![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Latere artsen waren het er wel over eens dan het veel netter had gekund, zelfs zonder oog op reconstructie. De verdedigende woorden van de hakkende chirurg toen ik de vraag toch stelde...:"jamaar, mevrouw is 69, da's toch niet zo belangrijk meer..." Citaat:
Niet veel mensen die niet vastklampen aan de hoopvolle woorden van den Doktoor.
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De dochter van mijn zus, en mijn petekind, stierf voor haar 30ste aan een hersentumor. Ze wist meteen dat de tumor niet verwijderd kon werden, maar heeft er NEGEN jaar tegen gevochten voor ze stierf. Ik weet niet hoe het met mij zal aflopen, maar hou er rekening mee dat ik hoe dan ook, aan de laatste rit bezig ben. Met of zonder kanker. Ik was ook totaal niet in paniek toen mij werd verteld dat ik een kwaadaardige tumor had en weet nog goed wat ik toen dacht: "Die dag zou ooit komen, en nu was het zover". Het is bij een operatie en een 20tal bestralingen gebleven. Geen chemo, gelukkig! Ik ben al jaren invalide, heb last van een maagbreuk en een openstaande slokdarm, maar ik laat iedereen in mijn leven, van mijn kinderen en kleinkinderen, tot mijn vrienden en mijn huisarts, horen dat ik een gelukkig mens ben. ![]()
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn moeder was slechts 45 toen de diagnose kwam. Ze heeft ons verlaten, 5 maand voor haar 50ste. Na de eerste behandelingen had ze eigenlijk geen leven meer. De chemo maakte haar zo misselijk als ze groot was, de bestralingen waren al geen drol beter (ze had effectief stralingsziekte/vergiftiging, haaruitval, op 4 maand geen tanden meer.... en ik weet dat er nog meer symptomen bijkomen, geen prettige manier om langzaam te sterven). En de korte periodes dat ze geen bestraling of chemo kreeg, was ze toch niet bij ons wegens de fentanyl die ze kreeg. Een paar weken voor haar dood heeft een arts geprobeerd haar terug bij de pinken te krijgen, door de fentanyl te vervangen door ouderwetse morfine. Ze was wel terug -geestelijk-, maar dat was -pre euthanasie-tijden... Ze kreeg toen een zelf-bediende morfine-pomp. Een coma van 8 dagen was de eindrit. (een paar maand na haar dood werden de desbetreffende KB's ondertekend door Philip den Taaie)
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mag op dat punt niet klagen. Ik kreeg goeie uitleg, mij werden alle mogelijkheden voorgelegd, met voor- en nadelen en werd ook nadien goed opgevolgd. De lidtekens zijn minimaal (al blijft een snede van aan de navel tot juist boven de fluit natuurlijk altijd wel zichtbaar) en alle verdere schade die kan ontstaan door zo'n operatie werd beperkt gehouden. Natuurlijk is niet elke dokter dezelfde...
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een goede vriendin van me ( 42 jaar) is nu al bijna 3 jaar onder behandeling voor een soort lymfeklierkanker. Voordie zulke mooie leuke meid terwijl ze nu ondertussen 15 kg vermagerd is en al twee maal kaal werd. Verder altijd maar het ene symptoom na het andere. Dan kan ze bijna niet stappen dan is ze konstant doodsmoe.....dan pijn hier dan weer pijn daar pffffff ![]() Het ziekenhuis is nu al jaren haar tweede of zelfs eerste thuis. Maar ja ze leeft nog. Ik noem dat overleven. Wordt ze er goed opgevolgd of ingelicht ? Zou het niet weten.....en zijn blijkbaar ook niet. Nu merk ik wel dat het haar blijkbaar nog weinig uitmaakt. Denk dat je na drie jaar beetje murw geslagen bent en mentaal aan de grond zit. Voor mezelf zou dat allemaal niet hoeven. Feit ik partner kinderen noch familie heb speelt uiteraard ook een rol. Van het ogenblik ik begin te lijden maak ik er een eind aan. Uiteindelijk wordt deze aardkloot er toch niet meer echt fraaier en of leuker op. Ik heb nu toch al al de dingen gedaan ik graag wou doen. Wat ik nu beleef is toch maar een copie van wat ooit was. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 oktober 2023 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat weet je natuurlijk niet als je er aan begint eh? Dan ga je er nog vanuit dat het gaat lukken. En als het de eerste keer niet lukt ga je er van uit dat het de tweede keer gaat lukken. En als de tweede keer ook niet lukt, hoop je dat...Voor je het weet ben je zo jaren bezig... Maar dat is het probleem; je weet het niet vooraf... De kans dat het van de eerste keer goed gaat is even zeer aanwezig dan de kans dat het na de tiende keer nog steeds niet gelukt is. En dan komt de vraag: "Wanneer stop je er mee? Wanneer heeft het lang genoeg geduurd? Wanneer is het vat leeg?" De kans bestaat immers steeds dat de volgende behandeling de goeie is... En zoals je zelf ook stelt: partner, kinderen, familie,... spelen ook een grote rol. Vele mensen ondergaan volgens mij ook de behandeling meer voor de kinderen, partner, ouders, familie,... dan voor henzelf. Wat eigenlijk niet zou mogen maar familie is nu eenmaal een onderdeel van je leven dus gewoon wegcijferen kan je ook moeilijk doen vind ik. Langs de andere kant kan familie ook een geweldige steun zijn om je door de moeilijke momenten heen te krijgen. Ik heb me in moeilijke momenten vaak opgetrokken aan de positiviteit van (vooral) mijn kinderen. Ik heb dan ook de indruk dat kanker voor de patient vaak meer een psychisch probleem is dan een medisch. Voor mij was het dat toch. Dat medische laat je immers aan de dokters over. Je kent daar niks van en je gaat ervan uit dat zij er wel iets van kennen en het beste met je voorhebben. Tijdens de medische behandeling word je dan ook 'geleefd'. En tijd om te piekeren is er dan niet. Je loopt van de ene scan naar de andere operatie. Je ziet dokters, verpleging, kinesisten, chirurgen, anesthesisten,... Het is pas nadien, na de behandeling, dat het psychische de kop opsteekt en dat is naar mijn aanvoelen nog veel erger dan het medische. Mijn huisarts had me daar vooraf voor gewaarschuwd. Ook de controledokter van het ziekenfonds wist me te vertellen dat dat vaak zwaar onderschat wordt. Iedereen gaat er maar van uit dat je, van het moment je terug thuis bent na de behandeling, alles koek en ei is. Het grootste en moeilijkste deel moet dan echter nog komen. En dat begrijpen veel mensen niet. "Hoe? Je voelt je slecht? Je bent toch genezen? Je zou blij moeten zijn!!" Dat is het idee maar zelf pieker je jezelf onnozel. Ben ik wel genezen? Gaat de kanker ooit nog terugkomen? Ga ik ooit nog kunnen gaan werken? Kan ik overleven met de aalmoes die ik van het ziekenfonds krijg? Hoe erg lijdt mijn omgeving eronder? Volgende week op controle, als alles maar goed is... Ik voel hier precies iets, zou ik naar de dokter gaan? Bij mij begint dat nu stilletjes aan te minderen. Waarschijnlijk omdat ik al een paar probleemloze controles achter de rug heb.
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kanker genezen is niet simpel en niet gegarandeerd, maar het dient gezegd dat tegenwoordig, als men er vroeg genoeg bij is, de kansen op een "deftig" overleven en zelfs deels herstellen niet verwaarloosbaar zijn. Het is juist dat voorbij een zeker stadium, het twijfelachtiger wordt, maar dan heeft men reeds met pijn en moeite en middelen geinvesteerd en het is altijd moeilijk om te beslissen van "we houden ermee op". Eerlijk gezegd, ik hoop ook de pijp uit te gaan op een andere manier. Maar ik ken ook een aantal mensen rondom mij die van een kanker genezen zijn, en die terug prima leven. Als je dat ziet, dan zeg je dat er toch wel degelijk goed werk gebeurt. Waar het moeilijk wordt is als het niet wil lukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het delicate punt is wanneer je niet weet of er een paar kankercelletjes ontsnapt zijn of niet. Daarom dat men preventieve radiotherapie en/of chemotherapie toepast. Dat is een moeilijk punt: als er geen uitzaaiingen zijn, dan is dat nodeloos extra ambras en problemen. Maar als het die 3 of 4 ontsnapte kankercellen kan nekken, dan heeft het U gered. Het is lotto spelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de uiteindelijke prijs die iedereen gaat krijgen, is het niets.
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben het eens dat vechten tegen de bierkaai zinloos is, maar het probleem is de slippery slope. Er zijn wel degelijk heel wat mensen die goed genezen van een kanker. Vooral als men er vroeg bij is. Het zou idioot zijn van die mogelijkheid teniet te doen. Maar als het niet werkt, is het gevaar dat men met de moed der wanhoop de lijdensweg gewoon rekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen willen immers blijven leven. En als de dokter dan zegt: "We hebben hier nog een therapie, de kans is klein dat ze werkt maar als we niks doen gaat u sowieso dood." zijn veel mensen geneigd om zich aan die laatste strohalm vast te klampen en voor die therapie te gaan. Voor mensen die het nooit hebben meegemaakt is het makkelijk om te zeggen: "Dan moeten ze mij maar een spuitje geven" maar zo simpel is het niet. Het basisidee van iedere patient is immers "ik wil van die kanker af". Wil je dan toch een spuitje kan je dat beter direct na de diagnose vragen want waarom zou je wel een eerste therapie ondergaan maar geen tweede of derde? En bovendien; als de lijdensweg gerekt wordt kan je dat als patient gewoon stoppen. Je bent nooit verplicht een bepaalde therapie te ondergaan. Als je iets niet wil, blijf dan weg uit het ziekenhuis. Simple as that.
![]() |
![]() |
#92 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik prefereer de (harde, eerlijke) werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |