![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Parlementslid
|
![]() Vlaanderen nooit bestaan?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() En de Belgische Natie ontstond nog voor Caesar Gallia veroverde ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Parlementslid
|
![]() De Belgen ten tijde van Ceasar waren een Gallische stam net zoals de Eburonen en de Nerviërs bv, wetenschappelijk onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat de Belgen waarschijnlijk niet op het grondgebied van het huidige België leefden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het Vlaanderen van 1302 is niet dat van nu. Het België van Caesar is niet dat van 1830. De term België, is een neocreatie die ontstaan is met de latinisering van het wetenschappelijk leven, geen voorzetting van de oude naam sinds de tijden van Caesar. "Lingua Belgica" sloeg op het Nederlands. "Belgium Confederatum" sloeg op de 7 Provinciën. België=latijnse term voor de Nederlanden. Den Belziek noemde zich altijd de "Spaanse Nederlanden" en later de "Oostenrijkse Nederlanden". De term "Belgique" dook pas op tijdende de Brabantse omwenteling vlak voor de Franse Revolutie (een opstand van een totaal andere aard dan die van 1830) in de term Verenigde Belgische Staten. Als we dus van den Belziek spreken, is dat niet van 1460, maar van 1790, als term, want de secessieredenen in 1790 waren zeer verschillend ivm die van 1830. Men sprak toen in de Nederduitse gewesten meer over Verenigde Nederlandse Staten dan over Verenigde Belgische Staten. Nog voorbeelden: Leo Belgicus (Nederlandse leeuw die de 17 provinciën voorstelt), Novum Belgium ofte Nova Belgica, Conditor Belgii (titel aan Filips de Goede gegeven door Justus Lipsius; over de hele Nederlanden), Confessio Belgica (Nederlandse beleidenis). "België" is dus een goed gekozen naam, want het is gewoon de gelatiniseerde versie van de Nederlanden, een symbolisch uitermate geschikt parallellisme om het bestaan van dit staatje uit te drukken. Ook het "Belgica" van Caesar was een neologisme, want "Gallia non est omnis divisa in partes tres". Gallia -en dus ook Belgica- was bevolkt door KELTISCHE stammen, die absoluut geen natie vormden. Maar om zijn heldendaden extra in de verf te zetten, gebruikte hij deze terminologie. Zeg nu zelf, de overwinnaar van een groot volk is toch grootser dan de onderwerper van alllerlei kleine stammetjes? Over het feit dat Belgica 75% van ons huidige land beslaat: Belgica en België hebben misschien maar 30-40% gemeenschappelijk gebied. Grenzen waren de rivieren Seine, Marne en Maas. Op bijgevoegd kaartje kan je zien, dat Belgica en België slechts vaag overeenkomen. ![]() OK, dat gezegd zijnde, kunnen we vaststellen dat er vanaf de val van het Romeinse Rijk absoluut niet meer wordt gesproken over Belgica etc... Het is pas met de latinisatie van het wetenschappelijk leven dat de term Belgica opnieuw zijn intrede doet, en dat in het verband met de 17 Provincies, als neocreatie (want ook dit gebied komt niet overeen met de term Belgica in de oudheid), wat ik al goed aangehaald heb. Dat kan soms grappig zijn, want ik herinner mij bv. een flamingante campagne "Spreekt u ook Belgisch?". Ja, want "lingua Belgica" is gewoon Nederlands ![]() Het Vlaanderen van nu is ook niet het Vlaanderen van 1302, wat een graafschap was. Ik heb in andere posten voldoende aangetoond dat sinds de scheiding tussen Noord en Zuid, een van de vroegere kerngebieden, Vlaanderen, langzaam een pars pro toto werd voor de hele Nederlandstalige Zuidelijke Nederlanden. De Vlaamse identiteit ontstond als adaptatie van de Zuid-Nederlandse identiteit aan de feitelijkheid van de Belgische stiefmoeder, en het is typerend dat dit vooreerst een culturele beweging was. De Waalse identiteit is een slechte kloon van de Franse. En de Belgische? A part van een deel Brusselaars, is de Belgische natievorming overal mislukt.
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Weet jij wat dit emoticon " ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Mooi zo Patriot, dan hebben we tegelijk dat misverstand weer eens uit de wereld geholpen.
Wedden dat het niet de laatste keer was? 8)
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
|
![]() Citaat:
Maar ik zal het toch weer eens moeten boven halen als er ne pippo weer eens het graafschap en het moderne Vlaanderen door elkaar wil halen.
![]() |
![]() |
#90 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Goed zo Patriot... Helaas doen sommigen dat wel...
![]() |
#92 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Op wat slaagt dat nu weer! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat denk jij nu omdat ik zo een plastic kaartje heb waar belg opstaat dat ik dat dan ook ben of mij zo voel ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |