Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2018, 06:52   #81
Aenigma
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
De nagel op de kop. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Ik zie niet in waarom een ambtenaar "recht op ziektedagen" zou moeten hebben. Ziek = ziek, voor iedereen.
beter gewoon afschaffen en zoals bedienden de eerste 2weken of 1maand uitbetalen erna op de ziekenkas zoals iedereen,
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 10:38   #82
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Iemand die na 2 maanden kanker op 60% van zijn loon terugvalt spuugt in uw gezicht? Toffe kerel ben je.
Ik ken zelfstandigen die niets kregen bij het ziek worden, waar zijn ambtenaren dan zoveel meer waard?
We weten allemaal over wat het gaat en dat is niet over het ziek zijn maar over het profiteren door het profitariaat.
En de volgenden die ze mogen aanpakken zijn de vakbonden zelf.
Oud 27 juli 2018, 11:33   #83
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Eigenlijk zijn het dus baaldagen ipv ziektedagen?
Ja,zo noemde ze dat,een baaldag.Thanx,ik kon er niet meer opkomen.
Oud 27 juli 2018, 15:35   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een baaldag?
Mogen werkgevers dan ook een baaldag houden, als ze eens geen goesting hebben om die dag de geleverde arbeid niet uit te betalen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 15:37   #85
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb daar al op geantwoord. Je moet degenen aanpakken die misbruik maken van het systeem.
Dan nog is opsparen belachelijk. Als men ziektedagen nodig heeft, dan heeft men ze nodig en dan doet het er niet toe hoeveel men de jaren ervoor ziek is geweest.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 15:52   #86
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dan nog is opsparen belachelijk. Als men ziektedagen nodig heeft, dan heeft men ze nodig en dan doet het er niet toe hoeveel men de jaren ervoor ziek is geweest.
Sossen vinden zoiets logisch..
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 16:15   #87
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles Bekijk bericht
bron:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...T=121777789529

Nog een deeltje van het grote profetariaat van de vakbonden dat vakkundig aan diggelen is geslagen
Uiteraard vinden ze het "asociaal" dat ze "niet gebruikte"ziektedagen niet meer mogen opnemen voor hun pensioen.

Ik denk eerst en vooral persoonlijk niet dat er veel ambtenaren een hartfalen zullen krijgen van te hard te werken, eerder van teveel cholesterol van te weinig te werken..maar soit..

ACV secretaris Saenen spuugt letterlijk in het gezicht van alle mensen in de private sector.
Daar heeft men, als vakbond, nooit voor een soortgelijke regeling voor "de privé" gestreden van in het begin.
Als er 1 sector is die reeds lange tijd "asociaal" is tegenover een groot deel van de werkende bevolking zijn het juist de ambtenaren.

Nu moord en brand schreeuwen omdat de regering privé en vakbond wil gelijkschakelen, maar ze zijn zelf de schuld van de jarenlange arbeidsdiscriminatie die ontstaan is tussen staat en privé.

Het is allang een feit dat de vakbonden eigenlijk en hoofdzakelijk de belangen dienen van de staatswerknemers....de privé is en blijft parking voor het ACV...

En dan maar roepen achter nieuwe leden...
Dit is een zoveelste staaltje van misbruik door middenveld-organisaties die politieke partijen volledig in hun greep hadden. Gelukkig begint er, voetje voor voetje, wat verandering in te komen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 18:19   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Ik ken zelfstandigen die niets kregen bij het ziek worden, waar zijn ambtenaren dan zoveel meer waard?
We weten allemaal over wat het gaat en dat is niet over het ziek zijn maar over het profiteren door het profitariaat.
Ik ken zelfstandigen die een private verzekering hebben, waarvoor zij betalen. Omdat de organisaties van de zelfstandigen - op raadgeving van hun leden - niet willen weten van het betalen aan de sociale zekerheid van de staat.
"Laat ons doen, wij regelen zelf onze zaken wel"

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 19:39   #89
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Ik ken zelfstandigen die elk weekend naar Luxemburg reden om hun couponnekes te verzilveren die ze uit zwart geld verkregen hadden. Officieel hadden die mensen bij de ziekenkas recht op 'verhoogde tegemoetkoming' voor kleine inkomens (mag je maar max. iets van een 18000 euro bruto per jaar verdienen), maar ondertussen reden ze wel met luxewagens rond en verbleven ze op vakantie in decadente suites en penthouses. En aan de zee kochten ze drie appartementen.

Ben zelf ambtenaar en ons loon is ook effectief ons loon. Ik kan het me niet permitteren er vanalles nog in het zwart bij te doen.

Uiteraard hebben wij profiteurs in de rangen die hun ziektedagen onterecht opsparen en misbruiken, maar het leeuwendeel doet dat niet. Wij worden weer gestraft voor de misbruikende minderheid. Niet dat ik die ziektedagen een heilige koe vind, maar ze gaan weer maar eens aan ons statuut morrelen. Dat was echter een voorwaarde voor indiensttreding. Ik ben tevreden met een - in mijn ogen - te laag loon, ontbreken van een salariswagen, het niet krijgen van maaltijdcheques en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dan heb ik als compensatie wel graag een beter pensioen, bescherming van mijn betrekking en dus ook die ziektedagen wanneer het echt nodig is.

Als ze aan onze voordelen willen morrelen, zullen ze dit moeten compenseren. Dat de vakbond het maar eens hard speelt en voor ons 10 % loonsopslag of maaltijdcheques vraagt. Een vervuilende salariswagen hoef ik niet. Als dat lukt, zal ik niet meer zagen over het afbouwen van onze voordelen

Laatst gewijzigd door freespirit : 27 juli 2018 om 19:40.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 19:43   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Ik weet dat ik hier iets niet populairs ga zeggen...

Maar er zijn groepsverzekeringen die er voor zorgen dat ge bij ziekte uw netto loon gewoon door blijft krijgen tot 1-2 jaar ziekte (hij past gewoon bij) en bij invaliditeit een rente betalen die vaker wel als niet u meer netto opleveren dan als je werkte, icm de invaliditeitsuitkering. Tot 65 jaar....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 19:43   #91
Tavek
Banneling

Standaard

Er zijn hier zelfs op dit forum die van zo een rente profiteren....
Oud 27 juli 2018, 19:50   #92
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Maar er zijn groepsverzekeringen die er voor zorgen dat ge bij ziekte uw netto loon gewoon door blijft krijgen tot 1-2 jaar ziekte (hij past gewoon bij) en bij invaliditeit een rente betalen die vaker wel als niet u meer netto opleveren dan als je werkte, icm de invaliditeitsuitkering. Tot 65 jaar....
Dat klopt, sommige bevoorrechte werknemers in de privé kunnen hiervoor opteren. Ik gun hen dat ten volle. Maar dan moeten ze niet zeiken op de 'profiterende' ambtenaren die volgens hen nauwelijks werken en liggen te slapen op hun bureau. Met sommige privé-mensen zou ik eens willen ruilen, ik denk dat sommigen er snel de brui aan geven.
Oud 27 juli 2018, 19:58   #93
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wordt daar ook mijn belastingsgeld voor aangesproken?
Oud 27 juli 2018, 20:17   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
wordt daar ook mijn belastingsgeld voor aangesproken?
Nope.

Maar het blijft me een raadsel waarom de overheid niet opteert voor zulke verzekeringen ipv het achterhaalde concept van doorbetaling loon.
Oud 27 juli 2018, 20:18   #95
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat klopt, sommige bevoorrechte werknemers in de privé kunnen hiervoor opteren. Ik gun hen dat ten volle. Maar dan moeten ze niet zeiken op de 'profiterende' ambtenaren die volgens hen nauwelijks werken en liggen te slapen op hun bureau. Met sommige privé-mensen zou ik eens willen ruilen, ik denk dat sommigen er snel de brui aan geven.
Ik denk dat de gemiddelde ambtenaar het geen week uithoudt in de private sector.

Het tempo ligt gewoon veel hoger.
Oud 27 juli 2018, 20:22   #96
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de gemiddelde ambtenaar het geen week uithoudt in de private sector.

Ik werk in de privé en het tempo ligt er hoger dan aan de staat, maar men moet dit hogere tempo niet verwarren met efficiëntie. Dit laatste is iets anders.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 20:51   #97
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Ik werk in de privé en het tempo ligt er hoger dan aan de staat, maar men moet dit hogere tempo niet verwarren met efficiëntie. Dit laatste is iets anders.
Als je als klant met sommige klantendiensten van privé-bedrijven te maken krijgt, heb je gauw door dat efficiëntie soms ver te zoeken is.

Ambtenarij draagt nog grotendeels een negatieve perceptie van dertig of veertig jaar terug met zich mee. De meeste mensen kennen enkel maar de ambtenarij van een koldereske serie als De Collega's. Ik zeg niet dat zulke situaties niet meer bestaan (de elementen in die reeks waren vroeger inderdaad echt wel gebaseerd op bestaande situaties, uiteraard sterk uitvergroot), maar dat is echt wel aan het verdwijnen.

Toen ik enkele jaren geleden solliciteerde, waren de selectieprocedures - toch voor een ambtenaar klasse A (opleiding master/licentiaat of hoger) strenger en langer, meer diepgravend dan voor de meeste privé-vacatures. Ik ben ervan overtuigd dat de jongere generatie ambtenaren (tussen 25 en 40 jaar) kwalitatief minstens evenwaardig is met diegenen die in de privé werken.
Oud 27 juli 2018, 20:53   #98
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

De functie is tegenwoordig veel belangrijker dan het statuut. In de ambtenarij heb je diensten waar het tempo inderdaad aan de lage kant zal liggen, maar dat heb je bij sommige diensten (HR, klantendienst, personeelsadministratie, ...) in de privé ook wel.
Oud 27 juli 2018, 21:19   #99
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik ken zelfstandigen die elk weekend naar Luxemburg reden om hun couponnekes te verzilveren die ze uit zwart geld verkregen hadden. Officieel hadden die mensen bij de ziekenkas recht op 'verhoogde tegemoetkoming' voor kleine inkomens (mag je maar max. iets van een 18000 euro bruto per jaar verdienen), maar ondertussen reden ze wel met luxewagens rond en verbleven ze op vakantie in decadente suites en penthouses. En aan de zee kochten ze drie appartementen.

Ben zelf ambtenaar en ons loon is ook effectief ons loon. Ik kan het me niet permitteren er vanalles nog in het zwart bij te doen.

Uiteraard hebben wij profiteurs in de rangen die hun ziektedagen onterecht opsparen en misbruiken, maar het leeuwendeel doet dat niet. Wij worden weer gestraft voor de misbruikende minderheid. Niet dat ik die ziektedagen een heilige koe vind, maar ze gaan weer maar eens aan ons statuut morrelen. Dat was echter een voorwaarde voor indiensttreding. Ik ben tevreden met een - in mijn ogen - te laag loon, ontbreken van een salariswagen, het niet krijgen van maaltijdcheques en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar dan heb ik als compensatie wel graag een beter pensioen, bescherming van mijn betrekking en dus ook die ziektedagen wanneer het echt nodig is.

Als ze aan onze voordelen willen morrelen, zullen ze dit moeten compenseren. Dat de vakbond het maar eens hard speelt en voor ons 10 % loonsopslag of maaltijdcheques vraagt. Een vervuilende salariswagen hoef ik niet. Als dat lukt, zal ik niet meer zagen over het afbouwen van onze voordelen
Die 'ziektedagen' zijn gewoon een verzekering, die ieder jaar vervalt. Ik krijg ook geen bonus van mijn brandverzekering als mijn huis tijdens het betrokken jaar niet afbrandt.

Binnen het raam van deze ziekteverzekering is de ambtenaar beschermd. Valt men daar buiten door minder gunstige omstandigheden, dan komt men in een ander stelsel terecht, dat ook voor anderen geldt. In ieder geval is van cumul van voordelen geen sprake. Als u het geluk hebt om gedurende lange tijd gezond te blijven, dankt dan de natuur, zieke anderen zouden dat ook liever hebben.

Als u andere salaris-eisen hebt, houdt u dan aan de daarvoor geëigende wegen. Er zijn er genoeg. U hebt er trouwens enkele aangehaald.
Oud 27 juli 2018, 21:29   #100
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Ik ben zo'n ambtenaar, heb in bijberoep in de privé gewerkt en heb het daar prima uitgehouden, trouwens, de contracten die we daar kwijtspeelden waren meestal te wijten aan het wangedrag van "privécollega's' die er hun voeten aan veegden, zaken vernielden in de firma's waar we moesten werken, sommigen pleegden zefs diefstal. In mijn overheidsjob komen regelmatig van die fameuze "privémensen" die hadden horen vertellen dat ambtenarij gelijk stond aan het paradijs. Wij werken 12 uren shiften , 4 a 5 stuks per week, als ze in de privé 9 uren moeten werken per shift aan 45 uren per week ,is het ambras en staking. Dus zwijg mij moooi over die fameuze privé, ik ben er niet van onder de indruk. Oh ja voor ik het weet, privémensen houden het gemiddeld 3.5 jaar uit bij ons, want het is hun te zwaar.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be