Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2016, 14:41   #81
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarom?
Denkt gij dat een mens ongelukkiger is als de (taal-)grenzen van de regio waar hij geboren is anders lagen?
Denkt gij dat een mens ongelukkiger is als hij nooit Nederlands gekend heeft?
Denkt gij dat mijn kleinkinderen ongelukkig gaan zijn omdat ze de moedertaal van hun grootvader niet kennen of kunnen spreken?
En denk gij nu echt dat we zonder de francofonie niet zouden kunnen leven??? Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat we veel en veel beter zouden leven...
We zouden nu bij de beste van de klas zijn terwijl we nu aan het staartje bengelen. Of het moet zijn dat u graag aan het staartje bengelt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 14:47   #82
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ge ziet af hé?
Ha ge weet het.
Wist ik veel dat toen die kleine mij vroeg [ma] te tekenen die een 'paerd' wilde hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 14:51   #83
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Rare uitleg.

Nederlands & Frans = plus talenkennis.
Nederlands & Engels = min talenkennis.

Ge moet ook verder denken dan uw neus lang is.
In de praktijk van studenten:
Nederlands+Frans= we moeten ook nog Engels leren. = 3 talen + de basis om nog andere Romaanse talen te leren.
Nederlands+Engels=ik ben veel te lui om ook nog Frans te leren want dat heb ik toch niet nodig. Kijk maar naar de Nederlanders en hun taalarmoede t.o. Vlamingen. HEbt ge ooit een Nederllander Frans horen praten?
Oud 14 juli 2016, 14:54   #84
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik las alleen maar wat jij schreef : nl dat ze niet ongelukkiger gaan worden van een taal minder te kennen ...
Ah zo?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Waarom?
Denkt gij dat een mens ongelukkiger is als de (taal-)grenzen van de regio waar hij geboren is anders lagen?
Denkt gij dat een mens ongelukkiger is als hij nooit Nederlands gekend heeft?
Denkt gij dat mijn kleinkinderen ongelukkig gaan zijn omdat ze de moedertaal van hun grootvader niet kennen of kunnen spreken?
Heb ik het over minder talen kennen? Ik dacht het niet. Ik heb het enkel over een andere (moeder-)taal hebben.
Oud 14 juli 2016, 14:57   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah zo?

Heb ik het over minder talen kennen? Ik dacht het niet. Ik heb het enkel over een andere (moeder-)taal hebben.
als ze die taal niet kennen, dan kennen ze er een minder hé Joske, en wat is er nu simpeler dan een taal thuis meegeven pure culturele armoede, een taal laten verloren gaan op twee generaties wat een zielige culturele houding van je kind. ik heb een beetje meelij met je.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 15:38   #86
pajoske

Standaard

Citaat:
als ze die taal niet kennen, dan kennen ze er een minder hé Joske, en wat is er nu simpeler dan een taal thuis meegeven pure culturele armoede, een taal laten verloren gaan op twee generaties wat een zielige culturele houding van je kind. ik heb een beetje meelij met je.
Voor een Antwerpse moeder is het moeilijk om de Limburgse moedertaal van de bompa aan haar kinderen mee te geven. Denkt ge niet?
Wij waren uitzonderingen toen we 30 jaar geleden met onze eigen kinderen Limburgs spraken. Een taal gaat inderdaad verloren op 2 generaties.
Voor een Limburgse moeder die nooit Limburgs geleerd heeft van haar Limburgs sprekende ouders is dat ook moeilijk om door te geven.
Culturele armoede opgedrongen door de Vlaamse overheid.

Maar dat maakt mijn kleinkinderen niet ongelukkiger. En dat weerhoudt mijn kleinkinderen niet om nog veel andere talen te leren.

Laatst gewijzigd door pajoske : 14 juli 2016 om 15:39.
Oud 14 juli 2016, 15:43   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor een Antwerpse moeder is het moeilijk om de Limburgse moedertaal van de bompa aan haar kinderen mee te geven. Denkt ge niet?
Wij waren uitzonderingen toen we 30 jaar geleden met onze eigen kinderen Limburgs spraken. Een taal gaat inderdaad verloren op 2 generaties.
Voor een Limburgse moeder die nooit Limburgs geleerd heeft van haar Limburgs sprekende ouders is dat ook moeilijk om door te geven.

Maar dat maakt mijn kleinkinderen niet ongelukkiger. En dat weerhoudt mijn kleinkinderen niet om nog veel andere talen te leren.

moet je nu zo ver in je kronkels dat je t op dialecten gaat smijten Joske ?!?

in uw bloot gat, maat !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 15:52   #88
pajoske

Standaard

Citaat:

moet je nu zo ver in je kronkels dat je t op dialecten gaat smijten Joske ?!?

in uw bloot gat, maat !
Limburgs is geen dialect. De eerste bekende schrijver in de lage landen en Duitse taalgebied schreef in mijn en zijn Limburgse moedertaal.

Kronkelen? Gij hebt precies nog altijd niet begrepen dat het voor het geluk van mensen geen reet uitmaakt welke hun moedertaal is.
Als onze regio door een andere loop van de geschiedenis bv Frans of Duitstalig zou zijn maakte dat voor het geluk van de bevolking geen verschil uit.
Die guldensporenslag hoeft dus niet gevierd te worden.
Oud 14 juli 2016, 15:57   #89
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Limburgs is geen dialect. De eerste bekende schrijver in de lage landen en Duitse taalgebied schreef in mijn en zijn Limburgse moedertaal.

Kronkelen? Gij hebt precies nog altijd niet begrepen dat het voor het geluk van mensen geen reet uitmaakt welke hun moedertaal is.
Als onze regio door een andere loop van de geschiedenis bv Frans of Duitstalig zou zijn maakte dat voor het geluk van de bevolking geen verschil uit.

Spreek voor jezelf... Als het Vlaams en zijn Vlaamse kultuur verdwijnt is dat een heel verlies voor de wereld; als hetzelfde aantal franstaligen verdwijnt doet dat niet veel af voor de wereld want er zijn nog genoeg franstalige individuen over om hun taal en gewoontens verder over te dragen...

En dat geldt niet alleen voor het Vlaams, maar voor alle kleinere talen die de wereld het licht in de ogen niet meer gunt...
Oud 14 juli 2016, 15:58   #90
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Die guldensporenslag hoeft dus niet gevierd te worden.
En 21 juli?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 15:59   #91
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En denk gij nu echt dat we zonder de francofonie niet zouden kunnen leven??? Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat we veel en veel beter zouden leven...
We zouden nu bij de beste van de klas zijn terwijl we nu aan het staartje bengelen. Of het moet zijn dat u graag aan het staartje bengelt...
Het zou toch ver stappen zijn naar de bakker of de beenhouwer, niet?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 16:11   #92
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En 21 juli?

2
Oud 14 juli 2016, 16:22   #93
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En 21 juli?

Viert gij dat?
Oud 14 juli 2016, 21:02   #94
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Viert gij dat?
Wapeisde?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 21:13   #95
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In de 14de eeuw was die guldensporenslag een zéér belangrijke gebeurtenis: elitetroepen v.d. Franse koning werden op spectaculaire manier verslagen door enkele stedelijke milities.
De Engelsen & de paus waren heel content...
+ nog heel wat anderen maar die zegden het niet in het openbaar.

Laatst gewijzigd door Boduo : 14 juli 2016 om 21:14.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 21:30   #96
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Toch woont u in Wallonië. Voor iemand die beweert "dat we veel en veel beter zonder de francofonie zouden leven".................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 21:37   #97
werkman
Europees Commissaris

Standaard

[quote=pajoske;8169109]Ge moet ook verder denken dan uw neus lang is.
Nederlands+Frans= we moeten ook nog Engels leren. = 3 talen + de basis om nog andere Romaanse talen te leren.
Nederlands+Engels=ik ben veel te lui om ook nog Frans te leren want dat heb ik toch niet nodig. Kijk maar naar de Nederlanders en hun taalarmoede t.o. Vlamingen. HEbt ge ooit een Nederander Frans horen praten?[/QUOTE]

Jawohl. Maar ook met dubbel tong. Volgens U zijn ze dus uitsluitend slim als ze Frans kunnen praten? Zit het verschil hem niet in een zekere logika?
Mogen ze zich de vraag niet stellen of ze het Frans wel of niet nodig hebben om het te maken in de wereld. Wij Vlamingen mogen ons die vraag zelfs niet stellen. Het kennen van twintig talen brengt geen geld in het laadje.
Hoogstens een beter betaald jobke bij een of andere baas.
Ofwel moet je andere oorden opzoeken dan marollen-land.
Maar daarmee wordt je dus nog geen miljonair.
Dat is de logika van de Nederlander. Voor hem is de Benelux iets waar hij grondig zijn voeten aan veegt. En terecht. Trouwens, de Nederlander studeert ook geen Fries om het land aan mekaar te plakken.
De Friezen mogen ook drie talen leren willen ze zich Europeaan blijven voelen. Anders blijven het Friezen. Punt.
En dat zal de Nederlander geen zorg wezen.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 21:46   #98
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neen, enkel de ouders zijn verantwoordelijke voor de huistaal die ze spreken met hun kinderen...
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 21:51   #99
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Toch woont u in Wallonië. Voor iemand die beweert "dat we veel en veel beter zonder de francofonie zouden leven".................
Er wonen nog meer Walen in Vlaanderen die zich beter voelen mochten ze zonder de "Vloms" kunnen leven.
Ik zie het nut van uw bewering dus echt niet in hoor.
Van mij mag U gerust uw boter smeren met een mes dat aan beide kanten aangescherpt kan worden. Maar voor mij hoeft dat niet.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2016, 23:26   #100
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

[quote=werkman;8169470]
Citaat:
Ge moet ook verder denken dan uw neus lang is.
Nederlands+Engels=ik ben veel te lui om ook nog Frans te leren want dat heb ik toch niet nodig. Kijk maar naar de Nederlanders en hun taalarmoede t.o. Vlamingen. HEbt ge ooit een Nederander Frans horen praten?[/QUOTE]

Jawohl. Maar ook met dubbel tong. Volgens U zijn ze dus uitsluitend slim als ze Frans kunnen praten? Zit het verschil hem niet in een zekere logika?
Mogen ze zich de vraag niet stellen of ze het Frans wel of niet nodig hebben om het te maken in de wereld. Wij Vlamingen mogen ons die vraag zelfs niet stellen. Het kennen van twintig talen brengt geen geld in het laadje.
Hoogstens een beter betaald jobke bij een of andere baas.
Ofwel moet je andere oorden opzoeken dan marollen-land.
Maar daarmee wordt je dus nog geen miljonair.
Dat is de logika van de Nederlander. Voor hem is de Benelux iets waar hij grondig zijn voeten aan veegt. En terecht. Trouwens, de Nederlander studeert ook geen Fries om het land aan mekaar te plakken.
De Friezen mogen ook drie talen leren willen ze zich Europeaan blijven voelen. Anders blijven het Friezen. Punt.
En dat zal de Nederlander geen zorg wezen.
Heb je Matild gisteren horen Engels spreken?
I will say this only wans...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be