![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Er is slechts één situatie waar ik het abnormaal vind om Frans te spreken: wanneer ik in Vlaanderen geconfronteerd wordt met iemand van wie ik pertinent goed weet dat hij/zij een Franstalige is die zich hier gevestigd heeft en duidelijk onwillig is om Nederlands te leren. Als jij het abnormaal vindt dat de Vlaamse wegpolitie van het Frans gebruik maakt t.a.v. een Fransman dan impliceert dat dus dat je de mening bent toegedaan dat iemand bv. uit Limoges eerst een cursus Nederlands moet volgen vooraleer zich als toerist op ons grondgebied te wagen. Ik krijg zo de indruk dat je toch wel een beetje de pedalen kwijt bent. Kijk, het verschil tussen Nederlandstaligen en sprekers van ettelijke andere talen in Europa is op dat punt levensgroot. Een Nederlandstalige is bereid (zelfs enthousiast) om een taal bij te leren. Dat kunnen we niet zo gauw zeggen van Fransen (de hier op het forum regelmatig aanwezige Gwylan is als Franse een lovenswaardige uitzondering), de Italianen, de Duitsers, de Britten enz. Ik ben vele jaren na elkaar dikwijls als toerist naar Italië geweest. Ik was, en ik ben nog steeds, gek op dat land. Daardoor vond ik het ook de moeite waard om Italiaans te studeren, zowel om met de locals te kunnen praten als om Italiaanse literatuur te kunnen lezen. Ik ben zeker niet de enige Vlaming die zich die inspanning getroost heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
La Belgique is tweetalig wil voor hen zeggen dat la Belgique is franstalig en enkel franstalig voor de francofonen en tweetalig Nederlands-Frans voor de Vlamingen... Maar men kan van de franstaligen toch niet eisen, noch verwachten dat ze Nederlands zouden leren... Dat is puur nazisme en Vlaamse dictatuur in hun ogen... Wat jij vergeet is dat la Belgique gesticht is door enkel franstaligen, franstalige Vlamingen incluis met Frankrijk als drijvende factor en waarschijnlijk zelfs de hoofdfactor achter hen, en dat er een hele strijd gevoerd is moeten worden door de Vlamingen om in eerste instantie nog maar hun taal erkent te krijgen... Zelfs bij de zogenaamde tweetalige partijen (zeker in Bruxelles) stonden alleen franstaligen op de verkiesbare plaatsen en waren de Vlamingen, als ze braaf waren ten minste, enkel daar voor de vorm... Alles in Vlaanderen moest in het Frans gebeuren... En de rest is geschiedenis maar zelfs tot voor kort werden, ook in Vlaanderen alleen Vlamingen op de hoogste sporten in de Vlaamse partijen geduld indien ze het Belgische franstalige model aanvaarden; anders werden ze met de hulp van de media verguisd dat het niet meer kon... Verhofstad, dat joung, was totaal onaanvaarbaar voor de francofonie en kon geen premier worden... totdat hij zijn kazak draaide en zelfs nu nog door de franstaligen als één van de beste premiers wordt gezien terwijl Vlaanderen hem meer en meer uitkotst... Hoe werd Leterme verguisd eens hij, premier geworden, het durfde opnemen voor de Vlaamse eisen??? En het gelul van EDR met de katastrofale staatshervorming waar de hele Vlaamse officiële media de loftrompet voor opstak terwijl het in werkelijkheid een bijkomende dolk in de rug van Vlamingen was... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar als ik, zoals laatst naar Luik ging en daar op bepaalde plaatsen meer met zwarten dan met blanken geconfronteerd werd, alsof niet zij maar ik een vreemdeling was, gaf dat toch een vreemd gevoel... Maar zwarten kunnen hun huidskleur niet veranderen en als zij zich voor de rest gedragen als wij allen... zelfs dan geen enkel probleem... Anders is het als ik kopvodden tegenkom... Anecdote: Ik zat op de trein en een gezin bestaande uit de man, de vrouw, de dochter van een jaar of zeven, die heel braaf naast haar moeder zat een mannelijke telg van een jaar of twee-drie en een andere mannelijke telg, baby, in de koets die aan het slapen was... De man hield zich bezig met de kleine van twee-drie jaren en ging in op al zijn fratzen... Ik dacht, gezien de heel brave dochter dat hun opvoedingsmethode wel moest werken... De trein stopte en allen stapten wij uit... en ik dwaze, hoe durfde ik, als vrouw, hielp de man met het naar buiten zetten van de koets... We hadden hier te doen met een typische islam familie... De dochter doodbraaf langs de moeder; de prins zoon waarvan alle fratsen werden ingewiligd en ik dwaze blanke die durfde de koets van de jongste mannelijke telg aanraken... Ik weet niet of die mensen al Belgen geworden zijn, maar je kunt toch moeilijk vragen van mij om ze als Belgen te zien... Ze zouden zich zelfs misschien misdaan voelen als ik hen voor Belgen zou nemen... want daarvoor zijn de Belgische zeden voor hen nog veel te onaanvaarbaar... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk nog in één gemeente : Linkebeek. En tante Homans reageerde daar -zeer terecht- onverbiddelijk op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen idee, dat is voorhistorisch. En hoe dan ook, irrelevant vandaag. Wat hier telt is de taalwetgeving van 1962, de taalgebieden, de faciliteiten en hoe die in 1970 verankering kregen in de grondwet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar ze zijn er gekomen, ze zijn een realiteit. Ze zijn er gekomen via democratische stemming in het parlement.
Citaat:
![]() Dat is een verhaal voor de kleuterklas. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij is de politici van CD&V, OVLD, SPa en Groen aan het verwarren met de "meeste" Vlamingen.
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In die tijd inderdaad, Bruges, Gand, Courtrai en vele andere Vlaamse namen... De vinger op de wond.
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ga jij dat daar dan maar eens proberen. Het enige wat je zal zien, is dat ze hun schouders eens optrekken.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die faciliteiten zijn er kunnen komen omdat ze uitgelegd werden op zijn "belgisch".
Aan de Franstaligen werden ze verkocht als vaste faciliteiten. Zonder einddatum. Aan de Vlamingen werden ze verkocht als 'tijdelijke hulp", zonder datum want de een heeft meer tijd nodig dan de ander. De faciliteiten zijn inderdaad een feit. Net zoals elke historische vergissing.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Niet alleen, de situatie is ook helemaal anders. Dat (Edingen, of in Moeskroen, Komen, Vloesberg) zijn oorspronkelijk Vlaamse gemeenten, verfranst, met faciliteiten voor de Vlamingen. Terwijl rond Brussel het ook over oorspronkelijk Vlaamse gemeenten gaat met faciliteiten voor ingeweken Franstaligen.(Die dat dan misbruikt hebben om ook die gemeentes te verfransen.)
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven. Robert Lieberman Laatst gewijzigd door DewareJakob : 1 februari 2018 om 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat Van Hove zijn veralgemening steunt op hetgeen hij heeft vastgesteld bij een bepaald soort hippe zogenaamde "Brusselse Vlamingen". Blijkbaar meent hij dat zijn oordeel dan geldt voor gans Vlaanderen. Hij kijkt teveel door een Brusselse bril.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel hoe zat dat in mekaar die 'talentelling'? Een van de vragen was "Welke taal spreek je thuis?" en "Welke taal spreek je het meest?". En als een tweetalige Vlaming uit Evere, die in Brussel zijn brood verdiende, hierop antwoordde met "Frans", werd hij prompt als tweetalige 'Franstalige' opgenomen in het taalregister. En eenmaal de 30 % bereikt werd die gemeente 'tweetalig'. Iets dergelijks is ook in Ronse gebeurt, zij het dat daar ook andere factoren veel invloed hadden in de nasleep van WO2 en de bezetting. Een VNV-oorlogsburgemeester en zijn aanhang dienden vernietigd te worden. De huidige sociale en politieke omstandigheden, die u zelf aanhaalde, wijzen er duidelijk op, dat van werkelijke tweetaligheid geen sprake was en is. Trouwens de sjoemelarij van de 'talentellingen' zijn in 1961 bij wet afgevoerd geworden. Nagenoeg alle Vlaamse burgemeesters vertikten die nog uit te voeren.
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles Laatst gewijzigd door fcal : 1 februari 2018 om 21:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard kan ik geen beroep doen op taalfaciliteiten in Edingen, Moeskroen, Vloesberg of Komen. Reden : ik ben geen inwoner van die gemeente(s) Om dezelfde reden kan een niet inwoner van Ronse op de stadsdiensten niet in het frans geholpen worden. Enkel Ronsenaars kunnen dat. |
|
![]() |
![]() |