![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit begint bij de geboorte van je kinderen. Het eerste woord dat je je kinderen moet leren is het woord: "Nee". De rest komt dan wel goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op welke manier?
Als iemand thuis zit met een burn out en die steekt een nieuw nachtkastje in elkaar van den Ikea, is dat ook een fout van de dokter?
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben zo'n "langdurige zieke". Al ruim 5 jaar ben ik een profiterende parasiet.
Laat het commentaar maar komen! Ik ga hier niet heel mijn medisch verleden vermelden want dan ben ik daar een uur mee bezig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op welke manier? Hij moet toch niet drie maanden 16 uur per dag in "geef acht" staan zonder iets anders te doen?
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij ons thuis wou dat zeggen dat je niets kreeg. Wanneer je daar niet tevreden mee was kreeg je extra petsen bovenop diegene die je sowieso kreeg.
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Nee" was het eerste woord dat mijn zoon zei. Zijn eerste zin was, "nee papa."
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overal waar ze binnen komen met hun kadees (ben ik meestal rap weg)
En zeg of vraag je beleefd iets aan die ouders is het ambras. Als er een iets is vervlogen is het Respekt. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 augustus 2024 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het meest verbijsterende is dan nog dat de politiek zelf de mogelijkheden biedt om te kunnen profiteren en deze fraude dus zelf in de hand werkt. Het is een hemeltergende schande dat de politiek zieke mensen aan het werk wil jagen en alle langdurige zieken daarom over dezelfde kam scheert als profiteurs, net zoals ze dat doen bij werklozen. De politiek gaat niet op jacht naar de profiteurs die ze zelf de kans geven om te profiteren maar hengelt naar publieke bijval tegen profiteurs om verdeeldheid te zaaien met als doel om dan alle langdurige en echte zieken ook als profiteurs te kunnen afschilderen en zo aan het werk te kunnen jagen. Een zieke mens willen dwingen om te gaan werken is beschamend en voorbij elk menselijk fatsoen temeer daar de politiek zelf het beleid en regeltjes maakt waardoor dat profitariaat mogelijk wordt gemaakt. ![]()
![]() |
![]() |
#93 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat wil niet zeggen dat iedereen profiteur is. Maar als de cijfers compleet verschillen van die in andere landen, dan zal het hoogstwaarschijnlijk fraude zijn. Tenzij men met een verklaring kan komen waarom de cijfers hier zo veel hoger zijn.
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat wil niet zeggen dat die mens sowieso nooit meer gaat (kunnen) werken. Als je ziet dat bv vorig jaar ongeveer 80.000 mensen kanker kregen zit daar al een groot gedeelte van dat half miljoen. Bij de meeste kankerpatienten duurt het makkelijk 1 tot 2 jaar vooraleer ze weer aan het werk kunnen. En de overgrote meerderheid wil dat ook. En dan heb ik het alleen nog maar over kankerpatienten. Er zijn nog tal van ziektes, ongevallen,... die een lang herstelproces vragen. Dus vooraleer we weer -heel gemakkelijk natuurlijk- met de vinger gaan wijzen naar langdurig zieken ("Omdat de hangmat een meer comfortabel leven geeft dan gaan werken." bv) denk ik dat we hier zeker niet iedereen over dezelfde kam mogen scheren. Kanker krijgen, een ongeval meemaken,.... doe je immers niet omdat dat een comfortabeler leven geeft. Al schijnen sommigen er wel zo over te denken. Ik hoop dat ze er zelf nooit mee geconfronteerd worden.
![]() |
![]() |
#95 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ook niet altijd simpel op te lossen. Om het maar simpel uit te drukken: als ik zeg dat ik nagenoeg elke dag verga van de hoofdpijn, welke dokter gaat dan zeggen dat dat niet waar is? Citaat:
Ik denk dat de meeste langdurig zieken gerust terug willen gaan werken. Want trouwens (om nog maar eens op de 'hangmat' terug te komen), met 40% van je bruto-loon (begrensd) spring je ook niet ver eh? Makkelijk toeteren over de hangmat. Betaal je huis maar af als je plots met minder dan de helft moet toekomen. Klagen dat het leven alsmaar duurder wordt maar plots terugvallen op 40% van je loon zou een 'hangmat' zijn? ![]() Citaat:
Maar het is natuurlijk wel zo dat ieder land zijn eigen systeem heeft. Misschien vallen in andere landen langdurig zieken wel onder een ander systeem. Dat is ook in België zo. Ik ben (volgens de definitie) ook een langdurig zieke want al meer dan 2 jaar thuis na een ziekte. Toch kom ik niet in de cijfers voor want ik sta niet op ziekenkas maar stempel momenteel. Onder andere omdat ik via de VDAB meer en sneller hulp krijg om terug aan het werk te gaan dan dat de CM mij kan helpen. Ik denk dat het dus ook moeilijk is om cijfers te gaan vergelijken als elk land zijn eigen systeem heeft.
![]() |
![]() |
#96 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En tenslotte: het is ook niet zo simpel als: "Die mens is nu meer dan een jaar thuis maar morgen begint hij terug te werken."
We moeten er ook bij stilstaan dat vele mensen na een langdurige ziekte hun vorige werk niet meer kunnen uitvoeren. Dan ben je plots niet enkel langdurig zieke maar ook een werkloze. Ga maar werk zoeken eh. Pas meer dan een jaar op ziekenkas gestaan. Niet echt een joker om mee af te komen bij de potentiële nieuwe baas. Het werk wat je vooraf deed kan of mag je niet meer. Ga maar solliciteren voor een job waar je noch scholing noch ervaring in hebt. Succes ermee. Opleidingen dan maar. Ook zo'n toverwoord. Heeft het zin om een metser van 55 nog om te gaan scholen? Heeft die metser nog zin om, na een carriere van 30 jaar tussen de mortel en betonblokken, plots achter een PC te moeten gaan zitten? Bij jonge(re) mensen ligt dat anders maar bij oudere werknemers is het vaak maar de vraag wie er nog beter van wordt. De werknemer zelf zal niet altijd met liefde en plezier een complete omscholing ondergaan een paar jaar voor hij met pensioen mag. De overheid staat ook niet altijd te springen om zo'n mensen nog een duurbetaalde opleiding aan te bieden (naast de uitkering die ook doorloopt). En werknemers zien ook liever een jonge snaak, opgegroeid met all things IT, dan een bijna gepensioneerde metser die tegen zijn zin een opleiding heeft moeten volgen, eigenlijk nog steeds nagenoeg niets van computers kent en er nog veel minder voor gemotiveerd is. Dus als we al rekening houden met het feit dat niet iedere langdurig zieke voor eeuwig langdurig zieke gaat blijven, met het feit dat niet iedere langdurig zieke zijn situatie ziet als een hangmat en met het feit dat "terug gaan werken" niet altijd zo evident is als het klinkt, denk ik dat het punt "langdurig zieken aan het werk krijgen" vele malen ingewikkelder is dan wat vele mensen (of politiekers) denken.
![]() |
#98 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat men zelf ziek kan worden, dat men niet mag wijzen op profiteurs van het systeem.
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel u voor dat ik een maand "herstellen van lage rugpijn" klachten zou gebruiken om een nieuwe keuken te installeren bij een sjoemelpoedel...
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grote man daar blijven we met zijn allen ver van weg. Vraag het maar aan BDW en zijn nieuwe kliek. ![]() Het zijn heus niet die paar duizend flutzieken met hun 1400 euro p/m die ons systeem uithollen hoor dat maken ze ons wel wijs en het lukt nog ook want de simpele duiven geloven dat. En zolang ze dat geloven gaat alles koet. In 2020 ging 383 miljard euro van Belgische bedrijven naar belastingparadijzen. Dat is bijna driekwart van het bbp van het land. Toch heeft de regering nog steeds moeite om belastingontduiking en -ontwijking effectief te bestrijden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() https://lavamedia.be/380-miljard-bel...ingparadijzen/ PS Dat ze al is beginnen met de sjotters ook te belasten zoals iedereen. Dat ze dan maar een goaleke minder maken als het ni anders kan. Mar zelfs dat krijgt Bartman Bart niet voor elkaar. Wie sjot is ook al onschendbaar en wie zich met sjotters bezighoudt al helemaal. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 augustus 2024 om 17:12. |
|
![]() |
![]() |