![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Probleem is dat de veel vrouwen niet willen kiezen. Ze hebben wel ambitie maar slage er toch niet in wat afstand te nemen van het nest. En ja dat is typisch vrouwelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zouden we moeten kiezen, doen mannen toch ook niet? Of is het niet evengoed hun nest? Is dat typisch mannelijk dan volgens u?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is het onmogelijk geworden met 1 loon en aan gezinsuutbreiding te doen. Vroeger kon je met 1 loon een groot huis afbetalen, een auto cash kopen, op reis met 5 man. Wiens welvaart werd er nu beter op? Niet die van het gezin.
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of ken jij veel mensen die met 1 arbeidersloon in de jaren 60 met hun 5 kinderen op vakantie naar Bali gingen ? Ja ze reden met een volgeladen Renault Dauphine met bagagerek op het dak met 2 tenten naar de Semois op een camping voor 10 dagen. Patatten en ajuinen namen mensen mee van thuis want pizza's gaan eten of in brasseries gaan vreten was er niet bij (bestond nog niet). Meestal gingen de mensen 1 keer op restaurant de laatste dag van hun verlof. Dat restaurant was dan meestal nog een cafe waar een dagschotel werd geserveerd. Een enkele keer gingen mensen dan een goed glas bier drinken op een terras en de kinderen kregen daar een chocolade of een cola. En dat grote huis was misschien wel groot maar zonder enig comfort.....door de jaren heen verbouwden de mensen dat dan (eigenhandig) beetje bij beetje als er wat geld overschoot. Uw voorstelling van hoe het vroeger was klopt voor geen meter. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 juli 2023 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze tijd is waar 1 loon volledig naar de onkosten zoals huur/lening en energie gaat. En ze voeren systematisch verder de prijzen op.
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet van moeten het is van niet kunnen. Dat is nu eenmaal het genetische verschil tussen mannen en vrouwen. Dat is in zowat de ganse dierenwereld zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben aangesloten bij een groep die oude Brusselse foto's verzameld. Wel als je beelden ziet uit de jaren 50 en 60 van Brussel waren meer dan de helft van de auto's VW Kevertjes op dat ogenblik zowat het meest voordelige autootje. Nu moet het niet zelden een Audi A 3/4 zijn of een VW Golf met alle opties. Nu staat het vol met aut's waar aleen de 20' velgen meer van kosten als een auto van weleer En zoals ik al schreef met een tent naar de oevers van de Semois gaan kamperen is ook op reis gaan wat de meeste mensen toen ook deden. De mensen die in die tijd een wereldreis maakten of zelfs nog maar naar de VS gingen heb ik zelfs niet gekend. Nu doen niet zelden mensen dat die nog nooit een uur hebben gewerkt. Ik ken heel wat jongeren die nu Kertsmis gaan vieren in New York. En je hebt een oud simpel rijhuis dat toen jaar na jaar werd gerenoveerd als er wat centen voorhanden waren en je hebt de huidige nieuwbouw appartementen en sleutel op de deur woningen van vandaag. In ons eerste huis was geen badkamer geen centrale verwarming en geen ingebouwde keuken. De WC was alleen op het gelijkvloers .Een pispot op de slaapkamer was toen zeer handig en niet ongewoon. Televisie was zwart wit met een dakantenne en telefoon hadden we niet. Internet kostte niks want het bestond niet. Op restaurant gaan of in brasseries croque monsieurs tapa's en allerhande exotische dure dingetjes gaan eten deden de mensen niet opdat het nauwelijks bestond. De eerste pizzeria in Brussel kwam er mid jaren 70. Nu zit Exki (niet goedkoop) aan de beurs in de ochtend vol met mensen die een koffie nuttigen met of zonder ontbijt. Mijn ouders zijn nooit gaan ontbijten noch koffie gaan drinken. Ken jij nu nog veel mensen die een koffiekan meenemen naar school of het werk ??? Alleen welgestelde mensen gingen af en toe op restaurant. In mijn jeugd was het een fritkot en later een spaghetti in de jeugdclub. Wij dronken geen ginn tonics rose wijntjes en of coctails maar alleen gewone pinten in doodgewone kroegen. Als mensen bereid zouden zijn om te leven zoals wij in de jaren 50/60/70 dan zouden de meesten nu veel geld te veel hebben. Het leven op zich is niet duurder maar we leven veel duurder Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 juli 2023 om 07:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Internet bestond niet Een GSM bestond niet Een kleuren RV bestond niet of was heel zeldzaam (bij ons in 1975 de eerste). Wij hadden geen kabel TV, gewoon een simpel antenneke, de iets meer gegoeden hadden een draaiantenne. Nen auto met ne radio was een luxe, laat staan met ne cassetterecorder. Zelfs buitenspiegels op nen auto waren opties. In de zomer was de enige verkoeling in den auto de blazer op zetten of de ramen open. De iets duurdere otto's hadden een schuifdak. Sommige mensen plaatsten windschermen aan de ramen van de otto's, ramen die je met een draaihendel kon bedienen. ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee echt?Of komt het omdat mannen , gesteund door religie, vrouwen eeuwenlang per definitie als minderwaardig hebben afgeschilderd? Misschien zijn vrouwen daar door flexibeler dan mannen, met een grotere draagkracht om behalve werk ook te zien wat een gezin nodig heeft? Of misschien zijn er gewoon relaties met evenwicht en relaties zonder, waar je op je gat valt wanneer je de taken van je partner er ( noodgedwongen) bij moet nemen? gedrag is vooral aangeleerd, en van kleins af aan, ga anders eens kijken bij te veel allochtone gezinnen? Het is in ieder geval zo dat kleine jongens alles mogen, geen beperkingen opgelegd krijgen, terwijl meisjes die bewegen onmiddellijk een trek krijgen, stil zitten en zwijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn grootouders hadden geen groot huis, hun zeven kinderen sliepen op 1 kamer.. er was 1 badkamer met 1 lavabo en bad, het toilet was buiten in een hok.. centrale verwarming kenden ze niet, in de winter sliepen ze naast de bakoven.. Net zoals de meeste mensen van hun generatie kwamen ze nooit buiten hun dorp.. een uitstap naar de Vlaamse kust konden ze zich zelfs niet permitteren.. Mijn ouders hun eerste reis was Normandië, daar gingen ze met hun geitje (2PK'tje) naar toe.. ze hadden er flink voor moeten sparen, maar 't was een hele belevenis en ervaring. De goedkoopste fles witte wijn en een paar oesters, dat was voor hun LUXE. Ik herinner me nog de reizen met mijn ouders toen ik als jong manneke meemocht in een snikhete tweedehands-wagen.. toen waren we content met wat warme lucht die uit de blazers stroomde.. Cola drinken op een terrasje kon er niet af voor ons, kraantjeswater kregen wij.. Tegenwoordig vliegen 16-jarigen naar een feest-eiland om hun verjaardag te vieren en vinden ze dat doodnormaal. Sterker: ze trekken al een lang gezicht als ze wat lang moeten aanschuiven in de luchthaven of wanneer hun breezer niet koel genoeg is. Verwende nesten. Het contrast met een paar generaties eerder is enorm en 't is zoals Fred hierboven schreef: moest de huidige generatie eens wat meer leven zoals ze dat minstens 40jaar geleden deden, zou het leven niet zo duur lijken.. Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 9 juli 2023 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja we deden dat soms met de auto, maar het punt is dat ge goed kon leven van 1 loon. 1000 BEF was een volle winkelkar, nu vult ge met 25 euro nog geen mandje als ge gezond en gevarieerd wilt eten. Wat ze nu afbetalen aan een huis, is 4x meer dan onze ouders en de lonen stegen niet 4x meer. Ik leef helemaal niet luxeuze en voel de prijsstijgingen enorm. Huishuur en energie is al bijna een volledig maandloon geworden. Paprika 5 euro de kilo? Waar zijn we mee bezig zeg... Garnaaltjes zijn zelfs meer dan verdubbeld in prijs. 16 jarigen op reis, het bestaat. Maar steeds minder jongeren gaan op kamp omdat de ouders die met 2 werken het niet kunnen betalen... De levensstandaard stijgt voor x maar daalde voor y. De rijken worden rijker...
SOLUS CHRISTUS Laatst gewijzigd door CUFI : 9 juli 2023 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heimwee...
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de meeste koppels moet daar zelfs niet lang over worden nagedacht. Vrouwen doen wat zij liefst doen net als mannen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een winkelkar vulden mensen destijds met de producten die voorhanden waren en aldus het goedkoopst. De keuze in levensmiddelen was 20 x minder als vandaag. Aardappelen waren alleen die aan het gewicht en geen zakjes met kookvaste Nocola en Charlotte aardappeltjes. Dure Franse kazen vergeet het. Mensen aten de groenten of het fruit dat op dat moment voorhanden was......Ik weet waar jij vandaan kwam maar ik herinner me niet dat wij in de jaren 70 lastig zouden zijn geweest opdat er geen broccoli of kiwi's te vinden waren. Gamba's en scampi's heb ik nooit op mijn bord zien liggen. Zelfs een BBQ is iets dat pas veel later in de mode is gekomen. Er zijn inderdaad paar dingen wat duurder geworden zoals etenswaren maar dat is vooral maar zo sinds een goed jaar Daartegenover zijn de meeste dingen nu een pak democratischer geworden en een pak toegankelijker voor de modale mensen. Mijn eerste VHS video speler kostte begin jaren 80 22000 Bfr dat was toen voor de meeste mensen zowat een maandloon. Een ijskast was een investering en alzeker een kleuren tv. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 juli 2023 om 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men kwam vroeger met 1 loon rond, en met rondkomen bedoel ik niets tekort komen en nog kunnen sparen. Als ge ziet hoeveel voedsel, wonen en energie in prijs steeg, stegen de lonen niet evenredig. Dat gaat niet over een paar dingen die duurder werden, maar alles duurder werd en de lonen niet evenredig stegen.
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen ik vergelijk mijn grootouders en ouders met deze generatie.
Mijn grootmoeder ging winkelen met de voordeur open, mijn ouders konden met 1 loon een groot huis afbetalen, auto onderhouden, op reis en sparen. Beide leefden van 1 loon en hadden geen tekort, tenzij in tijden van oorlog. Deze generatie is een heel loon kwijt aan alleen huishuur, energie en water en andere rekenkngen zoals verzekeringen edm.