Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2004, 18:58   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Dat bewijst niks. In het Belgische parlement van het voormalige unitaire "België"/Groot-Brussel zaten ook West-Vlaamse politici. West-Vlaamse politici waren vroeger de lakeien van de "Belgische"/Groot-Brusselse elite; vandaag van de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse elite.
Daar gaan we weer. Maar bewijzen aandragen? Vergeet het. Concrete elementen aanduiden waarom dat "Groot-Antwerpen" wordt gebruikt? Neen, die komen maar niet.

Even u opmerken trouwens dat de instellingen van de Vlaamse overheid in Brussel resideren, niet in Antwerpen. Waarschijnlijk wist u dat niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 18:59   #82
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Doomy ,dan wordt 'Brabant' ook gekoloniseerd door West-Vlamingen (daar ben ik het levende voorbeeld van). Er zijn veel West-Vlamingen in topfuncties in geheel Vlaanderen. Dat merk je vaak ook niet, er is gewoon veel natuurlijke beweging in Vlaanderen. Denk je dat het Leuvens dialect nog bestaat? Nee, dat is allang verdwenen, mede door toedoen van West-Vlaamse immigranten die hier komen studeren en blijven plakken. En dat vind ik helemaal niet jammer. Uw gezever over 'groot-Antwerpen' slaat dus nergens op.

Voor mijn part ijver je voor meer autonomie voor de Westhoek/West-Vlaanderen, wat dan ook, maar uw bullshit van 'Westhoek-nationalisme = goed' en 'Vlaams-nationalisme = slecht' kan mij gestolen worden.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 27 december 2004 om 19:00.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 19:00   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkele jaren geleden (tijdens de L&H-boom) waren de prijzen hier nochtans sterk gestegen. Managers uit Antwerpen en Brussel betaalden een drievoud van de oorspronkelijke prijs voor een huis. De oorspronkelijke inwoners konden nog nauwelijks een betaalbare woning in hun eigen streek vinden. Ik ken zelfs het geval van een krot waar een boom doorheen het dak groeide die toen voor 12 miljoen oude Belgische Frank werd te koop aangeboden. Sindsdien is L&H weg, maar zijn de prijzen niet noemenswaardig meer gedaald.
Ongetwijfeld zijn de prijzen gestegen, maar niet in die mate zoals we gezien hebben in de steden van Vlaanderen en de Vlaamse Rand.

Voor de rest wordt uw bewering VOLLEDIG ontkracht wanneer men eens surft naar een vastgoedwebstek. In de Westhoek vindt men nog steeds de goedkoopste huizen en gronden. Even opmerken dat de Westhoek wel een beetje groter is dan Ieper alleen... In Oudenaarde zijn de huizen soms tweemaal zo duur als in de Westhoek. In Brugge zelfs driemaal. Dit stond trouwens allemaal vorig jaar te lezen in Het Nieuwsblad.
Oud 27 december 2004, 19:03   #84
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Dat bewijst niks. In het Belgische parlement van het voormalige unitaire "België"/Groot-Brussel zaten ook West-Vlaamse politici. West-Vlaamse politici waren vroeger de lakeien van de "Belgische"/Groot-Brusselse elite; vandaag van de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse elite.
Wat een zever...je haalt niks, maar dan ook niks aan om te kunnen stellen dat de 'groot-Antwerpse' elite de boventoon voert. Hoe kom je daarbij?

Zeg nu eens duidelijk waarom Vlaams Groot-Antwerps is.

Dat mag je eens gaan zeggen in het college waar mijn vader gezeten heeft in zijn jeugd in Roeselare, stad van Rodenbach, en waar de Vlaamse vlag nog steeds wappert.
Oud 27 december 2004, 19:04   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Doomy ,dan wordt 'Brabant' ook gekoloniseerd door West-Vlamingen (daar ben ik het levende voorbeeld van). Er zijn veel West-Vlamingen in topfuncties in geheel Vlaanderen. Dat merk je vaak ook niet, er is gewoon veel natuurlijke beweging in Vlaanderen. Denk je dat het Leuvens dialect nog bestaat? Nee, dat is allang verdwenen, mede door toedoen van West-Vlaamse immigranten die hier komen studeren en blijven plakken. En dat vind ik helemaal niet jammer. Uw gezever over 'groot-Antwerpen' slaat dus nergens op.
't Is inderdaad gezever van de bovenste plank. Indien er werkelijk zo'n enorme "inval" zou zijn in de Westhoek dan was heel Antwerpen al lang leeg gelopen... Feit is dat men in de Westhoek moet zijn om nog een redelijk goedkoop stuk grond te kopen of een grote woning aan een betaalbare prijs. In steden als Brugge tel je tegenwoordig fortuinen neer. In de dorpen rond Kortrijk zijn de prijzen schrikwekkend hoog (in Waregem duizelt je gewoon van wat ze durven vragen). In Oudenaarde zijn de kavels zo klein maar o zo duur. Allemaal ten gevolge van de grote vraag, doordat er nu eenmaal industrie en veel werkgelegenheid in die streek is.

In Westhoek is dat niet het geval. De enigen die op de prijs omhoog jagen, zijn bijvoorbeeld de Fransen in Nieuwkerke. Er zijn tamelijk veel Fransen die daar iets trachten te kopen (net als in Komen waar ze natuurlijk het taalvoordeel hebben).

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 27 december 2004 om 19:04.
Oud 27 december 2004, 19:13   #86
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Doomy is/lijkt hier een beetje een extremistische conservatief ...
Oud 27 december 2004, 19:26   #87
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je dat het Leuvens dialect nog bestaat? Nee, dat is allang verdwenen, mede door toedoen van West-Vlaamse immigranten die hier komen studeren en blijven plakken. En dat vind ik helemaal niet jammer.
Ik vind het daarentegen wél jammer dat streektalen/dialekten onder druk vanuit een verkeerd begrepen vooruitgangsdenken en eenheidsdenken door taalpuristen te vuur en te zwaard worden uitgeroeid omdat dit zogezegd "onbeschaafde boerentaaltjes" zijn. Dit doet mij echt denken aan die arrogante Franstalige elite uit het voormalige unitaire België. Als ik Leuvenaar was dan zou ik zeker voor het Leuvens opkomen.

Citaat:
Voor mijn part ijver je voor meer autonomie voor de Westhoek/West-Vlaanderen, wat dan ook, maar uw bullshit van 'Westhoek-nationalisme = goed' en 'Vlaams-nationalisme = slecht' kan mij gestolen worden.
Ik doe nochtans niets anders dan jullie eigen logika in al zijn konsekwenties doortrekken. Enig verschil is dat het bij jullie "Vlaams-nationalisme = goed" en "Belgisch nationalisme = slecht" is. Wat is het fundamentele verschil dan? Mij kneuterig noemen, maar zelf "Vlaanderen boven" in je prentje zetten...
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 27 december 2004 om 19:31.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2004, 19:31   #88
Vlaanderen Boven

Standaard

De West-Vlaamse streektalen zijn niet bedreigd, en al zeker niet door 'Brabanders'.
Oud 27 december 2004, 19:32   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het daarentegen wél jammer dat streektalen/dialekten onder druk vanuit een verkeerd begrepen vooruitgangsdenken door taalpuristen te vuur en te zwaard worden uitgeroeid omdat dit zogezegd "onbeschaafde boerentaaltjes" zijn. Dit doet mij echt denken aan die arrogante Franstalige elite uit het voormalige unitaire België. Als ik Leuvenaar was dan zou ik zeker voor het Leuvens opkomen.
Dialecten worden helemaal niet " te vuur en te zwaard" door "taalpuristen" "uitgeroeid". Dat verzint u er weer bij.

Pleiten voor een gestandaardiseerde norm voor onze taal is een bittere noodzaak, vooral in een tijd waar de communicatie steeds toeneemt. Op onze schoolbanken hebben we nood aan zo'n overkoepelende taal. Vroeger heel wat minder: het maakte weinig uit of de dorpsonderwijzer heel dialectisch voorlas of niet, daar de meeste van zijn leerlingen nooit verder gingen dan twee of drie verderliggende dorpen. Die tijd is al lang voorbij. Net als de standaardtaal staan dialecten trouwens niet stil: ze evolueren en veranderen.

Met de arrogante Franstalige elite heeft het niets te maken: die dacht dat "le flamand" geen standaardtaal had en daarom voor hogere studies niet in aanmerking kwam als gebruiksidioom. Onze taal is dat natuurlijk wel, in haar gestandardiseerde vorm natuurlijk.

Voor de rest is het dialect een plaatselijke vorm van de taal, zij het op een aantal vlakken wat beperkter dan de standaardtaal (wijsbegeerte, techniek, wetenschap... hebben allemaal termen nodig die veelal niet aanwezig zijn in de dialecten).
Oud 27 december 2004, 19:33   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De West-Vlaamse streektalen zijn niet bedreigd, en al zeker niet door 'Brabanders'.
In West-Vlaanderen wordt nog steeds het meest dialect gesproken, veel meer dan in gelijk welke andere streek van Vlaanderen.
Oud 27 december 2004, 19:39   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het daarentegen wél jammer dat streektalen/dialekten onder druk vanuit een verkeerd begrepen vooruitgangsdenken en eenheidsdenken door taalpuristen te vuur en te zwaard worden uitgeroeid omdat dit zogezegd "onbeschaafde boerentaaltjes" zijn.
Dialecten zijn niet "onbeschaafde boerentaaltjes". Dialecten zijn dialecten, d.i. plaatselijke taalvormen met een vooral huiselijke woordenschat. Er is dan ook een verschil in gebruik ten opzichte van de standaardtaal.

Kijken we maar naar Zwitserland waar ook heel veel dialect wordt gesproken. Echter wanneer er geschreven moet worden, grijpt iedereen daar naar het standaardduits. Wanneer er gesproken wordt voor grote groepen (kerkdiensten, politieke bijeenkomsten, vergaderingen...) dan wordt ook Standaardduits gesproken (zij het dan wel met een duidelijk accent).
Oud 27 december 2004, 19:42   #92
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dialecten zijn niet "onbeschaafde boerentaaltjes". Dialecten zijn dialecten, d.i. plaatselijke taalvormen met een vooral huiselijke woordenschat. Er is dan ook een verschil in gebruik ten opzichte van de standaardtaal.

Kijken we maar naar Zwitserland waar ook heel veel dialect wordt gesproken. Echter wanneer er geschreven moet worden, grijpt iedereen daar naar het standaardduits. Wanneer er gesproken wordt voor grote groepen (kerkdiensten, politieke bijeenkomsten, vergaderingen...) dan wordt ook Standaardduits gesproken (zij het dan wel met een duidelijk accent).
Goh, hier is het van't zelfde hoor, maar het dialect raakt toch wel in de verdrukking.
Veel woorden worden vervangen door hun Nederlandse equivalent.
Bord ipv tallore, bestek ipv couvers, vork ipv fershette
(sorry als de spelling niet klopt )
En dit zijn (waren?) dan nog algemeen gebruikte, woorden die meer streek/standsgebonden zijn lijken al helemaal in de verdrukking.
Oud 27 december 2004, 19:43   #93
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dialecten worden helemaal niet " te vuur en te zwaard" door "taalpuristen" "uitgeroeid". Dat verzint u er weer bij.
Ik heb nochtans indertijd genoeg onderwijzers gehad die elk beetje Westvlaams probeerden uit te roeien. Als je Westvlaams durfde gebruiken kreeg je zelfs straf. En dat Westvlaamse aksent moest er koste wat het koste uit. Dat was immers "onbeschaafd". Westvlaams spreken werd zelfs beschouwd als een ziekte (zie http://home-13.tiscali-business.nl/%...wv/wvuits1.htm). Westvlaams overleefde alleen maar dank zij de koppigheid van de West-Vlamingen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 27 december 2004, 19:49   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Goh, hier is het van't zelfde hoor, maar het dialect raakt toch wel in de verdrukking.
Veel woorden worden vervangen door hun Nederlandse equivalent.
Bord ipv tallore, bestek ipv couvers, vork ipv fershette
(sorry als de spelling niet klopt )
En dit zijn (waren?) dan nog algemeen gebruikte, woorden die meer streek/standsgebonden zijn lijken al helemaal in de verdrukking.
Dat is nu eenmaal een trend die zich doorzet in heel Europa. En wie is daar de meest "schuldige" aan? De tv. De tv is een medium dat ervoor gezorgd heeft dat het AN veel sterker en veel dieper dan ooit is gaan verbreiden in alle lagen van de bevolking. Wat in de plaats komt, zijn tegenwoordig regiolecten: regiogebonden taalvormen die eerder opvallen en verschillen door de tongval dan door de eigen woordenschat.
Oud 27 december 2004, 19:50   #95
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In West-Vlaanderen wordt nog steeds het meest dialect gesproken, veel meer dan in gelijk welke andere streek van Vlaanderen.
... en niet dankzij maar ondanks de taalpuristen met hun inquisitiementaliteit. Maar wél omdat de West-Vlamingen (en zeker deze in de Westhoek) koppigaards zijn.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 27 december 2004 om 19:51.
Oud 27 december 2004, 19:50   #96
C uit W

Standaard

Citaat:
Dat is nu eenmaal een trend die zich doorzet in heel Europa. En wie is daar de meest "schuldige" aan? De tv. De tv is een medium dat ervoor gezorgd heeft dat het AN veel sterker en veel dieper dan ooit is gaan verbreiden in alle lagen van de bevolking. Wat in de plaats komt, zijn tegenwoordig regiolecten: regiogebonden taalvormen die eerder opvallen en verschillen door de tongval dan door de eigen woordenschat.
Het is in elk geval niet veel soeps
Oud 27 december 2004, 19:52   #97
Vlaanderen Boven

Standaard

Kennis van de standaardtaal noodzakelijk, maar de manier waarop die onderwijzers het doen is fout. Dialect en standaardtaal kunnen naast elkaar bestaan. Ik sta er trouwens sceptisch tegenover dat dit voor de meerderheid van de onderwijzers geldt, als ik naar m'n familie kijk.

En, was het een 'Brabander' die onderwees? Ik vraag me trouwens af hoe je er op komt dat de Brabantse dialecten en hun verkavelingsvlaams met hun lelijke Brabantse tongval 'standaardtaal' zijn.
Oud 27 december 2004, 19:55   #98
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zogezegd AN in de soaps op VRT en VTM is in feite veredeld Antwerps. Als Robbe De Hert plat Antwerps praat wordt hij nooit vertaald, maar West-Vlamingen en Limburgers die hun streektaal spreken wel. Wat erop duidt dat het Algemeen Beschaafd Antwerps (ABA) de feitelijke norm is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Het is in elk geval niet veel soeps
Het is gewoon afschuwelijk lelijk.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 27 december 2004 om 19:58.
Oud 27 december 2004, 19:56   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nochtans indertijd genoeg onderwijzers gehad die elk beetje Westvlaams probeerden uit te roeien. Als je Westvlaams durfde gebruiken kreeg je zelfs straf. En dat Westvlaamse aksent moest er koste wat het koste uit. Dat was immers "onbeschaafd". Westvlaams spreken werd zelfs beschouwd als een ziekte (zie http://home-13.tiscali-business.nl/%...wv/wvuits1.htm). Westvlaams overleefde alleen maar dank zij de koppigheid van de West-Vlamingen.
U overdrijft eens te meer. AN beheersen betekent ook dat men vlekkeloos de norm kan hanteren. Blijkbaar is dat volgens u teveel gevraagd: u brabbelt liever een tussenvorm die nergens naar lijkt. Voor mij is het heel eenvoudig: ofwel praat u dialect ofwel AN. Maar niet iets dat er ergens tussenhangt.

In de door u aangebrachte verwijzing staat er nergens dat West-Vlaams spreken een ziekte is, wel worden pijnpunten aangehaald voor mensen die thuis West-Vlaams spreken en de standaardtaal goed willen beheersen. Laat het u trouwens een troost zijn: dergelijke richtlijnen bestaan ook voor de andere dialectgroepen (ik heb hier thuis zo'n boekje liggen voor Oost-Vlamingen).

Dit heeft NIETS met het uitroeien van het West-Vlaams te maken. Dat is gewoon uw slechte wil die dat erin ziet.
Oud 27 december 2004, 19:59   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zogezegd AN in de soaps op VRT en VTM is in feite veredeld Antwerps. Als Robbe De Hert plat Antwerps praat wordt hij nooit vertaald, maar West-Vlamingen en Limburgers die hun streektaal spreken wel. Wat erop duidt dat het Algemeen Beschaafd Antwerps (ABA) de feitelijke norm is.
Het AN van de soaps is geen veredeld Antwerps, maar wel Verkavelingsvlaams waarbij men woorden als "gij", "kuisen", "allee" in de mond neemt.

Antwerps is helemaal niet de norm. Nooit geweest en zal het ook niet worden. De norm is in Vlaanderen nog steeds naar uitspraak en vorm de taal van de VRT-nieuwsdienst.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be