![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is exactly de nieuwe oostends fabriek. Bovendien kan je waterstof eender waar maken. In de globale wereld van vandaag...de goedkoopste.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2020 om 01:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je "verantwoord" waterstofgas wil maken met electrolyse, start je met zeer proper water waar je een scheutje elektroliet bij gooit. Anders laden de elektrodes zeer snel aan en word de efficiëntie snel minder. Daar heb je of een zeer goeie waterzuivering voor nodig, of een zeer goeie methode om de elektrodes te vervangen en te recycleren. Oftewel een windmolen op zee met 2 dikke draden in't water gaat'm niet worden.
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan pertfect je hele trein vol zonnepanelen leggen en toch waterstof als back-up gebruiken. Want een trein rijdt ook in de nacht. Windmolens zijn geen optie omdat er geen bovenleidingen zijn. Laatst gewijzigd door reservespeler : 13 februari 2020 om 08:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus je kan beter H2 uit aardgas maken en de CO2 kapteren, dan die H2 ook maar enigszins op die manier te produceren en te verkopen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus maken ze waterstofgas uit aardgas en laten ze de Co2 en h2o gewoon vliegen.
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De electriek komt van de windmolens op zee. Veel simpeler en goedkoper kan het niet meer worden. Ik denk dat het nu toch wel stilletjes aan duidelijk is.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2020 om 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Droom verder.
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 13 februari 2020 om 11:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo'n aardgasomvormende fabriek heeft elektriciteot nodig. Die kan van windmolens komen.
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zo'n fabriek is best nuttig om overschotten om te zetten in waterstof - maar niet voordat je zoveel windmolens en zonnepanelen gezet heb dat je pakweg 5000 uur per jaar meer groene energie hebt dan je kunt verbruiken. Not gonna happen in de volgende 10 jaar hier... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch wel. Na Oostende gaat er ook in Zeebrugge en Antwerpen fabrieken open. Het gaat zeker happen. Misschien moeten jullie wat bijscholing doen?
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Binnen niet al te lange tijd stijgt er zelfs een raket naar de maan op waterstof op. Jef Bezos zijn speeltje.
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En in Oostende is er voorlopig alleen sprake van een haalbaarheidsstudie (op overheidskosten). Het resultaat van die studie staat hierboven al gratis te lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allé...
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook elders in Vlaanderen rijpen waterstofplannen. Fluxys en Colruyt bekijken de mogelijkheid van een project van 25 megawatt in Zeebrugge of Antwerpen. North Sea Port – waar de haven van Gent en Zeeland tot behoren – wil een fabriek van 1 gigawatt tegen 2030. Of toch 1.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2020 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Standaard heeft een tekeninkje hoe H2 vandaag wereldwijd geproduceerd wordt. Maar 3,9 % uit groene stroom, en waar ze het water vandaan halen staat er ook niet in. Beetje dromen mag altijd.
+96% van de H2 produceren ze via fossiele weg: 48% via aardgas, 48% via aardolie (38%) en steenkool (18%). Wat me interesseert is de uiteindelijke prijs is van die waterstof (per kg) en wie de afnemers zouden kunnen zijn, en-of als ze de waterstof terug omzetten in stroom wat dan de stroomprijs gaat zijn. ![]() Want als niemand die H2 of stroom gaat afnemen zijn ze er niets mee, en zullen ze rap failliet zijn. Want waterstof zomaar langer op te slaan zonder direct te kunnen verkopen maakt het alleen nog duurder. Als "H2-landen" zoals Japan en Korea - zelfs na 10 jaren commerciële verkoop - hun waterstofwagens nog altijd niet aan de man kunnen brengen dan ken ik het antwoord al: een petieterig speeltje in de marge. Citaat:
185 MWh: https://en.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve > 1 GWh: https://arstechnica.com/information-...e-before-2020/ |
|
![]() |
![]() |