Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2025, 13:18   #81
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht

Moedertaalsprekers doen het sowieso beter.
Waar ga je die vinden in La Roche ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 15:43   #82
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waarom niet ? Wel daarom ; Ken jij veel Vlamingen die nu naar Namen of Bastenaken gaan werken ??

De Walen of Franstalige Brusselaars willen nog geen 5km ver in Vlaanderen gaan werken maar die Vlamingen zouden dan wel op 150 km van hun woon- zie geboorteplaats moeten gaan werken

Lesgeven in de diepe Ardennen ....het heeft inderdaad iets avontuurlijks vooral als je een gezin hebt
Mijn nonkel heeft zijn gans leven in Luik gewerkt (dagelijk op en af.)
Niet alle leerkrachten hebben een gezin. Jonge leerkrachten zouden meer gemotiveerd zijn om een tijdje in Wllonië les te geven als in Vmlaanderen hun ervaring zou meetellen.
Hoeveel mensen gaan dagelijks vanuit Vlaanderen in Brussel werken? Waarom doen weinigen dat in het onderwijs? Zelfs in het Vlaamse onderwijs is er daar een tekort aan leerkrachten.

Ps gesplitst openbaar vervoer helpt ook niet om grensoverschrijdend te gaan werken. En dan hebt ge zo die navelstaarders die de NMBS ook nog wil splitsen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 18:23   #83
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoeveel mensen gaan dagelijks vanuit Vlaanderen in Brussel werken?
Misschien omdat Brussel de hoofdstad van Vlaanderen én België is en er dus heel veel werkgelegenheid geconcentreerd is?

Overigens kan je ook vanuit Landen of Oostende vlot dagelijks op en af reizen naar Brussel.

Citaat:
Waarom doen weinigen dat in het onderwijs?.
Misschien omdat er behoorlijk veel crapuul in de klassen zit en normale mensen daar niet graag mee geconfronteerd worden? Dat lijkt me vooral een manier om goed voor jezelf te zorgen.
Oud 3 januari 2025, 06:16   #84
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel mensen gaan dagelijks vanuit Vlaanderen in Brussel werken? Waarom doen weinigen dat in het onderwijs? Zelfs in het Vlaamse onderwijs is er daar een tekort aan leerkrachten.
Misschien opdat die geen bedrijfswagen krijgen inclusief tankkaart. Zegt niet alles maar toch veel.
Oud 7 januari 2025, 20:32   #85
pajoske

Standaard

Citaat:
Misschien opdat die geen bedrijfswagen krijgen inclusief tankkaart. Zegt niet alles maar toch veel.
Die krijgen toch kilometervergoeding (0,17euro per kilometer) dacht ik.

Denkt gij dat elke werknemer met diploma gelijk aan regentaat een auto met tankkaart krijgt?
Mijn kennis kaderlid (dr.-ir) in een groot Vlaams bedrijf heeft geen recht op bedrijfswagen omdat hij geen deel uitmaakt van het topkader.
Andere kennissen (ir.) hebben (voorlopig) enkel een bedrijfswagen indien ze ong. 700/800 euro van hun loon inleveren.
En daar wordt tegenwoordig serieus beknibbeld op die bedrijfswagens.

Er is toch goed openbaar vervoer naar Brussel. Behalve dan vanuit mijn eigen regio.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 januari 2025 om 20:45.
Oud 9 januari 2025, 13:59   #86
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die krijgen toch kilometervergoeding (0,17euro .

Er is toch goed openbaar vervoer naar Brussel. Behalve dan vanuit mijn eigen regio.
Nooit gehoord van die kilometervergoeding voor leerkrachten ?

En het gaat niet zozeer over leerkrachten NL in Brussel want die zijn er eventueel nog wel dan wel over leerkrachten NL in het verre Wallonie....je weet wel daar tussen de everzwijnen

Maar beetje zinloze discussie want er zal in Wallonie helemaal geen NL les worden gegeven nu niet en nooit niet.

Het is niet opdat crapuul Bouchez dat uit zijn mouw schudde daar ook iets van terecht zou kunnen komen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 januari 2025 om 13:59.
Oud 9 januari 2025, 14:04   #87
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt gij dat elke werknemer met diploma gelijk aan regentaat een auto met tankkaart krijgt?
Mijn kennis kaderlid (dr.-ir) in een groot Vlaams bedrijf heeft geen recht op bedrijfswagen omdat hij geen deel uitmaakt van het topkader.
Ja of toch ongeveer allemaal

En als uw kennis ir geen bedrijfswagen krijgt moet hij dringend ander werk zoeken want de ir die vandaag de dag starten krijgen sowieso allemaal een bedrijfswagen

Als we uw redenering volgen dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat we vandaag de dag aan dat massale aantal bedrijfswagens komen ?? Zijn dat allemaal topkaders ??

Zelfs een beetje bankbediende heeft vandaag de dag een bedrijfswagen.....tot zelfs meer en meer arbeiders

Arbeiders maken wel de grootste sprong in 5 jaar tijd: +34,4% heeft in die periode een bedrijfswagen als extralegaal voordeel gekregen.

https://www.jobat.be/nl/art/in-welke...-bedrijfswagen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 januari 2025 om 14:10.
Oud 10 januari 2025, 12:20   #88
pajoske

Standaard

Citaat:
Ja of toch ongeveer allemaal

En als uw kennis ir geen bedrijfswagen krijgt moet hij dringend ander werk zoeken want de ir die vandaag de dag starten krijgen sowieso allemaal een bedrijfswagen
Niet waar. Dat denken/verlangen ze wel. Maar in realiteit is dat niet zo. Salariswagen is trouwens maar één onderdeel bij loononderhandelingen. Ik ken zelfs verschillende werknemers die hun salariswagen gaan inruilen voor hoger brutoloon of mobiliteitsbudget (aftrek lening eigen woning).

Uit uw link: wie heeft een bedrijfswagen: Ingenieurs: 61%.

Citaat:
Als we uw redenering volgen dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat we vandaag de dag aan dat massale aantal bedrijfswagens komen ?? Zijn dat allemaal topkaders ??
Dat schrijf ik niet. Ik geef alleen aan dat het verkrijgen van een salariswagen geen algemeen gegeven is dat afhankelijk is van de hoogte van de functie.

Citaat:
Bedrijfswagens (hierbij tellen we zowel de pure bedrijfswagen als de salariswagen)
Ik heb mijn ganse loopbaan als zelfstandige een bedrijfswagen gehad. Ttz voor een 1/4 aftrekbaar van mijn belastbaar inkomen. Die was daar dus ook

Citaat:
Zelfs een beetje bankbediende heeft vandaag de dag een bedrijfswagen.....tot zelfs meer en meer arbeiders
In uw dromen.

Citaat:
Arbeiders maken wel de grootste sprong in 5 jaar tijd: +34,4% heeft in die periode een bedrijfswagen als extralegaal voordeel gekregen.

https://www.jobat.be/nl/art/in-welke...-bedrijfswagen
Bij het krijgen van een bedrijfswegen/salariswagen heb je geen nadeel bij je pensioen. Omdat het bedrag van dat pensioen gelimiteerd is. Ik vraag mij af of die arbeiders op de hoogte zijn van de nadelen bij een lager brutoloon op hun pensioenuitkering.

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 januari 2025 om 12:20.
Oud 10 januari 2025, 14:04   #89
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In uw dromen.

De paar mensen die ik ken bij mijn KBC agentschap hebben allemaal een bedrijfswagen en dat zijn heus geen kaders. De dochter van een vriend van mij is pas begonnen bij Belfius en kreeg onmiddellijk een Clio. Ze heeft hoger secundair onderwijs gevolgd en daarna 2 jaar talen (niet afgemaakt)

Banken bieden hun werknemers vaak ook een resem extralegale voordelen aan, zoals een groepsverzekering, een hospitalisatieverzekering en een aanvullend pensioenplan.
Daarbovenop genieten bankbedienden regelmatig ook van een bedrijfswagen (met tankkaart/laadpas) of een vergoeding voor het gebruik van hun eigen auto.

https://www.jobat.be/nl/art/beroepengids/bankbediende

Blijkbaar ben jij geen dromer maar dan wel iet wat wereldvreemd.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 januari 2025 om 14:08.
Oud 10 januari 2025, 17:24   #90
pajoske

Standaard

Citaat:
De paar mensen die ik ken bij mijn KBC agentschap hebben allemaal een bedrijfswagen en dat zijn heus geen kaders. De dochter van een vriend van mij is pas begonnen bij Belfius en kreeg onmiddellijk een Clio. Ze heeft hoger secundair onderwijs gevolgd en daarna 2 jaar talen (niet afgemaakt)

Banken bieden hun werknemers vaak ook een resem extralegale voordelen aan, zoals een groepsverzekering, een hospitalisatieverzekering en een aanvullend pensioenplan.
Daarbovenop genieten bankbedienden regelmatig ook van een bedrijfswagen (met tankkaart/laadpas) of een vergoeding voor het gebruik van hun eigen auto.

https://www.jobat.be/nl/art/beroepengids/bankbediende

Blijkbaar ben jij geen dromer maar dan wel iet wat wereldvreemd.
En welk loon (Bruto) krijgen die? Heb ge hun loonbriefjes gezien?

Bankbediende: een bruto maandloon tussen 2.500 euro en 3.500 euro.
regent: tussen 3.041 en 5.459. https://data-onderwijs.vlaanderen.be...ma.aspx?nr=301
En de mensen die ik ken met een bedrijfswagen (die geen wagen nodig hebben voor hun functie) moeten meestal tss 500 en 700 euro van hun loon daarvoor inleveren. Kan sterk variëren naar keuze wagen.
En zij moeten daar belasting op betalen als voordeel alle aard.

Citaat:
Het bekomen voordeel van alle aard mag nooit lager liggen dan 820 euro per jaar (dit is het basisbedrag, dat elk jaar geïndexeerd wordt). Voor inkomstenjaar 2025, aanslagjaar 2026, is dit bedrag gelijk aan 1.650 euro per jaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be