![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik ergens de eerste keer in 1980 met een EV met loodaccus. ![]() En jij kronkelt weer, typisch. Waarom moet ik met een CNG gereden hebben als ADAC er elk jaar een vijftal rijdt? Om wat te weten dat wanneer men (veel) snelller rijdt men (veel) meer verbruikt met een plofmotor? ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2021 om 19:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja bij accu's gaan ze ook sneller leeg als je sneller begint te rijden.
Lijkt me voor alles zo.
![]() |
#83 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2021 om 20:19. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() T'zal beter zijn met waterstof.
Al dat dood accu gewicht weg.
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Waterstofautos" zijn nog zwaarder dan accu-autos, wat begrijp je daar niet aan? Al de waterstofautos zijn nu al rijp voor het automuseum als ze die nog willen. Op het autokerkhof dan maar. Maar eerst nog het edelmetaal uit de brandstofcel halen. De Koreanen en Japanners gaan dat wel regelen.
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2021 om 21:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het maakt niet uit waar die energie vandaan komt.
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die paar kilo zwaar gecompresseerde waterstof gaan niet zorgen voor een Hindenburgje.
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nope. Brandstofcellen en waterstof opslagtanks zijn ook behoorlijk zwaar.
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat de "industrie" investeerd in meer waterstofproductie is niet moeilijk.
Weet iemand wat de voornaamste toepassing van waterstof in de petrochemie is? Ontzwaveling van de ruwe aardolie... Naarmate de "zwavelarme bronnen" (zogenaamde sweet crude) minder en minder leveren, zal men meer moeten ontzwavelen...
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb zo de indruk dat sommigen liever geen waterstof zien komen.
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als waterstof op een rendabele manier gemaakt zou kunnen worden voor persoonlijk transport, prima. Maar tot nader order is dat nog niet mogelijk en zijn de belachelijk dure EV's met accu's de meest haalbare en verantwoorde kaart.
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doorgaans start men altijd met verlies en recupereren ze dat in de latere jaren. We hebben dat ook nodig. Buitenland wil geen extra gas leveren, carbontaks blijft maar stijgen, olieprijzen blijven stijgen,elektriciteit blijft stijgen, centrales moeten dicht, enz. Veel uitwegen zijn weg. Het verleden is weg. Zelfs de EV moet gevoed worden en ook nog betaalbaar blijven of alles valt stil. Dus of dat dit met winst of verlies zal gemaakt worden is voorlopig geen issue. De beurs en aandelen maken ook veel goed.
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat sneller gaat dan de voorspelling.
![]() |
![]() |
#97 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Kijk, bij Mirai en consoorten weegt de brandstofcel en de HV-batterij samen minder dan 250 kg. Met dat gewicht heb je al een BEV-batterij die 300 km bereik terwijl een FCEV nog geen meter vooruit geraakt. De tanks in de Mirai wegen zo'n 70 kg, wat betekent dat per kg aan tankgewicht zo'n 10 km aan bereik wordt gewonnen. Bij een BEV ligt dat slechter, daar vertaalt een extra kg aan batterijpack zich naar een slordige één kilometer extra. Je bereikt dus heel snel het omslagpunt waarbij men een groter bereik behaalt met minder systeemgewicht in een FCEV dan in een BEV. En het kan wel licht, bijv. 520 kg voertuiggewicht met een 480 km rijbereik op waterstof... ![]() Dat is ook de reden waarom de vliegtijdrecords van drones op naam staan van FC-aangedreven drones, en niet op die met Li-ion batterijen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs dat gewicht BEV versus FCEV is gemakkelijk te relativeren, ADAC meet namelijk het gewicht na van zijn geteste voertuigen. Zelfs de breedte incl. buitenspiegels. Uiteraard is niet enkel gewicht wat telt maar dan denk ik ook aan bepaalde prestaties. ADAC meet bvb het optrekken van 60 kmh naar 100 kmh, ook voor de inhaalveiligheid. En de remafstand. Dat een FCEV -met voldoende grote en zware H2-tanks- meer rijbereik gaat hebben zegt vandaag niet echt veel, je kunt die immers niet overal bijtanken zoals een BEV dat wel kan aan elk laadpunt, en vooral huis. Men kan dus met een BEV met 2% capaciteit avonds aankomen, en 's anderaags met 70% ofzo weer vetrekken. Met een FCEV is dat eerder hopeloos en zal men eerder vele extra kms moeten doen. En uiteraard telt de binnenruimte en koffer ook nog mee tov de buitenafmetingen. Enzovoort ... elke eigenaar of gezin hecht meer waarde aan bepaalde dingen dan andere. De Aiways U5 Premium lijkt me een grote middenklasse SUV-BEV met bijna 300 km rijbereik. En de topversie blijkbaar, die wat meer weegt dan de basisversie door de standaard opties. Mogen we die dan toch vergelijken de Hyundai NEXO met ~vergelijkbare afmetingen en wat minder vermogen? Sowieso de enige SUV-FCEV... Aiways is dan wel een Chinese startup (2017 begonnen) die we met een zeer ervaren Koreaan vergelijken maar proberen doet geen kwaad. Als ADAC al zegt dat die Aiways zo goed afgewerkt is als een VW ID.4, wie ben ik dan om daaraan te twijfelen? In elk geval valt die wagen allesbehalve door de mand. Wel moedig het op te nemen tegen al die populaire middenklasse-SUVs in Europa. Vooral door de prijs, maar of het prijs-kwaliteit-duurzaamheid is weet men natuurlijk niet door een korte test. Citaat:
Citaat:
Dat die BEV algemeen wat ruimer is en betere prestaties biedt eerder. Wil men ~100 km meer rijbereik met ongeveer dezelfde 64 kWh batterijpack koopt men een 30 cm compactere Hyundai Kona of Kia e-Niro en die wegen duidelijk minder dan 1800 kg, wat sowieso amper een rol speelt bij een BEV wegens recuperatievermogen, dat bewijst hun zuinigheid. https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...kWh_Spirit.pdf https://assets.adac.de/image/upload/...ium_nrzjja.pdf Gewicht? Als we nu eens een middenklasse SUV-diesel nemen van de premiumklasse? https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...o_s_tronic.pdf 190 PK diesel euronorm 6b Gemeten 1955 kg. Zelfs kleiner en slechtere prestaties dan die BEV, en CO2 WTW 201 g/km. Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2021 om 15:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wat doet vertraging?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Reeds jaren geleden heeft air liquide in België zowat het grootste ondergronds leidingnet geplaatst ter wereld.
Tot heden ongebruikt. Nu komt er een heel grote fabriek of meerdere fabrieken. Ze kunnen meteen verdelen naar overal. Het enige dat ze nog moeten doen is pompen plaatsen en dergelijke.