![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je kan al raden hoe dat is afgelopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, waar wilt u nu toe komen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vraag met af wat de Vlaming er van weerhoudt zich uit te drukken in een Nederlands dat over het hele Nederlandse taalgebied begrepen wordt. Het verwijt van sommige Walen dat zij hier met hun Nederlands niet terecht kunnen, is zeer dikwijls terecht. Nochtans kan het wél. Als je de grens overgaat is er zowat geen enkel verschil in dialect tussen aangrenzende buurgemeenten. Maar toch kunnen de Nederlanders zich perfect uitdrukken in een smetteloos Nederlands, terwijl hun Belgische buren het niet verder brengen dan een opgekuist verkavelingsvlaams. Beschamend. Weet je wanneer de kentering er gekomen is volgens mij ? Voor het opengooien van het TV-landschap waren er slechts een paar TV-zenders. Vlamingen keken naar de BRT, Nederland 1 en Nederland 2. En dat alles zonder ondertitels. Op de drie zenders werd veelal smetteloos Nederlands gesproken. Idem voor de radio. We luisterden naar Hilversum. Maar sinds de VTM zijn intrede gedaan heeft in het medialandschap is de verarming van het Nederlands in Vlaanderen op grote schaal van start gegaan. Het verkavelingsvlaams heeft zo erg zijn intrede gedaan ondertussen, dat dat voor velen zelfs al als een standaardtaal voor Vlaanderen beschouwd wordt, en het Nederlands uit Nederland ondertiteld wordt met verkavelingsvlaamse ondertitels. Beschamend. Erg treurig. Arm Vlaanderen. Een erg verkeerde evolutie.
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Er is een grandioos gebrek aan interesse in deze talen.
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De afbakening suggereert dat ook het Frans een lokale taal is. En geen wereldtaal. Zo laat het Engels zich immers niet afbakenen tot oppervlakten van landen met moedertaalsprekers.
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister-President
|
![]() Tja, we leven nu eenmaal in een Angelsaksische/Amerikaanse omgeving.
De tijden dat het Franse lied populair was in Vlaanderen ligt al minstens een generatie achter ons. Alleen Stromae heeft als Franstalige enig succes in Vlaanderen, meen ik. Ook de tijden van het Duitse lied ligt al even achter ons. De groep Rammstein was zowat de meest recente denk ik. Alleen de Duitse schlagermuziek overleeft het. Je zou er van versteld staan hoeveel Vlamingen afstemmen op Duitse TV-kanalen louter en alleen voor deze muziek. En ook een aantal Duitse soaps zijn erg populair in Vlaanderen. Van populaire Franse soaps in Vlaanderen heb ik nog nooit gehoord. Momenteel zijn er in Vlaanderen erg veel Scandinavische series en films te zien. Misschien brengt dat ook een (tijdelijke) interesse in die talen met zich mee.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 12 januari 2016 om 10:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben gewoon van mening dat het een groot voordeel is als je je kan uitdrukken in de moedertaal van uw gesprekspartner. Nog een kleine anekdote uit lang vervlogen tijden tijdens een eenzame trip door Frankrijk. Met pak en zal me aangeboden aan het loket voor een kamer voor de nacht bij één van de grootste hotelketens van Frankrijk. 'Les hôtels de ville'... Echt gebeurd.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Hij kwam regelmatig de trailer halen om afgedankte ambulances naar zijn thuisland te sturen. Bijzonder man en iemand die in verschillende Vlaamse hospitalen heeft gewerkt. Het is hij die me in een discussie liet verstaan hoe groot het probleem van het opgehemeld dialect is in Vlaanderen voor mensen die niet ter plaatse zijn geboren. Ik ben die man zijn woorden nooit vergeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben ook van de mening dat het spreken van andere talen alleen maar voordelen met zich meebrengt. Zo'n anekdote heb ik ook beleefd als jonge gast in Frankrijk. Bleek dat hun 'crème' die als nagerecht bij het menu hoorde, en mijn dialect 'kreim' niet hetzelfde betekende. Maar ik heb toch mooi een Dame Blanche kunnen versieren.
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat is inderdaad erg jammer. En als u de aandacht wilt vestigen op die "ongemakkelijke waarheid" dan geef ik, als overtuigde Vlaming, u honderd procent gelijk. We moeten daarin heel eerlijk zijn en erkennen dat de Vlamingen (in de hedendaagse betekenis) inzake hun formele taal kunnen beschuldigd worden van "schuldig verzuim". Het is, gelukkig maar, niet overal zo. Maar het is nog steeds zo dat té veel Vlamingen in onvoldoende mate aanvoelen wanneer en waar het passend is dialect te gebruiken en waar niet.
|
![]() |
![]() |