinosauriër die al lang tot olie getransformeerd had moeten zijn. Het laatste dat die nodig hebben is nog meer van de oude oplossingen, nog meer kosten en nog meer logheid.

Citaat:
Want wat als het probleem zich voordoet? Dan is er iemand die ergens op een perron blijft staan en niet geholpen word. En die persoon moet dan zelf maar een oplossing bedenken.
Dat klopt.
En zolang die ene persoon samen met die andere personen die per se op die plek een station willen hebben, niet bereid zijn om de volle kost van zo'n station in hun ticketprijzen gereflecteerd te zien, moeten ze zeker maar zien dat ze zelf oplossingen bedenken ipv voor de standaard "anderen moeten maar betalen voor mijn probleem"-keuze te gaan.

Citaat:
Maar als die persoon een zoon of dochter van een werkman is dan gaat er niks gebeuren. Maar als die persoon een zoon of dochter van een baas van de spoorwegen is of van iemand uit de Belgische politiek dan zal er wel reactie komen.
Je mixt vriendjespolitiek met stations-problematiek. Het ene is geen argument pro het andere. In tegendeel.

Citaat:
Het is toch beter om een oplossing voor een probleem te zoeken voordat het probleem zich stelt dan op het moment zelf van het probleem naar een oplossing te zoeken.
Dan hoort er in de eerste plaats een duidelijk zicht te zijn op wat het probleem is. Mensen die geconfronteerd worden met "geen station" of "enkel een station met automaten", zijn geen probleem. Dat is hoogstens een vervelend iets dat het niet waard is om gemeenschapsgeld aan te versmossen.

Citaat:
Er zijn toch ook scenario's voor als er zich problemen in een nucleaire facility zich voordoet. Er zijn toch ook rampenplannen voor als er zich een ramp voordoet. Op het moment van een ramp een oplossing zoeken zou dom zijn. En ik vind dat die één persoon die niet geholpen word op een perron omdat er geen personeel aanwezig is ook recht heeft op een oplossing op voorhand. En ja schoofzak, die moeten een private trein 24 op 24 voor hun deur krijgen maar wat ben je met die trein als er geen personeel is. In de plaats van het in het belachelijke te trekken zou je beter voor een oplossing zorgen.
Waarom mogen anderen het niet in het belachelijke trekken en jij wel?

Citaat:
Mijn oplossing is: zet genoeg personeel in in de stations en hou de stations open ipv ze te sluiten. Dit zorgt ook nog eens voor werkgelegenheid.
Dus nog extra kosten voor een bedrijf dat ondanks gigantische subsidies nog steeds niet in staat is om zonder gigantisch verlies te draaien? D�*t is jouw oplossing?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 11:31   #94
groentje
Minister-President

Standaard

Drosamadaris, ik ben het met je eens dat er niet met geld moet gesmeten worden, zeker wanneer er overheidsmiddelen worden aangewend. Maar openbaar vervoer heeft ook een maatschappelijk belang wat mij betreft, en dat er dus subsidies naar het spoor gaan, is maar normaal. Ook alle andere vervoersmodi krijgen immers steun van de gemeenschap, en dat heeft een positieve invloed op onze globale economie, het is dus een nog een goede investering, ook.
Jeroen Boone
Oud 9 juni 2015, 12:02   #95
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Drosamadaris, ik ben het met je eens dat er niet met geld moet gesmeten worden, zeker wanneer er overheidsmiddelen worden aangewend. Maar openbaar vervoer heeft ook een maatschappelijk belang wat mij betreft, en dat er dus subsidies naar het spoor gaan, is maar normaal. Ook alle andere vervoersmodi krijgen immers steun van de gemeenschap, en dat heeft een positieve invloed op onze globale economie, het is dus een nog een goede investering, ook.
Vervoersmodi als de wagen (vracht of gewoon), worden meer belast dan dat er aan uitgegeven wordt.

Maar los daarvan, zelfs al heeft openbaar vervoer een maatschappelijk belang, dan is dat nog steeds geen reden om inefficiënt vervoer te organiseren, laat staan vervoer te organiseren voor het gemak/comfort van enkelen.
Oud 9 juni 2015, 12:37   #96
groentje
Minister-President

Standaard

Ik heb al andere cijfers gelezen, maar goed, als we alleen al ook het wegennet terug op niveau zouden willen brengen (niet blijven putjes vullen in de asfalt, maar een grondige vernieuwing), zou dat ons ook wel wat meer kosten. Soit.

Het openbaar vervoer moet inderdaad efficiënter, daarover geen discussie. Toch zal je altijd een deeltje inefficiëntie in het systeem in moeten bouwen, als je het toegankelijk wil houden voor iedereen. Niet iedereen is in staat om met de auto te rijden, te fietsen, of lange afstanden te wandelen. Voor hen zal je, vanuit sociaal oogpunt, toch een dienstverlening moeten behouden op het platteland, waar openbaar vervoer bijna per definitie verlieslatend zal zijn.
Jeroen Boone
Oud 9 juni 2015, 14:03   #97
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Comfort van enkelen, weet jij wel hoevel PBM(Personen Beperkt Mobiel) per dag de trein nemen in België en dat noem jij enkelen.
En schijnbare problemen, ik heb al schijnbare problemen uitgelegd aan mijn baas en die reageert juist hetzelfde als jij. En dan doet dat probleem zich voor en is er géén oplossing en moet men op het ogenblik zelf naar een oplossing zoeken en die is er dan niet.
En ik zou u eens willen zien als u de trein neemt en hulp vraagt voor iemand in een rolwagen(familie van u) en er is geen hulp?
Oud 9 juni 2015, 14:04   #98
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik heb al andere cijfers gelezen, maar goed, als we alleen al ook het wegennet terug op niveau zouden willen brengen (niet blijven putjes vullen in de asfalt, maar een grondige vernieuwing), zou dat ons ook wel wat meer kosten. Soit.
Klopt; alles wat we vandaag aan wegentaksen, accijnzen, BTW op die taksen, btw op nieuwe wagens en noem maar op, betalen, wordt vandaag slechts voor een fractie gebruikt voor wegen en verkeer. Moest dat allemaal gebruikt worden voor wegen en verkeer, de banen zouden er beter bijliggen.

Citaat:
Het openbaar vervoer moet inderdaad efficiënter, daarover geen discussie. Toch zal je altijd een deeltje inefficiëntie in het systeem in moeten bouwen, als je het toegankelijk wil houden voor iedereen. Niet iedereen is in staat om met de auto te rijden, te fietsen, of lange afstanden te wandelen. Voor hen zal je, vanuit sociaal oogpunt, toch een dienstverlening moeten behouden op het platteland, waar openbaar vervoer bijna per definitie verlieslatend zal zijn.
Nee, dat hoeft niet. Dat is een keuze die je maakt. Net zoals op het platteland gaan wonen een keuze is. Er zijn alternatieven voor de trein in die gevallen. Ik somde ze al eens eerder op:
- Koop alsnog een wagen/brommer/moto/whatever
- Verhuis dichter naar je werk
- Verander van werk
- Zoek andere manieren van transport die anderen voor je regelen. Een taxi bijvoorbeeld, om maar iets stom te zeggen.
Oud 9 juni 2015, 14:09   #99
groentje
Minister-President

Standaard

Dat moet je allemaal maar kunnen betalen. En dan ben je nog steeds niet van A naar B. Ik wil een blinde liever niet achter het stuur hebben van een auto, aangepast of niet. Of een bejaarde die nog actief is verplichten thuis te blijven. Kortom, ik kies voor een ander maatschappijmodel dan jij. Een dat iedereen het recht gunt om zich te kunnen verplaatsen, ongeacht zijn of haar beperkingen.
Jeroen Boone
Oud 9 juni 2015, 14:14   #100
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Comfort van enkelen, weet jij wel hoevel PBM(Personen Beperkt Mobiel) per dag de trein nemen in België en dat noem jij enkelen.
Gaan die PBM's extra betalen om het comfort van een trein "voor hun deur" te blijven hebben, of moet de rest dat maar betalen in hun plaats?

Citaat:
En schijnbare problemen, ik heb al schijnbare problemen uitgelegd aan mijn baas en die reageert juist hetzelfde als jij. En dan doet dat probleem zich voor en is er géén oplossing en moet men op het ogenblik zelf naar een oplossing zoeken en die is er dan niet.
Jouw baas heeft groot gelijk. Als jouw enige suggestie voor problemen op te lossen nog meer kosten zijn, dan zou ie maar wat gek zijn om dat goed te keuren.

Citaat:
En ik zou u eens willen zien als u de trein neemt en hulp vraagt voor iemand in een rolwagen(familie van u) en er is geen hulp?
Waarom zou ik de trein nemen als ik ergens in het hol van Pluto woon?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be