Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2021, 15:30   #81
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
De bedoeling was dat er tegen nu groen alternatieven zouden zijn. Maar vermits die er niet zijn, moeten we gascentrales bouwen. Op dit moment zouden ze volgens mij tegen stemmen.
Als ik mij niet vergis wordt er in 2023 een beslissing genomen over het al dan niet openhouden. Allemaal gaan ze hoogstwaarschijnlijk niet dichtkunnen.
Qua gascentrales zijn er door Engie 4 gepland.

https://www.demorgen.be/nieuws/elect...ales~b362062d/

Citaat:
De gascentrales zouden samen een capaciteit hebben van 3 gigawatt. Dat is volgens de krant evenveel als het totaal van de vier kerncentrales die Electrabel uitbaat in Doel of als zijn drie grote kerncentrales in Tihange.

Kernenergie levert de helft van de stroom in België. Bij een volledige kernuitstap heeft België vijf nieuwe grote gascentrales nodig om te garanderen dat het licht blijft branden. Electrabel wil het grootste deel daarvan bouwen. Het bedrijf mikt op sites in Vilvoorde, Les Awirs bij Luik, Charleroi en bij het chemiebedrijf BASF in de Antwerpse haven.

Met de vier projecten wil Electrabel een gooi doen naar de miljoenensubsidies die in oktober volgend jaar worden toegewezen.
Oud 25 januari 2021, 16:46   #82
Tavek
Banneling

Standaard

Tinne Vanderstraeten is slim bezig. Ze was net bij Decathlon, op een persmoment waar het bedrijf aankondigt dat ze stroom koopt van zonnepaneeleigenaren tegen 4,5 cent/kWh, hoger dan de normale markttarieven....het zijn dit soort initiatieven die zonnepanelen rendabel gaan maken.

Demir had daar moeten staan, maar gelukkig is de federale excellentie wat slimmer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 17:55   #83
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tinne Vanderstraeten is slim bezig. Ze was net bij Decathlon, op een persmoment waar het bedrijf aankondigt dat ze stroom koopt van zonnepaneeleigenaren tegen 4,5 cent/kWh, hoger dan de normale markttarieven....het zijn dit soort initiatieven die zonnepanelen rendabel gaan maken.

Demir had daar moeten staan, maar gelukkig is de federale excellentie wat slimmer.
Dat is inderdaad een gemiste kans voor Demir.
Ligt er natuurlijk ook aan wie er uitgenodigd werd.

Hoe werkt dat eigenlijk?
Is dat ne kabel die ze leggen? Of is dat fictief?
Heb je daar een bron van of een link naar?
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 18:36   #84
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als ik mij niet vergis wordt er in 2023 een beslissing genomen over het al dan niet openhouden. Allemaal gaan ze hoogstwaarschijnlijk niet dichtkunnen.
Qua gascentrales zijn er door Engie 4 gepland.

https://www.demorgen.be/nieuws/elect...ales~b362062d/
Citaat:
Dils Energie heeft onlangs een omgevingsvergunning aangevraagd om een stoom- en gascentrale te bouwen op het industrieterrein van Rotem, een deelgemeente van Dilsen-Stokkem. De plannen voor deze centrale zijn al enkele jaren oud, maar worden nu dus concreet.
bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...-industrieter/
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 18:45   #85
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die dus ook. Waarschijnlijk zijn er nog wel andere ondernemingen die plannen hebben.
Oud 25 januari 2021, 18:59   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Er is al een hele burgerprotestbeweging op gang gekomen in Dilsen.

Ik zou niet te hard van stapel lopen. Er zullen nog heel wat procedures en rechtszaken volgen tegen die centrale.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 19:04   #87
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is al een hele burgerprotestbeweging op gang gekomen in Dilsen.

Ik zou niet te hard van stapel lopen. Er zullen nog heel wat procedures en rechtszaken volgen tegen die centrale.
Ik ken de situatie daar niet, maar zetten ze best op bestaande sites anders gaat er inderdaad gegarandeerd ambras komen.
Oud 25 januari 2021, 19:19   #88
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken de situatie daar niet, maar zetten ze best op bestaande sites anders gaat er inderdaad gegarandeerd ambras komen.
In Genk hebben ze de centrale stilgelegd.
Was een kolencentrale met een gascentrale als Back-up.
Oud 25 januari 2021, 19:23   #89
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In Genk hebben ze de centrale stilgelegd.
Was een kolencentrale met een gascentrale als Back-up.
Langerlo? Is het daar dat ze die gascentrale willen zetten?
Oud 25 januari 2021, 19:24   #90
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Langerlo? Is het daar dat ze die gascentrale willen zetten?
Langerlo ligt niet in Rotem.

Maar in Langerlo zijn wel al de faciliteiten.
Oud 25 januari 2021, 19:27   #91
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Langerlo ligt niet in Rotem.

Maar in Langerlo zijn wel al de faciliteiten.
Wel ja, ik zou zoiets daar zetten. Engie plant dat ook bv in Vilvoorde, Verbrande Brug. Oude centralesite.
Oud 25 januari 2021, 19:34   #92
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel ja, ik zou zoiets daar zetten. Engie plant dat ook bv in Vilvoorde, Verbrande Brug. Oude centralesite.
Het zou heel logisch zijn.
Maar overheid en logica... .
Oud 31 januari 2021, 03:14   #93
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

https://www.hln.be/binnenland/zuhal-...plos~a6d14605/

"Schiet niet op de pianiste" .....
Van welke partij dan ook maar ik zag en hoorde die Zuhal Demir voor de eerste keer "haar" uitleg doen.
Ik dacht altijd dat het nog maar eens zo een horizontaal gepromoveerde was maar ik denk mis te zijn.
Geen show maar facts, recht op doel, respect, onderlegd, realistisch, voetjes op de grond en zonder kapsjones.
Voor mij mogen er meer mensen zoals zij in de politiek stappen, ik denk dat het beter zou gaan.

Laatst gewijzigd door lamenielachen : 31 januari 2021 om 03:20.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 06:44   #94
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/zuhal-...plos~a6d14605/

"Schiet niet op de pianiste" .....
Van welke partij dan ook maar ik zag en hoorde die Zuhal Demir voor de eerste keer "haar" uitleg doen.
Ik dacht altijd dat het nog maar eens zo een horizontaal gepromoveerde was maar ik denk mis te zijn.
Geen show maar facts, recht op doel, respect, onderlegd, realistisch, voetjes op de grond en zonder kapsjones.
Voor mij mogen er meer mensen zoals zij in de politiek stappen, ik denk dat het beter zou gaan.
Misschien, heel misschien...Of is ze TE goed ?
MAAR
Haar partij heeft haar een vergiftigd geschenk aan de hand gedaan met haar minister van energie te maken.
Die partij, de grootste uit vorige Vlaemsche regerinck en de minister president leverend wist heel goed dat de belofte over de terugdraaiende teller niet hard kon gemaakt worden.
In die wetenschap iemad "energie" kado doen is doodsimpel een politieke opoffering.
Demir is het politieke gezicht geworden van de zonnepanelenramp in Vlaanderen. De schade is geleden. Zonnepanelend Vlaanderen zal Demir gedenken en het half miljard dat ze op de nek van de Vlaamse burger gaat draaien zal haar doen gedenken bij de rest van Vlaanderen.
Conclusie : Demir is politiek verbrand.
En nu enige weken na de feiten komen aandraven met haar eigen uitleg ? Komaan, laat mij niet lachen. Daar is geen mens meer in geïnteresseerd. Dat is niet eerlijk, ik weet dat. Maar zo werkt de wereld.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 31 januari 2021 om 06:53.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 07:49   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
MAAR
Haar partij heeft haar een vergiftigd geschenk aan de hand gedaan met haar minister van energie te maken.
Die partij, de grootste uit vorige Vlaemsche regerinck en de minister president leverend wist heel goed dat de belofte over de terugdraaiende teller niet hard kon gemaakt worden.
In die wetenschap iemad "energie" kado doen is doodsimpel een politieke opoffering.
Demir is het politieke gezicht geworden van de zonnepanelenramp in Vlaanderen. De schade is geleden. Zonnepanelend Vlaanderen zal Demir gedenken en het half miljard dat ze op de nek van de Vlaamse burger gaat draaien zal haar doen gedenken bij de rest van Vlaanderen.
En nu enige weken na de feiten komen aandraven met haar eigen uitleg ? Komaan, laat mij niet lachen. Daar is geen mens meer in geïnteresseerd. Dat is niet eerlijk, ik weet dat. Maar zo werkt de wereld.
Demir komt hier sterker uit dan je denkt.
Ze kreeg een klap, maar Demir is nu eenmaal Demir, die laat het daar niet bij, die vecht terug. Die vecht terug met de middelen die ze heeft.

Go Zuhal, Go!
Oud 31 januari 2021, 12:45   #96
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
MAAR
Dat de wereld zo werkt is duidelijk en te betreuren maar het doet voor mij niets af aan de waarden en kwaliteiten van betrokkene.
Ik zag gisteren een verstandige vrouw die het goed voorheeft maar met de verkeerde achtergrond.
Haar vader zat niet bij het profitariaat dus wordt ze geofferd voor de kermis politiek van haar voorgangers ..
Oud 31 januari 2021, 13:01   #97
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Dat de wereld zo werkt is duidelijk en te betreuren maar het doet voor mij niets af aan de waarden en kwaliteiten van betrokkene.
Ik zag gisteren een verstandige vrouw die het goed voorheeft maar met de verkeerde achtergrond.
Haar vader zat niet bij het profitariaat dus wordt ze geofferd voor de kermis politiek van haar voorgangers ..
Dan zijn we het over twee dingen eens
1) Demir is opgeofferd. Ik zou het geen kermis-politiek noemen. Kermis is leuk. Wat de regering Bourgeois de Vlaamse zonnepaneelhouders heeft gelappen is niet leuk.
2) Ook ik vind mvr Demir een heel sympathieke Vlaamse dame !

Oud 31 januari 2021, 13:35   #98
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Knack 18-04-2011 (was Bourgeois toen MP?)

Stevaert geeft Freya Van den Bossche gelijk over zonnepanelen.
Steve Stevaert is het eens met Freya Van den Bossche (sp.a). Het subsidiesysteem voor eigenaars van zonnepanelen moet worden bijgestuurd.

"Als ik nog minister geweest was, zou ik hetzelfde doen." (Steve Stevaert)

Dat staat te lezen op De Standaard Online.

Steve Stevaert, destijds de bedenker van de subsidies om het gebruik van zonnepanelen aan te moedigen, is het eens met de kritiek van zijn partijgenote Freya Van den Bossche (sp.a). Van den Bossche had laten verstaan dat eigenaars van zonnepanelen te veel gepamperd worden met subsidies, lage kosten voor het gebruik van het elektriciteitsnetwerk en een lage elektriciteitsfactuur.

Zij wil de subsidies verminderen en ook eigenaars van zonnepanelen laten betalen voor het gebruik van het elektriciteitsnet. In een gesprek met De Standaard geeft Steve Stevaert zijn partijgenote gelijk. "Als ik nog minister geweest was, zou ik hetzelfde doen."

"Dit is een reglement dat negen jaar geleden is opgesteld en nu voorbijgestreefd is. Als de prijzen van zonnepanelen dalen, moet je ook de subsidie laten zakken, dat spreekt vanzelf", zegt Stevaert. "Trouwens, als een technologie goedkoper wordt, bewijst dat ook haar succes."

Stevaert pleit er, net als zijn partij, voor om de kostprijs van alternatieve energie meer te gaan betalen met de winst van de nucleaire centrales, iets wat op federaal vlak geregeld moet worden. (Belga)
Oud 31 januari 2021, 13:36   #99
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.gva.be/cnt/aid1038606

Bedenker Stevaert: "Subsidiesyseem zonnepanelen aanpassen"
Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (sp.a) wil het hele beleid rond zonnepanelen hertekenen. Ze krijgt nu gelijk van Steve Stevaert, voormalig sp.a-voorzitter én de bedenker van de subsidies om het gebruik van zonnepanelen aan te moedigen
Oud 31 januari 2021, 19:43   #100
De Rode Willem

Standaard

Ik denk niet dat het veel zal helpen in de beeldvorming om nu te komen aandraven met een bijna sinds 6 jaar dode sos.

De beeldvorming is gemaakt.
Tommelein is de uitvinder van de niet meer terugdraaiende teller.
Peeters is de uitvinder van de afgeschoten wet.
Demir is diegene die het debacle op de burger afwenteld.
De Vlaemsche Regerinck van Bourgeois komt uit deze afgang als verantwoordelijke regering.

Jammer voor de sympathieke mevr Demir. Zij is opgeofferd door haar partij waarvan de voorzitter de huidige Vlaemsche Regerinck heeftt bij elkaar gebricoleerd. Zij is het gezicht van deze politieke katastrofe.

Eerlijk ? Helemaal niet. Maar zo werkt de wereld.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be