Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2015, 08:55   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Verplichting tot trouw, verplichting samen te wonen (klinkt bizar, maar tja), verplichting tot hulp en bijstand, onderhoudsuitkering na scheiding (kan bij samenwoning uitzonderlijk worden toegekend, maar voor beperkte duur), overlevingspensioen, uitkering na dodelijk arbeidsongeval, onmogelijkheid de partner te onterven, gemeenschappelijk vermogen, ...

Kortom, best veel verschillen
Dat zou ik toch maar eens even checken ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 09:02   #82
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er IS toch een duidelijk verschil? Een kerkelijk/moskee huwelijk heeft geen enkele waarde en is gebakken lucht voor de staat. Daarom moet je eerst een burgerlijk huwelijk afsluiten vooraleer het kerkelijke huwelijk mag doorgaan. Voor moslims blijkt dat niet zo belangrijk te zijn met hun harem, die mogen dan allemaal als "single" een uitkering krijgen.

Maar wat is "huwelijk" in feite dat het burgerlijke samenlevingscontract niet heeft?
Een religieus huwelijk heeft geen juridische waarde, dat klopt.

Maar de enige reden waarom de b. wet verplicht om voorafgaand aan en kerkelijk huwelijk een wettelijk huwelijk aan te gaan, is anders.

Tenminste, dat herinner ik me geleerd te hebben. Zonder dat ik evenwel historische of juridische bewijzen op tafel kan leggen.

Napoleon voerde de burgerlijke stand in.
Iedere burger moest o.a. een naam kiezen enz. enz. en tegelijk voerde hij voorafgaande maatregel in.
Om zijn burgerlijke stand enige zekerheid van juistheid te proberen te garanderen. Anders zouden veel mensen nogal vergeten om langs het gemeentehuis te passeren.
Let op: volgens mij is de enige die strafrechtelijk te pakken is, de pastoor !! Niet de huwelijkskandidaten.

Het meeste boel kwam van de katholieke kerk, met die naam en familienaam. want zij vonden dat de enige geldige naam, deze was die god je gegeven had bij het doopsel.
Weerstand werd georganiseerd, en vooral in Holland durfden de mensen dan wel eens belachelijke familienamen kiezen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 17 juli 2015, 09:23   #83
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zou ik toch maar eens even checken ...

.
De huwelijkspartner heeft altijd een minimum reservatair erfrecht onder de vorm van het vruchtgebruik van de gezinswoning en de preferentiële goederen
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 10:29   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De huwelijkspartner heeft altijd een minimum reservatair erfrecht onder de vorm van het vruchtgebruik van de gezinswoning en de preferentiële goederen
Ah zo ja, jij beschouwt dat als erfrecht.
Als er al een gezinswoning is, en dergelijke goederen.

Ik wou er maar de aandacht op vestigen, omdat daar veel misverstanden over zijn: ik zal "niets" erven van mijn echtgenote, als zij eerst haar pijp zou uitkloppen. Wel mijn kinderen. Ik behoud simpelweg mijn helft en that's it.
Maar ik mag wel blijven wonen in iets dat maar de helft van mij is.

.

Oud 17 juli 2015, 11:12   #85
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ah zo ja, jij beschouwt dat als erfrecht.
Als er al een gezinswoning is, en dergelijke goederen.

Ik wou er maar de aandacht op vestigen, omdat daar veel misverstanden over zijn: ik zal "niets" erven van mijn echtgenote, als zij eerst haar pijp zou uitkloppen. Wel mijn kinderen. Ik behoud simpelweg mijn helft en that's it.
Maar ik mag wel blijven wonen in iets dat maar de helft van mij is.

.
zowel bij huwelijk als bij wettelijk samenwonen verkrijgt de partner het vruchtgebruik op de onroerende goederen en het kapitaal. (bij wettelijk samenwonen is dit enkel de gezinswoning, bij huwelijk krijgt de overblijvende partner dus ook de huurgelden van de vijf appartementen die ze samen - of die de overledene op zijn naam - had(den)).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 17 juli 2015 om 11:12.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be