Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Ik vind de EU een zwakke kwakkel, vooral in deze
Ja, zwak. 19 79,17%
Neen, het interesseert me niet. 5 20,83%
Ik weet nog iets anders over deze niet-beslissing voor dit jaar. 0 0%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2019, 06:51   #81
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Maar hoort niet thuis bij Europese politiek of politiek in Europa.
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 06:53   #82
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Laat ze één winter kennis maken met permanente zomertijd en iedereen zal de afschaffing eisen. In december krijg je het eerste daglicht pas te zien na 9u30. Uiteraard veel te laat. Maanden aan een stuk verloopt de ochtendspits in volledige duisternis. Voor de bouwsector en de landbouw is dit ook geen lachertje. Dus zomertijd volledig afschaffen of huidige systeem behouden. Maar zomertijd in de winter is niet doenbaar.
Ocharme Finland, daar loopt de ochtend- en avondspits in het donker.
Oud 30 oktober 2019, 06:54   #83
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In Noorwegen, Zweden en Finland zijn er streken waar het van een ganse dag geen licht wordt. Wat is uw punt?
Inderdaad.
Oud 30 oktober 2019, 06:57   #84
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik dacht dat het destijds wel enige besparingen opleverde, omdat mensen 's avonds wat minder het licht aanstaken.

De zomertijd past eigenlijk beter bij onze manier van leven als we absoluut op de uren willen opstaan en gaan slapen zoals we conventioneel gewoon zijn (wat volgens mij idioot is). Immers, het centrum van onze activiteit ligt niet rond 12 uur 's middags (we zijn niet wakker evenveel uren VOOR de middag dan NA de middag), maar eerder rond 2 of 3 uur in de namiddag (we staan op om 7 uur 's morgens en gaan slapen om 10 uur 's avonds wat een centrum heeft rond 2 of 3 uur in de namiddag).

De natuurlijke verlichting is gecentreerd rond "12 uur" in normale wintertijd, en in zomertijd is die gecentreerd rond 13 uur, wat al iets dichter is bij onze manier van de uren te gebruiken. Eigenlijk zouden we ideaal een zomertijd-bis moeten gebruiken als we per se de klassieke uren willen behouden van opstaan en gaan werken. Dan gebruiken we het daglicht maximaal.
Ik sta gewoonlijk op rond half vijf - vijf uur.
Ik heb heel weinig dagen dat de zon voor mij op is.
Oud 30 oktober 2019, 07:21   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De Eu durft het niet aan om een krachtsadige beslissing te nemen.
We zien dit in de vluchtelingencrisis en we zien het bij de Spanjaarden.
De EU is dan ook niks anders dan een vergadering staten. Ik begrijp niet goed hoe men aan een "vergadering" besluiteloosheid kan verwijten, terwijl het gewoon het vaststellen is dat de leden andere meningen hebben.

Je zou evengoed kunnen stellen dat een volk besluiteloos is, omdat ze verschillende partijen naar het parlement verkiest he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 07:22   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik sta gewoonlijk op rond half vijf - vijf uur.
Ik heb heel weinig dagen dat de zon voor mij op is.
Ik ook. Ik trek mij dus de officiele klok niet veel aan - enfin, de geplogenheden die mensen denken te moeten associeren met de getallen op de officiele klok.
Oud 30 oktober 2019, 07:24   #87
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De EU is dan ook niks anders dan een vergadering staten. Ik begrijp niet goed hoe men aan een "vergadering" besluiteloosheid kan verwijten, terwijl het gewoon het vaststellen is dat de leden andere meningen hebben.

Je zou evengoed kunnen stellen dat een volk besluiteloos is, omdat ze verschillende partijen naar het parlement verkiest he.
Waarom organiseren ze geen stemming?
Als ze dat kunnen voor de doodstraf, kunnen ze dat ook voor het zomer- of winteruur.
Als ze een standpunt kunnen innemen over Oeganda, waarom nemen ze er dan geen in over Spanje?

Kijk van dit Europa, met regeltjes en ... krijg ik het vliegend schijt.
Oud 30 oktober 2019, 07:42   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de EU geen staat is maar een confederatie, en stemmingen dus niet gelden. In een confederatie gaat het met consensus: men doet enkel samen wat men samen wil doen.
Nu heeft men dat wel al wat aangepast, en kunnen er over sommige dingen met heel speciale meerderheden gestemd worden.
Oud 30 oktober 2019, 07:45   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze dat kunnen voor de doodstraf, kunnen ze dat ook voor het zomer- of winteruur.
Nee, de stemmingen in het EP zijn enkel maar stukjes papier die geen enkele beslissingswaarde hebben. Het EP kan niks opdringen. Een "resolutie" is niks anders dan een soort van Sinterklaasbrief. Daar hangt geen enkel echt besluit aan vast.

Het EP is geen echt parlement, want het heeft geen wetgevende macht. Dat is trouwens normaal, aangezien de EU een confederatie is, en de leden akkoord moeten gaan. Het EP kan wel dingen BLOKKEREN, maar niet OPDRINGEN.

Uiteindelijk zijn het altijd de regeringen van de leden die alles beslissen. Want de EU is geen staat, maar een club van staten.

Het is ongelofelijk hoe slecht mensen weten wat de EU wel en niet is, he.

De manier om iets te besluiten in de EU is de volgende:

de Europese Raad (de vergadering van regeringen) geeft algemene richtlijnen aan de commissie over wat men min of meer gedaan wil hebben in de EU. Die Raad doet dat bij unanimiteit. Ttz, als ene niet akkoord is, komt het er niet.

De commissie werkt dat in detail technisch uit, en is ongeveer het enige orgaan dat "wetteksten" kan voorstellen. De commissie heeft dus gewoon maar in detail uitgewerkt wat de regeringen hen vroegen van uit te werken.

Over dat commissie voorstel mag het EP dan stemmen, maar enkel maar om "nee" te zeggen. Als het EP "ja" zegt, gaat het voorstel naar de Europese Raad, dus de regeringen, die uiteindelijk weer in vele gevallen unaniem, of soms met heel speciale meerderheden, het groene licht geven.

DAN is het een Europese regel die de landen moeten opvolgen. Omdat hun eigen regering dat eerst in grote lijnen vroeg, en er dan mee akkoord ging.

Het is dus normaal dat als er zaken zijn waar sommige regeringen niet over akkoord zijn, die nooit tot een EU regel zullen leiden he.

Dat is precies wat een confederatie wil zeggen. Enkel samen doen waar we allen over akkoord gaan. Het is raar dat ik dat aan U moet uitleggen, he

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2019 om 07:51.
Oud 30 oktober 2019, 13:33   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze een standpunt kunnen innemen over Oeganda, waarom nemen ze er dan geen in over Spanje?

Kijk van dit Europa, met regeltjes en ... krijg ik het vliegend schijt.
Er is bij ons een bevraging geweest.
Heel precies herinner ik me het resultaat niet meer.
Maar één ding nog wel, en dat lag in de lijn van bevragingen in de buurlanden: geen zinloos tijdsverschil tussen buurlanden.

Ikzelf heb dat ook zo ingevuld bij de online enquête.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 13:35   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In Noorwegen, Zweden en Finland zijn er streken waar het van een ganse dag geen licht wordt. Wat is uw punt?
Het punt is het volgende:
het gros van het maatschappelijk leven speelt zich pakweg af tussen 8 en 20 u.
Indien men het zomeruur zou toepassen in het hoge noorden, dan forceer je een vergroting van zo'n altijd donker gebied TIJDENS het verloop van het maatschappelijk leven.

Te moeilijk?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 oktober 2019, 19:21   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is bij ons een bevraging geweest.
Heel precies herinner ik me het resultaat niet meer.
Maar één ding nog wel, en dat lag in de lijn van bevragingen in de buurlanden: geen zinloos tijdsverschil tussen buurlanden.
Dat is natuurlijk een dwaze vraag. De echte vraag die daarbij hoort, is: "is het voor U zodanig belangrijk om hetzelfde uur te hebben als uw buurlanden, dat ge bereid zijt te volgen wat uw buurlanden doen, wat ze ook beslissen ?".

DAN hebt ge een beslissing: "wij doen wat de buurlanden beslissen".

Zeggen "ik wil dat mijn buren hetzelfde doen als ik" is geen zinvolle beslissing, want dat ligt niet in uw macht. Daarentegen: zeggen dat ik hetzelfde ga doen als de buren, wel.
Oud 30 oktober 2019, 19:22   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het gros van het maatschappelijk leven speelt zich pakweg af tussen 8 en 20 u.
Dat is eigenlijk een arbitraire beslissing. Men zou dat evengoed kunnen laten afspelen van 12 tot 24 uur of van 3 tot 15 uur, he. Het is belangrijker te zeggen:
het gros van het maatschappelijke leven speelt zich af in een blok van ongeveer 12 uur, min of meer gecentreerd op het daglicht.

En welke uren op de klok daarmee overeenkomen, is daaraan aan te passen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2019 om 19:23.
Oud 30 oktober 2019, 21:08   #94
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de geneeskunde is men meestal voor het winteruur: dat komt het meest overeen met het biologisch ritme van de mens in Europa.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 21:49   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of je er nu voor- of tegenstander van zijt, hoe zwak is de EU dat men daar geen beslissing in durfde te treffen voor dit jaar?

In deze draad graag enkel het getalm van de EU.
In andere zaken zijn ze dan weer heel snel: Hongarije veroordelen, Polen op de vingers tikken...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2019, 21:54   #96
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
2
En dat is dan voor onze streken.
In Schotland bvb. is het sowieso al korter dag door de noordelijke ligging: daar wordt het dan licht tegen de middag.
Ik heb van verschillende bronnen vernomen dat in Zweden tijdens de winter de zon opkomt rond 11u en weer ondergaat rond 15u. Moet deprimerend zijn
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2019, 11:04   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is eigenlijk een arbitraire beslissing. Men zou dat evengoed kunnen laten afspelen van 12 tot 24 uur of van 3 tot 15 uur, he. Het is belangrijker te zeggen:
het gros van het maatschappelijke leven speelt zich af in een blok van ongeveer 12 uur, min of meer gecentreerd op het daglicht.

En welke uren op de klok daarmee overeenkomen, is daaraan aan te passen.
Het gros van het maatschappelijk leven speelt zich af tussen pakweg 8 u en 19 u. 'k Wil er een uur bij of afdoen.
Dat is geen beslissing. Dat is zo. Dat heet: realiteit.
Ge kunt daarover kwaken en filosoferen zoveel ge wilt.

Oud 31 oktober 2019, 11:06   #98
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een dwaze vraag. De echte vraag die daarbij hoort, is: "is het voor U zodanig belangrijk om hetzelfde uur te hebben als uw buurlanden, dat ge bereid zijt te volgen wat uw buurlanden doen, wat ze ook beslissen ?".

DAN hebt ge een beslissing: "wij doen wat de buurlanden beslissen".

Zeggen "ik wil dat mijn buren hetzelfde doen als ik" is geen zinvolle beslissing, want dat ligt niet in uw macht. Daarentegen: zeggen dat ik hetzelfde ga doen als de buren, wel.
Versta je het woord zinloos in "zinloos tijdverschil tussen buurlanden" zoals ik het formuleerde?

Oud 31 oktober 2019, 11:08   #99
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik heb van verschillende bronnen vernomen dat in Zweden tijdens de winter de zon opkomt rond 11u en weer ondergaat rond 15u. Moet deprimerend zijn
Ik heb eens een week moeten werken in Stockholm.
In juni van een lang geleden jaar.

Speciaal.

Oud 31 oktober 2019, 13:16   #100
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of je er nu voor- of tegenstander van zijt, hoe zwak is de EU dat men daar geen beslissing in durfde te treffen voor dit jaar?

Verloren moeite: het is niet de bedoeling om voor- en nadelen van het wisselen van zomer-wintertijd te herhalen. Heropen een oude draad, herbegin een nieuwe als je het niet laten kunt.

In deze draad graag enkel het getalm van de EU.
De beslissing moet worden genomen door de Europese raad en dat moet een unanieme beslissing zijn.
Vandaar het getalm.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be