![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Uit een artikel in Global Times (Chinese overheid spreekbuis)
Citaat:
Het lijkt me in ieder geval erg onwaarschijnlijk dat protesten tegen een verdubbeling van de brandstof prijzen op zo'n korte tijd kunnen ontaarden in deze vorm van geweld met brandstichting van overheidsgebouwen en tv stations, bezetting luchthavens, plundering munitiedepots enz... In Oekraïne zagen we ook hoe legitiem protest gekaapt werd door een gewelddadig regime change project zelfs nadat aan de eisen tegemoet gekomen werd (de verhoging gas prijzen werd terug geschroeft vóór de escalatie in Kazakhstan). Maar het verliep trager. We kunnen ook elementen herkennen van de poging tot staatsgreep tegen Erdogan met verraad van binnenuit. Indien men er in zou slagen Kazakhstan in chaos te werpen (zoals in Syrië) betekent dit een serieuze slag voor het Chinese BRI project. Dit zal moeilijk kunnen zonder de traditionele moslimextremisten te betrekken die blijkbaar reeds van de partij waren. Mijns inziens leidt het weinig twijfel dat het hier gaat om een biljonairscoup met buitenlandse steun. Ik vermoed ook dat men de timing van de coup versnelde om het te laten samenvallen met de VS Russische onderhandelingen in Genève (10 januari). Indien succesvol zou dit de Russische positie verzwakken. Ik schat dat nu echter hard gekeken zal worden naar de rol van buitenlandse NGO's in Kazakhstan. Hiernaar wordt ook gehint in het Globale Times artikel. Wou men niet te veel? Chevron had reeds extreem gunstige contracten met Kazakhstan, waarbij slechts een klein deel van de opbrengst in kazakstan achter bleef. Misschien tijd om die eens te herzien. Laatst gewijzigd door Bach : 11 januari 2022 om 12:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Ook na de (afgeschafte) verdubbeling van de gasprijzen in Kazakhstan bleven die blijkbaar nog ver onder wat we in Europa betalen. Dat terwijl de levensstandaard in Kazakstan vrij hoog is volgens VN cijfers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
|
![]() Als je ziet hoe de Chinezen hun Kazakse minderheid behandelen denk ik niet dat kazakken veel van dat volk moet hebben.
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We lezen dat de olieproduktie bij TCO,Kazachstans grootste olie-joint venture(waarbij het Amerikaanse Chevron zit)
na enkele dagen vertraging,weer normaal wordt. https://www.reuters.com/business/ene...on-2022-01-11/ Blijkbaar hadden personen van of bij enkele "subcontractors" gemeend te moeten aktie voeren ter ondersteuning van de recente protesten. Dergelijk ingrijpen in een van de geldbronnen van de Kazachse top zal vermoedelijk niet in goede aarde gevallen zijn.Enkele personen zullen zich onderhand niet meer als "in dienst van TCO" of "toeleverancier van TCO" moeten beschouwen .... En als het daarbij blijft is dat dan nog het beste scenario voor hen.... Laatst gewijzigd door kelt : 11 januari 2022 om 19:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bezwaarlijk een gegronde reden om politieagenten te onthoofden.
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 11 januari 2022 om 22:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Had de VS ook maar zo gereageerd op 6 januari vorig jaar, in plaats van zo terughoudend te reageren als de meute het parlement zelf bestormd. Ocharme 5 doden toen. Dan doet Kazakhstan het beter. Korte metten!
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
Dodental in Kazakstan staat momenteel op iets van 180, waaronder 18 politie agenten. De destructie en organisatie van een heel andere grootorde dan wat er is Washington gebeurde. Laatst gewijzigd door Bach : 12 januari 2022 om 22:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
5 doden op een paar uren tijd op 1 plaats met zo goed als niet bewapende betogers die door een paar wereldvreemden het label 'terroristen' meekrijgen. En ze hebben niet eens het witte huis in brand gestoken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Minister-President
|
![]() Just testing Poe’s law…
![]() |
#91 |
|
![]() Laatst gewijzigd door Bach : 13 januari 2022 om 09:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() On topic is het nogal stil uwentwege.
Laatst gewijzigd door Bach : 13 januari 2022 om 09:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#94 |
Minister-President
|
![]() Awel, niet echt. Ik nam een standpunt in dat een beetje van de pot gerukt is, maar plausibel zou kunnen zijn, zodat het niet helemaal duidelijk is of ik het meen of niet, waardoor ik achteraf nog kan kiezen of ik het meende of niet.
Ik deed dat omdat het echt heel moeilijk inschatten is welke van de reacties in deze draad gemeend zijn (al dan niet half vermomd als satire) en welke reacties satire zijn. Allé, de theoriën hier gaan werkelijk alle kanten op en het is me niet duidelijk wat serieus is bedoeld en wat niet. Zal wel aan mij liggen wsk...
![]() |
#95 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik weet niet goed wat je hiermee wilt zeggen. Het kan zijn dat: 1. de vermeende Westerse verhaallijn dat de aanleiding een verhoging van energieprijzen is klopt niet, want gas is al supergoedkoop in Kazakstan, dus een verdubbeling maakt niet echt veel uit op de koopkracht want ze hebben ook een hogere levensstandaard. Dat zou een argument kunnen zijn dat die verdubbeling eigenlijk niet relevant is voor het protest maar gebruikt wordt als een makkelijke dekmantel omde echte aanleiding te verdoezelen, bvb. een door het buitenland aangestuurde opstand met oog op regimechange 2. Bewust zoeken naar verklaringen, tot in het absurde/satire/ironische om de complexiteit van de situatie te illustreren. Ik vermoed dat je 1 bedoelt, maar ik kan nauwelijks geloven dat je dat echt zou menen. Misschien kan je even klaarheid scheppen.
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
in te gaan onderstaande 2 posts. ... Laatst gewijzigd door Bach : 13 januari 2022 om 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Brian Berletic heeft meestal ook wel interessante info en analyses.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik vraag enkel om te verduidelijken he. soit
![]() |