Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2020, 14:45   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Oorspronkelijk niet, alleszins.
Ik begrijp dan niet dat iemand een vakbond opricht. Wat heeft die daar dan aan, als het niet is om zelf meer voordelen uit te halen dan de anderen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 14:45.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 15:52   #82
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C854 Bekijk bericht
Ik wil betalen voor een Italie dat morgen zijn economie drastisch op de rails krijgt met echte hervormingen.
Net zoals Wallonie na 2,5 decennia van kapitaal nog steeds niet de attitude van een werkvolk, de naam waardig, heeft bereikt. Ik heb meer respect voor iemand die tevreden is met een simpel dak, korst brood en water en op de dop zit zonder te morren. Dan het leger halftijdse werknemers die vinden dat ze recht hebben op de villa van hun zelfstandige buurman die 70h/week werkt.

Iemand met de juiste attitude komt er sowieso wel. Wat geldt voor één individu, geldt ook voor een natie. Daarom dat Denemarken geen lock down kende, de regels werden gevolgd.
Daar kan ik mee leven.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 15:56   #83
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Voka
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 16:52   #84
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C854 Bekijk bericht
En u bent ondernemer, Hypochonder? Komt u tussen ondernemers? Welke is de favoriete hobby van de Vlaming?, walen laat ik even buiten beschouwing. Ps. Ik bezit vastgoed voor circa 250.000 euro eigen vermogen - niks van de bank, net 32 geworden. Hoe: vooral risico nemen en stuk zwart werk. Waarom: de (belgische) staat pluimt eenieder die onderneemt, die meer doet dan zijn 8uur. Nuance: zwart geld is nog goed voor consumptie, met 10k moet je in de onderneming geen feest gaan houden natuurlijk. Ik ben zelfstandige trouwens, ben benieuwd naar uw verhaal, verbaas mij...
Het zijn de ondernemers die veel in het zwart gewerkt hebben, weinig of geen belasting op resultaat betaald hebben, daar dan nog trots op zijn, die we binnen ongeveer 2 maanden in de statistieken van de faillissementen gaan terugvinden.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 16:58   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den beer van b Bekijk bericht
Het zijn de ondernemers die veel in het zwart gewerkt hebben, weinig of geen belasting op resultaat betaald hebben, daar dan nog trots op zijn, die we binnen ongeveer 2 maanden in de statistieken van de faillissementen gaan terugvinden.
We gaan 30% van alle ondernemingen in die statistieken terugvinden he.
Oud 9 mei 2020, 17:01   #86
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We gaan 30% van alle ondernemingen in die statistieken terugvinden he.
Belangrijkste is hoeveel werklozen komen er uit 30% faillissementen.
Oud 9 mei 2020, 17:02   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belangrijkste is hoeveel werklozen komen er uit 30% faillissementen.
Evenveel denk ik. Ik schat dat we volgend jaar op een werkloosheidspercentage van 25-30% zullen mogen rekenen.
Oud 9 mei 2020, 17:09   #88
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Evenveel denk ik. Ik schat dat we volgend jaar op een werkloosheidspercentage van 25-30% zullen mogen rekenen.
De private equity gaat niet weten wat eerst kopen. 30 % is wel veel, ik veronderstel dat de ambtenaren minder te lijden hebben onder deze crisis.
Hoe is die verdeling eigenlijk ? Ambtenaren/privé
Oud 9 mei 2020, 17:17   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De private equity gaat niet weten wat eerst kopen. 30 % is wel veel, ik veronderstel dat de ambtenaren minder te lijden hebben onder deze crisis.
Hoe is die verdeling eigenlijk ? Ambtenaren/privé
Ik denk dat de ganse horeca - toerisme - reizen - luchtvaart - spektakel - sport - mode sector en al hun logistieke steun eraan zal zijn. Ik schat dat op 30% maar kan mis zijn hoor. Ik denk dat quasi geen enkel vakantie centrum, geen enkel bedrijf nog verbonden met luchtvaart, geen enkel hotel en geen enkel restaurant overeind blijft. Ik denk dat de auto-industrie ook heel zware kloppen zal krijgen. Daarentegen, alles wat grootwarenhuizen, voeding en dergelijke is, computing en zo voort zit op rozen. Maw, we keren min of meer naar een half agrarisch / industrieel stadium terug.

Dat zal niet het geval zijn als het nu min of meer "gedaan" is - ik hoop daarop maar tegen beter weten in. Ik denk dat de epidemie nu pas gaat komen eigenlijk, dat we daar nog maar het prille begin van gezien hebben, en met alle opgebouwde schrik weet ik niet hoe we gaan reageren. In het zotste geval weer een lockdown. Als dat het geval is, dan komen mijn zwarte voorspellingen van hierboven uit. In alle andere gevallen, hoe meer we "aanvaarden van de epidemie te ondergaan", hoe beter het zal gaan.

Met een beetje "chance" gaat de staat, om die miserie te dempen, enorm veel "ambtenaren" aannemen, voor vanalles en nog wat. Regionale, gemeentelijke, provinciale maskerbrigades, telefoon schoonmakers en dergelijke meer.

Doet mij denken aan dit:

https://wilogden.wordpress.com/2010/...ne-sanitizers/

Citaat:
In the sequel to The Hitchhikers Guide to the Galaxy titled “The Restaurant at the End of the Universe”, the late literary genius Douglas Adams mentioned a race named the Golgafrinchans. The Golgafrichans had been a world faced with overpopulation and solved this problem by convincing a third of their population to embark on a space journey to colonize other worlds, telling them the world was going to end and the rest of the population would be along shortly. This third of their population included such useless people as middle managers and telephone sanitizers. Ironically the two-thirds left behind on Golgafricha are killed off by a phone spread pathogen while the useless third fly off and eventually become the human race on Earth.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 17:23.
Oud 9 mei 2020, 17:26   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

We eten niet meer of niet minder dan vroeger, behoudens dat mogelijks een aantal mensen wat dikker wordt tijdens deze crisis.
Dat maakt dat er een verschuiving is van winst van restaurants naar voedingswinkels. Die laatste behoudens extra uitgaven voor personeel voor het ontsmetten van winkelkarren e.d.m.

Ja, het is triest dat een restauranthouder met weinig reserves failliet zal gaan. En dat zijn zaak overgenomen zal worden door iemand anders die wel financiële reserve heeft. Dat de overheid wat tussenkomt (met onze belastingscenten, maar ook deze van die zelfstandigen ..) is sociaal en billijk.

Dus ja, een aantal drama's, maar voor de rest, drama's gebeurden elke dag en zullen blijven gebeuren.
Een wijs besluit van elke zelfstandige, zou zijn om goed te zorgen voor reserve. Liefst onder de vorm van verzekeringen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 17:27   #91
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom.
Oud 9 mei 2020, 17:29   #92
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wie moet de coronacrisis betalen?

Dezelfde als wie de nieuwe gevechtsvliegtuigen moet betalen; als wie de vette pree van de Bande de Laeken moet betalen; als wie het onderhoud van de wegen moet betalen.

Met dezelfde bekommernis als vroeger: hoe bepaal je hoever gedwongen solidariteit gaat; wat is nog eerlijk bij het afromen van je inkomsten, van btw betalingen, enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 17:34   #93
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een wijs besluit van elke zelfstandige, zou zijn om goed te zorgen voor reserve. Liefst onder de vorm van verzekeringen.
En verzekeringen moeten ook worden betaald.
Er zijn werknemers die meer op hun rekening krijgen dan een zelfstandige.
De tijd dat een ondernemer per definitie meer verdient dan een A1-ambtenaar is al lang voorbij.
Een zelfstandige, hoe groot of hoe klein ook, neemt risico's, zorgt voor werk, en heeft als voornaamste ambitie zelfstandig zijn.
Oud 9 mei 2020, 17:34   #94
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, het is triest dat een restauranthouder met weinig reserves failliet zal gaan.
Maar zelfs een met veel reserves. Restaurants, dat is nu gedaan voor jaren. Vliegen ook. Op vakantie gaan ook. Ik zie niet goed in hoe dat nog ooit terug kan komen, dat is voorgoed om zeep he. Zelfs "na" corona. Het wantrouwen zal ingeburgerd zijn, de gewoontes zijn afgeleerd, de dynamiek is eraan.

Vooral omdat wij nu 10 jaar depressie tegemoet gaan met miserie en armoede alom.

Een volgende generatie zal dat soort welvaart misschien weer beginnen ontwikkelen, wie weet. Of niet, omdat we de gewoonte voorgoed kwijt zijn, en "ergens heen gaan" gewoon not done is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 17:38.
Oud 9 mei 2020, 17:38   #95
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de ganse horeca - toerisme - reizen - luchtvaart - spektakel - sport - mode sector en al hun logistieke steun eraan zal zijn. Ik schat dat op 30% maar kan mis zijn hoor. Ik denk dat quasi geen enkel vakantie centrum, geen enkel bedrijf nog verbonden met luchtvaart, geen enkel hotel en geen enkel restaurant overeind blijft.
Ik denk het niet. Een café of restaurant kan veranderen van uitbater. Niet iedereen wordt armer van deze crisis.
Oud 9 mei 2020, 17:40   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik denk het niet. Een café of restaurant kan veranderen van uitbater. Niet iedereen wordt armer van deze crisis.
Ik bedoel dat er geen klanten meer zullen zijn. Men zal niet meer willen, durven, of kunnen. Omdat men schrik zal hebben van zijn elementaire bestaansmiddelen zelfs niet kunnen te bekomen. Ge weet wel, als er veralgemeende armoede is, geen werk, depressie. Mensen in de vuilbakken gaan zoeken en op straat leven en zo. Zoals in de jaren 30 tijdens de Grote Depressie.

Want - tenzij chance en mirakel - gaan er weer maatregelen moeten komen in juli als de ziekenhuizen weer gaan overbelast worden. En zo gaan we nog lang sukkelen tot alles om zeep is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 17:41.
Oud 9 mei 2020, 17:50   #97
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dan niet dat iemand een vakbond opricht. Wat heeft die daar dan aan, als het niet is om zelf meer voordelen uit te halen dan de anderen ?
Dat vind ik vreemd.

Een vakbond is namelijk een schoolvoorbeeld van een 'tijdelijk pact' om in een duidelijk afgebakende en bij voorkeur goed georganiseerde groep allerlei voordelen af te dwingen die ik als solo-opererend individu zo goed als zeker nooit zou behalen.

Het blijft - althans wat mij betreft - uiteraard een 'tijdelijk pact'; van zodra ik namelijk merk dat ik er te véél van één of andere vorm van 'energie' in steek (zoals bijvoorbeeld 'lidgeld betalen' of 'piket staan' of 'vergaderingen houden', ...) voor wat ik daar in ruil voor terugkrijg, of wanneer ik merk dat sommigen binnen het 'pact' daar onterecht véél méér voordeel uit halen dan ikzelf, stuur ik m'n lidkaart wel terug en ga op zoek naar een ander 'tijdelijk pact'.

Daar u graag in termen van 'strijd' lijkt te denken, staat het u vrij het concept 'pact' te vervangen door het concept 'wapen'.

Het is alleszins géén toeval dat in 'zich ontwikkelende economieën' al dan niet actieve vakbondsleden nogal vaak doelwit worden van 'ambitieuze' doodseskaders, 'enthousiaste' huurmoordenaars, 'gedreven' paramilitairen, 'gemotiveerde' privé-milities, ...

Die 'contra-revolutionairen' behoorden/behoren tot nu toe tot het vaste - zij het niet altijd officieel aangegeven - begeleidingsorkest van élke Industriële Revolutie.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 9 mei 2020 om 18:11.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 17:58   #98
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de ganse horeca - toerisme - reizen - luchtvaart - spektakel - sport - mode sector en al hun logistieke steun eraan zal zijn. Ik schat dat op 30% maar kan mis zijn hoor. Ik denk dat quasi geen enkel vakantie centrum, geen enkel bedrijf nog verbonden met luchtvaart, geen enkel hotel en geen enkel restaurant overeind blijft. Ik denk dat de auto-industrie ook heel zware kloppen zal krijgen. Daarentegen, alles wat grootwarenhuizen, voeding en dergelijke is, computing en zo voort zit op rozen. Maw, we keren min of meer naar een half agrarisch / industrieel stadium terug.

Dat zal niet het geval zijn als het nu min of meer "gedaan" is - ik hoop daarop maar tegen beter weten in. Ik denk dat de epidemie nu pas gaat komen eigenlijk, dat we daar nog maar het prille begin van gezien hebben, en met alle opgebouwde schrik weet ik niet hoe we gaan reageren. In het zotste geval weer een lockdown. Als dat het geval is, dan komen mijn zwarte voorspellingen van hierboven uit. In alle andere gevallen, hoe meer we "aanvaarden van de epidemie te ondergaan", hoe beter het zal gaan.

Met een beetje "chance" gaat de staat, om die miserie te dempen, enorm veel "ambtenaren" aannemen, voor vanalles en nog wat. Regionale, gemeentelijke, provinciale maskerbrigades, telefoon schoonmakers en dergelijke meer.

Doet mij denken aan dit:

https://wilogden.wordpress.com/2010/...ne-sanitizers/
De kans dat er een soort 'neo-feodale' maatschappij ontstaat en de 'middenklasse' zo goed als geheel verdwijnt, is inderdaad niet gering.

In de SF - en meer bepaald de zgn. 'cyberpunk' - is deze vorm van 'dystopie' al veelvuldig aan bod gekomen.

Onder het motto 'never waste a good crisis' is 'Covid-19' een bijna perfecte 'voldoende grond' voor de creatie van dergelijke sombere toekomst.

Het zijn altijd al spannende tijden geweest, maar nu wordt toch een tandje bijgestoken, heb ik de indruk.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 9 mei 2020 om 18:00.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 17:59   #99
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat men de sector die hier wordt getroffen inderdaad wat te smal inschat. De horeca in strikte zin is al een vrij grote sector. Maar tel daar alles bij wat aan catering, drank, hospitality hangt van evenementen met veel volk: voetbal, de concertzalen van sportpaleis over Ancienne Belgique tot Trix, theater, opera, beurzen en al wat in de Heizel, Antwerp Expo, Flanders Expo en andere Tour en Taxis het hele jaar door plaatsvindt, kermissen, nachtclubs en dancings, zomerfestivals.

Als dat voor langer dan een paar maanden stilligt gaat de economie inderdaad bloeden. En de andere sectoren gaan het verlies aan koopkracht die daarvan het gevolg is ook voelen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 18:04   #100
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat er geen klanten meer zullen zijn. Men zal niet meer willen, durven, of kunnen. Omdat men schrik zal hebben van zijn elementaire bestaansmiddelen zelfs niet kunnen te bekomen. Ge weet wel, als er veralgemeende armoede is, geen werk, depressie. Mensen in de vuilbakken gaan zoeken en op straat leven en zo. Zoals in de jaren 30 tijdens de Grote Depressie.
Patrick, ik heb nog nooit zoveel gespaard als tijdens de laatste twee maanden. Waarom ? Omdat ik nog enkel iets kan uitgeven in een winkel.
Als restaurants of cafés terug mogen opengaan, dan vertrek ik sebiet naar Oostende. Ik ben er zeker van dat mijn favoriete steks terug zullen open zijn. Met dat verschil dat de tafels en/of barkrukken iets verder uit elkaar zullen staan, voorlopig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be