Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 14 april 2003, 18:45   #81
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

je hebt gelijk..

Ik bedoelde maar da ik als simpele ziel de dingen dus simpel bekijk.
Niet op z'n politiek zeg maar.

ach ja hoe zeg ik da als simpele ziel hé

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline  
Oud 14 april 2003, 21:33   #82
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
je hebt gelijk..

Uw woorden waren perfect te begrijpen... alleen is zelfs dát nog moeilijk voor die flaminganten

Ik deel uw mening trouwens.
Patriot! is offline  
Oud 14 april 2003, 22:51   #83
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
je hebt gelijk..

Uw woorden waren perfect te begrijpen... alleen is zelfs dát nog moeilijk voor die flaminganten

Ik deel uw mening trouwens.
Je moet me nu niet beginnen beledigen dat haalt niets uit!

Ik kan concluderen uit wat ik lees dat je Belgie absoluut wil behouden uit een gevoelkwestie zonder enige politieke reflexie. Dat is uw goed recht maar ik stel mijn vertrouwen liever in een systeem dat politiek werkt dan mijn gevoelens blindelings te volgen.
alpina is offline  
Oud 14 april 2003, 23:01   #84
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

kijk,

Ik snap ook uw mening. Maar het systeem van 1 Belgie werkt zeker ook. En is toekomst gezien (mijn mening dan) beter. Omdat we streven naar eenheid (zoals europa) dus splitsen is niet goed. pas op, op korte termijn kan het voor Vlaanderen positief zijn.

Ik vind echter dat we als groter land sterker staan. Dit is natuurlijk relatief want we zijn nog klein. Maar vergeet niet vlaanderen alleen is nog minder dan de helft.

Ik kijk niet zoals sommige seperatisten die zeggen: kant 1 Vlamingen kant 2 walloniers. Ok er zijn verschillen tussen beide maar het zijn allemaal Belgen. Dus dat geld naar "de anderen" gaat is eigenlijk niet correct om te zeggen.

Ik voel me zeker een Belg. Ik zeg dat ook.. vlaanderen kent in het buitenland ten eerste al geen kat.. en Belgie is soms ook moeilijk (als je ver gaat franse provincie enzo )

We hebben als Belgen ook een geschiedenis. Hetzij een korte. We zijn dan mss ook niet echt een volk.. zoals je van de spanjaarden kan zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat wij niet samen kunnen leven.

Zoals het nu gaat in Belgie... zeg eens eerlijk.. is dit slecht? kom jij iets tekort? (en mensen die tekorten hebben daar word aan gewerkt) we zijn bij de welvarendste ter wereld (inderdaat ja.. vlaanderen stond op 1.. maar vlaandere is maar een regio.. een onderdeel van Belgie)

Ik vind dat we het dan helemaal niet slecht doen.. en het systeem zeker te vertrouwen is.

het probleem is echter dat er mensen zijn die nóg meer voor zichzelf willen. ik viseer u daarbij niet (wil k ff benadrukken).

excuseer mij.. ik ben trots op m'n vaderland

Gegroet

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline  
Oud 14 april 2003, 23:10   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap ook uw mening. Maar het systeem van 1 Belgie werkt zeker ook.
Ooit de geschiedenis van België bestudeerd? Doen, jongen, en dan zult u vaststellen dat het unitaire België slechts goed functioneerde wanneer er één bepaalde taalgroep (u weet ongetwijfeld welke) systematisch in al haar rechten werd geschonden. Toen werkte de Belgische staat inderdaad heel goed.

Door de opgang van de Vlaamse emancipatie (op alle terreinen, dus ook het politieke) werd duidelijk dat de unitaire staatsstructuur niet meer werken kon. Er moesten andere uitwegen gezocht worden. In plaats van echter logisch te zijn en een duidelijke conclusie te trekken, hebben vele generaties politici de kool en de geit proberen te redden. Daarom kwamen er allerlei evenwichtsoefeningen en allerlei comprissen waarbij geen enkele van de beide partijen mee tevreden was. Het was een voortdurend schipperen tussen het behoud van België en de verdere normale emancipatie van de Vlamingen. Al dat geschipper en halve oplossingen hebben ervoor gezorgd dat de huidige Belgische staat een staatkundig monster is.

Teruggaan naar oude structuren heeft geen zin, daar ze gewoon niet beantwoorden aan de huidige behoeften en zeker niet aan de evoluties die o.m. in Vlaanderen werden doorlopen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 14 april 2003, 23:13   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat we streven naar eenheid (zoals europa) dus splitsen is niet goed. pas op, op korte termijn kan het voor Vlaanderen positief zijn.
Regionalisering en Europese eenmaking zijn twee bewegingen die tegengesteld lijken, maar dat niet zijn. Naarmate de eenmaking op Europees vlak verder gaat, zal ook de noodzaak voor echte federalisering toenemen. Dan zal de Belgische staatsstructuur totaal overbodig zijn.

En waarom zou de splitsing op lange termijn niet goed zijn voor Vlaanderen? Het kan juist zo zijn dat een onafhankelijk Vlaanderen het in het begin wat moeilijk heeft, maar dat komt wel goed. Ook Tsjechië en Slovakije hadden het in het begin moeilijk, maar nu is die crisistijd al enige tijd achter de rug en doen beide landen het heel goed (voor voormalige Oostbloklanden tenminste)
Oud 14 april 2003, 23:16   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kijk niet zoals sommige seperatisten die zeggen: kant 1 Vlamingen kant 2 walloniers. Ok er zijn verschillen tussen beide maar het zijn allemaal Belgen. Dus dat geld naar "de anderen" gaat is eigenlijk niet correct om te zeggen.
Ga maar een naar Luik wonen. Eens kijken of u zich even goed in uw vel voelt als in Antwerpen, Hasselt, Brugge of Kortrijk. Eens kijken of u met evenveel gemak de Franstalige kranten zult lezen en dergelijke dingen meer.

Belg zijn is maar een zaak van een identiteitskaart, niet van volkstoehorigheid.

En er stroomt weldegelijk veel meer geld naar Wallonië dan procentueel nodig zou zijn en overeenkomstig de ingebrachte belastingen. Dat is weldegelijk heel correct (zie de KBC-studie).
Oud 14 april 2003, 23:18   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trots op een "vaderland" dat het grootste deel van haar geschiedenis de taal van de meerderheid van haar burgers heeft veracht en zelfs proberen te vernietigen. Bent u als Vlaming dan een sado-masochist?
Oud 14 april 2003, 23:20   #89
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kijk,

Ik snap ook uw mening. Maar het systeem van 1 Belgie werkt zeker ook. En is toekomst gezien (mijn mening dan) beter. Omdat we streven naar eenheid (zoals europa) dus splitsen is niet goed. pas op, op korte termijn kan het voor Vlaanderen positief zijn.
Er is inderdaad een tendens van streven naar een groter geheel waarneembaar, maar tegelijkertijd is er ook een tendens waarneembaar naar meer regionalisering. De toekomst lijkt te liggen(dit wijzen sociologische studies aan) in een Europa dat bestaat uit een vrij groot aantal regio's.

Citaat:
Ik vind echter dat we als groter land sterker staan. Dit is natuurlijk relatief want we zijn nog klein. Maar vergeet niet vlaanderen alleen is nog minder dan de helft.
De macht van een land als Belgie of Vlaanderen is natuurlijk klein in vergelijking met Frankrijk of Duitsland maar in vergelijking met bijvoorbeeld Noorwegen of een groot aantal andere landen kan het de vergelijking heus wel aan. Uw redenering dat Vlaanderen alleen nog minder dan de helft is is echter fout, het is zo dat kleine staten relatief gezien een groter aantal zetels krijgen. Daarbij komt dan nog eens dat er binnen Belgie dan geen compromissen meer gesloten moeten worden en dat dus de echte Vlaamse visie en noden aan bod kunnen komen zonder dat die is aangepast aan de Waalse noden.

Citaat:
Ik vind het niet zozeer erg dat er geld naar Wallonie gaat maar wel dat er geen duidelijkheid is over die geldstromen, niemand weet naar waar dat geld speciefiek gaat en wat er mee gedaan wordt. Het is ook vreemd dat er in Wallonie ondanks deze toch wel enorme geldstromen schijnbaar niets verandert en dat ze zelfs nog meer en meer geld nodig hebben.

Citaat:
Ik voel me zeker een Belg. Ik zeg dat ook.. vlaanderen kent in het buitenland ten eerste al geen kat.. en Belgie is soms ook moeilijk (als je ver gaat franse provincie enzo )
Mij maakt het weinig uit of mensen Vlaanderen of Belgie kennen, ik geef meer om de noden van Vlaanderen en Belgie zelf.

Citaat:
We hebben als Belgen ook een geschiedenis. Hetzij een korte. We zijn dan mss ook niet echt een volk.. zoals je van de spanjaarden kan zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat wij niet samen kunnen leven.
Dat is waar. Maar het is niet omdat we kunnen samenleven dat er niets mag veranderen.

Citaat:
Zoals het nu gaat in Belgie... zeg eens eerlijk.. is dit slecht? kom jij iets tekort? (en mensen die tekorten hebben daar word aan gewerkt) we zijn bij de welvarendste ter wereld (inderdaat ja.. vlaanderen stond op 1.. maar vlaandere is maar een regio.. een onderdeel van Belgie)
Het is niet omdat het redelijk goed gaat dat het niet nog beter mag of kan gaan. Je moet altijd proberen de perfectie na te streven en ik zie die blijkbaar anders dan jij ze ziet.

Citaat:
het probleem is echter dat er mensen zijn die nóg meer voor zichzelf willen. ik viseer u daarbij niet (wil k ff benadrukken).
Ik ben voor een onafhankelijk Vlaanderen maar dit houdt allerminst in dat ik meer voor mezelf wil en dus anderen wil benaderen. Ik ben er van overtuigd dat een onafhankelijk Vlaanderen niet alleen voor Vlaanderen maar ook voor Wallonie voor een positeve economische impuls kan zorgen.

Citaat:

Gegroet
U doet maar!
alpina is offline  
Oud 14 april 2003, 23:26   #90
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

alle ja.. morgen antwoord ik wel trug das teveel ik ga slapen..

We shall see my friends.. als Belgie niet meer is.. verhuis is uit vlaanderen!

Trol is offline  
Oud 15 april 2003, 08:06   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als Belgie niet meer is.. verhuis is uit vlaanderen!
Dan gaat u maar, nietwaar. Maar hiermee wordt duidelijk dat uw belgicistisch gedachtengoed eerder ingegeven wordt door een anti-Vlaamse reflex dan door iets anders. Als goede Belg zou u ook van Vlaanderen moeten houden, maar dat is duidelijk hier niet het geval. Jammer.
Oud 15 april 2003, 08:15   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
De macht van een land als Belgie of Vlaanderen is natuurlijk klein in vergelijking met Frankrijk of Duitsland maar in vergelijking met bijvoorbeeld Noorwegen of een groot aantal andere landen kan het de vergelijking heus wel aan. Uw redenering dat Vlaanderen alleen nog minder dan de helft is is echter fout, het is zo dat kleine staten relatief gezien een groter aantal zetels krijgen.
Tevens is de redenering van "Trol" verkeerd, daar het aantal stemmen niet berekend wordt op de oppervlakte van het grondgebied, maar het inwonersaantal. Vlaanderen mag dan wel klein zijn, het heeft tenslotte meer dan zes miljoen inwoners (en in die zin een procentueel hogere bevolking ten opzichte van een land als Griekenland dat er maar 10 miljoen telt over een veel groter gebied).

Ook is het zo dat inwonersaantal niet in het enige is dat de macht van een land aanduidt; er is ook de economische macht. En in Europa is dat tenslotte Duitsland en Frankrijk. Italië bijvoorbeeld heeft wel een groot aantal inwoners (bijna 60 miljoen), maar kan op geen enkele manier dit bevolkingsgewicht in politieke macht omzetten. Vlaanderen, met zijn bloeiende nijverheid, zal dit veel gemakkelijker kunnen doen. Economische invloed is in Europa ook politieke invloed, wat natuurlijk niet wegneemt dat de groten de zaak altijd zullen blijven domineren (daarover moeten we ons geen begoochelingen maken).
Oud 15 april 2003, 08:38   #93
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Ik snap ook uw mening. Maar het systeem van 1 Belgie werkt zeker ook.
Ooit de geschiedenis van België bestudeerd? Doen, jongen, en dan zult u vaststellen dat het unitaire België slechts goed functioneerde wanneer er één bepaalde taalgroep (u weet ongetwijfeld welke) systematisch in al haar rechten werd geschonden. Toen werkte de Belgische staat inderdaad heel goed.
En nu de Vlamingen quasi overal hun rechten kunnen genieten draait het vierkant.
Misschien het overwegen waard om naar de vorige toestanden terug te keren....................
Citaat:
Door de opgang van de Vlaamse emancipatie (op alle terreinen, dus ook het politieke) werd duidelijk dat de unitaire staatsstructuur niet meer werken kon. Er moesten andere uitwegen gezocht worden. In plaats van echter logisch te zijn en een duidelijke conclusie te trekken, hebben vele generaties politici de kool en de geit proberen te redden. Daarom kwamen er allerlei evenwichtsoefeningen en allerlei comprissen waarbij geen enkele van de beide partijen mee tevreden was. Het was een voortdurend schipperen tussen het behoud van België en de verdere normale emancipatie van de Vlamingen. Al dat geschipper en halve oplossingen hebben ervoor gezorgd dat de huidige Belgische staat een staatkundig monster is.
En aan de totstandkoming van dit gedrocht hebben zelfs de Vlaamsnationalisten van de VU flink meegeholpen..............

Citaat:
Teruggaan naar oude structuren heeft geen zin, daar ze gewoon niet beantwoorden aan de huidige behoeften en zeker niet aan de evoluties die o.m. in Vlaanderen werden doorlopen.
De oude structuren op de oude manier hebben idd geen zin, maar iets in de geest van de oude structuren (1 regering, 1 parlement etc.) met een paar bijschavingen op bestuurlijk (BROV), financiëel en sociaal vlak (doorzichtige en verantwoorde transferten), en het wegwerken van nog een paar taal-onfraaiheden (ziekenhuizen-ééntalige topmagistraten etc.) zouden in tegenstelling tot wat separatisten steeds denken slechts in naam een stap achteruit betekenen, doch in realiteit een sprong voorwaarts..............
Oud 15 april 2003, 09:09   #94
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
De oude structuren op de oude manier hebben idd geen zin, maar iets in de geest van de oude structuren (1 regering, 1 parlement etc.) met een paar bijschavingen op bestuurlijk (BROV), financiëel en sociaal vlak (doorzichtige en verantwoorde transferten), en het wegwerken van nog een paar taal-onfraaiheden (ziekenhuizen-ééntalige topmagistraten etc.) zouden in tegenstelling tot wat separatisten steeds denken slechts in naam een stap achteruit betekenen, doch in realiteit een sprong voorwaarts..............
Als alternatief voor de splitsing zie ik de terugkeer naar de vroegere situatie wel zitten: Terug naar EEN MAN EEN STEM, evenveel stemmen nodig voor 1 zetel, een parlement zonder grendels, geen dubbele meerderheden meer, geen faciliteiten. Een parlement waarin de (Vlaamse ) meerderheid beslist... Maar zouden de Franstaligen en de Walen dat wel willen?
Oud 15 april 2003, 13:58   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En aan de totstandkoming van dit gedrocht hebben zelfs de Vlaamsnationalisten van de VU flink meegeholpen..............
En reeds bij het bedenken van de plannen rommelde het al in de VU.
Oud 15 april 2003, 14:03   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ervaring leert dat er binnen de Belgische context geen heil meer te verwachten valt. Wil men bijvoorbeeld verantwoorde geldstromen (waar ik in het beginsel niets tegen heb) dan moet men die eerste durven uittekenen en de gevoelige punten aanwijzen. Welnu, de Waalse politici verzetten zich daar al tegen met hand en tand. Droomt u er dan van dat ze zomaar, zonder dwang, tot rationalisering en doorzichtigheid zullen overgaan?

Hoelang duren die "taalonfraaiheden" nu al? Als in 150 jaar de zaak nog niet kan oplossen, wanneer zal dat dan wel gebeuren?

Unitaire regeringen kunnen moeilijk daar de economische realiteit in Vlaanderen en Wallonië een totaal andere aanpak verondersteld. Dit zou wel kunnen, maar daarvoor zou de Minister van Economische Zaken specifieke maatregelen voor Vlaanderen en Wallonië moeten uitwerken (wat dus een de facto federalisering inhoudt). Men stelt echter vast dat een minister als Onckelinx federale plannen lanceert die op maat van Wallonië zijn geschreven, maar helemaal geen rekening houdt met de wensen van de Vlaamse bedrijven. Hoe wilt u dan dat men nog gelooft in de doeltreffendheid van een dergelijke unitaire ordening?
Oud 15 april 2003, 14:45   #97
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

U hebt mij ook niet horen zeggen dat alles goed verloopt.

Daar zal zeker rond de tafel gezeten worden. Er er moet een oplossing komen..

Welke? U vind da vlaanderen onafhankelijk de enige oplossing is.. wij vinden dat er andere zijn..

Citaat:
De ervaring leert dat er binnen de Belgische context geen heil meer te verwachten valt
Dat is uw ervaring mischien

Trol is offline  
Oud 15 april 2003, 16:14   #98
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:
Als alternatief voor de splitsing zie ik de terugkeer naar de vroegere situatie wel zitten: Terug naar EEN MAN EEN STEM, evenveel stemmen nodig voor 1 zetel, een parlement zonder grendels, geen dubbele meerderheden meer, geen faciliteiten. Een parlement waarin de (Vlaamse ) meerderheid beslist... Maar zouden de Franstaligen en de Walen dat wel willen?
Waarom niet, he. Zou een droomscenario zijn, en ik denk niet dat we aan Franstalige kant op veel tegenkanting zullen stuiten, als België ermee gered is.
Wat er echter wel moet veranderen is het Vlaams-Waals denken.
Jij illustreert dat bijzonder goed: een Vl�*�*mse meerderheid zal haar wil opleggen. Dit impliceert dus dat alle Vlamingen in het Parlement op dezelfde manier zullen stemmen.
Dat zou niet mogen. Er moet een gezonde verdeeldheid komen tussen de partijen en politieke families, in plaats van de haatzaaiende verdeeldheid tussen Vlamingen en Walen. Bij het volk bestaat die verdeeldheid niet.
Bij de partijen echter wel. Een oplossing zou zijn terug Unitaire Partijen in te voeren.
Stel dat de BUB op termijn een enorm succes heeft, dan zullen andere partijen ons voorbeeld volgen en terug Unitair worden. Agalev en Ecolo lijken het al te doen zonder onze hulp, en ook de SP zal snel terug Unitair worden, als BUB veel succes heeft.
Dan zal ook de rest moeten volgen, aangezien ze in één Nationaal Parlement, met één Nationale Kieskring en grote Unitaire partijen geen schijn van kans maken indien zij gesplitst blijven.
En zo is de cirkel rond. We hebben een land met gezonde tegenstellingen tussen de partijen, één Nationale Regering en één Parlement.
Ook de Walen zullen Nederlands moeten leren, aangezien België één kieskring wordt, en ze dus ook bij de Vlamingen zullen moeten scoren.
De tegenstelling Vlaanderen-Wallonië zal dan ook hoe langer hoe kleiner worden.

Luddo, ik nodig U hierbij uit om bij de BUB te komen
Patriot! is offline  
Oud 15 april 2003, 16:50   #99
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Welke? U vind da vlaanderen onafhankelijk de enige oplossing is.. wij vinden dat er andere zijn..

Citaat:
De ervaring leert dat er binnen de Belgische context geen heil meer te verwachten valt
Tu peux parler en francais, si ca va mieux.
Calle is offline  
Oud 15 april 2003, 17:01   #100
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Citaat:

Citaat:
Tu peux parler en francais, si ca va mieux.
Inhoud......
Patriot! is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be