![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() Kleine korrektie : er spreken toch wat meer mensen Esperanto in Eŭropa dan een paar duizend. Het streefdoel van Zamenhof nl. 10 miljoen is weliswaar nog niet gehaald,
maar tegen dat de bevolkingsexplosie onze planeet met 10 miljard mensen zal begiftigd hebben zijn er zeker 10 miljoen Esperantisten. Er is een paradox met deze taal : ze ondervind het meeste weerstand van mensen die niet graag talen leren, maar zou precies het leren van verschillende talen overbodig maken ! anderszijds is het moeilijk te becijferen welk een voordeel in de intellectuele ontwikkeling van de engelstaligen het is , doordat zij weinig praktische voordelen uit het aanleren van talen halen - zij kunnen zich veel meer op andere wetenschappen concentreren dan de arme niet-engelstaligen die behalve hun moedertaal en engels gewoonlijk nog een paar talen van aangrenzende landen moeten kennen ! Chinees is momenteel de meest gebruikte taal op het internet = dus de facto dé echte wereldtaal. Binnenkort vind je overal in Eŭropa gegarandeerd turkstalige EŬ burgers !
![]() |
#82 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik heb niks tegen Esperanto of soortgenoten, ik vind het zeer interessant zelfs. Maar als ik zie naar mijn nonkel (oom voor Dimitri ![]() Misschien komt de taal nog ooit terug maar het lijkt me dat Esperanto dat ik link aan het concept van de maakbaarheid van de (leef)wereld van de mens volgens een rationeel plan, niet meer de kracht heeft die het enkele decennia terug had. Het is niet meer populair om de wereld om te vormen, we zijn allemaal cultuurpessimisten geworden die met postmoderne geschriften beginnen te zwaaien als we deze "imperialistische" neigingen zien verschijnen aan de horizon. Chinees heeft een grote toekomst, net als China. Ik denk dat de meesten hier in hun latere leven meer en meer de opkomst van China zullen zien. De eerste trekken zijn al te zien: Chinese bedrijven die westerse bedrijven opkopen, gigantische economische groei, Chinese films in de cinema, etc. India heeft ook nog een grote toekomst. Ik denk dat er ook meer en meer ruimte en automatisch ook interesse gaat komen voor deze oosterse talen hier in het westen, moet er geen china-fobe toestand komen. Veel mensen in Europa kennen reeds Turks, Turken zijn goed vertegenwoordigd en zullen in plaats van de gastarbeiders van vroeger, een prominentere rol gaan innemen in de economie en de samenleving denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Esperanto als taal is tamelijk stabiel gebleven, wat evenwel niet betekent dat bepaalde verwoordingen niet onderhevig waren aan veranderingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Esperantobeweging zijn er trouwens al altijd twee richtingen geweest: een idealistische en een praktische. Er is een groep die het gebruik van Esperanto verbindt aan bepaalde idealen (wereldvrede), met daarnaast mensen die bij het Esperanto vooral het taalaspect benaderen en benadrukken. Bij die laatste, waar ik mezelf trouwens bij reken, spelen elementen een rol als gemakkelijke communicatie, gemakkelijke leerbaarheid, snelle assimilatie. Allemaal kwaliteiten van het Esperanto. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die paar duizend? Dat is wel een heel lage schatting. Op de wereldcongressen van het Esperanto komen er al een paar duizend mensen, terwijl toch het grootste deel van de esperantisten hieraan nooit deelneemt. In Rusland alleen al hebben de Esperantobonden al enkele duizenden leden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Voor de rest was mijn schatting misschien mis. Het ging trouwens over de mogelijke toepassing van Esperanto in het onderwijs. Dan heeft men toch heel wat meer sprekers voor nodig die een zekere onderwijskundige basis hebben... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn vraag is dan ook: wat bedoelde u dan wel met het woord "intellectuelen"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- kost heel veel tijd, daar een natuurlijke taal krioelt van de uitzonderingen, uitzonderingen op de uitzonderingen, idiomatisch taalgebruik, uitspraakproblemen, enzovoort. Men leert Esperanto: - kost heel wat minder tijd: geen uitzonderingen, geen idiomatisch taalgebruik, geen uitspraakproblemen; hierdoor is er tijd om aan taaluitbouw te doen. Heel veel "historische en literaire teksten" uit allerlei culturen en talen zijn reeds in het Esperanto vertaald, waardoor men dus een veel groter cultuurbereik heeft dan bij het leren van een (kleinere) natuurlijke taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk uit een andere tijd met minder onderwijs maar de keuze tussen onderwijs in de volkstaal of het Latijn lijkt me toch niet zo verschillend gezien de voordelen die het Latijn zou hebben. Wetenschappers zijn ook nog lang het Latijn blijven gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
zoals mijn grootvader, een schrijnwerker die niet lang naar school is gegaan maar wel begreep hoe men een trap kon maken. Zijn vader kon het en deed het hem 1 keer voor, dan moest hij het zelf uitzoeken, geen uitleg of zo, ge kunt het of ge kunt het niet. De meeste schrijnwerkers konden het niet, hij was de enige in't dorp waar hij woonde. Voor mij is hij een zeer verstandige mens. In andere tijden had hij misschien ingenieur of zo kunnen worden, daarom bedoel ik intellectuelen in zijn ruimste betekenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Volgens mij tonen talen aan dat mensen niet zuiver rationeel denken, dat er op een ruimere manier nagedacht wordt in taal. Vertalingen, als ik het woord al hoor dan zie ik zo'n visioen voor me van een professor die me zei altijd de oorspronkelijke bronnen te raadplegen omdat er wel eens een nuanceverschil kan zijn. Een Frans boek in het Engels of Nederlands lezen is ook heel anders dan enkel in het Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven is het niet de bedoeling dat het Esperanto de volkstaal vervangt in onderwijs of rechtspraak, zoal wel het geval was in de Middeleeuwen met het Latijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kind zegt: "Ik werk, ik werkte" en dus ook "Ik slaap, ik slaapte". Juist dit rationele en samenhangende wordt dan ook volwassenen verbetert, omdat er in onze taal allerhande uitzonderingen en afwijkingen zitten die kinderen zich nog niet eigen hebben gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk bij "geographic distribution". |
|
![]() |
![]() |