![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() je hebt gelijk..
Ik bedoelde maar da ik als simpele ziel de dingen dus simpel bekijk. Niet op z'n politiek zeg maar. ![]() ach ja hoe zeg ik da als simpele ziel hé ![]()
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik deel uw mening trouwens. |
|
![]() |
![]() |
#83 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik kan concluderen uit wat ik lees dat je Belgie absoluut wil behouden uit een gevoelkwestie zonder enige politieke reflexie. Dat is uw goed recht maar ik stel mijn vertrouwen liever in een systeem dat politiek werkt dan mijn gevoelens blindelings te volgen. |
||
![]() |
![]() |
#84 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() kijk,
Ik snap ook uw mening. Maar het systeem van 1 Belgie werkt zeker ook. En is toekomst gezien (mijn mening dan) beter. Omdat we streven naar eenheid (zoals europa) dus splitsen is niet goed. pas op, op korte termijn kan het voor Vlaanderen positief zijn. Ik vind echter dat we als groter land sterker staan. Dit is natuurlijk relatief want we zijn nog klein. Maar vergeet niet vlaanderen alleen is nog minder dan de helft. Ik kijk niet zoals sommige seperatisten die zeggen: kant 1 Vlamingen kant 2 walloniers. Ok er zijn verschillen tussen beide maar het zijn allemaal Belgen. Dus dat geld naar "de anderen" gaat is eigenlijk niet correct om te zeggen. Ik voel me zeker een Belg. Ik zeg dat ook.. vlaanderen kent in het buitenland ten eerste al geen kat.. en Belgie is soms ook moeilijk (als je ver gaat franse provincie enzo ![]() We hebben als Belgen ook een geschiedenis. Hetzij een korte. We zijn dan mss ook niet echt een volk.. zoals je van de spanjaarden kan zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat wij niet samen kunnen leven. Zoals het nu gaat in Belgie... zeg eens eerlijk.. is dit slecht? kom jij iets tekort? (en mensen die tekorten hebben daar word aan gewerkt) we zijn bij de welvarendste ter wereld (inderdaat ja.. vlaanderen stond op 1.. maar vlaandere is maar een regio.. een onderdeel van Belgie) Ik vind dat we het dan helemaal niet slecht doen.. en het systeem zeker te vertrouwen is. het probleem is echter dat er mensen zijn die nóg meer voor zichzelf willen. ik viseer u daarbij niet (wil k ff benadrukken). excuseer mij.. ik ben trots op m'n vaderland Gegroet
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Door de opgang van de Vlaamse emancipatie (op alle terreinen, dus ook het politieke) werd duidelijk dat de unitaire staatsstructuur niet meer werken kon. Er moesten andere uitwegen gezocht worden. In plaats van echter logisch te zijn en een duidelijke conclusie te trekken, hebben vele generaties politici de kool en de geit proberen te redden. Daarom kwamen er allerlei evenwichtsoefeningen en allerlei comprissen waarbij geen enkele van de beide partijen mee tevreden was. Het was een voortdurend schipperen tussen het behoud van België en de verdere normale emancipatie van de Vlamingen. Al dat geschipper en halve oplossingen hebben ervoor gezorgd dat de huidige Belgische staat een staatkundig monster is. Teruggaan naar oude structuren heeft geen zin, daar ze gewoon niet beantwoorden aan de huidige behoeften en zeker niet aan de evoluties die o.m. in Vlaanderen werden doorlopen. |
|
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom zou de splitsing op lange termijn niet goed zijn voor Vlaanderen? Het kan juist zo zijn dat een onafhankelijk Vlaanderen het in het begin wat moeilijk heeft, maar dat komt wel goed. Ook Tsjechië en Slovakije hadden het in het begin moeilijk, maar nu is die crisistijd al enige tijd achter de rug en doen beide landen het heel goed (voor voormalige Oostbloklanden tenminste) |
|
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belg zijn is maar een zaak van een identiteitskaart, niet van volkstoehorigheid. En er stroomt weldegelijk veel meer geld naar Wallonië dan procentueel nodig zou zijn en overeenkomstig de ingebrachte belastingen. Dat is weldegelijk heel correct (zie de KBC-studie). |
|
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#89 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
#90 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() alle ja.. morgen antwoord ik wel trug das teveel ik ga slapen..
We shall see my friends.. als Belgie niet meer is.. verhuis is uit vlaanderen!
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#92 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook is het zo dat inwonersaantal niet in het enige is dat de macht van een land aanduidt; er is ook de economische macht. En in Europa is dat tenslotte Duitsland en Frankrijk. Italië bijvoorbeeld heeft wel een groot aantal inwoners (bijna 60 miljoen), maar kan op geen enkele manier dit bevolkingsgewicht in politieke macht omzetten. Vlaanderen, met zijn bloeiende nijverheid, zal dit veel gemakkelijker kunnen doen. Economische invloed is in Europa ook politieke invloed, wat natuurlijk niet wegneemt dat de groten de zaak altijd zullen blijven domineren (daarover moeten we ons geen begoochelingen maken). |
||
![]() |
![]() |
#93 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien het overwegen waard om naar de vorige toestanden terug te keren.................... Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoelang duren die "taalonfraaiheden" nu al? Als in 150 jaar de zaak nog niet kan oplossen, wanneer zal dat dan wel gebeuren? Unitaire regeringen kunnen moeilijk daar de economische realiteit in Vlaanderen en Wallonië een totaal andere aanpak verondersteld. Dit zou wel kunnen, maar daarvoor zou de Minister van Economische Zaken specifieke maatregelen voor Vlaanderen en Wallonië moeten uitwerken (wat dus een de facto federalisering inhoudt). Men stelt echter vast dat een minister als Onckelinx federale plannen lanceert die op maat van Wallonië zijn geschreven, maar helemaal geen rekening houdt met de wensen van de Vlaamse bedrijven. Hoe wilt u dan dat men nog gelooft in de doeltreffendheid van een dergelijke unitaire ordening? |
|
![]() |
![]() |
#97 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() U hebt mij ook niet horen zeggen dat alles goed verloopt.
Daar zal zeker rond de tafel gezeten worden. Er er moet een oplossing komen.. Welke? U vind da vlaanderen onafhankelijk de enige oplossing is.. wij vinden dat er andere zijn.. Citaat:
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat er echter wel moet veranderen is het Vlaams-Waals denken. Jij illustreert dat bijzonder goed: een Vl�*�*mse meerderheid zal haar wil opleggen. Dit impliceert dus dat alle Vlamingen in het Parlement op dezelfde manier zullen stemmen. Dat zou niet mogen. Er moet een gezonde verdeeldheid komen tussen de partijen en politieke families, in plaats van de haatzaaiende verdeeldheid tussen Vlamingen en Walen. Bij het volk bestaat die verdeeldheid niet. Bij de partijen echter wel. Een oplossing zou zijn terug Unitaire Partijen in te voeren. Stel dat de BUB op termijn een enorm succes heeft, dan zullen andere partijen ons voorbeeld volgen en terug Unitair worden. Agalev en Ecolo lijken het al te doen zonder onze hulp, en ook de SP zal snel terug Unitair worden, als BUB veel succes heeft. Dan zal ook de rest moeten volgen, aangezien ze in één Nationaal Parlement, met één Nationale Kieskring en grote Unitaire partijen geen schijn van kans maken indien zij gesplitst blijven. En zo is de cirkel rond. We hebben een land met gezonde tegenstellingen tussen de partijen, één Nationale Regering en één Parlement. Ook de Walen zullen Nederlands moeten leren, aangezien België één kieskring wordt, en ze dus ook bij de Vlamingen zullen moeten scoren. De tegenstelling Vlaanderen-Wallonië zal dan ook hoe langer hoe kleiner worden. Luddo, ik nodig U hierbij uit om bij de BUB te komen ![]() |
||
![]() |
![]() |
#99 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#100 | |||