Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2020, 05:42   #81
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Waar kan ik een mondmasker kopen?

Er is nog steeds een tekort.

Sommige steden en gemeenten gaan zelf mondmaskers verdelen.

Euh ja ok.
Om dan toch nog even in te pikken op het mondmasker'probleem', laat ik het de 'mondmaskerdracht' noemen.

Mondmaskers: zijn ze verplicht?

Vanaf 4 mei is het verplicht om een mondmasker te dragen op het openbaar vervoer en op school.

Toch zijn er vragen ...

Laatst gewijzigd door Universalia : 30 april 2020 om 05:43.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 05:44   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Vanaf 4 mei is het verplicht om een mondmasker te dragen op het openbaar vervoer en op school.
Ik wil dat wel eens zien, een ganse schooldag met zo een vod op uw smoel...
Gaat plezant zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 05:53   #83
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Gaat plezant zijn.
Gaat inderdaad niet gebeuren. Tenzij de politie daadwerkelijk gaat controleren op elke school. Maja, hoeveel agenten heeft België? en is zulk totalitarisme wenselijk?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 05:55   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Gaat inderdaad niet gebeuren. Tenzij de politie daadwerkelijk gaat controleren op elke school. Maja, hoeveel agenten heeft België? en is zulk totalitarisme wenselijk?
Saoudi-toestanden
Oud 30 april 2020, 05:59   #85
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Saoudi-toestanden
Nuja, dat dan nog niet. Maar elke stap erna toe lijkt mij hoogst onwenselijk. Maar goed: wat dan wel?
Oud 30 april 2020, 06:07   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nuja, dat dan nog niet. Maar elke stap erna toe lijkt mij hoogst onwenselijk. Maar goed: wat dan wel?
Ik denk dat men een onderscheid moet maken tussen de idiote dwingelandij van staten enerzijds, en zinvolle gedragingen anderzijds. Het is inderdaad potentieel problematisch om lang met verschillende mensen in een gesloten ruimte te blijven als er de minste kans is dat aerosols de besmetting overdragen. Zolang daarover geen uitsluitsel is, kan men eigenlijk niet weten wat het beste gedrag is. Maskers dragen is dan wel degelijk een hulp, zowel van de "bron" (de zieke) als het "doel" (de gezonde die besmet kan worden). Als het enkel "directe druppeltjes" zijn, dan volstaat het afstand te houden, of schermen te plaatsen. Dat laatste lijkt mij pertinenter trouwens: plexi schermen.

Ik herinner mij van mijn schooltijd dat wij een "taal-labo" hadden, waar iedereen in een aparte plexi box zat. Dat zou algemeen kunnen worden. Veel doenbaarder dan een vod op uw gezicht.

Het probleem zijn de "verplichtingen". Laat mensen zelf oplossingen bedenken.
Zo vind ik het meer dan normaal dat men op openbaar vervoer maskers draagt. Maar op school is het moeilijk te doen. Je zit geen 8 uur op de tram, en je moet niet praten en werken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 april 2020 om 06:09.
Oud 30 april 2020, 06:09   #87
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat plezant zijn.
Héél plezant want men kan ze best leuk maken die mondmaskers.

Oud 30 april 2020, 06:11   #88
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er werden ook volop boetes aan €250 pers stuk uitgeschreven aan burgers die niet-essentiële verplaatsingen maakten. Maar kinderen en scholen zouden zich doodleuk niet aan de maatregelen moeten houden omdat het totalitarisme zou zijn?

Het lijkt me trouwens een ideale, makkelijke en snelle bron van inkomsten voor de staat: een volledige klas zonder mondmasker = 1€250 = €2500 aan boetes, direct te betalen met de bankkaart van de leraar/lerares of directeur.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 06:12   #89
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat men een onderscheid moet maken tussen de idiote dwingelandij van staten enerzijds, en zinvolle gedragingen anderzijds. Het is inderdaad potentieel problematisch om lang met verschillende mensen in een gesloten ruimte te blijven als er de minste kans is dat aerosols de besmetting overdragen. Zolang daarover geen uitsluitsel is, kan men eigenlijk niet weten wat het beste gedrag is. Maskers dragen is dan wel degelijk een hulp, zowel van de "bron" (de zieke) als het "doel" (de gezonde die besmet kan worden). Als het enkel "directe druppeltjes" zijn, dan volstaat het afstand te houden, of schermen te plaatsen. Dat laatste lijkt mij pertinenter trouwens: plexi schermen.

Ik herinner mij van mijn schooltijd dat wij een "taal-labo" hadden, waar iedereen in een aparte plexi box zat. Dat zou algemeen kunnen worden. Veel doenbaarder dan een vod op uw gezicht.

Het probleem zijn de "verplichtingen". Laat mensen zelf oplossingen bedenken.
Zo vind ik het meer dan normaal dat men op openbaar vervoer maskers draagt. Maar op school is het moeilijk te doen. Je zit geen 8 uur op de tram, en je moet niet praten en werken.
Klopt. Eigenlijk zou je dat met bedrijven ook moeten doen. Opengooien, inschuifbare plexischermen tussen de mensen (zodat je het ook weer makkelijk kan inschuiven als we van corona af zijn).

Want de economische gevolgen zijn nu al behoorlijk.
Oud 30 april 2020, 06:15   #90
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Er werden ook volop boetes aan €250 pers stuk uitgeschreven aan burgers die niet-essentiële verplaatsingen maakten. Maar kinderen en scholen zouden zich doodleuk niet aan de maatregelen moeten houden omdat het totalitarisme zou zijn?

Het lijkt me trouwens een ideale, makkelijke en snelle bron van inkomsten voor de staat: een volledige klas zonder mondmasker = 1€250 = €2500 aan boetes, direct te betalen met de bankkaart van de leraar/lerares of directeur.
Er is wel een verschil tussen politie die rond gaat rijden om te kijken of mensen genoeg afstand houden en elke school quasi bezetten met politiemacht.

Je bent ook behoorlijk wereldvreemd als je denkt dat dat goed gaat. Zie het al voor mij: politieagenten die op een allochtone-school in Brussel gaan controleren. Nee, dat gaat vast goed..
Oud 30 april 2020, 06:21   #91
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie het al voor mij: politieagenten die op een allochtone-school in Brussel gaan controleren. Nee, dat gaat vast goed..
In tegendeel: als het meisjes zijn, hebben die allemaal hun kopvod op !

Een kus van de meester en een bank vooruit (eh, ah, nee, ...)
Oud 30 april 2020, 06:29   #92
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is wel een verschil tussen politie die rond gaat rijden om te kijken of mensen genoeg afstand houden en elke school quasi bezetten met politiemacht.

Je bent ook behoorlijk wereldvreemd als je denkt dat dat goed gaat. Zie het al voor mij: politieagenten die op een allochtone-school in Brussel gaan controleren. Nee, dat gaat vast goed..
Nee natuurlijk gaat dat niet goed. Ze gaan dan enkel blanke scholen in Vlaanderen controleren he, want dat zijn veel gemakkelijkere en gewillige slachtoffers
Oud 30 april 2020, 06:32   #93
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee natuurlijk gaat dat niet goed. Ze gaan dan enkel blanke scholen in Vlaanderen controleren he, want dat zijn veel gemakkelijkere en gewillige slachtoffers
Ja nou, dan heeft het toch geen zin?
Oud 30 april 2020, 06:38   #94
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja nou, dan heeft het toch geen zin?
Hoezo het heeft geen zin? Als de opgelegde maatregelen zeggen dat er continu mondmaskers moeten gedragen worden in scholen dan gaan we dat doodleuk naast ons neerleggen omdat het geen zin zou hebben?

Dan kunnen we even goed alles naast ons neerleggen en gezamenlijk ons leven van voor de crisis hernemen want het heeft toch allemaal geen zin he.
Oud 30 april 2020, 06:39   #95
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo het heeft geen zin? Als de opgelegde maatregelen zeggen dat er continu mondmaskers moeten gedragen worden in scholen dan gaan we dat doodleuk naast ons neerleggen omdat het geen zin zou hebben?

Dan kunnen we even goed alles naast ons neerleggen en gezamenlijk ons leven van voor de crisis hernemen want het heeft toch allemaal geen zin he.
Nee, einstein. Je zei net zelf dat de politie enkel op scholen gaat controleren waar overwegend blanke kinderen zijn.
Oud 1 mei 2020, 19:07   #96
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo zien onze noorderburen het:

Vragen & antwoorden nieuw coronavirus (COVID-19)
Oud 4 mei 2020, 10:54   #97
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe ver is een “redelijke verplaatsing”

Het wrange aan de situatie is dat je alle dagen in nieuwsuitzendingen te horen krijgt dat bepaalde verplaatsingen u wel eens 250€ boete zouden kunnen kosten.

Bij het overtreden van de regels zou je daar nog akkoord met kunnen gaan ...

Toch heb ik daarstreaks aan de kust gemerkt dat er al tal van Franse nummerplaten de wegen 'sierden'.

Ik heb zelfs tot groot ongenoegen van mijn moeder nog teken gedaan naar een Politiewagen, ga die eens nakijken of is de gewone (autochtone) burger gemakkelijker te pakken?

Ik schreef het al in enkele andere draadjes maar begrijpe wie begrijpe kan dat de grenzen nog steeds wagenwijd open staan en er weinig of totaal géén controle is.

(Ik weet zo dat er géén mens dit zal lezen daar iedereen toch maar doet wat hij/zij wil)

Laatst gewijzigd door Universalia : 4 mei 2020 om 11:17.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2020, 12:17   #98
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Men verplicht ons mondmaskers te dragen op publiek toegankelijke plaatsen, zoals stations, wachthokjes van tram en bus en op het openbaar vervoer. Ik raadpleeg sinds het ingaan van de 'corona-maatregelen' dagelijks het Belgisch Staatsblad. Nergens lees ik de (tijdelijke) opschorting of (tijdelijke) aanpassing van het bewuste art. 563bis SW.

Citaat:
Art. 563bis. Met geldboete van vijftien euro tot vijfentwintig euro en met gevangenisstraf van een dag tot zeven dagen of met een van deze straffen alleen worden gestraft, zij die zich, behoudens andersluidende wetsbepalingen, in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn.
Het eerste lid geldt echter niet voor hen die zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat zij niet herkenbaar zijn, en wel krachtens arbeidsreglementen of een politieverordening naar aanleiding van feestactiviteiten. '
Het arbeidsreglement mbt het openbaar vervoer geldt voor de werknemers, niet voor de gebruikers.
Of het moest zijn dat de corona-maatregelen feestactiviteiten zijn.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 4 mei 2020 om 12:23.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2020, 12:23   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Of het moest zijn dat de corona-maatregelen feestactiviteiten zijn.
Voila. Waarom een vraag stellen als ge zelf het antwoord kent
Oud 4 mei 2020, 13:44   #100
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila. Waarom een vraag stellen als ge zelf het antwoord kent
Ik ken het antwoord niet, ik geef alleen maar een mogelijkheid aan. Het volk iets verplichten dat tegen de wet indruist zonder die wet aan te passen of op te schorten en er dan nog een monsterboete en evt gevangenisstraf bij herhaling tegen aangooien bij niet-naleving is een teken dat de gedoogregering haar werk niet gedaan heeft!

Op zich ben ik niet tegen die maatregelen maar de volmachtenregering die aan de macht is gekomen door een kleine staatsgreep van Dewael moet zijn werk doen!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be