Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2019, 16:36   #81
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Miljardensubsidies voor groteprivébedrijven en multinationals vind je dan weer niet erg. Zelfs al ze gegeven worden voor automatisering.
Als ze willen automatiseren dan doen ze dat maar, maar niet van belastinggeld.
Of dacht je dat ze een winstdeling voor de hun steunende belastingbetaler voorzien?
Ja, dat zijn ook de oplossingen van de Franstalige politici: doe de bedrijven betalen, haal het geld bij de rijken enz Dat horen we al een paar decennia maar dat werkt precies niet goed! Er zijn bedrijven die meer belastingen zouden mogen betalen maar men moet ook beseffen dat ze zorgen voor werkgelegenheid, en er zijn al werklozen genoeg bij de Franstaligen! En de rijken doen betalen klinkt ook goed maar als die dan naar het buitenland trekken...
Misschien kunnen ze beter de miljoenen recupereren die sommigen in hun eigen bedrijven in hun zakken steken! 11 miljoen voor wie was het weer...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2019, 16:42   #82
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Welvaart is gevolg van prestatie of gevolg van diefstal van presterenden.
Het onderscheid tussen presterende en parasiet, en het onderscheid waar bereidheid mee staat of valt.
Het laatste bleek, en daarmee impliciet de irrelevantie van uw kaart.
Waarom zou er een braindrain zijn vanuit West-Vlaanderen en Limburg naar Brabant? Toch niet omdat er in Brabant zoveel hardwerkende intelligente mensen wonen.

M.a.w. in Brabant begrijpen ze precies het betekenisvolle verschil niet tussen 'bewoners van Brabant' en 'Brabanders'.

Laatst gewijzigd door pajoske : 22 december 2019 om 16:42.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2019, 16:52   #83
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
wat die Limburgers dan durven! Nog investeringen eisen in hun Bokrijk!

En Westvlamingen, dat is helemaal hopeloos. Eigenlijk hoop ik op de klimaatopwarming, dan zijn we daar rap vanaf.

Tja, ik ben in West-Vlaanderen 'geboren en getogen' en vind dat al bij al best wel OK.

Ik woon én werk evenwel al meer dan de helft van mijn leven in Brussel, en betaalde al die tijd netjes mijn belastingen (en een occasionele boete).

Ik heb hier ondermeer als bankbediende, barman, butler, encodeur, enquêteur, postsorteerder, straatveger en vertaler gewerkt, maar geef ondertussen - voor rekening van de Fédération Wallonie-Bruxelles, en tot eenieders jolijt - al een goeie vijftien jaar lessen Nederlands, Duits, Engels en af en toe zelfs Frans aan jonge 'Franstalige Brusselaars'.

Ge gaat toch met wat straffer dan een klimaatopwarming moeten afkomen om van mij verlost te geraken, zulle

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2019, 17:05   #84
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Ja, dat zijn ook de oplossingen van de Franstalige politici: doe de bedrijven betalen, haal het geld bij de rijken enz Dat horen we al een paar decennia maar dat werkt precies niet goed! Er zijn bedrijven die meer belastingen zouden mogen betalen maar men moet ook beseffen dat ze zorgen voor werkgelegenheid, en er zijn al werklozen genoeg bij de Franstaligen! En de rijken doen betalen klinkt ook goed maar als die dan naar het buitenland trekken...
Misschien kunnen ze beter de miljoenen recupereren die sommigen in hun eigen bedrijven in hun zakken steken! 11 miljoen voor wie was het weer...
Als de rijken net zoals jij ook 40% betalen op al hun inkomsten en geen subsidies vragen is de staatsschuld op 10 jaar weg.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2019, 17:06   #85
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarom zou er een braindrain zijn vanuit West-Vlaanderen en Limburg naar Brabant? Toch niet omdat er in Brabant zoveel hardwerkende intelligente mensen wonen.

M.a.w. in Brabant begrijpen ze precies het betekenisvolle verschil niet tussen 'bewoners van Brabant' en 'Brabanders'.
wat is dan het verschil tussen Chinezen en bewoners van China?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2019, 17:35   #86
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Dus zal er van die beloofde grote Veranderingen niet veel in huis komen zeker ? Het zal blijven bij het oude. De arme drommel wijsmaken dan de nog armere drommel de schuld is van alles.
En als je dat goed speelt dan gelooft de meerderheid van die arme drommels dat nog op de koop toe ook.
Het zijn de vreemden....de walen...de doppers....de zieken....de depressieven....Alle simpele duiven met een inkomen van 1000 euro per maand zijn de schuldigen....behalve de echte schuldigen die met 1000 euro per uur of per dag....daar weten we niet veel van.mogen we ook niks van weten ...al die die niks betalen en alleen heel veel ontvangen.
Eigenlijk is dat al altijd zo geweest en dat zal wel altijd zo blijven.
Money rules the world.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2019, 17:36   #87
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Als de rijken net zoals jij ook 40% betalen op al hun inkomsten en geen subsidies vragen is de staatsschuld op 10 jaar weg.
Een arme kan je niet stropen en een rijke laat zich niet stropen.
Oud 22 december 2019, 17:44   #88
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Tja, ik ben in West-Vlaanderen 'geboren en getogen' en vind dat al bij al best wel OK.

Ik woon én werk evenwel al meer dan de helft van mijn leven in Brussel, en betaalde al die tijd netjes mijn belastingen (en een occasionele boete).

Ik heb hier ondermeer als bankbediende, barman, butler, encodeur, enquêteur, postsorteerder, straatveger en vertaler gewerkt, maar geef ondertussen - voor rekening van de Fédération Wallonie-Bruxelles, en tot eenieders jolijt - al een goeie vijftien jaar lessen Nederlands, Duits, Engels en af en toe zelfs Frans aan jonge 'Franstalige Brusselaars'.

Ge gaat toch met wat straffer dan een klimaatopwarming moeten afkomen om van mij verlost te geraken, zulle
En dient dat tot wat die taallessen ? Want als ik hoor wat die kunnen na het middelbaar heb ik toch de indruk dat die hun diploma al klaar ligt vanaf de eerste schooldag.
Ze kennen amper een woord Nederlands en ik moet nog de eerste Franstalige jongere tegenkomen die 2 woorden Duits spreekt....Engels misschien 5.

Ik denk niet dat daar ene ooit zijn diploma zou hebben gekregen bij de Jezuïeten rond de jaren 70.

Welke Nederlandstalige boeken moeten die zoal lezen ? Wij moesten als Vlamingen boeken lezen van Marcel Proust ....of Henri Bergson ? Lezen zij iets in die stijl ?

Hoe komen die allemaal aan dat diploma hoger secundair ???

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2019 om 17:51.
Oud 22 december 2019, 17:50   #89
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En dient dat tot wat die taallessen ? Want als ik hoor wat die kunnen na het middelbaar heb ik toch de indruk dat die hun diploma al klaar ligt vanaf de eerste schooldag.
Ze kennen amper een woord Nederlands en ik moet nog de eerste Franstalige jongere tegenkomen die 2 woorden Duits spreekt....Engels misschien 5.

Ik denk niet dat daar ene ooit zijn diploma zou hebben gekregen bij de Jezuïeten rond de jaren 70.

Ik zou eigenlijk willen zeggen: kom eens af, dan kunt ge met mijn leerlingen kennis maken.

Maar ik denk niet dat ik dat zomaar mag.

Het gaat namelijk om minderjarigen.

Een troost: één van m'n oud-leerlingen is ondertussen collega geworden; zij geeft les Nederlands en Engels.

Ze is wel al getrouwd, ge gaat uw handen dus thuis moeten kunnen houden.

Zal dat lukken?

Oud 22 december 2019, 18:00   #90
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou eigenlijk willen zeggen: kom eens af, dan kunt ge met mijn leerlingen kennis maken.

Maar ik denk niet dat ik dat zomaar mag.

Het gaat namelijk om minderjarigen.

Een troost: één van m'n oud-leerlingen is ondertussen collega geworden; zij geeft les Nederlands en Engels.

Ze is wel al getrouwd, ge gaat uw handen dus thuis moeten kunnen houden.

Zal dat lukken?

Ik vroeg je alleen maar hoe het zit met die leerlingen hun talenkennis maar blijkbaar weet je daar niet echt een klinkend antwoord op.

Ik woon al gans mijn leven in Brussel en heb vele Franstalige jongeren weten beginnen werken.....dus weet een beetje waarover ik praat.

Wat niet wegneemt dat er wel hier of daar een talenknobbeltje zal tussen zitten maar over die ene collega gaat het niet.

Slechts 1 op de 4 spreekt voldoende Nederlands ? En Duits ?

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ssel~a8d3c4e8/
https://www.knack.be/nieuws/belgie/w...eck=1577033893

Davy Casteleyn heeft negatievere ervaringen. Tot afgelopen zomer gaf hij Nederlands op een Franstalig Atheneum in Brussel. “Het vak wordt echt gehaat, ik kan het niet anders omschrijven.” Het niveau van de leerlingen noemt hij ‘belabberd’. “Wanneer ze achttien jaar zijn kunnen ze zich amper voorstellen. Eigenlijk kunnen ze zich amper verstaanbaar maken. Dat was ook niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen als leerkracht.”

Inderdaad .....velen kunnen geen 5 woorden Nederlands. En ik zou zeggen kom eens af ik zal er U een honderdtal voorstellen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2019 om 18:06.
Oud 22 december 2019, 18:14   #91
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Welke Nederlandstalige boeken moeten die zoal lezen ? Wij moesten als Vlamingen boeken lezen van Marcel Proust ....of Henri Bergson ? Lezen zij iets in die stijl ?

Vroeger hield ik ze bezig met Pietje Bell, De Scheepsjongens Van Bontekoe, Reinaert De Vos, en artikels uit Knack en zo.

Dit schooljaar mogen ze zich ondermeer op "Mijn Kleine Oorlog" van Louis Paul Boon storten, en op "Kaas' van Willem Elsschot. Ik blijf ze ook lastig vallen met artikels uit Knack en zo.

Als de 'inspectie' mij betrapt, krijg ik ongetwijfeld een blaam, en wellicht - in geval van recidive - mijn C4.

Maar misschien hou ik de eer liever voor mezelf, en trap het voordien al af.

We zien wel.

Véél 'pensioen' ga ik er toch niet uit de wacht mee slepen.

La Belgique - en al zeker de Fédération Wallonie-Bruxelles - gaat tegen de tijd dat ik m'n arbeidsmarktpenetratie mag terugschroeven allang failliet zijn, en hopelijk aan de hoogste bieder verkocht.

Oud 22 december 2019, 18:23   #92
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vroeg je alleen maar hoe het zit met die leerlingen hun talenkennis maar blijkbaar weet je daar niet echt een klinkend antwoord op.

Ik woon al gans mijn leven in Brussel en heb vele Franstalige jongeren weten beginnen werken.....dus weet een beetje waarover ik praat.

Wat niet wegneemt dat er wel hier of daar een talenknobbeltje zal tussen zitten maar over die ene collega gaat het niet.

Davy Casteleyn heeft negatievere ervaringen. Tot afgelopen zomer gaf hij Nederlands op een Franstalig Atheneum in Brussel. “Het vak wordt echt gehaat, ik kan het niet anders omschrijven.” Het niveau van de leerlingen noemt hij ‘belabberd’. “Wanneer ze achttien jaar zijn kunnen ze zich amper voorstellen. Eigenlijk kunnen ze zich amper verstaanbaar maken. Dat was ook niet echt goed voor mijn zelfvertrouwen als leerkracht.”

Inderdaad .....velen kunnen geen 5 woorden Nederlands. En ik zou zeggen kom eens af ik zal er U een honderdtal voorstellen.

Tja, dat 'het vak' gehaat wordt, hoeft u mij niet te vertellen.

Ook 'de school' wordt gehaat, hé. En terecht, als ge 't mij vraagt.

Dat neemt echter niet weg dat ik hier vaak genoeg jonge 'Franstalige Brusselaars' tegen het lijf loop die zich wél weten te behelpen in het Nederlands.

Ik moet er evenwel aan toevoegen dat het dan meestal om 'vrumde' gaat, 'broin mennekes & waivekes'.

Nen 'échten Bèlge' krijgt ge inderdaad amper zover zich van het geblaf van de boerkes te bedienen, hé. Da's beneden zijne stand, zekerst?

En nog iets:

als Davy Castelein het niet meer ziet zitten: hij kan altijd bij Bruxelles Propreté proberen. Maar niet te hard z'n best doen, hé, want anders stelt-ie z'n collega's in een slecht daglicht.

Oud 22 december 2019, 18:25   #93
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Aan wie ligt dat?

Oud 22 december 2019, 18:26   #94
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vroeger hield ik ze bezig met Pietje Bell, De Scheepsjongens Van Bontekoe, Reinaert De Vos, en artikels uit Knack en zo.

Dit schooljaar mogen ze zich ondermeer op "Mijn Kleine Oorlog" van Louis Paul Boon storten, en op "Kaas' van Willem Elsschot. Ik blijf ze ook lastig vallen met artikels uit Knack en zo.

Als de 'inspectie' mij betrapt, krijg ik ongetwijfeld een blaam, en wellicht - in geval van recidive - mijn C4.

We zien wel.

La Belgique - en al zeker de Fédération Wallonie-Bruxelles - gaat tegen de tijd dat ik m'n arbeidsmarktpenetratie mag terugschroeven allang failliet zijn, en hopelijk aan de hoogste bieder verkocht.

Kijk ik ben er van overtuigd dat jij het goed meent daar niet van. Maar ik vind dat de talenkennis, en dan heb ik het voor alle duidelijkheid alleen nog maar over het Nederlands, van het gros van de Franstalige jongeren beneden alle peil ligt.
Geen vergelijk met de talenkennis van Brusselse Nederlandstalige jongeren (hetgeen ook niet meer is wat het was)

De dochter van een vriendin van me heeft net haar secundair afgerond en ik zeg dat in alle eerlijkheid. Dat meisje zou van mij nog geen 1 op 10 krijgen voor het vak Nederlands.

Mijn vraag is hoe het mogelijk is dat die slagen ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2019 om 18:27.
Oud 22 december 2019, 18:27   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We zien wel.

Dan hébben ze een zeldzame leraar die zijn taak doodernstig neemt en dan kunnen ze het niet waarderen.
Oud 22 december 2019, 18:28   #96
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
wat is dan het verschil tussen Chinezen en bewoners van China?
Mijn kennis is bewoner van China, maar is geen Chinees.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2019, 18:30   #97
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dat 'het vak' gehaat wordt, hoeft u mij niet te vertellen.

Ook 'de school' wordt gehaat, hé. En terecht, als ge 't mij vraagt.

Dat neemt echter niet weg dat ik hier vaak genoeg jonge 'Franstalige Brusselaars' tegen het lijf loop die zich wél weten te behelpen in het Nederlands.

Ik moet er evenwel aan toevoegen dat het dan meestal om 'vrumde' gaat, 'broin mennekes & waivekes'.

Nen 'échten Bèlge' krijgt ge inderdaad amper zover zich van het geblaf van de boerkes te bedienen, hé. Da's beneden zijne stand, zekerst?

En nog iets:

als Davy Castelein het niet meer ziet zitten: hij kan altijd bij Bruxelles Propreté proberen. Maar niet te hard z'n best doen, hé, want anders stelt-ie z'n collega's in een slecht daglicht.

Ja daar heb je een punt. De nieuwkomers kunnen meestal beter Nederlands dan de Franstalige Brusselaars.
Op de markt en in winkels doen die beter hun best dan de autochtonen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2019 om 18:30.
Oud 22 december 2019, 18:31   #98
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja daar heb je een punt. De nieuwkomers kunnen meestal beter Nederlands dan de Franstalige Brusselaars.
Op de markt en in winkels doen die beter hun best dan de autochtonen.
Er is op dat vlak dus niets veranderd sinds 1830.
Oud 22 december 2019, 18:34   #99
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Er is op dat vlak dus niets veranderd sinds 1830.
Ik vind dat zeer spijtig.
Oud 22 december 2019, 18:36   #100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat zeer spijtig.
Het was de bedoeling om hetzelfde in heel Vlaanderen te doen.

Nog veel plezier gewenst in je geweldige Bruxelles.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be