Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2015, 23:15   #81
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
http://wegcode.be/wetteksten/secties...e/182-art22bis

Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven

Binnen de woonerven en de erven:
...
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
1) Het rode zag op het moment dat ik uw antwoord las , letterlijk niet
2) En ja , motorvoertuigbestuurders MOETEN rekening houden , logisch dunkt me !!
Een woonerf , kinderen staan in groep midden op straat te voetballen ,
er komen 2 auto's , zijn die voetballers dan nodeloze belemmers ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2015, 23:16   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
Dit illustreert uw hele denken: de primauteit van de automobilist. Al de rest moet wijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 08:04   #83
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wel ik woon vlakbij een zone 30.Sinds al die jaren heb ik er eigenlijk nog nooit iemand maar dan ook niemand 30 weten rijden.Niet dat er gek wordt gereden maar de meesten zitten toch tussen de 40 en de 50....

Trouwens ik deed ooit de test en na 1 minuut hong er een trein van wel 20 auto's achter mij te drummen inclusief een peleton wielerterroristen.
Dus voor mijn eigen veiligheid volg ik nu gewoon de verkeersstroom..handig en veilig.
En ook jij zal daar sneller rijden dan 30.
Het is mss wel handig en veilig maar op dat moment ben je in overtreding. Zo simpel is het. Je krijgt zeker geen verhaal bij verbalisanten; dat geef ik je op een blaadje!
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 08:12   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens ik deed ooit de test en na 1 minuut hong er een trein van wel 20 auto's achter mij te drummen inclusief een peleton wielerterroristen.
Dus voor mijn eigen veiligheid volg ik nu gewoon de verkeersstroom..handig en veilig.
En ook jij zal daar sneller rijden dan 30.
Neen, zeker in zone 30 zorg ik er altijd voor de maximumsnelheid niet te overschrijden. Er is voor die snelheidsbeperking immers een bijzondere reden. Woonwijken, schoolomgevingen, binnenstad... Vaak met flink wat voetgangers, waaronder kinderen.
Oud 3 augustus 2015, 08:47   #85
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Het is mss wel handig en veilig maar op dat moment ben je in overtreding. Zo simpel is het. Je krijgt zeker geen verhaal bij verbalisanten; dat geef ik je op een blaadje!
Ik betaal graag een boete in ruil voor mijn veiligheid.
Trouwens in Vlaanderen kan je zonder problemen iedereen overal verbaliseren...zelfs de traagste irriterende slak op de weg wordt hier geflitst.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 08:49   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
2) En ja , motorvoertuigbestuurders MOETEN rekening houden , logisch dunkt me !!
Lees begrijpend wat er staat, ik kan je echt daarin niet helpen.
Als je geen Nederlands begrijpt heeft deze korte discussie ook helemaal geen zin.

Ik heb die wetten niet gemaakt hé.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 08:54   #87
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Waar zie jij nog kinderen spelen midden op straat ?
Nu voetballen kinderen bij topclubs mijn beste ..of spelen ze tennis bij exclusieve verenigingen.De tijd dat we onze goals maakten met onze boekentas of jassen is lang voorbij
De laatste keer dat ik kinderen zag voetballen midden op straat moet ergens in mei 1977 zijn geweest

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 augustus 2015 om 08:57.
Oud 3 augustus 2015, 08:58   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zie jij nog kinderen spelen midden op straat ?
In meerdere woonerven zie ik dat nog steeds gebeuren. Daarnaast gebeurt het wel eens dat er uit een tuin een bal de straat op rolt... en, u kent het ook wel, met daarachter een kind dat aan niets anders dan die bal denkt.
Oud 3 augustus 2015, 09:02   #89
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik betaal graag een boete in ruil voor mijn veiligheid.
Wie niet. De gelegaliseerde diefstal is nu eenmaal een feit. Verkeersveiligheid interesseert de overheid niet echt.

Citaat:
Trouwens in Vlaanderen kan je zonder problemen iedereen overal verbaliseren...zelfs de traagste irriterende slak op de weg wordt hier geflitst.
Dat laatste is me technisch ondenkbaar, indien wel zul je dat moeten hard maken.

Dat ze visueel geverbaliseerd worden door de politie (volgwagen-geijkte snelheidsmeter- evtl video) is wel een feit (want art 10.1 speelt altijd de hoofdrol), maar geflitst worden door de gekende (vaste) meetapparatuur is heel wat anders.

Ik geef je een foto van een Gatso 24 apparatuur, waar de snelheidslimieten+marge ingesteld worden: bovenaan vrachtwagens, onderaan personenwagens-andere. Men ziet het aan de afbeeldingen boven de vensters

Beide instelvensters -vb foto- staan op 87 want de lmiet in NL is 80+6 kmh tolerantie, of vanaf vensteraanduiding 0|8|7| kmh worden ze geflitst.
Een gebeurlijke meting van 56 kmh is hier af te lezen in de display rechts naast de beide instelvensters:

Hieronder een vb van een 100 kmh-limiet (venster 1|0|8| flits) voor personenwagens en 80 kmh-limiet (venster 0|8|7| flits):

Toon me nu eens een vb hoe men op minimum 70 kmh (+ negatieve marge bestaat niet) kan flitsen.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 09:09.
Oud 3 augustus 2015, 09:03   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De laatste keer dat ik kinderen zag voetballen midden op straat moet ergens in mei 1977 zijn geweest
Was dat het jaar waarin u werd opgenomen?
Oud 3 augustus 2015, 09:19   #91
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In meerdere woonerven zie ik dat nog steeds gebeuren. Daarnaast gebeurt het wel eens dat er uit een tuin een bal de straat op rolt... en, u kent het ook wel, met daarachter een kind dat aan niets anders dan die bal denkt.
Inderdaad het krioelt van de spelende kinderen in onze straten.....Ik zie ze nergens meer.Meisjes met springkoorden....jongens met knikkers...jongens met pijl en boog of met katapulten..kinderen verkleed in Batman of Barbie...jongens met een basketbal ..maar goed , blijkbaar is er in uw streken nog een groot plopsalandgehalte.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 augustus 2015 om 09:40.
Oud 3 augustus 2015, 09:23   #92
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was dat het jaar waarin u werd opgenomen?
Neen ik zag toen al klaar.....jij blijkbaar niet want jij ziet nu nog straten vol spelende kinderen......
En wees gerust ik herinner me nog goed genoeg de tijd van de kapotte ramen als er weer eens een bal invloog...Vliegen er bij jou nog regelmatig voetballen door je raam dan ?
Maar ben je zeker dat jij de straten niet verwart met plopsaland ?
Ik woon in Vlaams-Brabant en ik geef je op een blaadje.Als we gedurende een week alle dagen rondrijden de godganse dag.....we nergens meer voetballende kinderen gaan zien midden op straat.En nu is het nog schoolvakantie.....vanaf september zie je geen kat meer op straat.
Trouwens als er nu nog 5 kinderen spelen op straat komen er klachten van de buren en wordt de politie er op afgestuurd.....mensen tekenen nu al petities tegen de komst van een kindertuin....loop toch door met die onzin....en ontwaak.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 augustus 2015 om 09:37.
Oud 3 augustus 2015, 09:38   #93
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2015 om 09:40.
Oud 3 augustus 2015, 09:42   #94
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie niet. De gelegaliseerde diefstal is nu eenmaal een feit. Verkeersveiligheid interesseert de overheid niet echt.

Dat laatste is me technisch ondenkbaar, indien wel zul je dat moeten hard maken.

Dat ze visueel geverbaliseerd worden door de politie (volgwagen-geijkte snelheidsmeter- evtl video) is wel een feit (want art 10.1 speelt altijd de hoofdrol), maar geflitst worden door de gekende (vaste) meetapparatuur is heel wat anders.

Ik geef je een foto van een Gatso 24 apparatuur, waar de snelheidslimieten+marge ingesteld worden: bovenaan vrachtwagens, onderaan personenwagens-andere. Men ziet het aan de afbeeldingen boven de vensters

Beide instelvensters -vb foto- staan op 87 want de lmiet in NL is 80+6 kmh tolerantie, of vanaf vensteraanduiding 0|8|7| kmh worden ze geflitst.
Een gebeurlijke meting van 56 kmh is hier af te lezen in de display rechts naast de beide instelvensters:

Hieronder een vb van een 100 kmh-limiet (venster 1|0|8| flits) voor personenwagens en 80 kmh-limiet (venster 0|8|7| flits):

Toon me nu eens een vb hoe men op minimum 70 kmh (+ negatieve marge bestaat niet) kan flitsen.
Als je bijvoorbeeld 40 rijdt daar waar je max 50 mag.....krijg je dan ook geld teruggestort ?
Oud 3 augustus 2015, 10:12   #95
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, zeker in zone 30 zorg ik er altijd voor de maximumsnelheid niet te overschrijden. Er is voor die snelheidsbeperking immers een bijzondere reden. Woonwijken, schoolomgevingen, binnenstad... Vaak met flink wat voetgangers, waaronder kinderen.
Die zone 30 is nu juist één van de weinige snelheidsbeperkingen waar ik iets tegen heb omdat ze dikwijls onnodig toegepast wordt. Burgemeesters hebben meer en meer de neiging om de ganse bebouwde kom zone 30 te maken en zo zorg je ervoor dat het zijn betekenis verliest.

Afgezien daarvan is het natuurlijk de wet en als je er te hard rijdt moet je niet zeuren maar afdokken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 10:22   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen ik zag toen al klaar.....jij blijkbaar niet want jij ziet nu nog straten vol spelende kinderen......
Ja, ik zie zelfs meer en meer straten met spelende kinderen. Hoe langer, hoe meer dringt het besef immers bij de mensen door dat wijken, woonerven, straten met veel jonge gezinnen... weer "veroverd" moeten worden voor het dagelijks leven en niet enkel er zijn voor koning auto. Die evolutie van de laatste jaren ontgaat u blijkbaar, vandaar dat u waarschijnlijk toch ergens achter gesloten deur en venster moet zitten.
Oud 3 augustus 2015, 10:26   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die zone 30 is nu juist één van de weinige snelheidsbeperkingen waar ik iets tegen heb omdat ze dikwijls onnodig toegepast wordt. Burgemeesters hebben meer en meer de neiging om de ganse bebouwde kom zone 30 te maken en zo zorg je ervoor dat het zijn betekenis verliest.
Neen, dat betekent helemaal zijn betekenis niet. Het gaat er wel om dat menig automobilist zal moeten leren dat hij met zijn auto niet meer de koning is van de weg. Soms zijn er in bepaalde straten andere weggebruikers die als het ware de prioriteit en primauteit krijgen toebedeeld.

Ik heb trouwens geen weet van een gemeente waar heel de BBK 3-zone is geworden. Over enige tijd zijn er ingrijpende werken gepland in Waregem. Na die werken zullen enkele straten ook 30 worden. De meeste inwoners kunnen zich daar moeiteloos in vinden. Dit is het nu juist: er bestaat, in tegenstelling tot uw bewering, wel een draagvlak voor. Een steeds ruimer en groter wordend zelfs!
Oud 3 augustus 2015, 10:32   #98
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat betekent helemaal zijn betekenis niet. Het gaat er wel om dat menig automobilist zal moeten leren dat hij met zijn auto niet meer de koning is van de weg. Soms zijn er in bepaalde straten andere weggebruikers die als het ware de prioriteit en primauteit krijgen toebedeeld.

Ik heb trouwens geen weet van een gemeente waar heel de BBK 3-zone is geworden. Over enige tijd zijn er ingrijpende werken gepland in Waregem. Na die werken zullen enkele straten ook 30 worden. De meeste inwoners kunnen zich daar moeiteloos in vinden. Dit is het nu juist: er bestaat, in tegenstelling tot uw bewering, wel een draagvlak voor. Een steeds ruimer en groter wordend zelfs!
Leuven is (binnen de ring) helemaal zone 30. Dat is zelfs geen gemeente meer, dat is een volledige stad.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 10:35   #99
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ik zie zelfs meer en meer straten met spelende kinderen. Hoe langer, hoe meer dringt het besef immers bij de mensen door dat wijken, woonerven, straten met veel jonge gezinnen... weer "veroverd" moeten worden voor het dagelijks leven en niet enkel er zijn voor koning auto. Die evolutie van de laatste jaren ontgaat u blijkbaar, vandaar dat u waarschijnlijk toch ergens achter gesloten deur en venster moet zitten.
En van wie zijn die 'koning'-auto's dan op die wijken of woonerven? Toch wel van de bewoners van die wijken of woonerven zélf of mensen die daar moeten zijn zeker? Wat valt er dan precies te 'veroveren'?
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2015, 10:40   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Leuven is (binnen de ring) helemaal zone 30. Dat is zelfs geen gemeente meer, dat is een volledige stad.
Mij lijkt het maar normaal om de historische binnenstad en wat ermee vergroeid is tot zo'n zone te herdopen. Ook in andere steden gebeurt het steeds meer.

Die zone 30 valt trouwens niet samen met de volledige stad Leuven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be