Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2016, 14:27   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Maar wat betekent natuurlijk nog niet, omdat die sterke band er is tussen moeder en kind, dat moederschap je voorprogrammeerd om werk of loopbaan op te geven, terwijl vaders op dat punt nooit in vraag worden gesteld.
Gelijke rechten betekent juist dat vrouwen dit niet per definitie moeten, thuis blijven omdat er kinderen zijn.
Dus moet iedere vrouw zelf bepalen wat ze wil en wat kan of niet.
In beide gevallen( thuisblijven of niet) moet er geen kritiek zijn, laat ouders dit zelf beslissen
Natuurlijk mag er wel kritisch gekeken worden naar bepaalde keuzes. Ik zie niet in waarom er geen voorbehoud geuit zou mogen worden.

Bij ouders die hun loopbaan vooropzetten zodanig dat de kinderen voor het grootste deel van de tijd bij anderen (vaak dan nog vreemden) doorbrengen, daar heb ik zeker mijn vragen bij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2016, 14:48   #82
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk mag er wel kritisch gekeken worden naar bepaalde keuzes. Ik zie niet in waarom er geen voorbehoud geuit zou mogen worden.

Bij ouders die hun loopbaan vooropzetten zodanig dat de kinderen voor het grootste deel van de tijd bij anderen (vaak dan nog vreemden) doorbrengen, daar heb ik zeker mijn vragen bij.
Met 1 salaris, of zelfs met 1.5 salaris, is het een pak moeilijker om rond te komen. Ik zie zelf geen nadelen van de creche/grootouders die meehelpen met de opvang.

Als we met twee werken, gaan we straks ook de kinderen veel gemakkelijker naar de universiteit kunnen sturen en helpen bij hun eerste woning. Ahja: er is geld.

Dus thuisblijven LIJKT misschien het beste voor je kind op korte termijn...een carriere als ouder kan uw kinderen ook fors vooruit helpen in het leven. Ik kan mijn zoon aan stages helpen bij heel erg mooie bedrijven, door mijn contacten. Idem ditto voor een job.

Ouders die een bepaalde functie en inkomen hebben, kunnen hun kinderen het stapje voor geven in het leven. Ouders die onderaan de ladder blijven, of thuis blijven, kunnen dat niet.

(Ik heb het zelf moeten maken in het leven, maar ik ga dat mij niet laten verhinderen om mijn kinderen later te helpen).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2016, 14:56   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met 1 salaris, of zelfs met 1.5 salaris, is het een pak moeilijker om rond te komen.
Ons gezin is in die situatie. En er lopen hier toch wat meer kinderen rond dat in het doorsnee Vlaams gezin.
Oud 16 januari 2016, 14:57   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie zelf geen nadelen van de creche/grootouders die meehelpen met de opvang.
Ik heb het niet over "meehelpen", maar wel het voortdurend, herhaaldelijk en veel uitbesteden van de eigen kinderen aan vreemden (kinderkribbe, dagmoeder, schoolopvang...).
Oud 16 januari 2016, 14:59   #85
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over "meehelpen", maar wel het voortdurend, herhaaldelijk en veel uitbesteden van de eigen kinderen aan vreemden (kinderkribbe, dagmoeder, schoolopvang...).
Worden die kinderen sterker van. Meer vrijheid e.d. Je stampt je kinderen toch ook wel snel buiten als ze gedaan zijn met studeren, anders ben je maar een slechte ouder.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2016, 14:59   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we met twee werken, gaan we straks ook de kinderen veel gemakkelijker naar de universiteit kunnen sturen en helpen bij hun eerste woning. Ahja: er is geld.
Ik denk dat eerder de leefstijl die mogelijkheden vergroot of verkleind. Wij gaan zuinig om dat de dingen, waardoor we, ondanks anderhalf loon, toch kunnen sparen. Ik ken mensen met veel minder kinderen die, ondanks twee voltijdse banen, veel minder overhouden.
Oud 16 januari 2016, 15:00   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Worden die kinderen sterker van.
Daar zullen kinderen nadien echt wel heel goede gezinsherinneringen aan overhouden... Kuch.
Oud 16 januari 2016, 15:01   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus thuisblijven LIJKT misschien het beste voor je kind op korte termijn...een carriere als ouder kan uw kinderen ook fors vooruit helpen in het leven. Ik kan mijn zoon aan stages helpen bij heel erg mooie bedrijven, door mijn contacten. Idem ditto voor een job.
Misschien. Het kon even goed zijn dat uw zoon een totaal andere beroepskeuze maakt, waar u geen enkele professionele binding mee hebt.
Oud 16 januari 2016, 15:02   #89
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zullen kinderen nadien echt wel heel goede gezinsherinneringen aan overhouden... Kuch.
Er wordt veel te veel voorgekauwd voor de kinderen tegenwoordig, laat die eens hun eigen weg zoeken in het leven.
Oud 16 januari 2016, 15:03   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ouders die een bepaalde functie en inkomen hebben, kunnen hun kinderen het stapje voor geven in het leven. Ouders die onderaan de ladder blijven, of thuis blijven, kunnen dat niet.
Hiermee stelt u dus dat kinderen niet vooruit kunnen zonder hulp van de ouders. Toch zijn er al zovele mensen uit arbeidersmilieus van wie de kinderen zich hebben weten op te werken.
Oud 16 januari 2016, 15:04   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er wordt veel te veel voorgekauwd voor de kinderen tegenwoordig, laat die eens hun eigen weg zoeken in het leven.
Een goede opvang en ouderlijke zorgen voor een kind heeft niets met "voorkauwen" te maken. Ik pleit niet voor de ouder als entertainer, maar wel als echte ouder. Niet als iemand die zijn kinderen voor het grootste deel van de tijd bij anderen dumpt.
Oud 16 januari 2016, 15:13   #92
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien. Het kon even goed zijn dat uw zoon een totaal andere beroepskeuze maakt, waar u geen enkele professionele binding mee hebt.
Zelfs indien een kind in dezelfde beroepssector terecht komt, wil dat niet met zekerheid zeggen dat hij of zij gediend is van ouderlijke inmenging of piston, of zelfs nog maar goede raad.
Sommigen bewandelen nagenoeg dezelfde weg, maar op een totaal andere manier.
Als je daar niet op voorzien bent, dan is het een recept voor ruzie en frustratie.
Mij lijkt het daarom belangrijk om nakomelingen als kind heel veel aandacht te geven, zodat ze nadien zelfstandige, bewuste, overwogen en gefundeerde keuzes kunnen maken.

Ik heb niks tegen mensen die hun eigen carrière belangrijker achten dan kinderen, maar in mijn ogen blijven die beter kinderloos.
Kinderen in opvang die hun werkende ouders nagenoeg nooit zien, en later door hen snel en efficiënt in dezelfde tredmolen worden geduwd (waarna de voormalige ouders als grootouder-oppas de taak vervullen die ze beter als ouder hadden gedaan) is een toestand die me nogal treurig overkomt.
Maar goed: dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Oud 16 januari 2016, 17:05   #93
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een goede opvang en ouderlijke zorgen voor een kind heeft niets met "voorkauwen" te maken. Ik pleit niet voor de ouder als entertainer, maar wel als echte ouder. Niet als iemand die zijn kinderen voor het grootste deel van de tijd bij anderen dumpt.
Al belandt je kind in de goot, het zal er wel iets uit leren zeker. Je moet ze ook niet ten alle koste beschermen om in de goot te vallen, dan maak je er een volwassene met een pamper van. Als ze in de goot vallen leren ze dat ze beter maar niet terug in de goot vallen.
Oud 16 januari 2016, 17:25   #94
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rudy, ken jij eigenlijk wel vrouwen ? Solidairder dan mannen ?

Volgens mij ben jij forumkampioen uit je nek lullen.
Tavek. Hmmm. probeer eens met wat betere argumenten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2016, 17:32   #95
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik pleit niet voor de ouder als entertainer, maar wel als echte ouder. Niet als iemand die zijn kinderen voor het grootste deel van de tijd bij anderen dumpt.
Dan moet je als ouder (financieel) in staat zijn om zelf voor je kindjes te zorgen. Opvang tot drie jaar wordt momenteel financieel gepromoot.
Er zijn ouders die, moest het kunnen, hun boorling vanaf de eerste dag naar een opvang zouden sturen.
Ah, wat zijn echte ouders.
Volgens mij ben je nogal idealistisch ingesteld.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2016, 23:27   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al belandt je kind in de goot, het zal er wel iets uit leren zeker. Je moet ze ook niet ten alle koste beschermen om in de goot te vallen, dan maak je er een volwassene met een pamper van. Als ze in de goot vallen leren ze dat ze beter maar niet terug in de goot vallen.
Misschien moet u uw eigen pasgeboren kind dan maar op straat gooien: het zal zich volgens u wel zelf redden. Weerbaarheid. Geen gepamper.
Oud 16 januari 2016, 23:29   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dan moet je als ouder (financieel) in staat zijn om zelf voor je kindjes te zorgen. Opvang tot drie jaar wordt momenteel financieel gepromoot.
Er zijn ouders die, moest het kunnen, hun boorling vanaf de eerste dag naar een opvang zouden sturen.
Als vader van zeven kinderen denk ik toch van enige ervaring te kunnen spreken en niet louter te denken vanuit idealen uit boeken. En ja, mijn vrouw heeft een tijdje niet uit werken gegaan. Pas later is ze weer halftijds gaan werken.
Oud 17 januari 2016, 01:02   #98
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bent u thuis gebleven voor je kinderen? Daar heb ik geen kritiek op.
Maar laat anderen de vrije keuze, kunt u die verdraagzaamheid opbrengen?
En waar hebt u bedenkingen bij Jan, bij " ouders" of bij vrouwen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2016, 01:04   #99
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als vader van zeven kinderen denk ik toch van enige ervaring te kunnen spreken en niet louter te denken vanuit idealen uit boeken. En ja, mijn vrouw heeft een tijdje niet uit werken gegaan. Pas later is ze weer halftijds gaan werken.
Ah, uw vrouw..maar jij bent dus gewoon aan het werk gebleven? Met andere woorden,vrouwen moeten thuis blijven maar mannen kunnen gewoon hun leven oppaken, kinderen of niet?
Oud 17 januari 2016, 01:07   #100
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Echte ouders, zijn dat traditionele rolpatronen, moeder thuis maar pa neemt gewoon het leven weer op? Denk dat Jan dat bedoelt, moeders zijn voorbestemd om kinderen te krijgen en moeten dan thuisblijven.

Want anders " dump je hen bij vreemden". Laten meer mannen eens thuis blijven , op hen is nooit kritiek! Zij werden toch ook " echt ouder"?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be