![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() En ook niet meer hun 'goede' zwart loon ten tijde voor het basisinkomen. Ook Bulgaren, Polen en Roemenen niet. Deze gaan echt niet meer in an masse in België werken als de lonen verlaagd wordt en zij hiertegen moeten concurreren.
Betekent minder druk op de huizenmarkt, huren kunnen gaan dalen, meer, win win situatie. Te mooi om te waar te zijn. Daarom is rechts en links ook tegen. Status quo moet blijven, nietwaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Blijkbaar hebben ze in Finland een experiment gepoogd om aan 2000 werklozen gedurende 2 jaar een basisinkomen te geven van 500 Euro/maand. Al wat ze extra verdienden mochten ze behouden zonder verlies van hun basisinkomen. Het scheen niet echt goed te werken want het werd voortijdig beeindigd. In de loop van dit jaar wordt een definitieve evaluatie verwacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
citaat Citaat:
PS we hebben het hier over een voortijdig project dat gestopt is. Een project wat slechts 1 jaar gedraaid heeft - is te kort lijkt mij om goede data te verzamelen. Doodzonde. Het lijkt wel of de duivel met experimenten van basis-inkomen speelt. Citaat:
Resteert hun commentaar betreft belastingen: Te kort door de bocht vind ik. De bailout van 2008 is een onvoorstelbaar bedrag die de Amerikaanse staat aan hun banken c.q. speculanten geschonken heeft; corrigeer mij als ik er teveel naast zit. Ik zie regelmatig berichten verschijnen dat een dergelijke bailout weer aan de orde kan komen mocht de economie gaan klappen omdat banken koppie onder dreigen te gaan. Deutsche bank en meer banken hebben nog veel lijken in de kast. Mocht dergelijk kapitaal - bailout - als startkapitaal dienen om een basis-inkomen project op landelijke van de grond te laten komen dan vraag ik mij af of die belastingen structureel torenhoog blijven. Er kan ook meer geld binnenkomen omdat mensen niet meer gehinderd worden door dikbetaalde parasieten in overheid of semi overheidsdienst of speculanten c.q. 'gesubsidieerde' banken. Er kan ook belasting geheven worden op robots en in mindere mate op arbeidsloon om maar een voorbeeld te noemen. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 januari 2019 om 13:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is gewoon een soort minimalistische herberg waar ge terecht kunt als ge goesting hebt, maar waar ge U wel moet gedragen als ge beslist van daar te overnachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nee, gij gaat daar vrijwillig naartoe, om U als een beest te gedragen. Welnu, ja, dan gaan die bewakers U aflappen. Nogal normaal zou ik denken. Waarom kunt gij U niet gedragen, profiteren van het proper water, het onderdak en het brood, dank u zeggen, en als het U niet aanstaat, gewoon terug buiten gaan ? Mijn hangaars zijn gewoon het "facultatieve basisloon" dat toegankelijk is voor iedereen die dat wil. De bewaking is enkel nodig omdat het anders binnen de kortste keren een puinhoop wordt. Meer niet. Het punt is dat ge dat "basisloon" niet kunt accumuleren met andere winsten, en dat is nodig om een echt basisloon te zijn: een "minimum leef conditie" die niet geaccumuleerd kan worden met leukere dingen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 januari 2019 om 13:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het is toch ergens idioot om geld uit de economie te halen via belastingen, om het uit te delen aan mensen die in die economie werken en het dus moeten afstaan ? Welke zin heeft het om U 1000 Euro belastingen af te pietsen om U nadien een basisloon van 1000 Euro te geven ? Het voordeel van die bonenpap is dat ge die niet kunt accumuleren met uw i-phone om het groter model te kiezen. En ook dat ge *echt* ambras moet hebben om bonenpap nuttig te vinden, en dus alle komedianten die in luxe willen leven op kosten van anderen, eraan zijn voor hun moeite. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 januari 2019 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedereen kent wel die persoon die altijd ziek is als er lastige dingen moeten gedaan worden. Maar er zijn ook personen die echt ziek zijn. Die die echt ziek zijn en toch hun moed pakken, worden gestraft ten aanzien van de komediant die een steentje in zijn schoen heeft. Informele hulp lijdt daar niet onder, omdat ge die komediant rap door hebt en hem uw hulp op den duur weigert ; maar formele hulpsystemen die formele regels hebben voor wie nu "te helpen pechvogel" is, zijn spelletjes die gemakkelijk misbruikt worden. Dat is HET grote probleem aan bijna elk sociaal systeem: de gladste alen worden er goed in gepamperd, en moedige mensen met pech wordt het leven moeilijk gemaakt. Het is een van de voordelen van "zelfde soep voor iedereen". Maar het probleem van *monetaire* hulp voor iedereen is dat die monetaire hulp ERGENS VANDAAN MOET KOMEN. Iemand moet het ophoesten. En *levenswaardige* monetaire hulp voor iedereen is ENORM als bedrag. Dat wil zeggen dat je deze keer van het gros van de bevolking netto steuntrekkers zal maken, op kosten van de meest productieven. Als de "hulp" niet-monetair is, en zich enkel beperkt tot het "ocharme ochottekes toch" noodgevoel, dan is dat niet cumuleerbaar met een comfortabel leven, en gaat veel minder gesoliciteerd worden. Dan is de bijdrage die van anderen gevraagd wordt veel kleiner en de zin om er gewoon maar van te leven, veel kleiner, en beperkt zich tot echte mensen in nood. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is een vrijwillige gevangenis waar over ge het heeft. Is het niet beter om vrijwillig een plan op te vatten om een bank te beroven en na de beroving je vrijwillig af te vragen of het niet beter is om jezelf aan te geven het geld terug te geven en vrijwillig te kiezen voor een dak en brood zoals u dat zegt of toch buiten deze sobere herberg te zitten en te kiezen om buiten te blijven ? Enig idee dat het concept van sobere herberg al bestaat en loeiduur is ?? Graag inlezen ! Ik ben overigens gewend door mijn werk om in hangmatten en ruimtes die bijvoorbeeld naar buitenboordolie ruiken door te brengen; WC is niet nodig nml een schop in de grond en klarie kaba. Ik kan ook prima op de grond met rolmat slapen. Een bestaan in primitieve dorpen onder bloedhete golfplaten in de bush hoort bij mijn werkzaamheden. Bordje rijst met bonen en sardienes, ik kan met veel minder af.. Diaree geen probleem, volproppen met rauwe knoflook werkt beter dan de pilletjes van de apotheek. Muggenbeten ook geen probleem, meer ?? Dat ik is ook waarom ik dit werk kan doen, menigeen zou allang de benen nemen. Voor mijzelf zou het geen hol uitmaken om in hangar te vertoeven, sterker nog ik zou mij er beter kunnen vermaken dan alleen als bijstands'vrijgezel' in een flatje vertoeven. Maar ik ben dan ook geen bijstands'vrijgezel en ben ook niet meer van die leeftijd. Ik heb wat opgebouwd en wil niet alles op de vuilnisbelt zien door een werknemer in overheidsdienst die alles beter weet en mijn familie een hangar voorstelt. Ik wil mijn kinderen in een normale omgeving zien opgroeien en hun niet in aanmerking laten komen met een dergelijke down(s) in het leven. Mocht er een economische situatie komen waarin weer de speculanten om zeep helpen, waardoor de maatschappij de dupe wordt, dan zou mijn gezin in een dergelijke hangar terecht kunnen komen aldus uw visie. Dit nadat ik alles verloren heb en terwijl er wel geld is. Letterlijk over mijn lijk dus, nooit. Al moeten er doden vallen ! Hoogstwaarschijnlijk ben je in de 20 is dan ook mijn schatting. In een andere post zie ik langskomen dat beweert dat het basis inkomen te duur gaat zijn. Niet mogelijk te duur, maar gewoon te duur ! Dit is allesbehalve te betwijfelen als je in de materie verdiept. Het zal iets van deze tijd zijn. In de tijd van Nixon was dit niet het issue. De issue lag destijds op de hoogte van basis-inkomen en echtscheidingspercentage. Het tegendeel van 'te duur' lijkt waar te zijn afgaande van experimenten die in de jaren 70 zijn gedaan en net zo'n absurd lot begaan als waarschijnlijk zojuist in Finland is gebeurd. Namelijk project abrupt stoppen, om er later achter te komen dat het toch gewerkt heeft en het onverwachte kosten-beparende effecten teweegbrengt. Mensen worden minder ziek, etc. Maar vooral dat dit systeem meer productiviteit genereert en dus inkomen. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 januari 2019 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ge moet de situatie goed begrijpen: ge KOMT ZELF naar die hangaar omdat ge IN NOOD ZIJT. En ge wilt van uwen tak maken omdat het daar niet is zoals ge zou willen. Ga dan maar buiten creperen met uw nood he. Maar omdat er nog van die verwende kinderen zijn zoals gij, is het inderdaad nodig om daar rap korte metten mee te maken. Want er is misschien wel volk dat dankbaar gebruik wilt maken van die installaties. Citaat:
Citaat:
En ja, het is een bijzonder slecht gedacht om daar met kinderen naartoe te moeten. Dus eerst nadenken voor ge kinderen koopt, of ge wel uit zo een hangaar zult kunnen blijven en dus de middelen hebt om ervoor te zorgen. Zoniet, pech he. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En een arme dobberaar, die krijgt dat basisinkomen niet, omdat die niet uit een Belgische preut is gevallen.... Ferm discriminerend nietwaar.
![]() |
![]() |
#91 |
Europees Commissaris
|
![]() @PatrickVe ik had de tekst al aangepast.
Dit omdat ik tijdens het schrijven (te laat) erachter kwam dat je niet meer over hangar begint maar over een sobere herberg. Tekst veranderd dus -> Sobere herberg principe bestaat al en is loeiduur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Inderdaad JA. Maar het kan ook anders geformuleerd worden. Het zou juist moeten aansteken om niet zomaar arbeidskrachten te importeren zoals in de jaren 60 is gebeurd. Kijk wat er nu gaande is. Potdorrie nog aan toe zeg. Eigen volk eerst. Wees trots dat je Belg bent ! Ergens vind ik dat dit net als de Joden ceremonieel gevierd moet worden op een bepaalde leeftijd ! Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 januari 2019 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eh, de hangaar is de herberg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad ja. Geld hebben voordat je eraan begint. Geen hypotheek meer, nada !
Mensen schijnen niet te beseffen dat er mensen zijn met bezit - voor de duidelijkheid ik woon niet in de bush - maar prima met basisbehoeften kunnen leven. Ik wil een bedrag voor iedereen boven de 18, inclusief mijzelf, een bedrag wat te weinig is om van te leven, maar teveel om niet van in opstand te komen, uitgezonderd voor mensen op pensioenleeftijd en oorlogsinvaliden. THAT'S IT. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 januari 2019 om 17:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom niet, het is een gortdroge edoch accurate omschrijving.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mare, hoe gaat een basisinkomen de hypotheken of huren goedkoper maken?
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Integendeel, het is gewoon een basisvoorziening die bestaat om eigen burgers die in de problemen zitten toch in leven te houden. IPV een heel ambtenarenleger in dienst te hebben die voor elke "pechvogel" een of ander statuut te bedenken en met €€€ te slingeren, gewoon staatsonderdak en voedsel. Je kan er gerust oud in worden in die "basislevensvoorziening", maar het gaat niet de meeste voldoening in het leven geven. Maar als je met weinig toe kan komen, en een gebrek aan enige ambitie, creativiteit of werklust hebt, is het een optie.
![]() |
![]() |
#98 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
U geeft een niet nader bepaald bedrag voor een basisinkomen voor elke volwassene. Ik zou er toch liever een bedrag aan verbinden. Kwestie, dan kunnen we de oefening eens eerlijk maken.
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Klinkt als een van de vele permacultuur-projecten waar oa met burn-out kampende mensen graag hun heil zoeken. Naar wat ik hoor halen die daar wel voldoening uit eigenlijk en helpt het hun zelfs om opnieuw werklust en creativeit op te wekken. Aan landbouw doen zonder arbeid levert namelijk niet al te veel op. En vanwege de hippie-roots van veel van zulke projecten dient mer er zelfs relatief creatief om te gaan met landbouw.
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nope, da's niet de bedoeling van het "basis-overleven in hangaar en op bonenpap" idee.
Als mensen buiten die basisvoorziening een leven wensen te hebben, al was het maar een moestuintje onderhouden om hun bonenpap te voorzien van stukjes tomaat, dan mogen ze dat gerust doen. Alleen of in groep. En als ze na een tijdje geen behoefte meer hebben aan hun plekje in dat overlevings-systeem, dan is dat ook weeral in orde.