Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2020, 12:12   #81
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Die 70.000€ per persoon-vraag op zich houdt geen steek.
Wij leven immers in een samenleving.
In België zijn we met een 10.000.000 mensen dus u heeft het zo over een bedrag van 700.000.000.000€.
Ah, je hebt het dus begrepen dat dergelijke bedragen spenderen aan levensjaren compleet onhoudbaar is.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 12:15   #82
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ah, je hebt het dus begrepen dat dergelijke bedragen spenderen aan levensjaren compleet onhoudbaar is.
Hoezo onhoudbaar ?
Betaalt elke Belg nu 70.000€ ?

Heb je deze niet gelezen ?

Citaat:
Voor iedereen die ziek is wordt die vergelijking wel al eens gemaakt, wees gerust. Maar naast de economische waarde van een leven is er ook nog de morele waarde van een leven.

https://dekennisvannu.nl/site/artike...nsenleven/8612

En voor mensen op leeftijd wordt er ook meestal een zorgplan opgesteld.
Kan je cru vergelijken met een kosten-baten analyse.
DNR code en recht op een menswaardig bestaan/levenseinde.

Laatst gewijzigd door kojak : 25 november 2020 om 12:16.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 12:38   #83
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Door de coronamaatregelen zal ik dit jaar ongeveer €70.000,- aan inkomsten mislopen.

Daarom volgende vraag: had men u in het begin van dit jaar gevraagd of u bereid was om €70.000,- te betalen om zo het leven van een bejaarde die u totaal niet kende met een jaar of 2-3 te rekken, zou u dat dan ook gedaan hebben ?

Ik ben er redelijk zeker van dat 99% van de forumleden hiervoor zou passen. Ik deed het alvast niet.

En ik ben dan nog extreem mild. De werkelijke kost, is natuurlijk vele malen hoger.

Natuurlijk is het makkelijk voor werknemers, gepensioneerden en ambtenaren, die nu de financiële impact van de maatregelen niet of nauwelijks voelen, om heel luchtig met de astronomische kost van de corona aanpak om te gaan. Het zijn nu éénmaal de zelfstandigen en ondernemers die dat als eerste voelen. Maar vergis u niet : de economische ravage zal ook doorsijpelen tot bij die werknemers wanneer hun bedrijf in de problemen komt.
Het is wel duidelijk dat de financiële kost van de corona aanpak ongelijk verdeeld zal worden.

Maar ik herhaal nog eens mijn vraag: wie van jullie zou in het begin van het jaar bereid geweest zijn €70.000,- van zijn eigen geld te betalen om het leven van een bejaarde met 2-3 jaar te rekken?
Ik was het met u eens over die 70.000 euro.
Ik zou het ook geweigerd hebben.
Tot enkele weken geleden plots 4 mensen stierven aan corona. OK, 70plussers doch vier gezonde, nog redelijk vitale mensen uit mijn omgeving. Of ik nu 70.000 euro zou geven mocht ik weten dat daardoor deze 4 nog zouden leven ? Ik weet het niet.
Maar ik zal in elk geval veel langer nadenken voordat ik een antwoord zou geven.

Net hetzelfde met zelfmoord. U leest over een kapster en denkt er het uwe van. Maar dan komt in uw omgeving een zelfmoord van een opstartende in de para-medische sector. Och ja, jammer. Tot uw beste vriend vanochtend dood terug gevonden wordt.
Ook hierover moet ik dus mijn mening laten evolueren aan de realiteit.

Maar ik ben het wel eens dat zelfstandigen en ondernemers het eerst de crisis voelen en dat dit zeer veel spanning met zich meebrengt. Academische anti-economisten leggen zonder nadenken deze mensen een totaal inkomensstop op zonder nadenken. De ravage die deze academische paniekzaaiers hebben aangericht is niet meer terug te betalen de volgende 10 jaar.
Ik geef u gelijk dat grotere bedrijven gaan meegesleurd worden in de crisis. Vele mensen gaan hun werk verliezen en het geld zal echt helemaal op zijn om hen een vervangingsinkomen te geven.
Ook gepensioneerden zullen getroffen worden als het geld voor hun hangmat helemaal op zal zijn.
En dan gaan ze geld bijdrukken, sorry een andere weg is er niet. En dan krijgen we (hyper)inflatie.

Wij staan er niet goed voor....en dan zijn er nog idioten (en sorry ik heb echt nagedacht over dit woord) die alsmaar roepen over strengere maatregelen. Inderdaad vanuit het tijdelijk nog veilige hangmat kan men zulke onzin roepen.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 25 november 2020 om 12:47.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 12:39   #84
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Hoeveel kosten heb je uitgespaard in dezelfde periode? Naast inkomsten staan altijd kosten.
De enige kost die ik uitspaar, zullen verplaatsingen per wagen zijn.
Dat zal hoop en al over zo´n €2.000-3.000 gaan.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 12:44   #85
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft daar geen bal mee te maken.
Antwoord gewoon of u bereid bent nu dat bedrag te betalen om een coronadode te vermijden.
Absurde vraag.

Dat is mijn taak niet daar dient een overheid voor.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 25 november 2020 om 12:47.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 12:51   #86
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Maar naast de economische waarde van een leven is er ook nog de morele waarde van een leven.
Morele waarden houden maar stand als daarvoor de luxe en de financiële ruimte aanwezig is.
Wie arm is moet overleven, de morele waarden gaan dan de schop op.
Mocht het oorlog worden, de morele waarde van een leven zou sterk zakken.

En zoals we nu bezig zijn met geld door ramen, deuren en wagenwijd open poorten te gooien zullen we ons morele standaard snel moeten opgeven.
De morele zelfwaarde van een leven is al flink aan het zakken, gezien het stijgend aantal zelfmoorden.
Oud 25 november 2020, 12:53   #87
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Hoeveel kosten heb je uitgespaard in dezelfde periode? Naast inkomsten staan altijd kosten.

Gelooft u nu echt nog dat zelfstandigen leven van "losten aftrekken".
Als er geen inkomen is, lopen de kosten voor sociale zekerheid, huur, energie, abonnementen voor software, communicatiekosten, verzekeringen,....gewoon door. Ook de belastingen blijven komen.
En de kosten die mens spaart ? - tja voor 2500 euro benzine op een jaar !
Oud 25 november 2020, 13:02   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die 70.000€ per persoon-vraag op zich houdt geen steek.
Wij leven immers in een samenleving.
In België zijn we met een 10.000.000 mensen dus u heeft het zo over een bedrag van 700.000.000.000€.
Maar van sommigen wordt dus wel 70 000 Euro afgepietst. Ttz een goed deel van hun normale inkomen. Dus niet van iedereen.

Meer nog, er wordt niet eens 70 000 Euro afgepietst. Dan zouden die nog ergens naartoe kunnen gaan. Er wordt geeist dat sommige mensen 70 000 Euro vernietigen. Niet mogen werken, maar daar zelf wel moeten voor instaan, voor het gat.

Anderen mogen dan weer wel op hun gat zitten en van diezelfden nog eens wat belastingsgeld krijgen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 13:06   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor iedereen die ziek is wordt die vergelijking wel al eens gemaakt, wees gerust. Maar naast de economische waarde van een leven is er ook nog de morele waarde van een leven.
Hier gaat het echter niet over wat een leven waard zou zijn. Of zelfs wat een levensjaar waard zou zijn (een leven is niks waard omdat het toch altijd kapot gaat).

Mochten we het over de prijs van een leven / levensjaar hebben, dan zouden we het hebben over hoeveel ik moet betalen om iemand mogen te doden. Ttz de marktprijs van een leven, waaraan ik andermans' leven kan kopen om er dan mee te doen wat ik wil, bijvoorbeeld het te doden.

Nee, daarover hebben we het hier niet. We hebben het over hoeveel OVERLAST men aan de maatschappij mag vragen om SANITAIRE INSPANNINGEN te doen om U een levensjaar te behelpen dat je normaal door ziekte KWIJT ZOU ZIJN.

Met andere woorden, over de grens van de maatschappelijke solidariteit om uw leven een jaar langer te trekken dan je "natuurlijk" zou leven.
Oud 25 november 2020, 13:07   #90
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar van sommigen wordt dus wel 70 000 Euro afgepietst. Ttz een goed deel van hun normale inkomen. Dus niet van iedereen.

Meer nog, er wordt niet eens 70 000 Euro afgepietst. Dan zouden die nog ergens naartoe kunnen gaan. Er wordt geeist dat sommige mensen 70 000 Euro vernietigen. Niet mogen werken, maar daar zelf wel moeten voor instaan, voor het gat.

Anderen mogen dan weer wel op hun gat zitten en van diezelfden nog eens wat belastingsgeld krijgen.
Daar gaat het mij dus inderdaad om.
Het is heel makkelijk om solidariteit te staan roepen met het geld van een ander.
Alleen moet ik bovenop die solidariteit nog eens €70.000 in rook zien op gaan. En dan ben ik nog bij de gelukkigen. Sommige van mijn klanten zien hun inkomsten over het hele jaar met 85% terugvallen.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 13:13   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Als er geen inkomen is, lopen de kosten voor sociale zekerheid, huur, energie, abonnementen voor software, communicatiekosten, verzekeringen,....gewoon door. Ook de belastingen blijven komen.
Baten-lasten.

Als de last niet meer baat...
Fini.

En ik vermoed dat dit voor gans de kleinhandel nu wel zo is.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 november 2020 om 13:14.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 13:23   #92
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo onhoudbaar ?
Betaalt elke Belg nu 70.000€ ?

Heb je deze niet gelezen ?
Ik had weer kunnen denken dat je het niet begrepen had. Never mind. Maar goed, we houden er het dan op dat idd niet elke belg 70K zal betalen, maar dat we gewoon deze gigantische factuur afschuiven op de volgende generaties. Tot daar uw solidariteit hé. Alé, doe maar weer verder met uw niets terzake doende interventies en uw lachwekkende afsluitende emoticons bij elk bericht.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 25 november 2020, 13:25   #93
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Ook wat op het eerste gezicht niet in geld wordt betaald, betalen de benadeelden van de lockdown indirect wel in geld, studenten die leerachterstand oplopen. Die resulteert in ofwel een verlengde scholloopbaan, of in minder goede eindkwalificaties met impact op de kansen op de arbeidsmarkt.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 13:31   #94
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik had weer kunnen denken dat je het niet begrepen had. Never mind. Maar goed, we houden er het dan op dat idd niet elke belg 70K zal betalen, maar dat we gewoon deze gigantische factuur afschuiven op de volgende generaties. Tot daar uw solidariteit hé. Alé, doe maar weer verder met uw niets terzake doende interventies en uw lachwekkende afsluitende emoticons bij elk bericht.
Waaom negeer je het andere deel van mijn posting ?
Ik had het er speciaal voor u nog eens bijgepost ook.
Daar staat toch duidelijk in wat ik bedoel of niet ?

Iets anders, om het over 'uw gigantische factuur' te hebben.
Wat kost ons de behandeling van al de mensen met kanker in ons landje ?
Ga je al die behandelingen dan ook stopzetten omdat ze u te veel kosten ?
Oud 25 november 2020, 13:58   #95
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Et voila, dat toont nog maar eens aan dat u het niet begrepen heeft. Kankerbehandelingen worden inderdaad stopgezet eens duidelijk wordt dat het te duur wordt voor de levenskwaliteit die men nog kan bieden. De kosten overtreffen op een bepaald moment de baten en dan houdt het op. Op een bepaald moment kan onze maatschappij die factuur niet meer verantwoorden en dan stopt het, men is uitbehandeld. Voor Corona gooit men deze ratio overboord en dat besef jij dus duidelijk niet. Dat toon je met deze post nogmaals duidelijk aan.
Oud 25 november 2020, 13:59   #96
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Nee dat geloof ik niet.

Ik stel enkel dat er naast inkomsten ook kosten zijn. Bij een handels of producerend bedrijf meer dan bij een puur dienstenleverende zaak.

Naast vaste kosten, heb je andere kosten:
- aankoopkosten van handelswaren en grondstoffen.
- onderaannemers die betaald worden.

Laatst gewijzigd door Ferre : 25 november 2020 om 14:03.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 14:04   #97
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Men wenst blijkbaar alles stop te zetten om dan al dat geld in eigen zak te steken.

Misschien ook de hele SZ opdoeken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 14:05   #98
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat het mij dus inderdaad om.
Het is heel makkelijk om solidariteit te staan roepen met het geld van een ander.
Alleen moet ik bovenop die solidariteit nog eens €70.000 in rook zien op gaan. En dan ben ik nog bij de gelukkigen. Sommige van mijn klanten zien hun inkomsten over het hele jaar met 85% terugvallen.
Ik welke sector bent u aftief om zo zwaar te incasseren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 14:13   #99
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik welke sector bent u aftief om zo zwaar te incasseren ?
Oei, hij verdient meer dan gemiddeld.

Confisqueren die handel!
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2020, 14:15   #100
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk hier:

https://www.drugwatch.com/news/2015/...Speed=noscript

Zoals je ziet kost een kankerbehandeling enkele 10 000 tot ongeveer 100 000 dollar op een jaar. Het idee is natuurlijk dat het U een paar jaar zal kopen.

We zitten weer bij diezelfde grootte orde he van 40 000 Euro / levensjaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be