![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat soort zinnen wordt enkel gebruikt in bepaald regio's van dit gewest. Tv en Radio moet alle inwoners aanspreken. Niet enkel een bepaalde groep uit 'de ruit'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb het niet over het Groene Boekje en de spellingsregels, maar over de UITSPRAAKnormen ! (De geschiedenis van de spelling kan men namelijk gemakkelijk terugvinden; daarover bestaat zelfs een wikkilemma.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 februari 2023 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel, daar weet ik nu eens echt niks de kloten van.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik word daar regelmatig "verweten" van een rare taal te schrijven. Soms reageren andere Nederlanders dan met de opmerking dat ik Vlaams ben en dat zij dat toch vaak een sappige en gezellige taal vinden ... Ken jij wel Nederlanders?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In het Noorden praat ik soms wel eens dialect, om de mensen wat te provoceren. Altijd leuk. Dat doe je dan wanneer je eerst een band gesmeed hebt en dan stelselmatig in dialect schuiven. ![]() De ene Nederlander is de andere niet, Noord of Zuid. Op fora kan het wel anders zijn. Ik ben ook zeer in staat Noordersachtiger taalgebruik over te nemen en ik krijg dergelijke opmerkingen maar zelden. Vroeger viel het wel vaker voor dat ik op mijn taalgebruik becommentarieerd werd. Laatst gewijzigd door Weyland : 3 maart 2023 om 21:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zeker in Nederland heeft men ook de toen jongere generaties na de oorlog AN, goed toen nog ABN bijgebracht. Het ligt ook een beetje aan de sociale klasse, maar ook de betere klassen hebben stiekem wat lokale woorden in hun woordenschat. Zelf praat ik ofwel AN met een West Brabantse sausje (meestal tongval, soms woordkeuze (soms ook AN, maar iemand uit een ander deel van het land zou soms een andere keuze maken) of meer regiolect* met vrienden. Ik heb overigens Zeeuwse collega's die wel tweetalig lijken, nu heb ik ook familie oorspronkelijk uit die contreien, dus ik begrijp meer dan ze weten ![]() (*= mijn familie is pas met de modernisering van de landbouw, van een naburig dorp in de grotere plaats belandt, dus dat lokale dialect heb ik nooit meegekregen) |
|
![]() |
![]() |