Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2021, 16:01   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Eén van de twee kan maar juist zijn. Ofwel was er nooit nood aan extra bedden en personeel, ofwel was er nooit een noodzaak om de gewone hulp stop te zetten.
34 960 accute ziekenhuisbedden.
Tijdens de pieken lagen er +/- 4 000 coronapatienten in de ziekenhuizen.
Of gemiddeld 400 per provincie.
In heel belgië waren er dus 30 960 ziekenhuisbedden vrij voor andere patiënten.
Of gemiddeld 3 096 ziekenhuisbedden.

Maar het probleem is dat men steeds is blijven versprijden, in plaats van te centraliseren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2021, 16:41   #82
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ook hier ben je al jaren niet meer mee.

Buiten de corona-tijden (ik bedoel: tot net ervoor) zijn rusthuizen tegenwoordig te vergelijken met vakantiecentra of eenvoudige vakantiehotels.

Ik heb mijn oog al eens laten vallen op een service-flat-centrum waar ze zelfs een zwembad hebben, een ondergrondse garage voor zij die nog op stap willen gaan met hun auto enz.
Ik denk dat jij niet mee bent met de regelgeving.
Een serviceflat is geen WZC maar een erkende assistentiewoning.

Een WZC moet aan veel meer voorwaarden voldoen om een erkenning te krijgen.
Voor zwaar zorgbehoevende bejaarden is nog een bijkomende erkenning nodig.
Voor deze bedden krijgt men een hogere tussenkomst van het RIZIV. Dit worden RVT-bedden genoemd. De andere zijn dan de ROB-bedden.
De bejaarden worden ingedeeld in categorien zorgafhankelijkheid volgens de Katz schaal.

Het zijn de zwaar zorgbehoevenden die de meeste comorbiditeiten hebben en dus de grootste kans om te sterven met covid.
De gemiddelde leeftijd is 87 in 2018 (85 in 2008) en het percentage zwaarzorgbehoevend is 81%.
De gemiddelde verblijfsduur is 1,5 tot 2 jaar en het aantal overlijdens in het rusthuis zelf is de laatse 20 jaar verviervoudigd ten nadele van overlijden in het ziekenhuis.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2021, 17:43   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht

Een WZC moet aan veel meer voorwaarden voldoen om een erkenning te krijgen.
Voor zwaar zorgbehoevende bejaarden is nog een bijkomende erkenning nodig.
Voor deze bedden krijgt men een hogere tussenkomst van het RIZIV. Dit worden RVT-bedden genoemd. De andere zijn dan de ROB-bedden.
De bejaarden worden ingedeeld in categorien zorgafhankelijkheid volgens de Katz schaal.

Het zijn de zwaar zorgbehoevenden die de meeste comorbiditeiten hebben en dus de grootste kans om te sterven met covid.
De gemiddelde leeftijd is 87 in 2018 (85 in 2008) en het percentage zwaarzorgbehoevend is 81%.
De gemiddelde verblijfsduur is 1,5 tot 2 jaar en het aantal overlijdens in het rusthuis zelf is de laatse 20 jaar verviervoudigd ten nadele van overlijden in het ziekenhuis.
Weinige begrijpen dat een serciveflat niet meer is dan een studio met een dienstverlening.
Dezelfde dienstverlening die je ook gewoon thuis kan krijgen, alleen vaak in de directe omgeving van een bejaarden te huis.
Maar eigenlijk niets te maken heeft met het bejaarden te huis.
Groeperingen van serviceflats vallen trouwens wel onder de woonzorgcentra.
WZC is immers de volledige verzameling van alle ROB, RVT, CDV en gegroepeerde serviceflats.
De grotere woonzorgcentra voor bejaarden hebben trouwens van al deze instellingen een afdeling.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2021, 20:58   #84
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
...
Mijn heksie perfeksie was verpleegster; de laatste jaren dus in een woonzorgcentrum. Verder ken ik genoeg mensen die al een paar verhuizen achter de rug hebben, met al hun achtergrond enz., van eigen huis, naar appartement, naar service-flat, naar woonzorgcentrum, naar geriatrie en palliatieve.
Inbegrepen soms rare voorschriften zoals het "kortverblijf", dat niet verlengd mag worden, dus moet het oudje maar terug naar elders voor een dag of twee.

Dus herhaling: de actuele woonzorgcentra (en zeker die waar wat extra betaald moeten worden) zijn lang niet meer de "godshuizen" die bestonden tot de jaren 60-70 van vorige eeuw.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 01:45   #85
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn heksie perfeksie was verpleegster; de laatste jaren dus in een woonzorgcentrum. Verder ken ik genoeg mensen die al een paar verhuizen achter de rug hebben, met al hun achtergrond enz., van eigen huis, naar appartement, naar service-flat, naar woonzorgcentrum, naar geriatrie en palliatieve.
Inbegrepen soms rare voorschriften zoals het "kortverblijf", dat niet verlengd mag worden, dus moet het oudje maar terug naar elders voor een dag of twee.

Dus herhaling: de actuele woonzorgcentra (en zeker die waar wat extra betaald moeten worden) zijn lang niet meer de "godshuizen" die bestonden tot de jaren 60-70 van vorige eeuw.
Even een update, de meeste huidige dingen zijn niet meer hetzelfde als dezelfde dingen van de jaren 60-70.

Laatst gewijzigd door sbe4kdr : 13 januari 2021 om 01:55.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be