Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2022, 06:32   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
“Poetin laat commandant van Nationale Garde arresteren”
(...)

De reden voor zijn arrestatie is nog onduidelijk: volgens een bron omdat Gavrilov “militaire informatie lekte die leidde tot dodelijke slachtoffers”, volgens een andere bron omdat de generaal brandstof had verspild.
Dagen geleden meldde BusinessAM al dat Hitler schuldigen voor zijn falen in eigen rangen zocht.

Jammer genoeg is Poetin niet de enig kloothommel die zichzelf de onschuld zelve waant.
Oud 19 maart 2022, 07:16   #82
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dagen geleden meldde BusinessAM al dat Hitler schuldigen voor zijn falen in eigen rangen zocht.

Jammer genoeg is Poetin niet de enig kloothommel die zichzelf de onschuld zelve waant.
Wel,we KUNNEN ons toch vragen stellen over het feit dat na twintig jaar "moderniseringen" het Russische leger geen geintegreerd digitaal en versleuteld ,en flexibel uitrolbaar communicatiesysteem heeft (Het Belgische leger rolde reeds vanaf de jaren tachtig vorige eeuw het RITA-systeem uit exact daarvoor),we vernemen dat zelfs generaals met hun eigen smartphoontje moeten bellen....(en met een Oekrainse SIM gezien ze gebruik dienen te maken van de (nog rechtstaande-) Oekrainse gsm-torens.....

We kunnen ons toch vragen stellen over de organisatie van de logistiek,de communicatie en de organisatie in het algemeen...

En ongetwijfeld kunnen vragen gesteld worden over de beschikbaarheid van reservestukken,reservetroepen......

Mogelijk beseft de man in het Kremlin ondertussen dat de opulente levensstijl van zijn entourage,die hij gedoogde omdat dit afhankelijkheid van hem creeert,ook GEVOLGEN heeft....en veel van dat geld dat hij richting orde- en strijdkrachten gedirigeerd heeft ten koste van al de rest....elders besteed is...

De tweede grootste olieproducent op deze planeet heeft momenteel geen raffinagecapaciteit genoeg om NU de eigen troepen,doende in een vlakbij buurland,voldoende oliederivaten voor een verdere goede werking te leveren.

De Russische Nationale Garde,naar verluid een paar honderduizend man,is de creatie van Mr Putin,uit de samenvoeging van enkele binnenlandse veiligheidskorpsen..Dit para-militaire Korps fungeert een beetje als de Rijkswacht van bij ons indertijd en Mr Putin beschouwt het als zijn levensverzekering...

Evident vertrouwt hij de top,die hij zelf bijeengezocht heeft, ook niet meer....

Er bestaat overigens ook een Oekrainse Nationale Garde met zeer vergelijkbare opdrachten.Daarvan dienen de leden gewoon samen met het leger en als ruggengraat van de burgermilities.Daarover hoeft President Zelensky zich geen zorgen te maken en de bevolking moet hen niet vrezen,zoals in Rusland de bevolking wel de Russische Nationale Garde vreest...(die slaan harder op de mensen dan de gewone flikken)

Geld kun je maar één keer uitgeven...en het duurt even voor men merkt of investeringen "opbrengen"..

Laatst gewijzigd door kelt : 19 maart 2022 om 07:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 07:27   #83
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wel,we KUNNEN ons toch vragen stellen over het feit dat na twintig jaar "moderniseringen" het Russische leger geen geintegreerd digitaal en versleuteld en flexibel uitrolbaar communicatiesysteem heeft
../...
.
Als ik dat allemaal zo lees moet ik toegeven dat Putin bewijst met zijn acties zowat de meest verdienstelijke asset te zijn voor de Westerse spionagediensten.
Zo ne goeie hebben ze nog nooit gehad?

Tomm zou me mijn cynisme verwijten...
Oud 19 maart 2022, 07:33   #84
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Als ik dat allemaal zo lees moet ik toegeven dat Putin bewijst met zijn acties zowat de meest verdienstelijke asset te zijn voor de Westerse spionagediensten.
Zo ne goeie hebben ze nog nooit gehad?

Tomm zou me mijn cynisme verwijten...
Ik moet toegeven enigszins opgelucht te zijn...Het betekent namelijk dat we ons hier gewoon ,voor de verandering,dienen te houden aan de afgesproken NATO-norm van 2% defensieuitgaven en verder al te zotte uitgaven onnodig zijn....

Want "de grote tegenstander" is zwakker,veel zwakker,dan gevreesd,en ongeacht hoe het Oekraine avontuur afloopt WETEN we nu dat hij zich niet KAN op een hoog niveau zetten.......

Het militair-industrieel complex alhier kan hun overdreven optimisme opbergen,de Oekrainers TONEN ons wat nodig is....En één bepaalde asset,moraal,komt niet uit enigerlei fabriek,staat zelfs niet in enigerlei
begroting.....

Ook leerzaam is het totnogtoe onbekende formidabele wapen van de EU,namelijk de inter-europese logistieke circuits waardoor snel de juiste wapens in de juiste handen geraken....Dit voorkomt immense stocks van kapot roestend wapentuig (zoals tot enkele decennia geleden) en helpt efficiency op de "produktielijn",tegenwoordig in Oekraine,maar wie weet waar straks nog.....
Oud 19 maart 2022, 08:00   #85
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet toegeven enigszins opgelucht te zijn...Het betekent namelijk dat we ons hier gewoon ,voor de verandering,dienen te houden aan de afgesproken NATO-norm van 2% defensieuitgaven en verder al te zotte uitgaven onnodig zijn....

Want "de grote tegenstander" is zwakker,veel zwakker,dan gevreesd,en ongeacht hoe het Oekraine avontuur afloopt WETEN we nu dat hij zich niet KAN op een hoog niveau zetten.......

Het militair-industrieel complex alhier kan hun overdreven optimisme opbergen,de Oekrainers TONEN ons wat nodig is....En één bepaalde asset,moraal,komt niet uit enigerlei fabriek,staat zelfs niet in enigerlei
begroting.....

Ook leerzaam is het totnogtoe onbekende formidabele wapen van de EU,namelijk de inter-europese logistieke circuits waardoor snel de juiste wapens in de juiste handen geraken....Dit voorkomt immense stocks van kapot roestend wapentuig (zoals tot enkele decennia geleden) en helpt efficiency op de "produktielijn",tegenwoordig in Oekraine,maar wie weet waar straks nog.....
Ik wou dat ik je 'opgeluchtheid' zonder voorbehoud kon delen, maar als ongeleid projectiel met kernwapens is 'm niet ongevaarlijk. Denk ik.
Oud 19 maart 2022, 08:52   #86
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wou dat ik je 'opgeluchtheid' zonder voorbehoud kon delen, maar als ongeleid projectiel met kernwapens is 'm niet ongevaarlijk. Denk ik.
Precies! En ergens blijf ik me ook zorgen maken over de Chinees-Russische as. Momenteel zijn de Chinezen vooral geïnteresseerd in economische macht, maar indien dat verandert zou ik niet zo gerust zijn op een Chinees-Russisch bondgenootschap.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 08:57   #87
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Precies! En ergens blijf ik me ook zorgen maken over de Chinees-Russische as. Momenteel zijn de Chinezen vooral geïnteresseerd in economische macht, maar indien dat verandert zou ik niet zo gerust zijn op een Chinees-Russisch bondgenootschap.
We hebben geen kristallen bol, maar:
Ik heb meer vertrouwen in de pragmatische houding van Xi met gecultiveerde Chinezen i.t.t. het puur boertige gedrag van Putin & zijn roedel.
We zullen zien.
Oud 19 maart 2022, 09:09   #88
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit draadje begon met terminologie als "smadelijke nederlaag"...

Uiteindelijk is het aan de onderhandelingstafel dat deze oorlog zal beeindigd worden.Niet met een of andere spectaculaire algehele vernietiging van de strijdende partijen...

Helaas is oorlog onderdeel van de diplomatieke handeling.In het kader van het bepalen van "net voldoende toegevingen kunnen doen,maar ook,voldoende er uit halen",komen allerlei externe factoren mee om de kosten/baten analyse te maken.Resultaten op het slagveld en schade aan een land zijn daar onderdeel van....helaas.

Nadien kunnen beide partijen zich in eigen land "overwinnaar" verklaren...
De komende mei-parade in Moskou moet natuurlijk voldoende "verlucht" worden met triomferende troepen en een glunderende Tsaar nietwaar...Terwijl men in Kiev tussen de ruines en op veel plaatsen in oekraine in de stank en ruines van slagvelden zal zitten...

Niettemin,als Mr Putin zijn mei-parades nog wil zal het een beetje moeten opschieten....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 maart 2022 om 09:11.
Oud 19 maart 2022, 13:00   #89
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uiteindelijk is het aan de onderhandelingstafel dat deze oorlog zal beeindigd worden.Niet met een of andere spectaculaire algehele vernietiging van de strijdende partijen...

Helaas is oorlog onderdeel van de diplomatieke handeling.In het kader van het bepalen van "net voldoende toegevingen kunnen doen,maar ook,voldoende er uit halen",komen allerlei externe factoren mee om de kosten/baten analyse te maken.Resultaten op het slagveld en schade aan een land zijn daar onderdeel van....helaas.

De komende mei-parade in Moskou moet natuurlijk voldoende "verlucht" worden met triomferende troepen en een glunderende Tsaar nietwaar...Terwijl men in Kiev tussen de ruines en op veel plaatsen in oekraine in de stank en ruines van slagvelden zal zitten...

Niettemin,als Mr Putin zijn mei-parades nog wil zal het een beetje moeten opschieten....
...Opschieten, en voor wat cashflow zorgen, want het faillissement nadert :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03...faillissement/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 13:10   #90
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
...Opschieten, en voor wat cashflow zorgen, want het faillissement nadert :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03...faillissement/
Ook westerse beleggers gaan een (beetje) fallout krijgen op hun centen : vermogensbeheerder BlackRock heeft beslist dat enkele van hun fondsen met als thema 'Emerging Markets' niet langer verhandelbaar zijn. Reden : een deel van de activa zijn russische assets...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 13:21   #91
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

....

..
.Niet met een of andere spectaculaire algehele vernietiging van de strijdende partijen ????

Als men de stuatie aan de verschillende fronten bekijkt, moet men het ergste vrezen voor de Oekraïense verdedigers.
Terwijl ze bij de grondgevechten de situatie op status quo kunnen houden, wordt er achter hun rug hele steden kapot gebombardeerd of met artillerie in puin geschoten. Dat is op den duur niet houdbaar en daarop rekenen de Russen.

Ondertussen merk ik ook een zekere oorlogsmoeheid in de Westerse politiek maar ook in de media op.
Vooral in Duitsland is het opvallend dat men bij de sancties niet tot het uiterste wil gaan maar ook in het parlement na een oproep van Zelenski op steun voor zijn land men gewoon verder ging met de orde van de dag zonder de vraag van Zelenski te bespreken.
Ook Poetin kent de waarde van het gegeven woord van een Westerse politicus.

Ik vrees het ergste .....

Laatst gewijzigd door Anselmo : 19 maart 2022 om 13:22.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 13:35   #92
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
.Niet met een of andere spectaculaire algehele vernietiging van de strijdende partijen ????

Als men de stuatie aan de verschillende fronten bekijkt, moet men het ergste vrezen voor de Oekraïense verdedigers.
Terwijl ze bij de grondgevechten de situatie op status quo kunnen houden, wordt er achter hun rug hele steden kapot gebombardeerd of met artillerie in puin geschoten. Dat is op den duur niet houdbaar en daarop rekenen de Russen.

Ondertussen merk ik ook een zekere oorlogsmoeheid in de Westerse politiek maar ook in de media op.
Vooral in Duitsland is het opvallend dat men bij de sancties niet tot het uiterste wil gaan maar ook in het parlement na een oproep van Zelenski op steun voor zijn land men gewoon verder ging met de orde van de dag zonder de vraag van Zelenski te bespreken.

Ik zou dat toch wat relativeren...
Het klopt dat Duitsland van alle westerse landen het langst probeerde om de opbod-politiek tegen te gaan in de weken voor het uitbreken van het conflict. Omdat zij per definitie de grootste schade ondervinden als russisch gas niet meer tot bij hen raakt. Maar toen de boel ontplofte was Duitsland wel het eerste europese land om 500 Stingers aan Ukraine te geven.

Wel is het zo dat Duitsland (net als alle andere Nato landen) niet wil ingaan op zelensky zijn verzoek tot een no-fly zone. Omdat dit een open oorlog met rusland impliceert. Maar dat is een collectieve beslissing, geen specifieke duitse beslissing.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 13:41   #93
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Afghanen hebben tijdens de jaren tachtig de Russki’s uit Afghanistan buiten geborsteld met hoofdzakelijk drie wapens: Amerkaanse Stinger raketten, Amerikaanse antipanzer granaten en zelfgemaakte bermbommen.
Rambo deed nog beter. Met pijl en boog versloeg hij het ganse Russische leger.

Och ja.....The show must go on en de wapenindustrie moet af en toe ook wat miljarden verdienen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 13:42   #94
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Putin heeft zichzelf reeds vernietigd. Het is een paria geworden die intenationaal nergens nog een spreekbuis zal krijgen. Rusland verdiend beter, hopelijk sleurt hij Rusland niet mee in zijn ondergang. Een sukkel die als jonge KGB officier nu als oude president zijn revanche en wrok wil nemen.
En wrok louter omdat het geografisch gebied waarover het Kremlin zeggenschap heeft kleiner geworden is dan ten tijde van de Sovjet-Unie. Wat nu overblijft (de Russische Federatie) is inderdaad “klein”… Het strekt zich uit van de Poolse grens (ik reken Wit-Rusland erbij, zit toch in the pocket van Moskau) tot Vladivostok aan de Stille Oceaan. Inderdaad… “klein”.
Oud 19 maart 2022, 13:59   #95
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Wink

Citaat:
We hebben geen kristallen bol, maar:
Ik heb meer vertrouwen in de pragmatische houding van Xi met gecultiveerde Chinezen i.t.t. het puur boertige gedrag van Putin & zijn roedel.
We zullen zien.
vwala: we zijn er.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 14:01   #96
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niettemin,als Mr Putin zijn mei-parades nog wil zal het een beetje moeten
opschieten....
Hij gaf gisteren wel een grote show voor z'n aanhangers in het stadion van Moskou.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 14:02   #97
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bij de Oekraïners leeft de leuze: "liever rechtop sterven, dan heel mijn leven op de knieën te moeten leven".

Ik begrijp dat.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 16:56   #98
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hij gaf gisteren wel een grote show voor z'n aanhangers in het stadion van Moskou.
Als men het vergelijkt met de show van zijn grote voorbeeld 1938 in Nürnberg, dan was dat daar in Moskow maar een mager beestje.
Oud 19 maart 2022, 17:04   #99
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men het vergelijkt met de show van zijn grote voorbeeld 1938 in Nürnberg, dan was dat daar in Moskow maar een mager beestje.
Vreemd dat men Putin wil vergelijken met Hitler.

Het is net alsof er geen beter passende dictator is, iemand die ook zeer stoute dingen in Ukraine heeft gedaan.
Oud 19 maart 2022, 17:07   #100
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Vreemd dat men Putin wil vergelijken met Hitler.

Het is net alsof er geen beter passende dictator is, iemand die ook zeer stoute dingen in Ukraine heeft gedaan.
Ach! Poetin doet zijn best, maar hij heeft nog een hele weg (doden) te gaan.
Qua huichelarij komt hij in de buurt van AH. Stalin deed het meestal in't geniep.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be