Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2024, 14:07   #81
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
...zoals diezelfde partij in 2014 al heel enthousiast eerder heeft gedaan, zodat we weten dat dit eigenlijk helemaal hun belangrijkste programmapunt niet is.
Meteen de reden waarom ze al 1/3e van hun kiezers kwijt zijn. De rest behouden ze omdat die kiezers schrik hebben om versleten te worden als racist, wat natuurlijk onzin is. Je moet eigenlijk maar gek zijn om rekening te houden met de mening van mensen zoals u.

Maar de feiten blijven wat ze zijn. Als NVA zijn kiezers niet bedriegt is er enkel en alleen een federale mogelijk met Vlaamse minderheid. In 2014 was dat helemaal niet her geval. Dat is dus wel degelijk een fundamenteel verschil. Nu zal alleen een federale regering mogelijk zijn tegen de zin van de meerderheid van de Vlamingen. Het democratische deficit is zowieso totaal
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 8 mei 2024 om 14:07.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2024, 14:48   #82
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach... altijd die absolute doemscenario's... Bart himself heeft toch met de regering Michel het bewijs gegeven dat een federale regering met een Waalse minderheid perfect mogelijk is ?

We leven nog altijd in exact dezelfde realiteit hoor...
Jaja, de realiteit was dat de N-VA uit die regering gaan lopen is en dat ze een derde van hun stemmen kwijt waren. Schitterend resultaat, voor het VB dan toch.
Het VB werd al doende de grootste Vlaamse partij. Een resultaat waar de N-VA ongetwijfeld heel trots op is.

Staan ze te springen om dat opnieuw te doen? ik betwijfel het, maar we gaan zien, zo lang duurt het nu ook weer niet.
Oud 8 mei 2024, 14:49   #83
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Meteen de reden waarom ze al 1/3e van hun kiezers kwijt zijn. De rest behouden ze omdat die kiezers schrik hebben om versleten te worden als racist, wat natuurlijk onzin is. Je moet eigenlijk maar gek zijn om rekening te houden met de mening van mensen zoals u.

Maar de feiten blijven wat ze zijn. Als NVA zijn kiezers niet bedriegt is er enkel en alleen een federale mogelijk met Vlaamse minderheid. In 2014 was dat helemaal niet her geval. Dat is dus wel degelijk een fundamenteel verschil. Nu zal alleen een federale regering mogelijk zijn tegen de zin van de meerderheid van de Vlamingen. Het democratische deficit is zowieso totaal
Jij beweert dat dan wel, maar er bestaat geen enkele aanwijzing dat behalve voor de partijtop het confederalisme echt belangrijk is. Een partij die zelfs niet leegstroomt als die NA de verkiezingen haar artikel 1 in de vuilbak smijt toont glashelder aan dat hun kiezers daar weinig belang aan hechten.
Waarom zou het dan nu wel kiezersbedrog zijn, en toen niet ?

En nog iets : in het hypothetische geval dat als één (Vlaamse) partij tegen verwachting toch echt haar verkiezingsretoriek zou willen doorvoeren en weigert in een FedReg te stappen zonder confederalisme (wat niemand anders wil...), waarom zou dat dan tot een democratisch deficit leiden ?

Een meerderheid is een meerderheid.

Denk je nu echt dat de rest van het parlement ZO stom is dat ze N-VA een 'stop and go' bevoegdheid gaan geven ?

"hou mij tegen, of wij doen niet mee met de regering" ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2024, 14:49   #84
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat lijkt me inderdaad het geval, getuige de niet zo schitterende peilingscijfers. De burger heeft genoeg bochten van de 0VLD meegemaakt en blijkt daar, hoewel zijn geheugen kort is, toch wat van onthouden te hebben.
Langzaam maar zeker, de slavenmentaliteit is hardnekkig maar niettemin afkalvend.
Oud 8 mei 2024, 14:51   #85
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Jaja, de realiteit was dat de N-VA uit die regering gaan lopen is en dat ze een derde van hun stemmen kwijt waren. Schitterend resultaat, voor het VB dan toch.
Het VB werd al doende de grootste Vlaamse partij. Een resultaat waar de N-VA ongetwijfeld heel trots op is.

Staan ze te springen om dat opnieuw te doen? ik betwijfel het, maar we gaan zien, zo lang duurt het nu ook weer niet.
Angst is een slechte motivator hee Xeno. N-VA leerde ook de gevolgen van haar Marrakesh-vlucht.

En dat allemaal omdat ze in hun broek deden van de schrik van het Blok.
Oud 8 mei 2024, 14:52   #86
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Angst is een slechte motivator hee Xeno. N-VA leerde ook de gevolgen van haar Marrakesh-vlucht.

En dat allemaal omdat ze in hun broek deden van de schrik van het Blok.
Hey, je gaat mij niet horen klagen over een vivaldi met medewerking van de N-VA. Mijn stem zijn ze al lang kwijt.

Ik ben benieuwd.
Oud 8 mei 2024, 14:56   #87
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hey, je gaat mij niet horen klagen over een vivaldi met medewerking van de N-VA. Mijn stem zijn ze al lang kwijt.

Ik ben benieuwd.
idem , ze hebben hem zelf nooit gehad.

De hesp vraag is, gaat Bart zich tot dernier laten kronen in een soort vivaldi II ? Of gaat hij dat niet laten gebeuren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2024, 15:00   #88
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij beweert dat dan wel, maar er bestaat geen enkele aanwijzing dat behalve voor de partijtop het confederalisme echt belangrijk is. Een partij die zelfs niet leegstroomt als die NA de verkiezingen haar artikel 1 in de vuilbak smijt toont glashelder aan dat hun kiezers daar weinig belang aan hechten.

En nog iets : in het hypothetische geval dat als één (Vlaamse) partij tegen verwachting toch echt haar verkiezingsretoriek zou willen doorvoeren en weigert in een FedReg te stappen zonder confederalisme (wat niemand anders wil...), waarom zou dat dan tot een democratisch deficit leiden ?

Een meerderheid is een meerderheid.

Denk je nu echt dat de rest van het parlement ZO stom is dat ze N-VA een 'stop and go' bevoegdheid gaan geven ?

"hou mij tegen, of wij doen niet mee met de regering" ?
Dat kiezers niet van de ene op de andere dag verdwijnen toont uw partij net aan. Sinds Verhofstadt verloochent de Open VLD zowat elk programmastandpunt maar het heeft 20 jaar geduurd en nog zitten ze niet onder de kiesdrempel. Dat toont simpelweg aan dat veel kiezers nog gewoon stemmen volgens wat in het programma staat.

Het democratisch deficit heb ik u al uitgelegd. Als je als Vlaming quasi nooit meer in meerderheid vertegenwoordigd wordt dan is dat een democratisch deficit. Zo simpel is dat. Jij lijkt dat nog maar eens te verwarren met wettelijkheid. Democratie en wet zijn geen synoniemen. Ik ga dat u niet nogmaals proberen uitleggen hoor. Als u in het verleden dat capaciteiten niet had om het onderscheid te verstaan dan zal u die nu ook nog niet verworven hebben
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 8 mei 2024 om 15:02.
Oud 8 mei 2024, 15:36   #89
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste is zwaar overdreven... Maar volgens de laatste peilingen stevenen we af op ongeveer 30% dommekloten.
Ja ?? Ik denk niet dat de VLD 30% gaat halen, hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2024, 15:57   #90
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De voltallige 100% die nog stemt zijn volslagen idioten.
Dat ge nu VB of PVDA stemt, ge krijgt toch wat onverkozenen dicteren. Politici zijn maar tussenpersoon, ongeacht wie ge verkiest.
Oud 8 mei 2024, 16:00   #91
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kiezers niet van de ene op de andere dag verdwijnen toont uw partij net aan. Sinds Verhofstadt verloochent de Open VLD zowat elk programmastandpunt maar het heeft 20 jaar geduurd en nog zitten ze niet onder de kiesdrempel. Dat toont simpelweg aan dat veel kiezers nog gewoon stemmen volgens wat in het programma staat.

Het democratisch deficit heb ik u al uitgelegd. Als je als Vlaming quasi nooit meer in meerderheid vertegenwoordigd wordt dan is dat een democratisch deficit. Zo simpel is dat. Jij lijkt dat nog maar eens te verwarren met wettelijkheid. Democratie en wet zijn geen synoniemen. Ik ga dat u niet nogmaals proberen uitleggen hoor. Als u in het verleden dat capaciteiten niet had om het onderscheid te verstaan dan zal u die nu ook nog niet verworven hebben
Als de federale regering een meerderheid heeft, is die democratisch.
De regering Michel met daarin een overwicht aan Vlamingen en een absolute minderheid aan waalse zetels was even legitem en democratisch als elke andere regering.

En dat jij niet (wil...) begrijpen dat een partij geen democratisch 'deficit' kan organiseren door mordicus te eisen dat haar fetisj MOET uitgevoerd worden ofdat ze regeringsdeelname ZELF weigert is mijn probleem niet.

Als we in de hypothetische toestand zouden komen dat N-VA door hun spelletjes zelf hun niet-deelname organiseert door confederalisme te blijven
'eisen', dan moet je maar bij hen gaan huilie-huilie doen als ze weer in de oppositie blijven.

De rest van de partijen zal dan wel een meerderheid vormen zonder die quatsch.

Het leuke is dat BDW dat nu al glashelder weet : hij kreeg het live te horen van de andere partijvoorzitters toen hij zijn spelletje wou spelen en hun engagement vroeg.

Resultaat : de anderen lachten eens met zijn doorzichtige poging.
Oud 8 mei 2024, 16:01   #92
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Oud 8 mei 2024, 16:20   #93
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Zoals gedacht kent Panda nog steeds het verschil tussen democratisch en wettelijk geregeld nog niet. Bedankt om uw beperkte vermogens nogmaals te etaleren
Oud 8 mei 2024, 16:27   #94
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals gedacht kent Panda nog steeds het verschil tussen democratisch en wettelijk geregeld nog niet. Bedankt om uw beperkte vermogens nogmaals te etaleren
Tip: verspil geen energie aan panda.
(Ik kan het zelf ook soms niet laten, sorry)

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2024, 16:34   #95
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn voorbeelden genoeg. De 0VLD bedriegt haar kiezers al sedert de Burgermanifesten, da's ondertussen drie decennia lang. En toch is het pas recent dat de partij aan het leegstromen is.

Je moet dus als partij heel lang en volgehouden uw programma in de vuilbak kiepen en uw kiezers bedriegen voor die kiezers echt beginnen af te haken. Maar dat is dan ook definitief, die komen nooit meer terug. De N-VA is nog zo ver niet.
Oud 8 mei 2024, 16:36   #96
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie dat fox me al voor was.
Oud 8 mei 2024, 16:39   #97
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de federale regering een meerderheid heeft, is die democratisch.
De regering Michel met daarin een overwicht aan Vlamingen en een absolute minderheid aan waalse zetels was even legitem en democratisch als elke andere regering.
Dat kan pas democratisch genoemd worden als:
- een zetel over al in het land evenveel kost
- er een federale kieskring komt voor alle 150 zetels
- alle alarmbellen, pariteiten, dubbele en driedubbele meerderheden en grendels afgeschaft worden.

Pas dan zal de meerderheid in België regeren.
Oud 8 mei 2024, 16:40   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Alleen reeds het onmiskenbaar feit dat een ondemocratische politieke draak zoals de Schutkring (Cordon Sanitaire voor de belgicisten) nergens elders in de EU wordt aangetroffen ook al zijn er in nagenoeg elk van de EU-landen partijen die perfect vergelijkbaar zijn met het Vlaams Belang zou bij de trado-politici vragen moeten oproepen? Blijkbaar hebben onze belgicistische navelstaarders een dusdanig hoge dunk over zichzelf dat ze zich gewoon niet kunnen voorstellen dat ze fout zitten. Ze vinden het dan ook beneden hun waardigheid om eens te kijken hoe in de overige EU-landen daarmee wordt omgegaan. Hoeft het dan te verbazen dat België/Belgique inzake democratisch gehalte geen hoge ogen gooit?

Laatst gewijzigd door quercus : 8 mei 2024 om 16:42.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2024, 16:42   #99
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

eerst stemden die boomers op de liberalen om alles hier kapot te maken, vandaag stemmen ze op den NVA om hun werk te voltooien.
Oud 8 mei 2024, 16:49   #100
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat kan pas democratisch genoemd worden als:
- een zetel over al in het land evenveel kost
- er een federale kieskring komt voor alle 150 zetels
- alle alarmbellen, pariteiten, dubbele en driedubbele meerderheden en grendels afgeschaft worden.

Pas dan zal de meerderheid in België regeren.
Voila. Maar het gevolg van de opeenvolgende staatshervormingen is een grondwettelijk verankerd democratisch deficit. Panda begrijpt dat niet. Het is nochtans niet zo moeilijk. Nu ja, van een Open VLD kiezer mag je ook niet teveel verwachten natuurlijk
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be