Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: Ga je een tweede boosterprik laten zetten?
Ja 12 35,29%
Neen 16 47,06%
Ik twijfel 6 17,65%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2022, 21:03   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In de huidige situatie zou dat grotesk en nutteloos zijn.

Moest er ooit terug een echt gevaarlijke variant komen zoals bij de start van de pandemie, dan vind ik dat de overheid best kiest voor een algemene en bijgevolg verplichte vaccinatie.
Hoe zit het ondertussen met die verplichte vaccinatie in Oostenrijk ? En is die in Griekenland al begonnen ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2022, 21:17   #82
Ilse
Vreemdeling

Ilse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Het vaccin heeft absoluut geen zin tegen Omicron. We zitten nog steeds met vaccins tegen alfa he, vergeet dat niet. Die zijn nooit aangepast geweest he...
In feite voor de originele Wuhan variant die geen Griekse letter kreeg. Alfa was de Britse variant die ‘veeeel’ besmettelijker was dan de Wuhan variant en waarvoor men de deprimerende paaspauze invoerde
Ilse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2022, 21:24   #83
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hoe zit het ondertussen met die verplichte vaccinatie in Oostenrijk ? En is die in Griekenland al begonnen ?
Voor zover ik weet heb je in die landen geen CST nodig, dus ik kan mij moeilijk voorstellen dat de Oostenrijkers en Grieken gevaccineerd moeten zijn.
Trouwens, kijk naar de Fransen. Macron heeft ergens rond de jaarwisseling de 65+ het mes op de keel gezet als ze niet geboosterd werden. Geen kat die er nog iets over rept.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2022, 22:58   #84
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze hebben gewoon nog een enorme voorraad liggen.
De euro zoekt zijn weg.
Oud 7 juli 2022, 04:48   #85
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Voor zover ik weet heb je in die landen geen CST nodig, dus ik kan mij moeilijk voorstellen dat de Oostenrijkers en Grieken gevaccineerd moeten zijn.
Trouwens, kijk naar de Fransen. Macron heeft ergens rond de jaarwisseling de 65+ het mes op de keel gezet als ze niet geboosterd werden. Geen kat die er nog iets over rept.
Hij verwijst naar Oostenrijk omdat dat het eerste land is dat besliste een algemene verplichte vaccinatie op te leggen. Uiteindelijk hebben die daarvan afgestapt toen bleek dat de eerste en gevaarlijkste golven voorbij waren en Omicron veel minder gevaarlijk bleek inzake aantal zware zieken.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 05:31   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ilse Bekijk bericht
In feite voor de originele Wuhan variant die geen Griekse letter kreeg. Alfa was de Britse variant die ‘veeeel’ besmettelijker was dan de Wuhan variant en waarvoor men de deprimerende paaspauze invoerde
Inderdaad
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 05:32   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, kijk naar de Fransen. Macron heeft ergens rond de jaarwisseling de 65+ het mes op de keel gezet als ze niet geboosterd werden.
Nee, in november heeft hij de 65+ het mes op de keel gezet, en vanaf (haha) midden januari, 18+. Dat is ergens met stille trom verdwenen in maart of zo.
Oud 7 juli 2022, 05:33   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hij verwijst naar Oostenrijk omdat dat het eerste land is dat besliste een algemene verplichte vaccinatie op te leggen. Uiteindelijk hebben die daarvan afgestapt toen bleek dat de eerste en gevaarlijkste golven voorbij waren en Omicron veel minder gevaarlijk bleek inzake aantal zware zieken.
En alle verplichte mensen mochten hun vaccin teruggeven als ze dat wilden...
Oud 7 juli 2022, 07:32   #89
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik als wilsbekwame heb beslist om mij te laten vaccineren.
Wat is daar mis mee ?
Ik heb de indruk dat je gevaccineerden beschouwt als een bende idioten.
Ik mag aannemen dat je zelf nooit bent gevaccineerd. Uw volste recht trouwens, maar val een ander niet lastig.
Kijk ik neem het word niet graag in de mond omdat veel mensen het misbruiken om veel bredere groepen aan te duiden. Maar ik denk dat we hier toch het wappie-woord even moeten bijhalen

Aan beide zijden is er een groep die zijn mening wil opdringen aan al de rest. Beiden hebben ongelijk want de juiste oplossing ligt in het midden. Een deel van de bevolking zou zich best vaccineren en een ander deel best niet omdat ze meer risico's lopen op complicaties dan dat het vaccin zou helpen. Iedereen zou vrij moeten zijn om te beslissen tot welke groep ze behoren.
Oud 7 juli 2022, 08:18   #90
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Kijk ik neem het word niet graag in de mond omdat veel mensen het misbruiken om veel bredere groepen aan te duiden. Maar ik denk dat we hier toch het wappie-woord even moeten bijhalen

Aan beide zijden is er een groep die zijn mening wil opdringen aan al de rest. Beiden hebben ongelijk want de juiste oplossing ligt in het midden. Een deel van de bevolking zou zich best vaccineren en een ander deel best niet omdat ze meer risico's lopen op complicaties dan dat het vaccin zou helpen. Iedereen zou vrij moeten zijn om te beslissen tot welke groep ze behoren.
Voila.
Oud 7 juli 2022, 08:37   #91
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

iedereen die omicron gehad heeft heeft geen nood aan een booster
Oud 7 juli 2022, 09:44   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Het is bijna universeel dat mensen die een infectie hadden opgedaan, daar niet meer tegen gevaccineerd worden he. Het is de eerste keer dat men het verhaal komt vertellen dat mensen die een infectie meegemaakt hebben, gevaccineerd moeten worden tegen exact diezelfde aandoening (of een voorouder ervan).

De enige uitzondering waar ik weet van heb is bij dingue, en dat komt omdat er daar 5 varianten zijn, waar een enhancement van de 4 andere optreedt als je er 1 hebt gehad.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 juli 2022 om 09:45.
Oud 7 juli 2022, 10:09   #93
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Geldt dit ook voor wie ooit eens de griep heeft gehad ?
Natuurlijke immuniteit is toch ook beperkt in tijd, neem ik aan.
Ik begrijp wel dat een booster van oude makelij niet veel effect heeft op de huidige omicron variant.
Goed ja, hoe beperkt in de tijd ook, dat de 65+ hun booster krijgen is geen slecht idee. Aan de rest van de leeftijdsgroepen wordt het aangeboden. Stel je voor dat iemand van 40 sterft door omicron en geen recht zou gehad hebben om een booster.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2022, 10:17   #94
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp wel dat een booster van oude makelij niet veel effect heeft op de huidige omicron variant.
Goed ja, hoe beperkt in de tijd ook, dat de 65+ hun booster krijgen is geen slecht idee. Aan de rest van de leeftijdsgroepen wordt het aangeboden. Stel je voor dat iemand van 40 sterft door omicron en geen recht zou gehad hebben om een booster.
Ik denk dat het gelijkaardig is aan griep. Eerste keer dat ik serieus griep had was ik een week werkonbekwaam. Enkele jaren later opnieuw, toen stak ik ‘maar’ een halve week in bed. Het is net zoals vaccins, de werking blijft maar mindert met de tijd.
Oud 7 juli 2022, 10:53   #95
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

vers van de pers:

Post-vaccination Omicron infections induce broader immunity across antigenic space than prototype mRNA COVID-19 booster vaccination or primary infection

Citaat:
Further, we found that Omicron (BA.1/BA.1.1) PVIs in those with 3 prior vaccine doses also broadened immunity beyond what was induced by the third vaccine dose, with a less steep slope and higher magnitude titers, consistent with a stronger, broader response (Fig. 4B and C). Notably, individuals with two or three doses and Omicron PVIs had broader immunity against Delta and Omicron variants BA.1, BA1.1, BA.2, BA.212.1, and BA.4/BA.5.
normale mensen hebben geen booster nodig, de natuur boost wel
Oud 7 juli 2022, 12:06   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Normaal gezien behoud je levenslang de immuniteit tegen de griepvariant die je gehad hebt. Maar bij griep is het telkens een nieuwe ziekte. Dat is trouwens de reden waarom, als het vaccin "mislukt" is, ttz, men heeft de juiste varianten niet voorspeld, het vaccin "zo goed als niet werkt". Mocht het een herhalingsspuitje zijn, dan zou de specifieke variant waarop het vaccin gebaseerd is, niet veel belang hebben.

Kortom, wat we "griep" noemen, is telkens een "nieuwe ziekte". Je hebt wel immuniteit (voor lange tijd) tegen de "oude" die je gehad hebt, maar die helpt niet veel tegen een nieuwe.

Griep is een veel grotere kampioen in muteren dan corona virussen die eerder aan de trage kant zijn op dat vlak.

Wat bij griep het geval is, is de tijdelijke werking - waarschijnlijk zoals bij corona - tegen besmetting, omdat zoiets waarschijnlijk grotendeels afhangt van de acute reactie. Maar die is toch beter bij het griep vaccin dan bij omicron.

Men is eigenlijk altijd maar matig geinteresseerd geweest in de werking van het griepvaccin tegen zware ziekte, en heeft dat grotendeels enkel maar beschouwd tegen besmetting.

Ik denk dat de grote les is van dit gebeuren dat zelfs goeie immuniteit niet wil zeggen "niet besmet worden". Dat is zo bij kinderziektes, en een paar andere. Dat hoeft helemaal het geval niet te zijn bij alle ziektes, en bij omicron is het duidelijk dat het immuniteit (door vaccinatie of door ziekte) geen immuniteit is tegen besmetting.
Oud 7 juli 2022, 12:08   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat het gelijkaardig is aan griep. Eerste keer dat ik serieus griep had was ik een week werkonbekwaam. Enkele jaren later opnieuw, toen stak ik ‘maar’ een halve week in bed. Het is net zoals vaccins, de werking blijft maar mindert met de tijd.
De pathogeneciteit van griep is ook heel variabel van jaar tot jaar. Er zijn er die veel nijdiger zijn dan andere. Nog eens, wat wij "griep" noemen is elk jaar bijna een totaal nieuwe ziekte, met een wat ander ziektebeeld, en een grotendeels nieuwe immuniteit.
Oud 7 juli 2022, 14:14   #98
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik als wilsbekwame heb beslist om mij te laten vaccineren.
Wat is daar mis mee ?
Ik heb de indruk dat je gevaccineerden beschouwt als een bende idioten.
Ik mag aannemen dat je zelf nooit bent gevaccineerd. Uw volste recht trouwens, maar val een ander niet lastig.
Waarom voel je je dan aangesproken als wilsbekwame vrijwilliger?
Mijn reactie was een antwoord op de post van een voorstander betreffende verplichte vaccinatie.
Ik heb de indruk van kwaadwillig zich voor de domme houden door selectief en maar half een reactie te lezen.
Val een ander niet lastig met geleuter naast de kwestie en insinuerende aannames.
Oud 7 juli 2022, 14:42   #99
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De pathogeneciteit van griep is ook heel variabel van jaar tot jaar. Er zijn er die veel nijdiger zijn dan andere. Nog eens, wat wij "griep" noemen is elk jaar bijna een totaal nieuwe ziekte, met een wat ander ziektebeeld, en een grotendeels nieuwe immuniteit.
Precies, als je griep doormaakt met virus A, dan ben je levenslang immuun voor virus A maar dan blijf je vatbaar voor griep door virus B of mutatie virus A of één van de intussen duizenden griepvirussen/mutaties.

Dus vaccineren tegen griep is volkomen nutteloos omdat:
- er meer dan 500+ soorten griepvirussen zijn
- die allemaal razendsnel en voortdurend muteren en
- geen enkele farmaceut kan voorspellen welke seizoensgriep gaat uitbreken en tegen welke van die duizenden virussen en/of mutaties ze dit jaar een griepvaccin zouden moeten ontwikkelen.
En zelfs al zouden ze verder kunnen brouwen op eerdere vaccins voor griepvirus A of combineren tegen griepvirus B,C...dan nog krijgen ze geen werkend vaccin tegen alle 500+ griepvirussen en mutaties in één spuit.

Conclusie: een jaarlijks griepvaccin is enkel een verdienmodel voor de big farma en beschermt niemand tegen de horde griepvirussen.
De farmaceut speelt elk jaar darts voor het griepvaccin want dat brengt op.
Oud 7 juli 2022, 15:32   #100
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

We leven er nu al zo lang mee samen dat het beter is om de griep virussen te krijgen dan te vermijden, elke besmetting zorgt voor een immuniteit en een zekere kruisimmuniteit. Het gezegde “what doesn't kill you makes you stronger” gaat zeker op voor dergelijke pathogene virussen. Ze zijn zo alomtegenwoordig dat ze niet te dodelijk zijn en elk contact ermee geeft een update aan je immuunsysteem.

De beste bescherming is een goeie weerstand hebben, gezond eten, lage stress, enz. We hebben meer parasieten, virussen en bacteriën in ons lichaam dan cellen waardoor het belachelijk is te denken dat we dat contact kunnen vermijden. Bepaalde ziektes krijg je ook beter als je kind bent, zonder vaccin die maar een tijdelijke bescherming geven.

De mens heeft een balans gevonden met z’n pathogenen en omgeving, het is gevaarlijk om daar op grote schaal mee te rommelen, elke interventie met vaccins moet goed doordacht en noodzakelijk zijn. Idem voor lockdowns, mondmaskers en andere ingrijpende veranderingen.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 7 juli 2022 om 15:33.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be