Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2021, 15:38   #81
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
plaats voor de refugees
Als het eerst niet in de fik wordt gestoken..
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 15:39   #82
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ken er die al 10-15 jaar in een WZC wonen en ze leven nog altijd. Dat getal van 2 jaar is dikke onzin.
Neen helaas niet, vader zaliger zat er nog geen maand...
Oud 9 februari 2021, 15:40   #83
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, ongeveer alle bronnen zijn consistent met "gemiddelde levensduur" (wat beleefd "verblijfstijd" genoemd wordt) is 2 - 3 jaar. Franse bronnen, Belgische bronnen.

Maar nee, gij kent iemand die het daar 15 jaar uitgezongen heeft, dus kan dat niet.
ik ken iemand die er al 30 jaar verblijft...
Oud 9 februari 2021, 15:57   #84
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Ik een WZC zijn niet alle bewoners stokoud. Bij mijn tante weet ik een man rondlopen van 68. Hij verblijft er net als zijn moeder van 92. Ik moet wel zeggen dat hij ze blijkbaar niet meer alle 5 heeft. Waarschijnlijk een geval van vroeg dementie. Niet alledaags maar niet zo uitzonderlijk.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 16:21   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De directeur zekers

Ja, maar dat zegt niks over het gemiddelde he.

Je hebt ook het gemiddelde maandloon, en dan mensen die 15 keer meer verdienen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 16:22   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken er die al 10-15 jaar in een WZC wonen en ze leven nog altijd. Dat getal van 2 jaar is dikke onzin.
Ik ken er die 15000 Euro in de maand verdienen. Die zever van maar 2000 Euro verdienen is dikke onzin.

Nog eens: waar haal je je geloof vandaan, als alle bronnen coherent zeggen dat het 2 - 3 jaar is ?

Geloof jij ook dat iedereen gemiddeld 15000 Euro verdient, omdat je iemand kent die 15000 Euro verdient ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 februari 2021 om 16:23.
Oud 9 februari 2021, 16:39   #87
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken er die 15000 Euro in de maand verdienen. Die zever van maar 2000 Euro verdienen is dikke onzin.

Nog eens: waar haal je je geloof vandaan, als alle bronnen coherent zeggen dat het 2 - 3 jaar is ?

Geloof jij ook dat iedereen gemiddeld 15000 Euro verdient, omdat je iemand kent die 15000 Euro verdient ?
Niet zo zeker van...

Het aantal ouderen dat langer dan vijf jaar in een rusthuis verblijft, verdubbelde bijna tussen 2000 en 2010. Door het groeiend aantal 80-plussers zal dit aantal blijven stijgen. Zo blijkt uit een analyse van CM bij haar leden.

https://www.gezondheid.be/index.cfm?...t&art_id=14696
Oud 9 februari 2021, 16:44   #88
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Mijn oma en opa (niet vandezelfde kant) zijn zolang thuis gebleven als mogelijk en hebben in het rusthuis nog 2 weken en 2 maanden geleefd. Daar moeten dan 2 andere mensen 4 jaar voor in het rusthuis zitten om gemiddeld aan 2 jaar te zitten.
Mijn moeder overleed in 2011, na een verblijf van ZES weken in het rusthuis.
Rusthuizen zijn tegenwoordig lucratieve sterfhuizen.
Van een degelijke verzorging en menselijkheid is geen sprake meer, alleen de winst telt.
Overigens was er een dreiging met een rechtszaak nodig om de onterechte factuur (al verstuurd voor haar begrafenis!) waarbij verblijf werd aangerekend ná haar overlijden, gecorrigeerd te krijgen.
Aasgieren.
Oud 9 februari 2021, 18:12   #89
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

sterven kost geld

arm mensen leven dus langer
Oud 9 februari 2021, 18:28   #90
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Van een degelijke verzorging en menselijkheid is geen sprake meer, alleen de winst telt.
Overigens was er een dreiging met een rechtszaak nodig om de onterechte factuur (al verstuurd voor haar begrafenis!) waarbij verblijf werd aangerekend ná haar overlijden, gecorrigeerd te krijgen.
Aasgieren.
U had ze natuurlijk ook zelf thuis kunnen opnemen. Dat was blijkbaar te veel gevraagd.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 19:59   #91
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Aasgieren.
je hebt privé ondernemingen en vzw's
Oud 9 februari 2021, 20:35   #92
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die 2 jaar slaat op de mensen die de laatste jaren een rusthuis binnen gaan, niet op de oude generatie die er nog zit. Dat vervormt de cijfers misschien, ook rekening houden met woongelegenheden die zelfstandig wonen combineert met een WZC.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 21:06   #93
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Die 2 jaar slaat op de mensen die de laatste jaren een rusthuis binnen gaan, niet op de oude generatie die er nog zit. Dat vervormt de cijfers misschien, ook rekening houden met woongelegenheden die zelfstandig wonen combineert met een WZC.
2 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2021, 22:29   #94
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
je hebt privé ondernemingen en vzw's
Zoek eens uit hoe zo’n keten georganiseerd is?
Pak zorgbedrijf antwerpen, de grootste in vlaanderen

Een pps waar niemand nog weet hoe de vork in de steel zit
Corona bewijst alweer

Lust voor de privé
Last voor de maatschappij
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 04:48   #95
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aasgieren.

Mijn tante verblijft ook in een rusthuis. Ze is meer dan welstellend maar koos voor een simpel tehuis. Wel we zijn daar heel tevreden. Ik heb enorm respect voor de mensen die daar werken en hun uiterste best doen om het die niet zelden half demente mensen naar hun zin te maken. Het is er netjes en de mensen komen niks tekort. Het is verre van een duur rusthuis.

Veel hangt natuurlijk af hoe men zichzelf daar gedraagt net als de familie. Sommige mensen hebben overal ruzie en problemen. Beleefdheid en respect is ze dan ook meestal vreemd.

Het valt me trouwens op dat er in Vlaanderen heel wat meer klachten zijn over WZC.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 februari 2021 om 04:51.
Oud 10 februari 2021, 07:03   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
U had ze natuurlijk ook zelf thuis kunnen opnemen. Dat was blijkbaar te veel gevraagd.
Kijk, dan verval je in de spiraal van uw "kranige oude dag" opofferen voor uw seniele ouders, tot ge zelf een seniele oudere zijt, en hetzelfde aandoet aan uw kinderen die dan "kranige ouderen" zijn.

Er is een tijd van komen, en van gaan. Het simpelste is om er een einde aan te maken als ge niet meer deftig voor uzelf kunt zorgen op permanente wijze (ik zeg niet "als ge een gebroken been hebt").

Het probleem is dat, net zoals dit corona gedoe, het aanvankelijk "tijdelijk" lijkt, en eens men door heeft dat het permanent is, men er niet meer uit kan, want de tijd van de beslissing is voorbij. Wij zitten nu ook permanent vast in een "tijdelijke" corona nood toestand, maar velen hebben het nog niet door.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 februari 2021 om 07:04.
Oud 10 februari 2021, 09:10   #97
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het punt is dat het het uitvinden en aanbieden van kost-effectieve oplossingen is dat de sleutel vormt, niet de SZ. De kosten voor een WZC zijn gewoon veel hoger. Wie dat nu betaalt heeft hierbij minder belang. Bij thuiszorg is het:
1) goeiekoper
2) van hogere kwaliteit
3) veel aangenamer voor de persoon in kwestie

DAT is wat telt. Het feit dat men betere thuiszorg kan geven is van belang.

Het is het innoverend zijn op dat vlak dat telt, en het kost-effectief zijn dat telt, niet het smijten met geld. En ja, daar werkt de markt altijd als beste.

We merken de nefaste invloed van openbare instellingen hier, en juist van SZ tot op zekere hoogte. Wij hadden salivaire corona testen besteld. Het is een nieuwe formule: je doet zelf de salivaire test, stuurt het op naar een labo, en je hebt je antwoord binnen de 24 uur. Wel, het is tegengehouden door de regionale autoriteit van gezondheid in Frankrijk. Het is verboden om prive testen aan te bieden, je moet via het officiele kanaal gaan.
Nochtans was het maar 18 Euro de test, en volledig uit eigen zak. Maar nee, mag niet. Gevolg: we testen ons niet he. En gaan dan maar zonder test bij oma.
Is die kost ook werkelijk lager of is dat omdat de overheid hiervan een deel draagt en men bij thuiszorg niet alles voldoende in rekening neemt om een faire vergelijking te maken?

Bij een WZC moeten toch schaalvoordelen zijn? 100 bejaarden verzorgen die geconcentreerd zitten in één gebouw moet toch goedkoper zijn dan 100 bejaarden verzorgen die verspreid zijn over een heel dorp?

In de kost van een WZC zit ook uw huisvesting, uw eten, elektriciteit, gas,... De kost van een WZC zonder meer afzetten tegen de kost van thuishulp, is dus niet correct.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 09:10   #98
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
idd, deze extreem-rechtse toestanden in WZC waren inderdaad schandalig.
Toch gek dat het in de Waalse en Brusselse WZC nog erger was hé. En dat in een links paradijs.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2021, 10:06   #99
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Is die kost ook werkelijk lager of is dat omdat de overheid hiervan een deel draagt en men bij thuiszorg niet alles voldoende in rekening neemt om een faire vergelijking te maken?

Bij een WZC moeten toch schaalvoordelen zijn? 100 bejaarden verzorgen die geconcentreerd zitten in één gebouw moet toch goedkoper zijn dan 100 bejaarden verzorgen die verspreid zijn over een heel dorp?

In de kost van een WZC zit ook uw huisvesting, uw eten, elektriciteit, gas,... De kost van een WZC zonder meer afzetten tegen de kost van thuishulp, is dus niet correct.
Wat duurder of goedkoper is heeft bij deze in eerste instantie geen belang, men kijkt naar de zelfredzaamheid van de persoon en beslist dan of deze nog zelfstandig kan wonen..de trend is zolang mogelijk in de eigen omgeving houden..
Oud 10 februari 2021, 10:31   #100
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht

Wel, dat weet ik niet. Maar je zou dat ook van een hotel kunnen zeggen. Mensen die in aparte woningen wonen, dat is toch minder efficient dan in een hotel wonen ? Het punt is natuurlijk dat je in je eigen omgeving van alles hebt wat kunstmatig moet aangebracht worden in een collectieve omgeving. Uw eigen woning heb je al, maar je kan die niet voor hetzelfde bedrag verhuren, dan wat je zelf moet betalen om datzelfde comfort elders te bekomen.

Citaat:
Ja, het punt is dat er enerzijds een installatie is, uw eigen woning, waar dat allemaal eigenlijk al voorhanden was, maar niet op dezelfde manier kan gemonetiseerd worden, en je het wel degelijk volle pot moet betalen als je het elders wil.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be