Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2019, 00:43   #81
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zonder de inzet van de Walen had u inderdaadnog steeds geen dertiende maand en verlofgeld. Zonder de Walen kon u ook nog creperen moest u het ongeluk hebben ziek te worden.

U hebt helemaal gelijk.
Och, zonder de Walen hadden we dat ook allemaal gehad, misschien één jaar of zo later. Maar zonder de Walen hadden we er in elk geval (veel) minder voor moeten betalen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 00:43   #82
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder de inzet van de Walen had u inderdaadnog steeds geen dertiende maand en verlofgeld. Zonder de Walen kon u ook nog creperen moest u het ongeluk hebben ziek te worden.

U hebt helemaal gelijk.
.(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bob : 3 februari 2019 om 00:44.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 10:40   #83
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Diploma's...

Een diploma is alleen maar een basis. De rest moet je zelf kunnen waar maken.

Ik heb gevallen gekend, niveau A2, die het veel verder gebracht hebben dan burgelijk ingenieurs.
Je moet ook willen werken, en diegene die écht gemotiveerd zijn die zullen wel het laddertje op geraken.
In de privé is dat nu wel wat gemakkelijker dan aan de staat, maar toch.

Maw, een diploma is relatief, en de werkgever weet dat ook.
In veel gevallen staat er nu ook al bij '... of gelijkgesteld door ervaring...'.
Je moet jezelf ook kunnen verkopen hé.

Enne, wat klagen betreft. Ne Belg die niet kan klagen is gene goeie Belg hé.
Op dat vlak scoren wij héél hoog.
Ik wil u er toch op wijzen dat dat net de kern van mijn betoog is. De "lift" naar betere lonen voor A2'ers is kapot. Je ziet dat heel duidelijk in bedrijven waar de betere posities stelselmatig worden ingenomen door bachelors en liefst masters. Mijn vader had de A3 af, en deed een functie waar men master voor vraagt. Hij heeft zich gewoon opgewerkt. Alleen toen hij op pensioen ging en men hem verving, het een master MOEST zijn, en niet een van zijn collega bedienden die al jaren daar werkte en de job ook wilde (maar louter een A2 had).

Idem ditto mijn schoonvader: die verdiende een royaal loon zonder hoger onderwijs. Maar zijn collegas waren allemaal industrieel ingenieurs geworden door de jaren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 12:07   #84
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Zegt de Waal die zijn heel leven op de kap van Vlaanderen leeft. Of zijn die jaarlijkse 15miljard ook Waals ?? Nee meneer, die zijn tot stand gekomen door Vlaams zweet, niet door te staken en op uw luie krent te liggen, maar door te werken.
mantra mantra mantra..... afgezaagde mantra's....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 12:10   #85
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik wil u er toch op wijzen dat dat net de kern van mijn betoog is. De "lift" naar betere lonen voor A2'ers is kapot. Je ziet dat heel duidelijk in bedrijven waar de betere posities stelselmatig worden ingenomen door bachelors en liefst masters. Mijn vader had de A3 af, en deed een functie waar men master voor vraagt. Hij heeft zich gewoon opgewerkt. Alleen toen hij op pensioen ging en men hem verving, het een master MOEST zijn, en niet een van zijn collega bedienden die al jaren daar werkte en de job ook wilde (maar louter een A2 had).

Idem ditto mijn schoonvader: die verdiende een royaal loon zonder hoger onderwijs. Maar zijn collegas waren allemaal industrieel ingenieurs geworden door de jaren.
Eén van mijn kennissen heeft een diploma toerisme en die heeft zich, na jaren in de nucleaire sector gewerkt te hebben, opgewerkt tot vertegenwoordiger in nucleaire technologie. Maar de tijd dat je zonder diploma nog kon groeien ligt achter ons. Zelfs met een diploma is het al moeilijk. En de bedrijven maar klagen dat ze geen volk vinden.
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 3 februari 2019 om 12:16.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 16:25   #86
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil u er toch op wijzen dat dat net de kern van mijn betoog is. De "lift" naar betere lonen voor A2'ers is kapot. Je ziet dat heel duidelijk in bedrijven waar de betere posities stelselmatig worden ingenomen door bachelors en liefst masters. ....
Wat ook opvalt is dat men vroeger gerust onderaan de ladder wou beginnen.
Mensen waren veel meer gemotiveerd om te gaan werken dan nu het geval is.
Om zichzelf bij te scholen, bij te werken, ervaring op te doen.
En dan sta je stom dat de bedrijfswereld nu op hoger opgeleiden mikt ?
Maar je vergeet wel dat er ook nog meestal bijstaat '... of gelijkwaardig door ervaring...'.
Nu gaan ze al hun eisen gaan stellen vóór ze zelfs maar één dag gewerkt hebben. Zoiets bestond vroeger niet.
Ik denk dat je eerder in die richting moet gaan kijken.

En het is eigenlijk overal hetzelfde. Mensen willen meer en meer en liefst met er zo weinig mogelijk voor te moeten doen. ( ik heb een job gevraagd, geen werk hé ... )
Werknemers zouden graag de baas worden over de werkgevers...

Citaat:
... Als de vakbonden voldoende schade aanrichten, en lang genoeg volhouden, zal er na ....
... hun acties helemaal geen werk meer zijn.
Nu al bollen bedrijven het af in ons landje.

Alleen al, '...voldoende schade aanrichten...', als je op zo'n manier in dialoog wenst te gaan met de tegenpartij ben je in alle geval al goed begonnen. De sfeer zit er al dik in dan.

Of, zoals een paar jaar geleden in de VS. Een bedrijfje dat het gemor en stakingen zo moe geworden was dat ze het voor bekeken hebben gehouden.
Paar 100 man van de ene dag op de andere op straat.
Hij zijn zaak verkocht, en hij ?
Geen zorgen meer en geniet nu van zijn kapitaal.
Middenvinger omhoog naar 'het (klote, ondankbaar) werkvolk'.
Wel, ik kan hem eigenlijk geen ongelijk geven, want het is tenslotte zijn geld.
Hij heeft dat bedrijf uit de grond gestampt, hij heeft risico's genomen, hij heeft mensen aan een baan geholpen. Wat kan je hem eigenlijk verwijten ?

Gewoon, om de andere kant ook eens aan te tonen.

ps: ambetaneren, das natuurlijk iets helemaal anders. Zeg ik er ook maar bij voor er hier ook een vergelijking mee wordt gemaakt.

Laatst gewijzigd door kojak : 3 februari 2019 om 16:36.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 16:33   #87
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Eén van mijn kennissen heeft een diploma toerisme en die heeft zich, na jaren in de nucleaire sector gewerkt te hebben, opgewerkt tot vertegenwoordiger in nucleaire technologie. Maar de tijd dat je zonder diploma nog kon groeien ligt achter ons. Zelfs met een diploma is het al moeilijk. En de bedrijven maar klagen dat ze geen volk vinden.
Toch heeft Tavek ergens gelijk.

Ik heb mensen geweten met een 'hogere opleiding' die naast de kennis en de kunde die ze opgedaan hadden bij de 'hogere opleiding' op een ander vlak in een bedrijf totaal geen kennis hadden om met andere mensen samen te werken/om te gaan, om het zo binnen het bedrijf, allemaal op rolletjes te kunnen laten lopen.

In de meeste gevallen ontbrak het die 'hoog geschoolden' ook aan collegialiteit daar ze in de meeste gevallen opgesolferd zaten met een ernstige vorm van megalomanie wat niet door iedereen gesmaakt kon worden op de werkvloer.

Ik voeg er een leuke site bij. Sociale vaardigheden, omgaan met lastige mensen.

p.s.

Ik heb alleen maar de eerste kleuterklas gedaan maar wel met grote onderschijting.

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 februari 2019 om 16:38.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 17:00   #88
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Index isgeen opslag. Wat snapt u daar niet aan?
Een garantie voor het vrijwaren van de koopkracht is niet genoeg voor u he? Uiteraard moeten werknemers opslag kunnen krijgen maar dat staat meestal ook in verhouding tot geleverde prestaties. M.a.w. je kunt niet routineus blijven presteren zoals je altijd doet en dan maar blijven opslag verwachten.

In landen waar die indexering niet bestaat dient een opslag dan ook vaak om de koopkracht te vrijwaren.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 17:04   #89
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U hebt helemaal gelijk.
We hadden misschien minder brutoloon, netto zouden we er echter veel beter voor staan.

En je weet het misschien niet, maar je kan alleen het geld van je nettoloon uitgeven.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 17:05   #90
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U hebt helemaal gelijk.
Zonder de dure wafelijzerpolitiek, die er vooral kwam door de walen, hadden we nu veel minder schulden en dus meer nettoloon.
Oud 3 februari 2019, 17:05   #91
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Och, zonder de Walen hadden we dat ook allemaal gehad, misschien één jaar of zo later. Maar zonder de Walen hadden we er in elk geval (veel) minder voor moeten betalen.
2
Oud 3 februari 2019, 17:14   #92
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Een garantie voor het vrijwaren van de koopkracht is niet genoeg voor u he? Uiteraard moeten werknemers opslag kunnen krijgen maar dat staat meestal ook in verhouding tot geleverde prestaties. M.a.w. je kunt niet routineus blijven presteren zoals je altijd doet en dan maar blijven opslag verwachten.

In landen waar die indexering niet bestaat dient een opslag dan ook vaak om de koopkracht te vrijwaren.
Ik ben begonnen onder mijn barema.
Moest wel nog naar het leger, maar toch.
Een paar jaar later zat ik al dik boven het barema.
En ik heb er ook geweten die amper of nooit opslag gekregen hebben op de index aanpassingen na ....
Oud 3 februari 2019, 17:18   #93
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zonder de dure wafelijzerpolitiek, die er vooral kwam door de walen, hadden we nu veel minder schulden en dus meer nettoloon.
In de huidige situatie klopt dit.
Maar in het verleden is het ook net andersom geweest.
Dan gingen er heel wat Vlamingen in de Walen gaan werken.

Ook dit plaatje heeft 2 kanten.
Oud 3 februari 2019, 17:21   #94
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
In de huidige situatie klopt dit.
Maar in het verleden is het ook net andersom geweest.
Dan gingen er heel wat Vlamingen in de Walen gaan werken.

Ook dit plaatje heeft 2 kanten.
Elders werken om een inkomen te verwerven is niet hetzelfde als ten laste zijn van de samenleving. Integendeel, zonder die Vlaamse arbeidskrachten zouden de Waalse steenkoolmijnen een personeelstekort hebben gehad en bijgevolg niet meer dezelfde winsten hebben kunnen behalen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 18:09   #95
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elders werken om een inkomen te verwerven is niet hetzelfde als ten laste zijn van de samenleving. Integendeel, zonder die Vlaamse arbeidskrachten zouden de Waalse steenkoolmijnen een personeelstekort hebben gehad en bijgevolg niet meer dezelfde winsten hebben kunnen behalen.
2!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 18:19   #96
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Winsten die volgens historicus Juul Hannes nauwelijks belast werden.
Ook toen werd de Belgische staatskas vnl. gespekt door belastingen uit Vlaanderen, en de Waalse industriëlen pakten de poen.
Oud 3 februari 2019, 20:05   #97
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt ook.
Maar dank zij hen hadden ze toen wél werk hé.
Ons sociaal vangnet was toen ook niet wat het vandaag nu is.

Maar soit, de Walen hebben er toen ook dik aan verdiend, dat moet ook gezegd worden.

Ik wou eigenlijk gewoon maar aantonen dat we het niet altijd zo zwart-wit moeten bekijken.

Laatst gewijzigd door kojak : 3 februari 2019 om 20:07.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 21:34   #98
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Index isgeen opslag. Wat snapt u daar niet aan?
Bij onze buren en rechtstreekse concurrenten bestaat dat niet. België heeft reeds een handicap met hoge loonlasten. Elke keer we duurder worden boeten we verder concurrentie kracht in.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 22:24   #99
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Bij onze buren en rechtstreekse concurrenten bestaat dat niet. België heeft reeds een handicap met hoge loonlasten. Elke keer we duurder worden boeten we verder concurrentie kracht in.
Bij onze buren bestaan gelijkaardige systemen maar ze noemen die NIET index.
Het gaat om een jaarlijkse verhoging van lonen & wedden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2019, 22:29   #100
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bij onze buren bestaan gelijkaardige systemen maar ze noemen die NIET index.
Het gaat om een jaarlijkse verhoging van lonen & wedden.
Met een bruto loonkost van meer dan 40€ torent een belg daar hoog bovenuit en dat heeft te maken met decennia index verhoging.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be