![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=eno2]mambo:
Hebben de werklozen er geen zin meer in, de werkenden alvast ook niet meer _______ Hola, de bazen willen mij allang niet meer, en als ze mij wel willen, willen ze me niet betalen. Als je dan je plan trekt met een uitkering op de armoedegrens, word je een profiteur genoemd -terwijl je in werkelijkheid op de autostrade zit naar de abjecte armoede, als je wat afritten moet overslaan. Maar het gaat me in deze thread niet om mijn persoonlijk geval, hoe symptomatisch het ook is, op mijn leeftijid. Ik heb geprobeerd zelfstandige te worden door een paar jaar te kunstschilderen. Na mijn eerste tentoonstelling heb ik financieel moeten afhaken (niets verkocht). Ik deed al eerdere en waarschijnlijk ook volgende pogingen, zolang het dingen zijn die ik werkelijk graag doe en die ik kan betalen. Straatzanger, bv. Ik ben niet alleen voor meer staat, maar ook voor meer straat. Meer staat, dat zou betekenen dat de staat van kunstenaars onverkochte productie opkoopt, zoals in Nederland (om het dan om de tien jaar weg te gooien uit de kelders). Maar ja, Nederland zat op een gasbel, en die loopt nu leeg. Meer straat, dat zou betekenendat de politie je niet voortdurend wegjaagt om liedjes te zingen. QUOTE] ENO voor jou is er maar één echte oplossing. Ga als de donder u gaan aanmelden bij stad of staat en je kan voor de rest van je dagen genoeg vrije tijd maken om al je schilderijen te maken die je wenst. In afwachting doe je gewoon de examens mee en je schuift doorlopend door en uw wedde stijgt sneller dan een inmiddels afgekeurde concorde. Probeer schepenen of zoiets te worden en dan kan je zelfs je eigen expositie op kosten van de anderen regelen. Ik in uw plaats...wat scholing en nog jong ...zijn zou er al gezeten hebben...was al aan het vliegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Ach armoede is toch maar zeer relatief in dit landje, waar werklozen soms meer overhouden dan werkende mensen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan mis zijn natuurlijk maar als je een bedrijf hebt met a) een werkplaats met 10 werknemers en b) een administratie met ook 10 bedienden dan zit er iets deftig fout in uw bedrijf! Die 10 van de werkplaats moeten de 10 van de bureau zien te betalen, dat gaat niet hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Parlementslid
|
![]() Een dikke 15 jaar geleden heb ik stage gelopen bij het Stad Brussel op hun computercentrum. Daar hadden ze toen een jaar geleden een grote laserprinter gekocht van ongeveer 13.000.000 frank. Die werd bediend door twee ambtenaren. De kettingprinters werden niet langer gebruikt voor hun diverse reportages. Voor dit kettingpapier hadden ze ook nog drie machines die de randjes er automatisch van af sneden. Daar hadden ze twee ambtenaren voor.
Gedurende mijn gehele stageperiode van één jaar hebben deze twee laatste ambtenaren niets gedaan, immers de kettingprinter werd niet meer gebruikt. En als ik zeg niets dan bedoel ik ook niets. Tevens hebben de twee andere ambtenaren ons overstelpt, al of niet op verzoek, met voorgedrukte bloknotes, kalenders, kerstkaartjes en noem maar op. Zomaar uit de peperdure laserprinter terwijl deze stilstond. Wat zo 'n 90% van de tijd was. (Blijkbaar op het einde van de maand kwam er veel uit deze printer. Loonbonnen en dergelijke) Waarom moesten ze er twee hebben bij zo 'n machine? Waarom kon de operator die achter zijn schermpje 10 meter verder zat niet wat papier bijvullen zoals ze dat 's nachts toch ook deden? Frapant was ook dat door het automatische promotiesysteem deze twee heren, overigens zeer vriendelijke mannen, eigenlijk vuilnismannen waren die zich dus opgewerkt hadden door lang genoeg bij het stad te werken. Als er dan ook een probleem was met de laserprinter moest de technieker van de computerfirma het oplossen. Dat kon zo eenvoudig zijn als drukken op een knop of alles eens heropstarten. Dat was nu niet echt een probleem want die technieker was tijdens kantooruren altijd aanwezig. Dat was blijkbaar in het onderhoudscontract voorzien. (niet enkel voor de laser - dat zou iets te veel van het goede zijn) Deze technieker zat eigenlijk ook de meeste tijd in zijn kamertje boekjes te lezen en op zijn eigen terminal computerspelletjes te spelen. Internet hadden ze toen nog niet. Tevens werkte er op die dienst een persoon die niets anders moest doen dan de talrijke scholen ervan te overtuigen om geen eigen computersysteem te gebruiken maar dat van het computercentrum van het stad Brussel. Spijtig dat hij op dat jaar niets 'verkocht' had. Een spelletje op de computer zat wel in zijn jobbeschrijving, allez dat denk ik toch. Tevens heb ik op mijn woensdagnamiddagen meer geprogrammeerd dan een voltijdse volleerde programmeur. Maar die had zes kinderen en die kan je hun vaders broodwinning toch niet afnemen. Op deze dienst werkten (sic) ongeveer 10 man ( kan ook 15 man zijn). Deze dienst had twee bestuursniveau's. Dus in die groep van 10 (15) zaten twee of drie 'bureelchefs' (jobtitel?) en één directeur. Deze laatste hield vooral de politieke contacten in ere. Een koffiepauze van 15 minuten was altijd een half uur. De middagpauze van 12 to 1 was steevast van 11u45 tot 1u15. De glijdende uren (beginnen om 8 of 9) kwam er op neer dat als er geen controle was geweest ze op papier om 8 uur begonnen maar in werkelijkhied om 9 uur. Dus van de normale 8 uren waren er slechts nog 6 beschikbaar voor eventueel werken. Sinds dat jaar kan niemand mij nog overtuigen dat de overheid degelijk werkt. Sinds dat jaar ben ik meer en meer gaan geloven dat we zo weinig mogelijk overheid moeten hebben. Sinds dat jaar ben ik overtuigd dat alles wat een overheid aanraakt, om zeep is. Toen heb ik het licht gezien en zijn mijn oogkleppen afgevallen.
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zitten inderdaad luxebeesten onder de werklozen en sukkelaars onder de werkenden, en niet zo een klein beetje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() ENO voor jou is er maar één echte oplossing. Ga als de donder u gaan aanmelden bij stad of staat en je kan voor de rest van je dagen genoeg vrije tijd maken om al je schilderijen te maken die je wenst. In afwachting doe je gewoon de examens mee en je schuift doorlopend door en uw wedde stijgt sneller dan een inmiddels afgekeurde concorde.
Probeer schepenen of zoiets te worden en dan kan je zelfs je eigen expositie op kosten van de anderen regelen. Ik in uw plaats...wat scholing en nog jong ...zijn zou er al gezeten hebben...was al aan het vliegen.[/quote]_______ ________________________ Ik heb ervaring genoeg om te weten hoe ik met mezelf en de maatschappij moet omgaan. Waarom probeer je ook eens niet vijftien jaar ascetisme? Het zou je deugd doen. Het probleem is dikwijls de oplossing. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2004 om 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() marco:
Sinds dat jaar ben ik meer en meer gaan geloven dat we zo weinig mogelijk overheid moeten hebben. ____________ Dat je er toch nooit helemaal van afraakt, hé. ![]() Je zou eerder concluderen dat we een zo performant mogelijke overheid moeten hebben inplaats van de gedeclasseerde 'kadavers' die in jullie verhalen optreden. Zo krijgen bib's een waarderingscoefficient van 97% mee van de gebruikers. Ik vermoed dat geen enkele privé-organisatie dit cijfer ook maar benadert. Moeten we dus ook eens een paar andere diensten in die richting duwen. Openbaar vervoer, bv. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2004 om 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Putain heeft het geflikt!
Yoekos is terug 'genationaliseerd' Een coup-de maître! |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Gevolg: vierkant draaiende overheidsbedrijven; d'r zit er geen één tussen dat deftig functioneert wegens te veel personeel. Sabena was er in de tien jaar voorafgaand aan het faillissement een prima voorbeeld van. Wie herinnert zich nog de RMT en de gekke sprongen die de SP toen maakte om die afgedankte "werk"nemers zo snel mogelijk aan een andere job te helpen? Tja, de grote schrik was toen vooral een electoraal verlies... En kijk nu maar eens naar de Post of de NMBS. Jarenlang dé beschutte werkplaatsen voor de politieke partijen. Over openbare besturen hoef ik geeneens een boekje open te doen. Het statutaire dienstverband is gewoon een perversie omdat het ronduit uitnodigt tot plantrekkerij en incompetentie. Zij die wel gemotiveerd zijn en hard werken zijn ofwel: jong en nog naïef (onbedorven), (onverbeterlijke) idealisten of strebers die op een promotie azen. Na enkele jaren in overheidsdienst zinken die allemaal (uitzonderingen zijn écht heel zeldzaam) weg in de mediocriteit. Eerste oplossing zou dus al zijn om de vaste benoeming af te schaffen, de openbare diensten grondig te saneren (aanwervingsstop, natuurlijke afvloeiingen + brugpensioen) en met de vrijgekomen middelen de mensen ook beter te betalen. Ook eens na te denken welke administratieve taken niet beter aan private ondernemingen kunnen gegund worden; da's best mogelijk hoor... De efficiëntie en klantvriendelijkheid zouden er met rasse schreden op vooruitgaan. En dan, heel gefaseerd beginnen aan de ontmanteling van de "verzorgingsstaat" tot op een niveau dat we ons daadwerkelijk kunnen permitteren. Mét een duidelijke responsabilisering van de burger. Op werkelijke alle vlakken zijn de remedies reeds lang gekend. Gevolg zal zijn dat mensen weer wat veerkracht opbouwen, weer wat ruggengraat kweken, weer wat zin voor initiatief tonen. ... en wat met de allerzwaksten? Lees nog eens wat ik in m'n dispuut met eno2 heb neergepend over "kansen" en "goeie wil"... Laatst hoorde ik op het journaal de verzuchting dat het beroep van warme bakker aan het uitsterven is omdat men geen personeel meer vindt dat bereid is om op "lastige" uren te werken. Mijn reactie was dan: kijk, als ik al ettelijke maanden zou vaststellen dat er voor mijn diploma en ervaring geen belangstelling zou bestaan, dan zou ik me onmiddellijk aanbieden voor zo'n job. Stel dat je via een structurele loonkostenverlaging ervoor zou kunnen zorgen dat de netto koopkracht van een bakkersgast erop vooruitgaat, dan zullen de kandidaten al wat talrijker zijn. Stel dat je aankijkt tegen het definitief stoppen van de werkloosheidsuitkeringen na pakweg 1 jaar, dan denk ik dat je niet lang zal moeten nadenken om op zo'n vacature in te gaan. Zélfs al ben je universitair gediplomeerd etc... En wie zegt dat je dan per definitie ongelukkig zal zijn in die job?
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() De ijzeren Lady Margaret Thatcher heeft haar hele, revolutionaire privatisering doorgedrukt tegen de massale wil van de bevolking in.
En wat is het resultaat geweest? Ze heeft weliswaar de macht van de vakbonden gebroken in enkele cruciale overheids- en industrietakken, maar Labour heeft haar opgevolgd en is niet meer uit het zadel te krijgen, nog nooit heeft de arbeiderspartij zo'n enorme meerderheid gehad in Engeland. Een ander voorbeeld: Argentinië, dat ooit een hoge levensstandaard had, in elk geval de hoogste van Latijns-Amerika. Menem heeft daar honderden belangrijke overheidsbedrijven aan de privé uitverkocht. Het resultaat was hogere prijzen (verdubbeling van de telefoontarieven bv.), deteriorende diensten en jobverlies (door opdrijven van rendementen, oorspronkelijk). Daarop volgde niettemin een golf van faillissementen. Menem vluchtte het land uit, beschuldigd van corruptie. De economie van Argentinië raakte in de greep van de Washington-consensus van het IMF en de wereldbank, en chrashte. Het medicijn is soms erger dan de kwaal... Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2004 om 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Waarom zou er in een dictatuur geen vrije meningsuiting kunnen zijn? Eigenlijk is het in een dictatuur juist vanzelfsprekender dat men de mensen laat denken wat ze willen dan in een "democratie". De dictatuur is namelijk niet van de grillen van de bevolking afhankelijk, de "democratie" wel...
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het schijnt dat ze er een nieuwe filosofiefabriek gaan bijzetten! En de chinese wijsheidsfabriek is ook aan uitbreiding bezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#96 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als ik dubbel zo veel mensen kan inzetten om muren mooi recht en glad te bezetten dan haal ik elke keer 97%. De vraag is of je ook bereid bent om dubbel te betalen. Wat vast staat is dat je dubbel betaalt bij de overheid maar dat slechts uitzonderlijk de kwaliteit er naar is.
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Goed weten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja ik merk al dat je een echte democraat bent - zo zij er hier nog , die de dictatuur van de kiezer betreuren (de meerderheid). Het is een dappere gedachte, die van de vrijheid van meningsuiting onder een dictatuur. De dictatoriale snorren kunnen daar meestal niet om lachen - zelfs niet om standing-up comedians. Geef eens een concreet voorbeeld van je stelling? En ach, de grillen van de kiezer, dat is tenslotte maar één dag om de zoveel jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ander voorbeeldje: de eerste gijzelingszaak van de vakbondmafia. De reactie van de burgemeester had moeten zijn: weg met die oproerkraaiers. Zijn reactie was: laat mijn kiespubliek maar doen...
[size=4]Voor Dietsland en Europa; voor het vrije Avondland![/size] Laatst gewijzigd door Tyr de Dietser : 24 december 2004 om 18:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meer staat, dat is ook: méér Armeniërs. Vooral als ze hier al zeven jaar wonen en perfect geassimileerd zijn. Volksvreemd, dat zijn ze ook al niet- het zijn meestal brave katholieken, en eigenlijk horen ze bij Europa, zoals de Turken. Volksvreemd, dat is bij ons asiel-ongastvrijheid en raciale onverdraagzaamheid. Wij zijn een open, hartelijk en ontvankelijk volkje dat een hekel heeft aan fundamentalismen van alle aard. Hoe dan ook, als je in zeven jaar een asielaanvraag niet kan afhandelen, moet je de mensen verder met rust laten. In de gijzelingszaak had ik zeker geinterveniëerd, als ik burgemeester was. Maar zoals bekend veroorzaakt koelen zonder blazen dikwijls het minste blaren, een taktiek die een burgervader van ons goedzakkige volkje dan ook zeer graag en menigvuldig aanwendt. |
|
![]() |
![]() |