Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2019, 18:26   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Met onze groene en rode multicullers?
Met wie anders?
Dus een steeds groter deel van de bevolking is het eens met de rode en de groenen.
Ik had het anders begrepen maar goed .....blijkbaar was ik verkeerd.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 18:28   #82
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En verder, nog wat commentaar op de inhoud?
Los van de evidentie dat het totaal achterlijk is om hier grote declaraties te komen doen in de pluralis majestatis wil ik je zeker plezieren met nog wat commentaar op de inhoud.

Citaat:
Gezaag of geen gezaag, die Franstaligen vormen voor ons een ander land.
We zijn al lang genoeg als vreemdelingen behandeld geweest toen de Franstaligen hier hun "glorieperiode" hadden en neerkeken op de Vlaamse boertjes, knechten en meiden.
De Vlamingen hebben inderdaad een eigen staat/land verdiend en dat moet maar eens gebeuren in de eerstkomende jaren!
Zelfs een hond bijt de hand niet die hem eten geeft naar het schijnt. Daar kunnen de Franstaligen nog iets van leren.
Het is niet omdat iemand naast zijn schoenen loopt en fabuleert dat franstaligen "een ander land vormen" dat dat ook maar enig verband heeft met de realiteit.
Historische kritiek uit de tijd van mijn Opa was toen zeker relevant, nu totaal niet meer. Behalve zij die blind zijn, lam, doof of zijn blijven hangen in hun NSV idealen weet elke scholier dat Vlaanderen de facto België domineert zowel in sociale, politieke als economische zin van het begrip.
Alleen leeft dat Vlaanderen wel in een federaal staatsbestel met de nodige overlegprocedures + procedures die net gemaakt zijn opdat de ene regio niet zou kunnen 'tegen' de andere gaan beleid voeren. aka de alarmbelprocedures.
Enkel heikneuters en/of incompetent politiek personeel denkt dat ze vanuit hun kabinet als vanop een eiland kunnen regelgeving naar het parlement sturen die de andere federale partners evenredig beïnvloeden en dan nog geloven dat ze daarmee weg gaan geraken.

Onder een intelligentere vlaamse minister van onderwijs zoals indertijd Frank Vandenbroucke of Marleen Vanderpoorten zou dit naar mijn mening beter aangepakt zijn. Die wisten dat je pas naar het parlement trekt als alles 100% rond is op politiek vlak. De vorige minister van onderwijs, Pascal Smet was een nog veel dommere creatuur : die zijn decretale wijzigingen zijn dan ook allemaal afgeschoten.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 18:29   #83
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is de gewoonte van rechtse rakkers. Die spreken altijd in naam van DE bevolking.
Oeioei! Krijg jij ook al schrik dat je er niet meer zult bijhoren? Verlatingsangst bij een Bruxelles-bewonderaar?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 18:36   #84
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Oeioei! Krijg jij ook al schrik dat je er niet meer zult bijhoren? Verlatingsangst bij een Bruxelles-bewonderaar?
Bijhoren bij wie of wat ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 18:45   #85
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Minis H. Crevits is verkozen door Vlaamse burgers.
ZIJ mag & moet spreken in naam v.d. Vlaamse bevolking !!!
Zij werkt binnen een decretaal kader met overlegprocedures die net voorzien zijn om zulke (perfect vermijdbare...) stommiteiten niet te begaan.

Tipisch voorbeeld van Hubris.
Een ander voorbeeld is Francois Bellot : die lanceert ook een ideetje zonder overleg met vlaanderen noch brussel over infrastructuur investeringen. Om binnen dezelfde dag nog via de pers een dikke 'fuck you' te krijgen van zowel de vlaamse als de brusselse minister.

Ik verwacht van onze ministeriële excellenties op zijn minst dat ze hun departement kennen, de vigerende regelgeving begrijpen en politiek weten binnen welke overleg-logica zij hun plannen gaan omzetten in beleid. En ja, in federale landen zoals België of bv Zwitserland vergt dat overleg met de andere entiteiten.
Oud 8 januari 2019, 18:48   #86
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daliboortje het gaat hier om scholen van het Nederlandstalig onderwijs. Dan is het ook maar doodnormaal dat de belangen van de Nederlandstalige ouders prioriteit hebben. Het gekke is dat de francofone politici zich verzetten tegen een digitale inschrijving. In deze tijd! Hoe achterlijk zijn die sufferds eigenlijk?
Komaan Quercus... Jij die uit het onderwijsdepartement komt... Dit gaat om de optrekking van de 55% regel naar 65% zonder politiek overleg. Het heeft in de verste verte niets te zien met de electronische inschrijving.
Oud 8 januari 2019, 18:51   #87
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bijhoren bij wie of wat ?
Bij Vlaanderen natuurlijk. Tenzij de Brusselse franco-bourgeoisie plots tot inkeer zou komen en toenadering zou zoeken tot onze deelstaat. Maar zoveel gezond verstand verwacht ik van hen niet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 19:11   #88
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
super toch, en het kind zal dank zij die meertaligheid ook een job kunnen vinden. winwin!
Juist.

Maar in dat nieuwe Vlaamse decreet staat:
Citaat:
n Brussel geeft het nieuwe decreet van Crevits (CD&V) een grotere voorrang aan kinderen met één ouder die het Nederlands beheerst of die al negen jaar school liepen in het Vlaams basisonderwijs. Het aantal voorbehouden plaatsen voor hen zou van 55 procent naar 65 procent stijgen.
Dat betekent dat het aantal kinderen dat thuis Franstalige ouders heeft beperkt wordt door dat nieuwe decreet. Waardoor minder kinderen meertalig zouden zijn in Brussel. En dus minder kansen o de arbeidsmarkt krijgen. De Franstaligen roepen terecht een belangenconflict in.
Al wie gelukkig zou zijn als meer Franstaligen Nederlands zouden leren, zouden dit belangenconflict van de Franstaligen moeten toejuichen.

Maar een klein beetje verder kijken dan hun neus lang is blijkt voor flaminganten uiterst moeilijk te zijn.

Witte kaproen die hier komt reclameren omdat Franstaligen de mogelijkheid om goed Nederlands te leren in het Vlaamse onderwijs niet willen beperkt zien. Mijn Waalse collega vroeger noemde zo iemand in zijn (beperkt) Nederlands 'kind van koe'

Laatst gewijzigd door pajoske : 8 januari 2019 om 19:12.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 19:17   #89
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Juist.

Dat betekent dat het aantal kinderen dat thuis Franstalige ouders heeft beperkt wordt door dat nieuwe decreet. Waardoor minder kinderen meertalig zouden zijn in Brussel. En dus minder kansen o de arbeidsmarkt krijgen. De Franstaligen roepen terecht een belangenconflict in.
Al wie gelukkig zou zijn als meer Franstaligen Nederlands zouden leren, zouden dit belangenconflict van de Franstaligen moeten toejuichen.

Maar een klein beetje verder kijken dan hun neus lang is blijkt voor flaminganten uiterst moeilijk te zijn.

Witte kaproen die hier komt reclameren omdat Franstaligen de mogelijkheid om goed Nederlands te leren in het Vlaamse onderwijs niet willen beperkt zien. Mijn Waalse collega vroeger noemde zo iemand in zijn (beperkt) Nederlands 'kind van koe'
Ik zoek het niet zover. Een Vlaamse minister mag geld sponsoren in Brussel. Maar eenmaal gesponsord wil Brussel daar de controle overhebben. Is al veel voorgevallen. Ook in het domein onderwijs. Zie recente geschiedenis waar Vlaanderen ook in Brussel de minimum normen van het Vlaams onderwijs wilde doortrekken
Oud 8 januari 2019, 19:29   #90
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Dit zal bij Hilde Crevits wellicht lang op haar maag liggen

Ik zou Hilde binnen de cdv eerder durven rekenen bij de Belgen en minder bij de Vlamingen. Met weinig dossier kennis uiteraard van mij over Hilde

In ieder geval is Hilde een top 5 bij geliefde politiekers in Vlaanderen en heeft dus veel invloed in cdv

Dit kan wel eens een rol spelen als er na mei mogelijks confederalisme op tafel ligt

De alarmbel van Brussel zou wel eens in haar hoofd kunnen luiden als haar een visie gevraagd wordt

Mogelijk schieten de Franstalige in eigen voet
Inderdaad het zou wel eens het belangenconflict te veel kunnen geweest zijn.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 19:35   #91
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist.

Het is voor een school nu eenmaal niet erg wenselijk dat géén van beide ouders van een aldaar ingeschreven en les volgend kind de ONDERWIJS- en VOERTAAL van de betrokken school machtig is.

Dat is in het Franstalig onderwijs, waar ik les geef, niet anders.

De communicatie betreffende de schoolprestaties en -resultaten verloopt immers niet bepaald vlot als het kind zélf 'tolk' dient te zijn.

In 'mijn' school hebben we ondertussen méér dan genoeg ervaring met leerlingen die erin slagen hun ouders te manipuleren omdat die noch het Frans, noch het Engels, noch het Nederlands, noch het Duits machtig zijn.

Gelukkig spreekt een aantal collega's van mij wél Arabisch, Berbers of Turks. Er is zelfs een collega die het Pools machtig is. Maar die mensen kunnen ook niet altijd overal tegelijk aanwezig zijn, hé.

Spijtig genoeg heeft 'mijn' school onvoldoende financiële draagkracht om ook tolken voor het Albanees, Grieks, Haussa, Perzisch, Peul, Roemeens, Swahili, Tagalog, Tshiluba & Tsjetsjeens te voorzien.

Dat is namelijk de realiteit waar 'mijn' school mee te maken heeft: niet weinig ouders die amper tot helemaal niet in staat zijn te begrijpen wat hier allemaal gebeurt/dient te gebeuren. Zowat het gehele 'openbare' leven van die mensen staat of valt met de medewerking van hun kinderen (die doorgaans dat probleem niet kennen; de meesten zijn immers in staat zich in het Frans uit de slag te trekken).

Het is erg moeilijk - indien niet onmogelijk - om die zo goed als hulpeloze ouders op een voor iedereen bevredigende manier bij de school te betrekken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 19:35   #92
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist.

Het komt door een hemeltergende vorm van heikneuterigheid dat de vlaamse overheid die al sinds 3 decennia bevoegd is over onderwijs nog altijd niet begrepen heeft dat zij het enige potentiële middel tot 'vervlaamsing' van Brussel in handen heeft. Behalve onderwijs is er niets. Nul komma nul.
Ofwel kiest men ervoor om de volgende generatie tot nederlandstaligen op te voeden, ofwel marginaliseert nederlands voort in Brussel ten nadele van ofwel frans ofwel engels. (de expats)
Oud 8 januari 2019, 19:43   #93
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op de vrt deze avond in het nieuws: geen wóórd over deze zaak.
Eens temeer: onze media zijn onbetrouwbaar, vooral wat binnenlandse zaken betreft.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 19:46   #94
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het komt door een hemeltergende vorm van heikneuterigheid dat de vlaamse overheid die al sinds 3 decennia bevoegd is over onderwijs nog altijd niet begrepen heeft dat zij het enige potentiële middel tot 'vervlaamsing' van Brussel in handen heeft. Behalve onderwijs is er niets. Nul komma nul.
Ofwel kiest men ervoor om de volgende generatie tot nederlandstaligen op te voeden, ofwel marginaliseert nederlands voort in Brussel ten nadele van ofwel frans ofwel engels. (de expats)
De 'hervlaamsing' van Brussel is m.i. alleen mogelijk indien Vlaanderen een onafhankelijk land wordt met een Brussel dat er integraal deel van uitmaakt; science fiction, dus.

Véél realistischer lijkt mij een geleidelijke 'verengelsing' van het 'Gewest'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 19:51   #95
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De 'hervlaamsing' van Brussel is m.i. alleen mogelijk indien Vlaanderen een onafhankelijk land wordt met een Brussel dat er integraal deel van uitmaakt; science fiction, dus.

Een mooie illusie.
Oud 8 januari 2019, 20:17   #96
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Ik ben er niet blind voor dat jijzelf niet alleen in bxl woont maar ook werkt als leraar en bijgevolg de situatie vanuit praktisch perspectief beter kunt inschatten. Maar toch hou ik mijn opinie vast dat er slechts 1 keuze is : ofwel gaan we brussel (gedeeltelijk...) terug vernederlandsen en dan zal dat 2 generaties kosten en enkel via onderwijs verlopen ofwel kunnen we evengoed de handdoek in de ring gooien.
Het is het een of het ander. Wil men het doen, zal het echter een jarenlange herhaaldelijke investering kosten van bijkomende schoolcapaciteit en bijkomende aanwervingen.
Mijn vraag daarbij is : heeft dit voor MP Bourgeois eigenlijk wel prioriteit ? Want als men dit benadert vanuit de klassieke benadering om het budget onder de verschillende vlaamse of vlaamstalige scholen te verdelen is de strijd al op voorhand verloren.

Eigenlijk is de vraag : stel dat er in september 2019 pakweg 3.000 nieuwe leerlingen zich willen inschrijven in het nederlandstalig onderwijs in brussel, gaan wij die dan kunnen inschrijven en aanvaarden ? Of gaat dit niet passen in het tabelletje dat dient om de middelen te verdelen tussen antwerpen, de rest van vlaanderen en dan ten slotte brussel ?

Een leerling doorsturen naar het franstalig onderwijs is per definitie iemand die afgeschreven is voor de tweetaligheid en zeer zeker voor de nederlandstalige cultuur op een paar uitzonderingen niet te na gesproken.
Als het nederlandstalig onderwijs in brussel niet gedurende minstens 20 jaar lang elk jaar opnieuw haar capaciteit met minimaal enkele duizenden plaatsen per jaar kan uitbreiden dan zijn we bezig aan een futiele oefening die zal eindigen met de teloorgang van nederlands in onze hoofdstad.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 8 januari 2019 om 20:19.
Oud 8 januari 2019, 20:19   #97
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
En met uw gezaag!

Hopelijk
Ik reken daar niet op.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 20:19   #98
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Op de vrt deze avond in het nieuws: geen wóórd over deze zaak.
Eens temeer: onze media zijn onbetrouwbaar, vooral wat binnenlandse zaken betreft.
Dat belangenconflict is al rond 22 december ingeroepen. Waar kom jij nu nog mee af.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2019, 20:22   #99
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De Vlaamse overheid & meer bepaald de minister van onderwijs laten zich ringeloren door die beruchte gemeenschapscommissie.
Een man als Theo Francken hebben we hier nodig !
Oud 8 januari 2019, 20:23   #100
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat belangenconflict is al rond 22 december ingeroepen. Waar kom jij nu nog mee af.
Ben jij er rond 22 december mee naar voor gekomen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be