Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2021, 19:30   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De laatste jaren voelen onderwijzers zich nogal geroepen om politiek te doen in plaats lesgeven.

Of het is over het klimaat de jongeren op één lijn te trekken, of trump die weg moet enz...

Persoonlijk vind ik dat ze hun boekje ver te buiten gaan tegenwoordig.

Beter wat betere lessen geven in plaats over maatschappelijke politieke kwesties de kids te brainwashen.
Je moet eens aan een 18-jarige vragen om eens deftig het spijsverteringsstelsel van de mens uit te leggen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2021, 19:31   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je moet eens aan een 18-jarige vragen om eens deftig het spijsverteringsstelsel van de mens uit te leggen.
Dat mag die niet. Hij heeft daar geen experten diploma in.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2021, 19:41   #83
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat mag die niet. Hij heeft daar geen experten diploma in.
Goeie
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2021, 16:30   #84
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Zegt Big Brother.

Doe me een lol, Rudy, en kom eens een beetje op voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten!
Bedoel je de vrijheid, rechtvaardigheid en mensenrechten van de leerkracht ?
Akkoord, dat moet ook worden gerespecteerd. Ik zeg wel dat een leerkracht in de eerste plaats z'n job moet doen, zijnde de kennis verkopen die in het leerplan is voorgeschreven en zorgen dat zoveel mogelijk van de klanten, zijnde de leerlingen, de eindtermen halen.
Ik heb de tijd gekend dat leerkrachten in het lager en middelbaar onderwijs naast de leerstof op een opdringerige manier een eigen visie mochten opdringen.
Neen dus, als ouder van een scholier wil ik in de eerste plaats dat mijn zoon of dochter de essentie van de leerstof wordt aangeleerd, en uiteindelijk slagen op hun examen(s).
Als ook maar één leerkracht mijn zoon of dochter zou verkondigen dat vaccinatie totaal zinloos is dan zal die leerkracht het geweten hebben.

Laatst gewijzigd door Rudy : 22 augustus 2021 om 16:31.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2021, 16:34   #85
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Vooral niet kritisch zijn en niets in vraag stellen.

.
Jawel. Je kan in de klas een debat organiseren over een onderwerp, in casu de vaccinatie, bijvoorbeeld.
Maar als leerkracht dring je dan niet je mening op.
Oud 22 augustus 2021, 16:43   #86
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik vind dat kinderen ZOVEEL MOGELIJK denkpistes moeten waarnemen. (...)
Dat vind ik ook. Dan wel zonder opdringerigheid van de leerkracht.
Oud 22 augustus 2021, 16:47   #87
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou je dat ook hopen voor een leraar die komt vertellen dat vaccins beschermen tegen besmetting bijvoorbeeld ?
De bescherming tegen besmettelijkheid is beperkt. Bij deze wordt het hoog tijd dat de leerkracht zich beter informeert.
Als de leraar vertelt dat een vaccin in de eerste plaats de gevaccineerde beschermt dan zou ik daar geen probleem mee hebben. De feiten zijn zoals ze zijn.
Oud 22 augustus 2021, 16:52   #88
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straks ga je nog beweren dat Rudy een liberaal moet worden
Liberaal zijn betekent niet dat alles mag zonder respect voor een ander.
Het klinkt cliché maar mijn vrijheid eindigt waar het voor een ander begint.
Het is de taak van een overheid en onderdanen om de vrijheden van iedereen te respecteren. Alles mag zolang je de vrijheid van een ander niet beknot.
Oud 22 augustus 2021, 17:14   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Liberaal zijn betekent niet dat alles mag zonder respect voor een ander.
Inderdaad, dat is libertair zijn, zoals ik. Maar het idee dat uw vrijheid eindigt waar die van een ander begint is heel eenvoudig: ik ben dan uw baas, want mijn vrijheid begint in uw living

Nee, het verschil tussen een liberaal en een libertair is dat de liberaal de basis begrepen heeft (namelijk dat mensen natuurlijk niet voor anderen willen zorgen), maar denkt dat een minimale staat kan bestaan die een geweldsmonopolie heeft en die zich beperkt tot het vrijwaren van de fysische veiligheid van burgers en hun bezittingen. Ik ben destijds een liberaal geweest, maar ik heb beseft dat je geen machtsentiteit kan hebben die tegelijkertijd het geweldsmonopolie heeft, en dat niet gaat aanwenden voor eigen gewin.

Lees "La Loi" van Bastiat eens. Hij legt het prima uit.

Wie de controle heeft van het geweld, gaat die controle uiteraard aanwenden om zich daar oneigen voordeel mee te doen.
Oud 22 augustus 2021, 18:23   #90
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het verschil tussen een liberaal en een libertair is dat de liberaal de basis begrepen heeft (namelijk dat mensen natuurlijk niet voor anderen willen zorgen),
Volgens mij worden zulke 'veronderstellingen' dus letterlijk in psychiatrische tests gebruikt... (Niet dat ik jou als zot zie, of hoogstens als 'zot in theorie', door toedoen van je axioma's).

Voor het overige zal ik onze discussie hier niet herhalen, ik hoorde onlangs een nummer dat u misschien wel zal bevallen (al zou ik jouw houding niet mogen stimuleren ):

https://www.youtube.com/watch?v=UHO69dbDoR4
Oud 22 augustus 2021, 23:03   #91
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat is libertair zijn, zoals ik. Maar het idee dat uw vrijheid eindigt waar die van een ander begint is heel eenvoudig: ik ben dan uw baas, want mijn vrijheid begint in uw living (...)
Libertairen zijn anarchistische egoïsten die in de eerste plaats denken aan hun eigen belangen.
Totale maatschappelijke vrijheid is een utopie, waar uiteindelijk nog enkel het recht van de sterkste primeert. Je mag nog een intellectueel zijn, als je een klop krijgt van een neanderthaler ben je misschien dood, libertair of niet. Amen, einde verhaal.
Een liberaal bekijkt het breder, en is niet per definitie asociaal. Wat niet zegt dat een liberaal een sos is. Je kan ondernemend zijn, initiatief nemen, graag op je individuele rechten staan, en toch sociaal zijn.
Oud 22 augustus 2021, 23:08   #92
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het verschil tussen een liberaal en een libertair is dat de liberaal de basis begrepen heeft (namelijk dat mensen natuurlijk niet voor anderen willen zorgen), (...)
En de anarchistische egoïstische libertair zorgt wel voor een ander ?
Laat me niet lachen. De liberaal kan echt wel voor de medemens zorgen.
Oud 23 augustus 2021, 04:56   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Libertairen zijn anarchistische egoïsten die in de eerste plaats denken aan hun eigen belangen.
Totale maatschappelijke vrijheid is een utopie, waar uiteindelijk nog enkel het recht van de sterkste primeert. Je mag nog een intellectueel zijn, als je een klop krijgt van een neanderthaler ben je misschien dood, libertair of niet. Amen, einde verhaal.
Maar daar is niks mis mee. Het recht van de sterkste is prima. Zolang er maar veel sterken zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 augustus 2021 om 05:00.
Oud 23 augustus 2021, 04:59   #94
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de anarchistische egoïstische libertair zorgt wel voor een ander ?
Natuurlijk niet. Niemand zorgt voor een ander (behalve eigen kring). Een liberaal gaat er wel van uit dat er een regering kan bestaan die dat op minimalistisch niveau wel zou doen door haar macht niet te misbruiken. DAT is de denkfout van de liberaal, die nochtans de tools heeft om het te beseffen.

De liberaal beseft dat een machtsmonopolie in de markt tot verkeerde dingen leidt, OMDAT hij weet dat de monopolist misbruik gaat maken van de situatie en met dat misbruik ver kan gaan. Maar hij beseft niet dat als hij het grootste monopolie, namelijk dat van het geweld, organiseert (de staat dus), hij uiteraard dezelfde misbruiken zal terugvinden.

Dat is een inconsistentie in het liberale denken: het beseffen dat het enige dat "mensen op het rechte pad houdt" concurrentie is, de strijd dus, wat terecht is, en dat alle monopolie posities zware misbruiken zal geven. En tegelijkertijd niet beseffen dat een geweldmonopolie hetzelfde probleem gaat hebben.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 augustus 2021 om 05:03.
Oud 23 augustus 2021, 05:02   #95
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IEDEREEN denkt enkel maar in de eerste plaats aan zijn eigen belangen, dat is het concept zelf van een bewust intelligent wezen.

Systemen bedenken waarbij er ANDERE wezens nodig zijn, die NIET in de eerste plaats aan hun eigen belangen denken, wezens die dus niet bestaan, en zelfs mochten ze bestaan, nooit op die plekken zullen komen, is wat mis gaat.

Je moet er altijd van uit gaan dat iedereen in alle omstandigheden altijd zijn eigen belangen zal laten primeren. Omdat dat het normale gedrag is van een intelligent bewust wezen.

Als je in een systeem dus ergens "machtshebbers" nodig hebt die niet in de eerste plaats alle macht aanwenden voor eigen belang, dan gaat uw systeem niet werken he.
Oud 23 augustus 2021, 05:10   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De liberaal kan echt wel voor de medemens zorgen.
De "medemens" daar moet niet noodzakelijk voor gezorgd worden he.

Er zijn 3 soorten medemens:

1) de kleine empathische kring, uw vrienden en familieleden, een paar honderd mensen misschien, waar ge wel mee meevoelt en waar ge wel voor wilt zorgen omdat ge er juist mee meevoelt.

2) de nuttige resources, ander volk dat nut voor U heeft, omdat ze dinges voor U doen, de te exploiteren medemens die mag blijven bestaan omdat hij nuttige dingen doet voor U (uw bakker bijvoorbeeld)

3) de storende elementen, het gros van de medemensen, waarvan het beter zou zijn dat ze niet rondlopen, omdat ze plaats en resources inpakken (uw concurrenten zijn), omdat ze hun eigen plannetjes hebben (die de uwe dwarsbomen), en omdat ze eventueel gevaarlijk kunnen worden. Maar waarvan het uitroeien een te grote opgave is, en waar ge het dus maar mee moet doen, zoals alle andere natuurlijke belemmeringen zoals zure regen, muggen en klimaatsveranderingen.

99% van de medemensen zitten in 3). Een klein procentje zit in 2). En dan is er uw eigen kringetje, van enkele honderden mensen of zo.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 augustus 2021 om 05:11.
Oud 23 augustus 2021, 09:46   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar zijn hier levende encyclopedieën, wat zeg ik, levende wikipedia's die alle wetenschap zomaar kunnen orakelen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 23 augustus 2021, 10:15   #98
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zijn hier levende encyclopedieën, wat zeg ik, levende wikipedia's die alle wetenschap zomaar kunnen orakelen.
Inderdaad. Omdat eens je het basisprincipe begrepen hebt, dat niet zo moeilijk is.

Er zijn er zelfs die zomaar gelijk welke optelsom kunnen uitwerken.
Oud 23 augustus 2021, 10:16   #99
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
straks braafjes doen wat de tv zegt he
Oud 23 augustus 2021, 10:58   #100
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
straks braafjes doen wat de tv zegt he
De draad gaat eigenlijk wel over:
straks braafjes doen wat ..... die ene leraar in die ene school in ongeveer heel Vlaanderen, zegt.

Ik hoop dat er in die school een paar kinderen zijn wiens ouders hevig pro-vaxxers zijn.
Zodat de directie een beetje het vuur aan de schenen gelegd wordt,4
en dat kieken met zijn vuile kloten naar de werkloosheid verwezen wordt.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be