Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Bekijk resultaten enquête: Hoe verloopt het komende lente-offensief voor Oekraïene
Het wordt een absolute crash & burn 5 14,29%
Het wordt een PR-offensief maar er verandert niet veel 12 34,29%
Oekraïene slaagt erin op te rukken en verovert toch belangrijke steden zoals Melitopol 10 28,57%
Oekraïene verovert de Krim, de Donbass of beide en verslaat Rusland 5 14,29%
Prins Laurant 3 8,57%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2023, 19:45   #81
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Er is geen offensief.
"Er zijn geen Oekraïners in Bachmut !" : vrij naar sieaa !
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 07:21   #82
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is het collectief geregeld eens doen, wat individueel gelaten moet worden.

Niet vergeten dat de zin van het leven is: ander leven omzeep helpen.

Ik weet niet waar die waangedachte vandaan komt dat ander leven doden "verkeerd" zou zijn, want het is de essentie van het bestaan, en de drijfveer van de vooruitgang in het leven.
Het is de filosofie van een kankercel. Ik denk nochtans dat een organisme zonder kankercel een betere kwaliteit van leven kan hebben.Wanneer cellen van huid, lever, nieren, hart elkaar verdragen en zelfs helpen dan heeft het oragnisme veel meer mogelijkheden. Indien de cel het einddoel is heb je misschien gedeeltelijk gelijk, maar nog. Het is alleszins een lager niveau.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 16:37   #83
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

communicatie....

Het is een probleem....Gelijk waarover het gaat zal,onvermijdelijk,de communicatie van politici en vakmensen (in dit geval militairen) beginnen divergeren en de pers zal,met plezier,ieder verschilletje uitvergroten....

Maar het zijn nogal dikwijls politici die beter zouden zwijgen ofwel verhinderen dat anderen spreken zodat zij ALLEEN dingen zeggen....

De Russen maakten zich verleden jaar vele malen belachelijk,maar de officiele communicaties (diegene die naar buiten Rusland gericht zijn toch) lijken aanzienlijk beter gestroomlijnd te zijn .Tegenwoordig moet gegraven worden in Russische Twitter- en Telegramkanalen om nog te proberen extra nieuwsjes te verzamelen..(en dat allemaal met grote reserve te beschouwen,zoals bvb het ISW en DW doen)

De Oekrainse zijde zal dat ook eens mogen doen...

Ik verwijs naar de communicatieopbouw omtrent het "lenteoffensief".....de feiten spreken voor zich...

En ook de slechte communicatie-coordinatioe omtrent Bahmut...Helaas had President Zelensky de laatste paar dagen beter verwezen naar zijn eigen uitspraak meer dan een maand geleden dat hij omtrent Bahmut alle verdere beslissingen aan de generaals over liet....en dat ook van toepassing laten zijn omtrent pers-causerietjes in den vreemde....
De feiten liggen vcoor,buiten een paar gebouwen in een hoekje binnen de stadsgrenzen hebben de Wagners Bahmut stad veroverd......er zijn geen 2 manieren om dit te proberen te explikeren...

Of dat de Wagners,of de Russen,verder nog veel en lang deugd zal doen is een andere kwestie.....Kolonel-Generaal Syrski werkt daar aan mogen we aannemen.

ONNODIG om ondertussen een roze strik te proberen te binden.....Overigens heeft de Wagner leider in zijn laatste videoboodschap zelfs complimenten uitgesproken richting de Oekrainse tegenstander......dat sprak genoeg....

communicatie die in de soep loopt omdat er TE VEEL "gebabbeld" wordt ....we kennen het hier bij ons maar al te goed...

Laatst gewijzigd door kelt : 21 mei 2023 om 16:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 16:58   #84
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Kelt:

ik denk dat je gewoon moet wachten.. Bakmut is geen prioriteit , is gewoon een soort russische trofee target, terwijl de stad volledig vernield is en niet smeer betekent, tenzij dat het gediend heeft om een serieuze vleesmolen te zijn voor russiche en ook ukrainse troepen.
Anderzijds kan ik mij inbeeldn dat ze Bakmut aan het omsingelen zijn, terwijl RU denkt dat ze de stad aan het veroveren zijn en er een tegenoffensief bezig is, die zich eigenlijk aan het focussen is op andere stukken dan daar... Ik denk dus dat Bakmut gewoon een afleiding is en niet daar is waar de 'grote doorbraak' zal gebeuren

Als ik zou mikken dan is het gewoon op het afsluiten van de krim toegang..., en afsluiten van de spoorwegen van RU naar Donbas. Maar niemand weet het gewoon waar ze naartoe mikken

het enige dat ik zeker ben is dat daar 1000den nieuwe tanks klaar staan, miljenen kogels klaar liggen, 30k vers getrainde en frisse troepen klaar staan om te gaan vechten tegen RU

Dus wat dit zal opleveren ? De nieuwe howitzers worden al gebruikt en schieten verder dan tevoren, de Himars worden nog altijd gebruikt en schieten op alles dat beweegt op de sattelietbeelden, idem voor langeafstandsraketten,
Ik zie de cijfers terug opklimmen naar 700 doden per dag, wat betekent dat UKR effectief de vijand aan het verzwakken is, maar dan verder achter de frontilinie

De RU zitten ook niet stil, hun rakettenoffensief test het patriotsysteem tot het maximum, jammer dat ze niet elke dag een vuurwerk opleveren, zouden we al weten hoever het systeem nu stuk is..

en RU ondertussen streeft naar een leger van 400K... en volgens sommige zou het nog meer moeten zijn

https://www.newsweek.com/russian-sta...ldiers-1801654

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 mei 2023 om 17:05.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 17:07   #85
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Wat er zich daar allemaal voordoet is geen echte 'oorlog' meer maar het kan gezien worden als geldgewin voor bepaalde personen en proberen om aan meer land te geraken.

Bij een echte gruwelijke oorlog denk ik niet dat de leiders nog in leven zouden zijn.

Het zijn de leiders en zij die financieel (lees: geldgewin) baat hebben bij de oorlog die men moet aanpakken niet de burgers.
Oud 21 mei 2023, 17:59   #86
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Wat er zich daar allemaal voordoet is geen echte 'oorlog' meer maar het kan gezien worden als geldgewin voor bepaalde personen en proberen om aan meer land te geraken.

Bij een echte gruwelijke oorlog denk ik niet dat de leiders nog in leven zouden zijn.

Het zijn de leiders en zij die financieel (lees: geldgewin) baat hebben bij de oorlog die men moet aanpakken niet de burgers.
Oorlog, neen hè, is een speciale militaire operatie (allé, een kleintje wel te verstaan)
Oud 21 mei 2023, 20:58   #87
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Deze oorlog is "nog maar" 15 maanden aan de gang. Bij die vergelijkbare slachting, Wereldoorlog I; duurde het ook enkele jaren van bloedvergieten, eer ze hun leiders (met vrouw, kinderen en al) uitgemoord hebben. Ik acht de kans vrij groot, dat Poetin de zijnen ook wel eens goed plan voor een snelle persoonlijke aftocht nodig zullen hebben, en ik vermoed dat ze dat plan ook effectief hébben, voor het geval dat.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 22:07   #88
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Wacht effe.
Lente offensief.
Juni, das al ne zomermaand dacht ik?
Het enige offensief dat gelukt is is dat van het sinterklaaswapentuig van het Westblok. Dat is in Oekraine geraakt, meer weten we niet, nog geen 1 melding van 1 iets ervan dat kapotgeschoten werd.
Wat ik me nog herinner is dat transportvliegtuig met granaten van een Westblok voormalig SU land, dat door Oekrains tuig naar wat was het Azerbeidjan? wilde vliegen maar neerstortte en ontplofte. Oekrains regime zit dag in dag uit te lobbyen voor wapentuig maar het elders leveren, das nie erg.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 22:09   #89
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kelt:

ik denk dat je gewoon moet wachten.. Bakmut is geen prioriteit , is gewoon een soort russische trofee target,
Nochtans verklaarde Zelenskiy Bakhmut als belangrijk om te verdedigen.
En vanaf daar komen 2 andere steden binnen "gemakkelijk" artilleriebereik.

Maar details zunne!
Oud 21 mei 2023, 22:11   #90
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Nochtans verklaarde Zelenskiy Bakhmut als belangrijk om te verdedigen.
En vanaf daar komen 2 andere steden binnen "gemakkelijk" artilleriebereik.

Maar details zunne!
een vijand die beweegt is kwetsbaarder dan een vijand die gelokt zit in loopgraen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2023, 22:12   #91
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Deze oorlog is "nog maar" 15 maanden aan de gang.
?
Al van 2013 of zoiets toch?
Dat NL passagiersvliegtuig werd ginds neergehaald tijdens deze oorlog.
Das al een tijdje geleden ze.
Weet je nog, toen ze de peren hier met rottingsmiddel bespoten omdat de nazi's hier uitvoer naar Rusland verboten?
Oud 21 mei 2023, 22:42   #92
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Kelt:

ik denk dat je gewoon moet wachten.. Bakmut is geen prioriteit , is gewoon een soort russische trofee target, terwijl de stad volledig vernield is en niet smeer betekent, tenzij dat het gediend heeft om een serieuze vleesmolen te zijn voor russiche en ook ukrainse troepen.
Anderzijds kan ik mij inbeeldn dat ze Bakmut aan het omsingelen zijn, terwijl RU denkt dat ze de stad aan het veroveren zijn en er een tegenoffensief bezig is, die zich eigenlijk aan het focussen is op andere stukken dan daar... Ik denk dus dat Bakmut gewoon een afleiding is en niet daar is waar de 'grote doorbraak' zal gebeuren.
Het blijft leuk om te zien hoe je willoos elke vorm van propaganda blijft slikken, maar eigenlijk is het ook wel wat zielig. Zo klonk het namelijk enkele maanden geleden bij abc, cnbc, cnn & zelenski voordat de stad veroverd werd en plotseling veranderde dat naratiefje. Wat zou die wijziging toch kunnen veroorzaakt hebben...?

https://edition.cnn.com/2022/10/19/e...ntl/index.html
https://twitter.com/Navsteva/status/1632168809346879490
https://www.cnbc.com/2023/02/09/bakh...-the-city.html
https://www.abc.net.au/news/2023-03-...hmut/102042934

Naam: Bakhmut 1.jpg
Bekeken: 345
Grootte: 72,0 KB
Naam: Bakhmut 2.jpg
Bekeken: 345
Grootte: 99,9 KB
Naam: Bakhmut 3.jpg
Bekeken: 336
Grootte: 97,7 KB
Naam: Bakhmut 4.jpg
Bekeken: 334
Grootte: 83,7 KB

En om het helemaal af te maken kan je ook al veel afleiden uit het gestotter van Zelenski : https://twitter.com/BradJKD/status/1660399594013065218

Citaat:
Als ik zou mikken dan is het gewoon op het afsluiten van de krim toegang..., en afsluiten van de spoorwegen van RU naar Donbas. Maar niemand weet het gewoon waar ze naartoe mikken
Dat komt omdat je gegeven informatie gewoon niet wil oppikken omdat je alles door je gekleurde bril wil zien. Oekraïene wordt erdoor gedraaid, heeft ontzettend veel materiaal verloren en heeft op dit moment de capaciteit niet om die doelstellingen te halen.

Citaat:
het enige dat ik zeker ben is dat daar 1000den nieuwe tanks klaar staan, miljenen kogels klaar liggen, 30k vers getrainde en frisse troepen klaar staan om te gaan vechten tegen RU

Dus wat dit zal opleveren ? De nieuwe howitzers worden al gebruikt en schieten verder dan tevoren, de Himars worden nog altijd gebruikt en schieten op alles dat beweegt op de sattelietbeelden, idem voor langeafstandsraketten,
Ik zie de cijfers terug opklimmen naar 700 doden per dag, wat betekent dat UKR effectief de vijand aan het verzwakken is, maar dan verder achter de frontilinie
Ik raad u aan het verschil eens te leren tussen een MBT en een IFV, alsmede eens een paar deftige telegramkanalen te beginnen volgen. Dat zou moeten volstaan om u wat wijzer te maken over de situatie, alsmede verhinderen dat je dit soort nonsens schrijft. Je mag er ook gerust bronnen bij vermelden (het liefst betrouwbare).

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 21 mei 2023 om 22:59.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 05:36   #94
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessante site met een schatkamer aan neutrale tactische info, tx.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 14:09   #95
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Oekraïene wordt erdoor gedraaid, heeft ontzettend veel materiaal verloren en heeft op dit moment de capaciteit niet om die doelstellingen te halen.
Nog een chance. Anders moeten wij het puin ruimen

Wat van belang is, is dat Oekraine er TRAAG doorgedraaid wordt, en dat het GRONDIG vernietigd wordt en dat er NIEMAND die recruteerbaar is in Oekraine overblijft. Daarnaast is het ook belangrijk dat Oekraine voldoende weerstand biedt opdat VEEL Russen sneuvelen.

Bakmut is perfect, en zo moet al de rest van Oekraine erdoor, maar in de 10 - 15 jaar die komen.

Het westen moet zijn hulp aan Oekraine met wapenleveringen moduleren zodat het zo blijft gaan. Op dit ogenblik is het bijna perfect.

Ondertussen moet natuurlijk telkens weer de "hoop" gegeven worden dat het offensief 'voor binnenkort' is, en zo nu en dan moeten daar ook wat stuiptrekkingen op lijken, anders gaan de Russen ook te weinig gesneuvelden hebben.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 mei 2023 om 14:10.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 14:37   #96
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Ongelooflijk hoe alle Corona experten plots ook Rusland experten zijn. Het zijn volgens mij experten in alles, vooral in het overschatten van hun eigen verstand.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 15:11   #97
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kelt:

Anderzijds kan ik mij inbeeldn dat ze Bakmut aan het omsingelen zijn, terwijl RU denkt dat ze de stad aan het veroveren zijn en er een tegenoffensief bezig is, die zich eigenlijk aan het focussen is op andere stukken dan daar... Ik denk dus dat Bakmut gewoon een afleiding is en niet daar is waar de 'grote doorbraak' zal gebeuren

De RU zitten ook niet stil, hun rakettenoffensief test het patriotsysteem tot het maximum, jammer dat ze niet elke dag een vuurwerk opleveren, zouden we al weten hoever het systeem nu stuk is..

en RU ondertussen streeft naar een leger van 400K... en volgens sommige zou het nog meer moeten zijn

https://www.newsweek.com/russian-sta...ldiers-1801654
Voor de Patriot : een hoge officier van de VS bevestigde al dat het systeem enkel lichte schade had opgelopen, steeds operationeel is gebleven en ondertussen volledige herstelling kreeg.

UA heeft de russen er door hun flankerende beweging rond Bakhmut toe gebracht om de russen extra troepen naar Bakhmut te laten overbrengen. Die worden dus eerst naar een centrale plaats gebracht, en van daaruit op transport naar het front gezet. Op dat moment knalden ze er een stormshadow in. 150 doden met één kruisraket.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 15:47   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor de Patriot : een hoge officier van de VS bevestigde al dat het systeem enkel lichte schade had opgelopen, steeds operationeel is gebleven en ondertussen volledige herstelling kreeg.

UA heeft de russen er door hun flankerende beweging rond Bakhmut toe gebracht om de russen extra troepen naar Bakhmut te laten overbrengen. Die worden dus eerst naar een centrale plaats gebracht, en van daaruit op transport naar het front gezet. Op dat moment knalden ze er een stormshadow in. 150 doden met één kruisraket.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat het zeer hoog aantal doden langs Russische kant uiteindelijk bij de families die op bodybags getrakteerd worden geen wrok tegenover het Putler-regime zal veroorzaken. OK, in een dictatoriaal regime wordt de druk op de ketel met allerlei middelen veel langer in bedwang gehouden. Maar uiteindelijk zal ook bij de Russki-Orcs de "openbare orde en de maatschappelijke verstandhouding" een serieuze klap krijgen. Indertijd heeft de deelname van Rusland aan WO I ook een flinke steen bijgedragen om het tsaristisch regime ten val te brengen.
Oud 22 mei 2023, 15:53   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik kan me moeilijk inbeelden dat het zeer hoog aantal doden langs Russische kant uiteindelijk bij de families die op bodybags getrakteerd worden geen wrok tegenover het Putler-regime zal veroorzaken.
Dat is zo een typische westerse misrekening. Russen zijn gewoon om miserie te kennen. Ze leven daarvan. Het is trouwens misschien zelfs waar in steden als Moskou en St Petersburg. Maar Rusland heeft enorm veel kanonnenvlees in zijn kolonien in Azie. Wat bereikt moet worden is niet dat Rusland geen volk meer heeft, maar dat het gewoon veel te veel is voor veel te weinig.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 mei 2023 om 15:54.
Oud 22 mei 2023, 16:05   #100
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ongelooflijk hoe alle Corona experten plots ook Rusland experten zijn. Het zijn volgens mij experten in alles, vooral in het overschatten van hun eigen verstand.
De vergelijking met de waargenomen feiten is de uiteindelijke arbiter he. Op corona vlak zat ik persoonlijk er vrij goed op, toch in vergelijking met alle lulkoek die door TV kwakzalvers en overheden werd verteld - maar toegegeven, dat was zodanig evident simpel fout dat het niet moeilijk was om beter te doen.

Hier moeten we toch toegeven dat we zien dat Russen en Oekrainers elkaar gezapig uitmoorden, en dat het front heel heel traag over Oekraine rolt, waarbij het een spoor van vernieling nalaat, zowel aan de kant van Oekraine waar bijna geen steen meer op een andere staat waar de frontlijn over bolt, als aan de kant van Rusland waar veel kanonnenvlees wordt opgesmoord. Maw, dit komt, tot nu toe, toch nog het beste overeen met mijn ideaal scenario. We krijgen noch het "we gaan die Russen eens buitensjotten zie", noch een "voor de Russen, eens ze voldoende kwaad worden, gaat dit hel en verdoemenis worden". Nee, we krijgen een heel heel traag en moeizaam opsmoren van Oekraine, met een quasi totale vernietiging waar het front komt, en met veel dood Russisch kanonnenvlees.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be