![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De eenvoudige en bescheiden leek, de amateur, nog niet eens autodidact, die heeft het licht gezien. |
|
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En het is niet omdat ik maar een kleine leek ben dat ik niet weet wat ik weet... Bovendien vraag ik je niet om de hele psychologie uit te leggen maar haal ik slechts een feit aan: 'nl., als je je Eigen vriend bent hebt je het niet nodig om de anderen voor je kar te spannen om de grote leegte in jezelf te vullen' |
|
|
|
|
|
|
#83 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#84 |
|
Banneling
|
Luister de vraag is niet of ik wel of niet kan leven zonder klankbord, de vraag is niet of ik wel of niet alleen kan leven, want ik heb de bakker, de slager, de post, de bank, de... nodig. Ik stel nergens dat ik alleen op de wereld kan leven...
Ik stel alleen dat omdat ik mijn Eigen vriend ben ik de andere niet moet manipuleren en voor mijn kar moet spannen om de grote leegt in mijzelf op te vullen of om de hiaten in mijzelf op te vullen. Ik kan in alle vrijheid, zowel voor mijzelf als voor de anderen, met de anderen samenleven. Wil dat zeggen dat ik vb geen liefde meer nodig heb? Dat wil vooral zeggen dat ik in de liefde op voet van volkomen gelijkheid met mijn Partner kan omgaan; ik kan in die verhouding volledig mijzelf zijn en hij kan volledig zichzelf blijven... en het is dat dat ik vooropstel... Maar jij blijkt het niet te willen begrijpen en jij blijft bij je Eigen ideeën hangen; jij blijkt duidelijk niet open te staan en/of niet open te kunnen staan (en het ben jijzelf die bepaalt welke van de twee de juiste definitie is) om naar anderen te luisteren; werkelijk te luisteren zonder dat jouw Eigen ego er tussen komt en alles wat je hoort te verdraaien zodat het in jouw Eigen opinies past... Mijn vraag: kun jij jezelf uitschakelen zodat jij wel de anderen kunt horen zonder gruis van jezelf op de plaat??? Tweede vraag: ben jij je Eigen vriend??? Of staat je als een vreemde tegenover jezelf??? Laatst gewijzigd door marie daenen : 12 juni 2015 om 21:53. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Minister-President
|
Marie, vriend of niet, zonder de anderen 'besta' je niet.
Je doolt.
|
|
|
#86 |
|
|
@marie
kan je man jouw leegte niet vullen - met slap lullen? |
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zou het kunnen dat zonder jezelf, dus als je niet je Eigen vriend bent, je altijd het gevoel blijft hebben dat je niet bestaat; ook al zwemt je in de vrienden??? |
|
|
|
|
|
|
#88 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Wanneer je je 'eigen vriend' niet bent, zal je ook niet in de vrienden zwemmen. Eigenliefde is een bijzonder fundamentele eigenschap. Je kan immers niet geven wat je niet hebt. Wanneer je niet je 'eigen vriend' (wat een rare uitdrukking) bent, zal je ook geen vriendschap kunnen geven en niet in de vrienden zwemmen. Je zal ook geen 'liefde' kunnen geven omdat gezonde eigenliefde de motor van liefde is: je ziet een ander graag om jezelf.
|
|
|
|
#90 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar heel vele mensen hebben niet door dat ze niet van zichzelf houden en voelen dan ook grote onvolkomenheden in zichzelf, en Eisen van hun 'vrienden' dat ze die onvolkomenheden inlossen ipv eerst en vooral zichzelf te zoeken en zo in het reine te komen met de wereld rondom hen. In ieder geval zegt u het beter dan ik. Ik wil wel aanhalen dat alles niet zo wit-zwart is en dat het niet gaat om houden van of niet houden van maar dat het zich eerder in verschillende gradaties afspeelt. Maar de dag dat men weet en in volle waarheid kan zeggen dat men zijn Eigen vriend is, die dag lijkt men geheeld in de wereld te staan... |
|
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#92 |
|
Banneling
|
Harrie mag ik je eens iets heel persoonlijk vragen? En hoe bizar het ook klinkt, het is serieus.
Laatst gewijzigd door Peche : 13 juni 2015 om 10:55. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#94 | |
|
|
Het was een rake opmerking gezien het onderstaande.
Citaat:
![]() Wie zijn opvattingen en behoeften centraal stelt komt nooit boven niveau vier. Laatst gewijzigd door Piero : 13 juni 2015 om 22:22. |
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Al het zogenaamde altruisme dat niet steunt op Eigen vriendschap is juist trachten de leemten in jezelf op te vullen door anderen voor die kar te spannen. Wanneer je je Eigen vriend bent heb je geen drogredenen meer nodig om altruistisch te zijn; je kunt het op zulke ogenblikken, misschien voor de eerste keer, spontaan en dan ook echt zijn??? |
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat is, mij gedacht, nogal egocentristisch. Vaneigens...
|
|
|
|
#98 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#99 |
|
Banneling
|
Wat zijn de behoeftes van het eigen? Zonder verleid te worden door zinloze zaken daartussen.
|
|
|
|
|
|
#100 |
|
Banneling
|
Het ben ik niet die dat doet maar mijn computer die dat bij bepaalde letters automatisch doet en daar ik geen computerfreak ben weet ik niet hoe dat te stoppen.
|
|
|
|