Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2017, 15:37   #81
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ge weet ook, die sociale en milieuevoluties die gaan trager hé, die hebben in Europa 50 jaar geduurd, in de natiestaten toch ... op EU niveau is er van dat sociale nog niks verwezenlijkt ...
Denk je dat de chinees het blijft pikken dat hij in de smog leeft ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 15:40   #82
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Denk je dat de chinees het blijft pikken dat hij in de smog leeft ?
denk je dat de chinees daar iets meer over te zeggen heeft dan de europeaan mss???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 15:43   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
straf dat wij zijn! net echt!
Wij moeten daarvoor niet straf zijn.
Er steekt veel Europees geld in de Amerikaanse en Chinese economie.
Dat is juist de reden waarom elke economische achteruitgang ergens in de wereld steeds voor een wereldwijde bankencrissis zorgt.
Als morgen de olieprijs op de beurs instort, zitten we opnieuw met een bankencrissis.
Maar ook de beursprijs van suiker, boter, ijzer, kolen, graan, vlees, groenten kan voor een wereldwijden crissis zorgen.
Voor onze levenstandaard is het dus noodzakelijk dat de levenstandaard in Afrika niet stijgt, want anders worden de grondstoffen te duur en kunnen wij onze luxe niet meer betalen.
Als morgen de illegale houtkap stopt, worden meubelen en brandhout voor de gemiddelde Belg onbetaalbaar.
Als men morgen in China een minimuum loon van 5$ per uur invoerd, worden veel producten voor de gemiddelde Belg onbetaalbaar.
Als men in Afrika een minimuum loon van 1$ per uur invoerd, kunnen wij zelfs geen bananen meer betalen.
En elk van deze zaken zou een bankencrissis veroorzaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 15:46   #84
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
denk je dat de chinees daar iets meer over te zeggen heeft dan de europeaan mss???
Op het platteland zal het wel zo nauw niet steken, maar in de grote steden denk ik toch dat de Chinezen dat stilaan niet meer pikken. Die leven ook niet meer in de negentiende eeuw.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 15:48   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Op het platteland zal het wel zo nauw niet steken, maar in de grote steden denk ik toch dat de Chinezen dat stilaan niet meer pikken. Die leven ook niet meer in de negentiende eeuw.
de Europeanen hebben daar nog niks over in de pap te brokken, de eerste groenen kwamen op rond 1970 mss zelfs samen met mei 68 ... en hier hebben we dan nog zogezegd democratie en het duur al meer dan 50 jaar ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 16:26   #86
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus iedereen boer, smid, slager, haakster, kleermaker, metser?

Weg met internet, auto's?

enkel nog aardappelen, tomaten, witloof, paprika, aubergines, appelen en peren maar geen rijst, sinaasappelen, bananen, enz?
Jep.
En daar gaan we hoe dan ook ooit terug naartoe.
Olievoorraden zijn namelijk eindig en zonder olie kunnen de moderne economie en moderne wereldhandel niet functionneren.
Maar met wat geluk stort de economie al veel eerder in.
Hoe dan ook is een totale instorting van het systeem momenteel het beste wat ons kan overkomen.

Citaat:
Maar vooral: iedereen vechten voor wat eten want de Vlaamse velden kunnen nooit aan de binnenlandse vraag naar voedsel voldoen?
Nee hé.
Er gaat zich een beetje een selectie voordoen denk ik.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 16:34   #87
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Rijd eens in de binnenstad van Brussel, Antwerpen, Gent, Luik, Namen, enz...
En dan hebben we het nog niet over de steden in zuid Europa. Daar geraak je zelfs amper met een Smart door de straten van de binnensteden.
En ik heb dan ook reeds geschreven dat BMW en Mercedes wagens zijn die worden gekocht om te laten zien dat men geld heeft.
Of ga eens op de Poolse en Roemeense wegen rijden.
Dat doe ik allemaal gemakkelijk zonder problemen. In Zuid Spanje ook niet. Ik heb al in steden van Polen, Tsjechië Hongarije et gereden vroeger met mijn Brougham. Ik zie niet waar ge wilt een punt maken tenzij ge vooroordelen hebt tegenover Amerikaanse auto's.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 17:08   #88
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ge weet ook, die sociale en milieuevoluties die gaan trager hé, die hebben in Europa 50 jaar geduurd, in de natiestaten toch ... op EU niveau is er van dat sociale nog niks verwezenlijkt ...
Omdat de EU enkel coördinatiebevoegdheden heeft wat betreft het sociaal luik. Het enige wat ze mogen doen is economic governance via aanbevelingen en rapporten. Soft law dus.

Ze vangen dat dan wel wat op via het werkgelegenheidsbeleid, bv. met de detacheringsrichtlijn in de strijd tegen sociale dumping, maar als er echt iets wil bewegen, zullen de individuele lidstaten toch echt een verdragswijziging moeten goedkeuren.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 17:30   #89
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat doe ik allemaal gemakkelijk zonder problemen. In Zuid Spanje ook niet. Ik heb al in steden van Polen, Tsjechië Hongarije et gereden vroeger met mijn Brougham. Ik zie niet waar ge wilt een punt maken tenzij ge vooroordelen hebt tegenover Amerikaanse auto's.
Gipsy, jij weet hoe het gesteld is met die smog in Chinese steden.
Wil je het ons eens vertellen ?
(Of is het vooral in Peking en de rest veel minder ?)
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 20:01   #90
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Gipsy, jij weet hoe het gesteld is met die smog in Chinese steden.
Wil je het ons eens vertellen ?
(Of is het vooral in Peking en de rest veel minder ?)
Ik kom zéér weinig in Peking maar regelmatig in Shanghai en de Guangdong provincie in het zuiden van China waar de meest industrie zich tot hiertoe concentreerde. In Shanghai valt er in de loop der jaren weinig verbetering te merken. Soms ziet men gewoon de bouwtorens niet meer staan. Zoals overal in China kennen de steden een enorme groei met 10 to 20 miljoen mensen en méér.

De Guangdong provincie had 8-10 jaren geleden het infarct bereikt men kon soms de overkant van de straat niet meer zien. De meeste industrie van gans China concentreert zich daar en de toeloop van immigranten van armere provincies was enorm om in de fabrieken tewerkgesteld te worden. De eerste keer dat ik naar China ging was Shenzhen een arm stadje van amper 30.000 mensen. Dat is nu een megapool van 20 miljoen inwoners geworden.

Door zijn nabijheid met Hong Kong en de havens en transport mogelijkheden over de delta rivieren was dit de gedroomde locatie voor buitenlandse investeerders om daar fabrieken op te richten. Een tiental jaar geleden was de zon bijna voorgoed onzichtbaar geworden.

De lokale regering heeft drastische wetten uitgevaardigd en méér dan 10.000 grootste vervuilers kregen een paar jaar om zich aan te passen. Uiteindelijk werden 2.000 fabrieken definitief gesloten en zijn er strenge wetten gekomen. Soms moest de industrie één dag in de week sluiten. Grote fabrieken worden ook verplicht hun eigen water te zuiveren.

De zon is terug zichtbaar maar het is natuurlijk nog ver van ideaal. De overheid streeft ook naar minimaal 50% tewerkstelling in de privé dienstensector om de industrie af te bouwen die dan verder het binnenland intrekt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be