Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2024, 08:44   #81
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Het losse gegeven dat ze zo een video aan anderen tonen, getuigt van die houding die nazi's typeerde: sadisme. De tegenstander kleineren, als "uentermensch" voorstellen, herinner de nazi cartoons die een Joodse bankier toonden met gemene blik en spitse neus als een rat.
Zie de door sommigen ook hier gehanteerde verwijzing "de Orcs".
Iets dat ik aan de Russische kant totnogtoe niet tegenkwam. Niet 1 keer zelfs. Niet dat ik speciaal heb gezocht, maar 1 ding is zeker: als die zoiets ook doen, toonden ze het niet aan anderen.
Inderdaad, ik heb tot nog toe geen videos gezien van Oekraiense soldaten die door drones aan pulver worden geknald.. Misschien heb ik niet goed gezocht .. Maar eigenlijk zoek ik er niet naar.. Ik zie deze filmpjes zo nu en dan langskomen op Twitter omdat ik specifieke personen, in dit geval een verslaggever vd Telegraaf, volg.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 23 juni 2024 om 08:45.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2024, 08:57   #82
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
juni 24,we gaan de zomer in,.....tank-time in vorige oorlogen...

MAar helaas.....de mijn en de drone zijn nog steeds onoverkomelijke problemen voor deze voormalige heersers van het moderne slagveld die nu gedegradeerd zijn tot mobiele sluipschutters met een kanon van tussen de struiken,of aan Russische kant een nogal ingewikkelde manier om te gaan sterven ......

Het probleem van de mijnen kan opgelost worden met de reeds aanwezige en bestaande middelen aan beide zijden.Zolang echter iedere en elke tankbeweging (of anti mijnenploeg beweging) gedetecteerd en aangevallen kan worden door drones gaat het nergens heen......Of het een oude T62 betreft of een Abrams......het maakt niet uit....
Het probleem is helemaal niet dat, het probleem is dat de tanks niet ondersteund worden. Een tank is een specifiek wapen voor een specifiek doel. Er is geen wapen dat voor alle doelen even efficient is. Efficientie komt door verdeling van de taken, net als economie.
Het uitgangsprincipe van oorlog is overweldiging - met veel tegelijk. Niet 1 voor 1, maar tegelijk, lokaal hebbende zoveel mogelijk meer dan de vyand daar. De Russen hebben geleerd zo te ageren, maar het Oekrainse leger nog steeds niet. Zie alweer die laatst afgeschoten Abrams, de video van de Russen bewijst dat de camera daar de hele tijd op dezelfde positie bleef. Een lawaaierige propellersdrone aldaar door geen 1 Oekrains wapen op de korrel genomen. Die Abrams tank stond dus werkelijk "alleen". Zelfs door zen eigen bemanning in de steek gelaten.
En dat blijkt daar everydays story te worden. Al sinds het Grooooote Lente Offensief. Het Westblok stuurt honderd miljard wapentuig naar haar Oekrainse omgekochte kompaan, maar diens laatste soldaten hun Goesting ligt onder de grond. Het lijkt wel alsof ze met de matrak "hun" Abrams binnen werden gekletst. Ze kregen dan befehl om te rijden naar coordinaten X Y, deden dat om straf te vermijden, en waren blij dat de Russen hen kwamen Bevrijden uit "hun" Abrams. Oe zoude zelf zijn he!
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2024, 09:41   #83
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Inderdaad, ik heb tot nog toe geen videos gezien van Oekraiense soldaten die door drones aan pulver worden geknald.. Misschien heb ik niet goed gezocht .. Maar eigenlijk zoek ik er niet naar.. Ik zie deze filmpjes zo nu en dan langskomen op Twitter omdat ik specifieke personen, in dit geval een verslaggever vd Telegraaf, volg.
Dat lijkt me ook niet uit te maken want het zullen allicht geen reporters zijn die de drones controleren, de laatste geven de video's aan de eerste. Blijkbaar is er aan de Oekrainse kant geen 1 in de hierarchische lijn, die daar graat in ziet. Net zomin als de reporter. Want die kon nog altijd zeggen tegen de aanbieders van zulke filmkes dat ie die niet wil publiceren, en zoals hier blijkt, zei ie dankoewel en sito presto op zen scherm voor iedereen te bezichtigen.

Het lijkt me een rare tegenstrijdige gang van zaken. Het Westblok, dat zich als de GOEI wil profileren, en Putin als FOEI, je zou verwachten dat ze hun Oekrainse kompaan Adviseren om publicatie van filmkes als deze te blokkeren. Maar niet dus.

Hebben we hier te maken met die typerende openlijke brutaliteit, die nazi's indertijd kenmerkte? In 2020 zag ik dat voor het eerst hier, initieel schokkerende, zo van wot ik en iedereen moet als de Bende Van Nijvel ne vod op 't gezicht om doorgelaten te worden door nen agent aan de inkom van de winkel (ja LOL, nen geuniformeerde agent aan de ingang van de winkel), om ne pak kaas te kunnen kopen. En ik MOET ne winkelkar pakken om men pak kaas mee te vervoeren. Later werd dat zelfs NOG zotter, tot en met scholen sluiten en personeel dat ontslag krijgt en horeca nie meer binnen mogen bij niet laten inspuiten.
Velen staan door gewenning niet meer bij stil bij het toch wel fenomenaal brutale karakter van zulke fratsen, in het ooit Vrije Westen, maar ik marsjeer daar niet in mee.

En kijk, nu anno 2024, op intussen zwaar door Westbloks Ministerie van Waarheid gecensureerd gefaktchekt internet, verschijnen live filmkes van afmaken van mensen. Als de bloederige gladiatorengevechten van Caesars Brood en Spelen om 't volk 1) af te leiden en 2) af te schrikken.

Vooral 2) is hier acuut aan het worden he. Want, dit zijn filmkes van oorlogsvoeren. De stap naar civiele onderdrukking is kort. In een reklaamfolder van een Israelische dronefabriek zag ik modellen voorzien van camera en schietgeweer, aangeboden aan de Politiediensten voor Ordehandhaving.
Projecteer dat eens, ordehandhavers met een drone om te filmen en een drone om te knallen, en de video's ter afschrikking van crimineel gedrag gepubliceerd op hun blog, zoals indertijd ook HIER werd gevierendeeld, en de kwartieren aan hoeken van druk bezochte plaatsen als markten werden opgehangen ter afschrikking van niet katholiek gedrag.

Wel, dat zien we NU terug, in het Westblok, ooit Vrije Westen, en NIET in Rusland, ooit het Centraal Geplande juk waar ze een Muur bouwden om hun volk BINNEN te houden. Ja, lol, binnen houden, als een cachot.
Oud 21 september 2024, 15:26   #84
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondertussen zijn ze in Australie tot in de hoogste regionen aan het bediscussieren om Abrams tanks uit de reserve ter beschikking te stellen van Oekraine (dat zijn theoretisch 59 stuks)....Dat zijn dan wel niet-geupdate modellen....

En telt de Oekrainse tankvloot al ongeveer 200 Leopard 1's.De Duitsers zenden er ongeveer 20 per maand,opgewerkt naar minstens 1A5 type,die blijkbaar nogal gemodificeerd worden...

We herinneren ons de bijna kluchtfilm verleden jaar waarbij,het is het onderwerp van dit draadje,mag blijken dat het type tank waarin je zit qua militaire bruikbaarheid maar amper meer verschilt....hoogstens qua overlevingskansen voor de bemanning....maar kapot MOET hij .....

Same voor die oude Leo 1's....Zwak bepantserd (niet bestand tegen enigerlei "Soviet" projectiel),maar ZEER snel en ZEER wendbaar en zelfs met de oude richtapparatuur was/is dat 105 kanon echt wel een "dead shot"....Een zeer mobiele sluipschutter dus.....

Verleden week begonnen foto's op te duiken van zwaar gemodificeerde leo 1's (onduidelijk of de finale modificatie door de UKR's of door de Moffen gedaan was trouwens)...

Aanzienlijke uitbreidingen van de bepantseringen op de zijkanten van toren en carosserie......skirts die de naden en overgangen tussen toren en carosserie verzachten(zoals de Russen en de Ukies ook doen op hun T-tanks) en bovenop de toren een soort verschuifbare kippenhok-construktie ,de enige bekende goedkope en enigszins functionele afweer tegen drones...

Maar zoals alle tanks,Russische en Westerse,is er weing of niks te doen tegen top-attack missiles....We hebben al geleerd dat zelfs "cope cages" amper werken tegen die dingen met hun multi-head-oorlogskoppen...Ook de Amerikaanse Abrams is er zeer kwetsbaar voor want fundamenteel ontworpen nog in een tijd dat die top-attack munities waarbij DOELBEWUST zo geschoten wordt op tanks, niet eens bestonden.

tevens is het vuurleidingssyeteem nu ongeveer gelijk aan de Leo II,en wordt ook electronische drone stoorapparatuur aangebracht....

Maar ,inderdaad,er is tegen de goeie oude mijn nog steeds niks te doen...(daarom dat de Belgen geen mijnen gebruiken,stel je voor dat onze strijdkrachten een EFFECTIEf wapen zouden hebben hé )

Maar nu de vraag.....wat gaan de Ukies gaan uitrichten met die modernere Leo I's??? want we horen er weinig van..

De exemplaren die wel nog in frontdienst dienst zijn doen als al de andere tanks....ze spelen voor sluipschutter van tussen de bosjes....En door hiun lager profiel zijn T64's en T72's eigenlijk beter geschikt daarvoor....

Laatst gewijzigd door kelt : 21 september 2024 om 15:33.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2024, 18:36   #85
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat de bradleys mog het best presteren in the field..
ook type sluipschutter die elke tegenstander in de vernieling krijgt

https://www.google.com/url?sa=t&sour...TBcMdxD1dpIzi6

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 september 2024 om 18:38.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2024, 12:04   #86
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondertussen zijn ze in Australie tot in de hoogste regionen aan het bediscussieren om Abrams tanks uit de reserve ter beschikking te stellen van Oekraine (dat zijn theoretisch 59 stuks)....Dat zijn dan wel niet-geupdate modellen....
En telt de Oekrainse tankvloot al ongeveer 200 Leopard 1's.De Duitsers zenden er ongeveer 20 per maand,opgewerkt naar minstens 1A5 type,die blijkbaar nogal gemodificeerd worden...
We herinneren ons de bijna kluchtfilm verleden jaar waarbij,het is het onderwerp van dit draadje,mag blijken dat het type tank waarin je zit qua militaire bruikbaarheid maar amper meer verschilt....hoogstens qua overlevingskansen voor de bemanning....maar kapot MOET hij .....
Same voor die oude Leo 1's....Zwak bepantserd (niet bestand tegen enigerlei "Soviet" projectiel),maar ZEER snel en ZEER wendbaar en zelfs met de oude richtapparatuur was/is dat 105 kanon echt wel een "dead shot"....Een zeer mobiele sluipschutter dus.....
Verleden week begonnen foto's op te duiken van zwaar gemodificeerde leo 1's (onduidelijk of de finale modificatie door de UKR's of door de Moffen gedaan was trouwens)...
Aanzienlijke uitbreidingen van de bepantseringen op de zijkanten van toren en carosserie......skirts die de naden en overgangen tussen toren en carosserie verzachten(zoals de Russen en de Ukies ook doen op hun T-tanks) en bovenop de toren een soort verschuifbare kippenhok-construktie ,de enige bekende goedkope en enigszins functionele afweer tegen drones...
Maar zoals alle tanks,Russische en Westerse,is er weing of niks te doen tegen top-attack missiles....We hebben al geleerd dat zelfs "cope cages" amper werken tegen die dingen met hun multi-head-oorlogskoppen...Ook de Amerikaanse Abrams is er zeer kwetsbaar voor want fundamenteel ontworpen nog in een tijd dat die top-attack munities waarbij DOELBEWUST zo geschoten wordt op tanks, niet eens bestonden.
tevens is het vuurleidingssyeteem nu ongeveer gelijk aan de Leo II,en wordt ook electronische drone stoorapparatuur aangebracht....
Maar ,inderdaad,er is tegen de goeie oude mijn nog steeds niks te doen...(daarom dat de Belgen geen mijnen gebruiken,stel je voor dat onze strijdkrachten een EFFECTIEf wapen zouden hebben hé )
Maar nu de vraag.....wat gaan de Ukies gaan uitrichten met die modernere Leo I's??? want we horen er weinig van..
De exemplaren die wel nog in frontdienst dienst zijn doen als al de andere tanks....ze spelen voor sluipschutter van tussen de bosjes....En door hiun lager profiel zijn T64's en T72's eigenlijk beter geschikt daarvoor....
Nochtans werd de eerste zo "geupgrade" (reactieve pantserblokken/tegels en antidrone kooi) M1A1 Abrams in Kursk door infanterie met ne draadgeleide antitankraket gelanceerd vanop ne driepikkel afgeknald. Flanktreffer. Geen drones vandoen.
Oe legde gij da uit menier kelt?

Als IK zou pogen, zou ik zeggen dat die reactieve blokken door reeds eerdere treffers werden passief gemaakt, en niet vervangen geweest.
Of gewoon, dat de tandem lading en constructie lading van de antitankraket door zowel reactieve als basis pantser heen smolt.

Net zo (gestuurde) artilleriegranaten, raketten die onder een hoge hoek inslaan. Tanks die op een mijn rijden da ligt nie aan de tank, da ligt aan de dommigheid of gebrek aan Goesting van de bemanning, of slechte job van ondersteunende eenheden.
Bvb die eerste foto na de start van het Groooote LenteZomerHerfstoffensief van 2023 door de Oekrainse Armee, ne paar Leopard 2's en ne bunch Bradleys met wat hoeken en kanten af en zwarte plekken.
1 van de Leopards was ne mijnenveegversie, en het erop gemonteerde ding voor dat doel was ervan geblazen. GOE BEZIG!
Al bij al echter, weinig schade.
Alle luiken stonden open.
1 2 3
rikke tikke tik
ra ra ra
wie bennek kik
is er imand die nou weet
hoe
ik
heet
?

Valerie met weinig Goesting om voor Zelenski te skien!

Just ventje!
Oud 13 november 2024, 06:33   #87
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard Bmp.....

"het massagraf van de infanterie",werd het reeds van tijdens de Afghanistan oorlog liefkozend genoemd in Soviet soldatenkringen.....

Deze Infantry Fighting Vehicle was in de sixties een zeer modern concept,nauwkeurig ontworpen voor het bijstaan van de pantsers met de aanvoer van enigszins beschermde infanteristen ....in een zeer dynamische pantseroorlogsvoering....Geen "gewone" Armoured Personel Carrier meer.

Daartoe kan de BMP zelfs zwemmen,beschikt over een aanzienlijke eigen bewapening aan boord,is gebouwd op snelheid,en het is snelheid die zijn voornaamste bewapening vormde....

Hoewel in reeds verschillende conflicten,de BMP niet bepaald de beste keuze bleek.Zodra de oorlog wat statischer wordt,met steeds grotere concentraties vuur van stevige tegenstanders loopt het fout......En de beelden van soldaten die OP hun BMP's gaan zitten in plaats van er in tijdens transferts tussen de gevechten door zijn talrijk genoeg en zeggen alles.....

https://www.youtube.com/watch?v=BWFN1Bo7E5M

De BMP bleken niet alleen geen echt goede IFV,maar ook als APC zijn ze feitelijk gecompromitteerd.

Niettemin,beide partijen in dit conflict zitten er mee opgescheept(de Russen voor altijd ...) en zullen ze gebruiken....Want zelfs een BMP is nog beter dan.......niks.....

Aan westerse zijde hadden we ook zo een ding in de vorm van de "koekendoos" op rupsbanden,de M113.......ook een eindeloze reeks compromissen....Het was eigenlijk een APC die dan geleidelijk IFV taken kreeg..In de Vietnam oorlog werd ook het beeld bekend van Amerikaanse soldaten die er dan maar bovenop zaten.Niet alleen wegens de hitte maar ook omdat ze tenminste ZAGEN waarvan ze zouden sterven....

De Bradley bijvoorbeeld was reeds van tijdens de conceptfase volgens gans andere opzichten ontworpen.Om te beginnen moest het ding massas vuur kunnen "opeten" en onderwijl zijn inhoud beschermen....en de Bradley was NIET verondersteld te gaan zwemmen......

De gevolgen zijn al zichtbaar.....kapotte BMP's zijn heel "gewoon";....kapotte Bradleys zijn een bron van grote Russische trots op hun sociale media want het is een GEVAARLIJK ding om in uw linies te hebben en het kostte soms nogal inspanningen dat ding te stoppen .......(niet iedereen is zo vriendelijk op een mijn te rijden)

Laatst gewijzigd door kelt : 13 november 2024 om 06:46.
Oud 13 november 2024, 08:38   #88
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"het massagraf van de infanterie",werd het reeds van tijdens de Afghanistan oorlog liefkozend genoemd in Soviet soldatenkringen.....
Deze Infantry Fighting Vehicle was in de sixties een zeer modern concept,nauwkeurig ontworpen voor het bijstaan van de pantsers met de aanvoer van enigszins beschermde infanteristen ....in een zeer dynamische pantseroorlogsvoering....Geen "gewone" Armoured Personel Carrier meer.
Daartoe kan de BMP zelfs zwemmen,beschikt over een aanzienlijke eigen bewapening aan boord,is gebouwd op snelheid,en het is snelheid die zijn voornaamste bewapening vormde....
Hoewel in reeds verschillende conflicten,de BMP niet bepaald de beste keuze bleek.Zodra de oorlog wat statischer wordt,met steeds grotere concentraties vuur van stevige tegenstanders loopt het fout......En de beelden van soldaten die OP hun BMP's gaan zitten in plaats van er in tijdens transferts tussen de gevechten door zijn talrijk genoeg en zeggen alles.....
https://www.youtube.com/watch?v=BWFN1Bo7E5M
De BMP bleken niet alleen geen echt goede IFV,maar ook als APC zijn ze feitelijk gecompromitteerd.
Niettemin,beide partijen in dit conflict zitten er mee opgescheept(de Russen voor altijd ...) en zullen ze gebruiken....Want zelfs een BMP is nog beter dan.......niks.....
Aan westerse zijde hadden we ook zo een ding in de vorm van de "koekendoos" op rupsbanden,de M113.......ook een eindeloze reeks compromissen....Het was eigenlijk een APC die dan geleidelijk IFV taken kreeg..In de Vietnam oorlog werd ook het beeld bekend van Amerikaanse soldaten die er dan maar bovenop zaten.Niet alleen wegens de hitte maar ook omdat ze tenminste ZAGEN waarvan ze zouden sterven....
De Bradley bijvoorbeeld was reeds van tijdens de conceptfase volgens gans andere opzichten ontworpen.Om te beginnen moest het ding massas vuur kunnen "opeten" en onderwijl zijn inhoud beschermen....en de Bradley was NIET verondersteld te gaan zwemmen......
De gevolgen zijn al zichtbaar.....kapotte BMP's zijn heel "gewoon";....kapotte Bradleys zijn een bron van grote Russische trots op hun sociale media want het is een GEVAARLIJK ding om in uw linies te hebben en het kostte soms nogal inspanningen dat ding te stoppen .......(niet iedereen is zo vriendelijk op een mijn te rijden)
Gisteren een video waarop 1 T72 en 5BMP2's ne raid uitvoeren op een Oekrainse stelling in Kursk theater. 1 van de BMP2's kreeg ne treffer maar het projectiel ketste af en ie reed door met de andere mee, de infanteristen der 1 na 1 uit met telkens enige meters tussen en vala, weer "improved positions" om de Oekrainse dwangsoldaten het leven nog zuurder dan het al was te maken.
Ne 60 Oekrainse overgaves intussen, daar bij Kursk Oblast.
Eergisteren hebben de Russen, ook in dat Kursk theater naast ne Hedgehog ook ne Bradley buitgemaakt. De Russen beoordeelden beide als te recoveren en ze gingen hem onder dekking gaan oppikken en slepen naar ne reparatieplek.
't Schijnt dat ze daar ne horde curieuze Noord Koreanen uit hun reparatiekot moesten houden, die nie konden wachten tottem gefixt was.
Uw Bradley ontwerp bewering is Bullsjit, die werd ontworpen om mee te kunnen rijden met nen Abrams zodat ze in formatie konden blijven tbv "combined arms warfare". Ze hadden em eerst, dom genoeg, ontworpen met 6 deuren (elke infanterist dus nen eigen deur om rap deruit te kunnen zodat de Bradley rap terug kon ontsnappen), maar de 4 deuren aan de zijkanten serveerden natuurlijk als gaten in het pantser dus er was telkens amok over wie aan de 2 achterste luiken mocht zitten. Ze maakten daar een eind aan door over die 4 deuren ne pantserplaat te lassen. Voor de eerste waarbij ze dat deden hadden ze ne goedkope gastarbeider ingezet (want dat die luiken achteraf overlast gingen moeten worden was nie gebudgetteerd), ik nie spreken Anglais sir, en die laste ne plaat over alle 6 deuren. 't Schijnt dat zen baas die dag racist werd.

Laatst gewijzigd door Erw : 13 november 2024 om 08:39.
Oud 13 november 2024, 09:41   #89
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Nu is het in de lucht te doen?

Dag GAZA, dag Rusland????

Best eigenaardig dat men de robotica niet altijd als wapen gaat gebruiken.

Ik zou in zo een tank niet willen zitten.

Militaire voertuigen... even gekscheren...

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 november 2024 om 09:45.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2024, 00:55   #90
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Jah... der zijn op die 2,5 jaar tijd al heel wat Westblokse Wonder Waffen de Russische Revue gepasseerd. Herinner de foto met een Delfast TOP3+ E-bike in een bos, 75 kilo velo, 80 kilo bestuurder, achterop nog ne 80 kilo passagier met ne 25 kilo Javelin in zen nek, incluis 2 coole zonnebrillen - da was optie maar tkon der vanaf.
Het motto: we gaan op jacht naar Russische tanks.

Na die velo en de Ukrainse Mutters die hun kindjes Javelin doopten, de HIMARS, de Patriot, de Leopard 2, de Bradley, de Abrams, de F-16, en nu de Stealth Fighter?
Oud 15 november 2024, 06:39   #91
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard Het terrein opent zich....en daar zijn de tanks....

De Donbas linies zijn op enkele plaatsen al tientallen kilometers "westwaarts" opgeschoven,eigenlijk zijn er geen linies meer.....enkel steeds groter wordende grijze vlekken op de ISW kaarten.....zoals begin 2022....
Beelden komen door van steeds meer directe confrontaties tussen pantsers......
Want er zijn steeds minder mijnenvelden,en de drone teams en artillerie kunnen niet overal meer snel genoeg volgen........Aan beide kanten blijft de taktische luchtmacht "underwelming".....

Het is wel duidelijk dat ook de F-16's niet klaar zijn,want deze huidige omstandigheden zijn EXACT waar een "multirole" voor zou kunnen dienen,en de Russen gaan er evident niet op wachten.

Ook in de Kursk oblast zien we beelden van directe confrontaties ,old school bijna,tussen "armour"....

Dit is exact het soort gevechten dat de Russen willen voeren,helaas voor hen met zeer veel zwaar verouderd materiaal,maar kwantiteit is ook een kwaliteit.....

Dit is exact het soort oorlog dat de Oekrainers zich NIET zo lang meer kunnen permitteren....Ja ,zijn hebben RELATIEF meer moderner materiaal maar ABSOLUUT zeer weinig daarvan.

En,we zijn dat in ons madeliefjesland misschien een beetje vergeten,in gevechten gaan alle dingen tenslotte kapot..ook "moderne"

Maar dit kan evengoed het Russische equivalent van de Duitse voorjaar- 1918 offensieven uit WO1,of zelfs het Ardennenoffensief eind 1944 zijn........een laatste wanhopige poging om "all-in" te gaan en het initiatief helemaal terug te pakken nu er nog materiaal en manschappen beschikbaar zijn en de tegenstander enigszins vermoeid lijkt te zijn en logistieke problemen heeft.....

Een openbrekend front......dat is werk voor de pantsers!

Laatst gewijzigd door kelt : 15 november 2024 om 07:01.
Oud 15 november 2024, 11:29   #92
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Donbas linies zijn op enkele plaatsen al tientallen kilometers "westwaarts" opgeschoven,eigenlijk zijn er geen linies meer.....enkel steeds groter wordende grijze vlekken op de ISW kaarten.....zoals begin 2022....
Beelden komen door van steeds meer directe confrontaties tussen pantsers......
Want er zijn steeds minder mijnenvelden,en de drone teams en artillerie kunnen niet overal meer snel genoeg volgen........Aan beide kanten blijft de taktische luchtmacht "underwelming".....
Azo ne schat aan woorden.
De Russische Armee rukt op, de Oekrainse Armee trekt terug
Vala!

Citaat:
Het is wel duidelijk dat ook de F-16's niet klaar zijn,want deze huidige omstandigheden zijn EXACT waar een "multirole" voor zou kunnen dienen,en de Russen gaan er evident niet op wachten.
Die zijn al 10+ jaar nie meer klaar, ze waren bestemd voor de sloop.

Citaat:
Ook in de Kursk oblast zien we beelden van directe confrontaties ,old school bijna,tussen "armour"....
Dit is exact het soort gevechten dat de Russen willen voeren,helaas voor hen met zeer veel zwaar verouderd materiaal,maar kwantiteit is ook een kwaliteit.....
De Russen hebben welgeteld 1 van de 31 Abramsen afgeschoten met een tank.
De 22 andere kregen pletsen van vooral drones en soms Krasnopols.
Hoe kwam dat: omdat der geen 1 infanterist was die de trage en lawaaierige propellerdrones uit de lucht knalde.
De Russen hebben deze zomer filmkes getoond waarne Rus op ne rijdend open voertuig met zen geweer ne drone uit de lucht knalde die het gemunt had op het voertuig rijdende voor hem, ne Rus die ne Oekrainse drone met ne kopstoot neerhaalde, ne Rus die ne Oekrainse uit de lucht haalde door die ne mep te geven met de kolf van zen geweer, bij de loop vastgepakt.
En een filmke van een kamikazedrone, die een Oekrains voertuig had ontdekt geparkeerd naast een schuur van een boerderij, dat onbemand oogde.
De drone vloog de daar alwezige schuren 1 voor 1 binnen om de bemanning te zoeken, vond die binnen in een hoek van een schuur en sjeesde erop af. Ge zag nog just hoe de 4 man zich met hun buik en gezicht naar de grond legden.
ja lol.
Goesting, DAT is een kwaliteit, en die ziet ge vooral aan de Russische kant, die haar ervaringen in het conflict gebruikt om hun wapentuigen constant te verbeteren.
Terwijl de Oekrainse Armee, der waren al 20 van de 31 Abramsen afgeschoten voor ze de rest eindelijk van ne onnozel rudimentair hekwerk voorzagen, rondom de koepel met quasi geen afstand tot de bepantsering van de tank.
En dat bleek inderdaad flut.
Der zijn daarvoor 2 uitleggen te bedenken:
1) een 'k wil der van af zijn - attitude, zo van, ge ziet dat we IETS hebben gedaan.
2) het Westblok beweerde in 2022 dat de toen voor de 1ste keer verschijnende cope cages op Russische tanks een symbool waren van het Russische militaire falen te worden. De cosmetics prioriseerde.
https://www.vice.com/en/article/cope...tary-failures/
... en daarna zelf precies hetzelfde doen is owngoalen. Dus het Profiel van de Powerful Abrams tank from the United States moest behouden blijven om geen symbool van het Amerikaanse militaire falen.

Citaat:
Dit is exact het soort oorlog dat de Oekrainers zich NIET zo lang meer kunnen permitteren....Ja ,zijn hebben RELATIEF meer moderner materiaal maar ABSOLUUT zeer weinig daarvan.
https://www.forumarmstrade.org/ukrainearms.html
In 2022 ALLEEN al werde het Ukrainse regime de DERDE grootste wapenIMPORTEUR ter wereld.
Terwijl het op de 42STE plaats staat in populatie (in 2024 3 keer Belgie).
Komende van de 14de plaats over 2018-2021.
30 NATO landen sturen het nu al 3 jaar lang wapentuig galore.
Zoveel dat de eerste reactie is de luiken opensmijten en in de gracht gaan liggen en als hun befehlenblaffer het niet gezien heeft kruipen ze der weer uit en hollen weg over de velden.
Waarna de Russen dan een drone sturen door een luik. KABOEM.
Tenzij de Oekrainse Prestatie dicht genoeg is om de tank buit te maken.
Dus da verhaalke van u, in 't vloms zeggen ze da is de wiereld omgekeird.

Citaat:
En,we zijn dat in ons madeliefjesland misschien een beetje vergeten,in gevechten gaan alle dingen tenslotte kapot..ook "moderne"
Ons groendiensten en stadswachten en assistentie nazi-controle-land.

Citaat:
Maar dit kan evengoed het Russische equivalent van de Duitse voorjaar- 1918 offensieven uit WO1,of zelfs het Ardennenoffensief eind 1944 zijn........een laatste wanhopige poging om "all-in" te gaan en het initiatief helemaal terug te pakken nu er nog materiaal en manschappen beschikbaar zijn en de tegenstander enigszins vermoeid lijkt te zijn en logistieke problemen heeft.....
https://www.nbcnews.com/investigatio...lly-rcna158883
Citaat:
...
In 2021, before Russian forces invaded, Moscow produced 56 Kh-101 cruise missiles a year. By last year, it had manufactured 460 cruise missiles, according to the report. Russia’s stock of Iskander ballistic missiles also has increased dramatically, from about 50 before the invasion to 180, even though Russia has launched large numbers of the missiles on the battlefield, it said.
Erinnerde ge de Westblokse Spam van Russen Runnen out of Missielen?
Van 56 in 2021 naar 460 in 2023.

Citaat:
The expansion of Russia’s weapons production offers clear evidence that thousands of Western sanctions have proved ineffective, the report said. “In summary, despite the diligent efforts of many civil servants, backed by the political will to disrupt Russia’s military–industrial output, there is little to show for it,” it said.
Citaat:
Een openbrekend front......dat is werk voor de pantsers!
Ge beweerde derjust dat der geen linies meer waren alleen vlekken.
Vlekken die openbreken da is in de Oekrainse latrines na ne zoveelste Russische visite.
Wat er daar gebeurd is een Russisch front da het Oekrainse front oprolt via omsingelingstactieken van de meest versterkte plekken, die zo afsnijden van bevoorrading, om de achtergebleven Oekrainse dwangsoldaten of buitenlanfse huurlingen daar dan op te moppen.
En als der zijn die moeilijk willen doen:
https://www.nytimes.com/2024/10/28/w...s-ukraine.html
Oct. 28, 2024
Citaat:
There was no warning, no whistling sound of a missile or buzz of a drone that usually heralds a Russian attack. There was just an explosion, a resident said, and then a pile of smoldering rubble where a small shopping center once stood.
Dat dat small shopping center tot ne Oekrainse stelling was vermaakt werd besloten niet mede te delen aan het Westblokse Grote Publiek. De Russen was nie nodig - die wisten het al.
Nen innovatie van de Russen: ne "glij-kit" op een domme zwaartekracht bom, die die gecombineerd met loslaten binnen een marge, vermaakt tot een precizie munitie, zelfs bijgestuurd onderweg.
https://en.wikipedia.org/wiki/UMPK_(bomb_kit)
Het "zwaar verouderd materiaal", van uw "antiek Russia" beeldvormings-verhaalke.
1 glijkit kost $25000, zijnde een habbekrats voor een wapen met zulke capabiliteiten.
De kinetische en potentiele energie voor de domme bom wordt geleverd door grote Russische straaljagers als de Su-34.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-34
Citaat:
The two pilots sit side-by-side in NPP Zvezda K-36DM ejection seats: the pilot-commander on the left with the navigator and weapon operator on the right. An advantage of the side by side cockpit is that duplicate instruments are not required for each pilot. Since long missions require comfort, the pressurization system allows operation up to 10,000 metres (32,800 ft) without oxygen masks, which are available for emergencies and combat situations.[71]

The crew members have room to stand and move about the cabin during long missions.[72][73] The space between the seats allows them to lie down, if necessary.[71] A hand-held urinal "toilet" and vacuum flask "kitchen" are provided.[74] A ladder attached to the nose landing gear and a hatch in the cockpit floor is used to enter the cockpit. The cockpit is a continuous capsule of armour (17 mm[75]).
https://www.flugzeuginfo.net/acdata_...oi_su32_en.php
De 2 piloten kunnen hun beentjes strekken of een tukkie doen.
De cockpit staat onder druk - onder de 10 km moeten ze geen masker dragen.
17 km hoog kunnen vliegen
12-14 ton aan bommen raketten whatever.
Max opstijggewicht 45 ton. Dat van een F-16 is 17 ton.
Gevechtsbereik met 12 ton payload = 1100 km.
In dienst sinds 2014.

Dus de combinatie van da vliegtuig en het glijkit rendeert.
Net als de rest van de gecombineerde oorlogsvoering van de Russische Armee.
Terwijl de Oekrainse Armee doet als de Meester op 6 december in de klas, elk kindje 6 gesuikerde picknicks en 1 speeltje uit de zak van Suikernonkel Sinterklaas Westblok NATO. Eerlijk Her Verdeeld.
... en gebuisd en bleitend blijft zitten.
Terwijl de Russische klas specialiseert & samenwerkt
... en met een smile promoveert.

Laatst gewijzigd door Erw : 15 november 2024 om 11:32.
Oud 12 december 2024, 06:02   #93
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard De Abrams zijn inderdaad zowat "op"...

Zoals ergens kon voorspeld worden,we zijn bijna nieuwjaar 24/25 en de ongeveer 30 Abrams tanks die de VS cadeau gedaan hadden aan de UKR's zijn zowat "uit the picture"...

Tijdens een interview gaf J.Sullivan,een veiligheids-adviseur van de uitgaande Biden regering dat ook toe...

De Abrams was niet "de beste" keuze voor het Oekrainse theater.....en de Amerikaanse militairen hadden dat eigenlijk reeds vooraf voor gewaarschuwd (!!!)

Maar goed, de VS HEBBEN geen andere tanks meer,het zijn Abrams of niks. ......(momenteel zouden ze toch weer een "lichte tank" in dienst gaan nemen.....)

Hijzelf gaf al aan dat zeker 20 stuks al uitgeschakeld waren tijdens akties,inbeslagname door de Russen,panne....,andere spijtige voorvallen....

Enfin......ze hebben gedurende enkele kwartalen kunnen dienen en de aankomende Australische tanks zullen vermoedelijk eenzelfde lot ondergaan...ze zullen OPGEBRUIKT worden...

We hebben overigens dit jaar ook grappige fotos kunnen zien van zowel Challenger- als Abrams tanks die gewoon weggezakt waren in het land dat ze verondersteld waren te verdedigen....

Zo leren we waarom de Soviets al van sinds eind jaren vijftig feitelijk stopten met het maken van "supertanks" (opvolgers van de zware JS-familie van WO2)....Het is de bedoeling dat een tank ook ergens GERAAKT zonder bijhorende sleepdienst...

Ook de Leo II zal men een beetje moeten opletten binnen de Oekrainse geografie....

Hier is de oude Leo 1 nog enigszins in het voordeel,deze machines zijn merkelijk lichter.

Bradleys,CV-'s dat zijn de nieuwe koningen...met een zwerm drones er rond...

Laatst gewijzigd door kelt : 12 december 2024 om 06:08.
Oud 12 december 2024, 10:38   #94
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Het VS regime wilde gewoon af zijn van ne batch oude Abrams tanks.
Gesluikstort in Oekraine.
We zijn der vanaf.
Meer moet ge daar echt nie achter zoeken zunne!
Net zo quasi al de rest.
Ze hadden in voorjaar 2022 echter gedacht Oekraine binnen te hebben gedaan nadat de Russische Armee zich stukliep op de val die 't Westblok geprepareerd had.
En dat die daardoor deronderdoor ging gaan, economie platgesanctioneerd, Putins regime dat daardoor ging vallen - eigen volk dat het niet meer zag zitten, enz.
De planneke ging echter de mist in.
De tegendelen bleken.
Ne fameuze misrekening die voor het precies omgekeerde zorgde: ne massieve owngoal, het werd het Westbloks Planburo dat volk tegen kreeg.

Dat ook Trump terug bracht, met maar enkele maanden tijd over.
En dus zien we ier de laatste stuiptrekking van 't Westbloks planburo: zoveel mogelijk pogen te escaleren in die resterende tijd.
B-52 bommenwerpers (de strategische met kernbommen) sturen naar Oost Europa (eigenlijk lachwekkend tegen een vyand met veel luchtafweer - zie de Vietnam oorlog, waar het VS regime zich enorm mispakte, Noord Korea had Russische raketten https://en.wikipedia.org/wiki/S-75_Dvina die hoog genoeg raakten.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...he_Vietnam_War
Citaat:
In total, the United States military lost in Vietnam almost 10,000 aircraft ([3,744 planes,[4] 5,607 helicopters[3] and about 1,000 UAVs.[1][5]

South Vietnam lost 1,018 aircraft and helicopters from January 1964 to September 1973.[6] 877 Republic of Vietnam aircraft were captured at war's end (1975)[7] Of the 2,750[8] aircraft and helicopters received by South Vietnam, only about 308 survived (240 flew to Thailand or US warships[9] and 68 returned to the United States[10]).

In total, the US, South Vietnam and Australia, lost about 12,500 aircraft, helicopters and UAVs.
De WIN van de VeiligheidsAssistentie aan Vietnam is nog steeds spoorloos.
Natuurlijk is die er wel: de zakskes vullen van de bestellers van de producten en diensten.

Oekraine is hun momentele uitleg.
Het enige dat hier verleden is is de vorige Generatie wapenbestellingen voor nikske.
Grote Transitie naar de volgende Generatie wapenbestellingen voor nikske.
Natuurlijk, de zakskes vullen langsheen het traject besteller en leveraar, dat is nooit verleden.

Het LAATSTE dat 't Westbloks Planburo wil is ne veilige wereld he.
Sjit waarmee gaan we onze bestellingen met andermans afgepakt geld uitleggen?
Groooote Vraag, Groooot Probleem.

Laatst gewijzigd door Erw : 12 december 2024 om 10:43.
Oud 13 december 2024, 10:39   #95
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wat een opsteker voor Syrie

kunnen ze ineens duizenden sovjet tanks exporteren naar Ukraine...
zodat iedereen daar kan blijven trainen en rijdne met hun geliefd russisch materiaal...

https://bulgarianmilitary.com/2024/1...oogle_vignette

Syria’s arms stockpiles—ranging from large quantities of 152mm and 122mm artillery shells to over 3,000 tanks including T-54/55, T-62, T-72, and T-90 models—could significantly shift the balance of power on the frontlines, particularly as Ukraine’s own military resources continue to dwindle.

With Russia having bolstered its weapons supplies and production through internal scaling and external support from North Korea, the disparity in firepower between the two sides continues to grow.

Laatst gewijzigd door brother paul : 13 december 2024 om 10:39.
Oud 13 december 2024, 11:22   #96
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wat een opsteker voor Syrie
kunnen ze ineens duizenden sovjet tanks exporteren naar Ukraine...
zodat iedereen daar kan blijven trainen en rijdne met hun geliefd russisch materiaal...

https://bulgarianmilitary.com/2024/1...oogle_vignette
Syria’s arms stockpiles—ranging from large quantities of 152mm and 122mm artillery shells to over 3,000 tanks including T-54/55, T-62, T-72, and T-90 models—could significantly shift the balance of power on the frontlines, particularly as Ukraine’s own military resources continue to dwindle.
With Russia having bolstered its weapons supplies and production through internal scaling and external support from North Korea, the disparity in firepower between the two sides continues to grow.
Da is ne leuke, klappen over het transporteren van spul dat de Israelische Armee al dagen volop aan 't kapotbombarderen is, naar eigen verklaring 80% done, om te voorkomen dat het in handen van het Assad vervangende regime zou raken.
Blinken die daar zou staan te blinken dat de Oekrainse Armee de Lotto zou hebben gewonnen, met niks in de pot, da zal ferm blinken op zen palmares.
Oud 30 april 2025, 05:09   #97
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is inderdaad een beetje pijnlijk....

Vrij recente Westerse tanks (in casu de Abrams,de Leopard 2 en de Challenger 2) hebben formidabele vechtcapaciteit in een bewegings-oorlog tegenover "Soviet-style" tegenstanders.Dat is niet verbazingwekkend gezien dit exact is waarvoor ze ontworpen waren...En de zeldzame keren dat dit kon gedemonstreerd worden komen ze zelfs op Youtube

De zeldzame keren........met de vechtpartij gefilmd vanuit een drone....

Want tegenover drones ,en zeker meer gesofistikeerde projectielen als de Lancet,of een Kornet AT-wapen blijken ze uiteindelijk even kwetsbaar te zijn als die ouwe Soviet types.....Het vooirnaamste verschil is dat de bemanning van zo een Westerse tank een treffer typisch overleeft terwijl dat bij een Soviet-type tank al moeilijker ligt....Maar de tank staat stil en BLIJFt stil...

En dan is er reparatie en onderhoud...De Abrams,De leopard 2 en de Challenger 2 blijken gewoon amper repareerbaar te zijn in de veldeenheden Zelfs een motor "in the field" vervangen (wat bij vorige generaties tanks als minimum minimorum beschouwd werd)is ondoenbaar...

Dit terwijl dit bij Soviet types door 2 garage-mecaniciens en een depannagetank met kraan iedere dag wel ergens gedaan wordt,desnoods in de stromende regen....

En ja,ook de "verouderde" Leopard 1 blijkt een ZEER waardevolle aanvulling te zijn.....Veel beter "field repairable" ......Bemanningen houden rekening met zijn mindere bepantsering en doen dan eigenlijk hetzelfde als de collegas die in Soviet types rondkarren.....let een beetje op....

Ook een zeer OUD wapen,de anti-tankmijn ,maakt veel van die gesofistikeerde ditjes en datjes alleen maar hinderlijk en zeker overbodig...Een rupsband die er af geblazen is,met als gevolg stilstand in de combat zone,is hetzelfde als "finished"...

En daar gaat het: In deze bijna statische oorlogsvoering ,met tanks die zelden meer dan een kilometer moeten rijden voor ze in vuurpositie komen,en in een situatie waarbij beide zijden het gebruikt van mijnen tot een kunst verheven hebben,kan men zich afvragen wat "tank" nog gaat betekenen.Je gebruikt natuurlijk wat je hebt,maar wat komt daarna,en voor welk doel juist?

Laatst gewijzigd door kelt : 30 april 2025 om 05:11.
Oud 30 april 2025, 16:10   #98
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

anderzijds vraag u gewoon af, hoe kun je door de frontlinie lopen zonder bescherming... dus in feite zelfs al is de frontlinie een zee van drones die rondzwermen, het doel is dat je vooruit kunt komen en dat je voet op de grond kunt zetten en de vlag kunt planten op het stadhuis alshet ware

als de tank geen zin meer heeft, dan heeft de APC ook geen zin meer, en heeft de gewone auto ook geen zin meer, en heeft de fiets en de bromfiets ook geen zin meer, en heeft de helicopter ook geen zin meer en tevoet geraak je er zeker niet meer bij wijze van spreken...

Dus het doel om de bakens te verzetten met een tank blijft nog altijd bestaan, alleen moet je hem nu omringen met antidrone wapentuig en zelf met autonome vijand herkennings drones omringen om de vijand zo te vinden en uit te schakelen en ondertussen vooruit te geraken

Ik denk dat de grootste reden waarom niemand vooruitgeraakt gewoon is dat ze ongeveer in evenwicht zitten met elkaar ondanks numerische overwicht aan russische zijde is er een soort evenwicht waar russen sneller materiaal en mannen verbranden dan die km2 ooit gaat opbrengen. En waar ukrainers erin slagen de russen voldoende materiaal te vernietigen dat ze idd nauwelijks significante winst boeken. Dus UKR kan idd met drones het tij doen keren, maar Ru hebben evengoed geleerd om hetzelfde te doen. Dus het gaa tin twee richtingen het materiaal is nutteloos maar anderzijds moet er iets nog nuttig zijn om die frontlinie te doen bewegen, want zelfs al hangt daar een zwerm drones, zolang jij daar weerstand zit te bieden in een soort loopgraaf blijft zitten kun je daar niet voorbij met gelijk welk materiaal. Dus iets moet toch de oplossing zijn en het zal alleen maar komen als er één numerisch verzwakt niet meer voldoende weerstand kan bieden

Stel dat we de NATO eens bijdoen in het oorlogsspelleke en dan zou je op slag dat evenwicht zien kantelen in het voordeel van UKR... omdat je bvb op slag 200.000 man extra op de frontlinie kunt duwen en zo harder op de vijand kunt hameren en kunt terugduwen...

Dus het argument van tank heeft geen nut en drones is alles is niet helemaal correct volgens mij. De tank is volgens mij het enige materiaal waarmee je vooruit kan , je hebt dus gewoon een tank nodig die zoals een F35 een soort knooppunt is van informatie waar je toekijkt met een zwerm drones boven uw hoofd waar de vijand zit en zo rustig kunt vooruitkruipen terwijl uw informatienetwerk rondomu zorgt dat vijand op voldoende afstand uitgeschakeld wordt

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 april 2025 om 16:20.
Oud 30 april 2025, 17:05   #99
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
anderzijds vraag u gewoon af, hoe kun je door de frontlinie lopen zonder bescherming... dus in feite zelfs al is de frontlinie een zee van drones die rondzwermen, het doel is dat je vooruit kunt komen en dat je voet op de grond kunt zetten en de vlag kunt planten op het stadhuis alshet ware

als de tank geen zin meer heeft, dan heeft de APC ook geen zin meer, en heeft de gewone auto ook geen zin meer, en heeft de fiets en de bromfiets ook geen zin meer, en heeft de helicopter ook geen zin meer en tevoet geraak je er zeker niet meer bij wijze van spreken...

Dus het doel om de bakens te verzetten met een tank blijft nog altijd bestaan, alleen moet je hem nu omringen met antidrone wapentuig en zelf met autonome vijand herkennings drones omringen om de vijand zo te vinden en uit te schakelen en ondertussen vooruit te geraken

Ik denk dat de grootste reden waarom niemand vooruitgeraakt gewoon is dat ze ongeveer in evenwicht zitten met elkaar ondanks numerische overwicht aan russische zijde is er een soort evenwicht waar russen sneller materiaal en mannen verbranden dan die km2 ooit gaat opbrengen. En waar ukrainers erin slagen de russen voldoende materiaal te vernietigen dat ze idd nauwelijks significante winst boeken. Dus UKR kan idd met drones het tij doen keren, maar Ru hebben evengoed geleerd om hetzelfde te doen. Dus het gaa tin twee richtingen het materiaal is nutteloos maar anderzijds moet er iets nog nuttig zijn om die frontlinie te doen bewegen, want zelfs al hangt daar een zwerm drones, zolang jij daar weerstand zit te bieden in een soort loopgraaf blijft zitten kun je daar niet voorbij met gelijk welk materiaal. Dus iets moet toch de oplossing zijn en het zal alleen maar komen als er één numerisch verzwakt niet meer voldoende weerstand kan bieden

Stel dat we de NATO eens bijdoen in het oorlogsspelleke en dan zou je op slag dat evenwicht zien kantelen in het voordeel van UKR... omdat je bvb op slag 200.000 man extra op de frontlinie kunt duwen en zo harder op de vijand kunt hameren en kunt terugduwen...
Het is nu echt een man tegen man loopgraven of zelfs manhole gevecht geworden. Massale aanvallen met danks en landmacht worden dagen op voorhand opgemerkt en die krijgen dan meteen een hoop raketten en drones op hun kop. Gedecimeerd voor ze aan het front zijn.
Oud 18 juni 2025, 17:38   #100
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tanks uit het verleden ...jawel...maar het is daarmee dat men verder moet....aan beide zijden...

De indruk is dat eenmaal beslist is een tank uit te zenden ,om ergens een paar lastigaards aan te moedigen wat minder lastig te zijn,er mag van uit gegaan worden dat de machine uitgeschakeld wordt...binnen het uur...

Vraag is eigenlijk of de missie uitgevoerd is,en of de bemanning het overleeft...

De Leopard 1 is de enige Westerse tank die in grote aantallen (honderden) beschikbaar is voor Oekraine.....en het type komt met tientallen per kwartaal binnen vanuit de refit-installaties in Duitsland.....

Typisch is de toren verbeterd qua pantsering en het vuurleidingssysteem meer naar de normen van de Leopard II gebracht....Ongetwijfeld nog tientallen andere verbeteringetjes...

Maar de Leo blijft een HOGE machine...en de moeilijk te overtreffen wendbaarheid en snelheid te velde wordt tenietgedaan door al die extra's.....

Vanuit Belgie zijn blijkbaar een of meer testexemplaren naar Oekraine verzonden van een ander benadering....

Neem de fantastische aandrijflijn van de Leo 1 ,gooi die onderwetse toren er gewoon af en zet er een Cockeril 3105 semi-automatische toren in....Dat is een lagere geschutstoren ,ONBEMAND,met ingebouwd AUTOMATISCH magazijn vooor een aantal 105mm granaten van verschillende types....

Dat betekent dat een Leo I maar 3 man meer aan boord heeft en het BLIJFT een echte "speed-demon".En blijkbaar zullen die het overleven als de toren getroffen ,vernietigd of desnoods gelanceerd wordt...

Het meedogenloze Oekrainse slagveld zal het binnenkort uitwijzen...welke schade kunnen die dingen doen alvorens hun onvermijdelijke vernietiging...

De ombouw van een aantal Leo Is met die nieuwe Cockerill toren zal dan Belgies bijdrage aan de tankoorlogvoering anno 21ste eeuw zijn......(we gaan een tankoorlog helpen voeren zonder EIGEN tanks.... )

Overigens wordt ingeschat dat de Oekrainers al meer dan 1000 MBT's verloren hebben in deze SMo.Dat is meer dan hun gevechtsklare tankvloot van het begin...We zien dus hoe afhankelijk ze zijn van donatiemachines....

Laatst gewijzigd door kelt : 18 juni 2025 om 17:49.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be