![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Anderstaligen die een cursus Nederlands gevolgd hebben begrijpen met die kennis slechts de helft van wat in Vlaamse soaps, en programma's gezegd word. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
|
![]() Citaat:
De eerste Vlaamse minister van onderwijs was Jan Lenssens (CVP) was in 1981. Dat jij halverwege de jaren '70 al onderwijs had dat door de Vlaamse Gemeenschap georganiseerd werd is verbazingwekkend. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...ijs_en_Vorming
![]() |
![]() |
#83 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat men toen nog sprak van Nederlandse i.p.v. Vlaamse gemeenschap maakt geen verschil. Laatst gewijzigd door pajoske : 21 januari 2025 om 07:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() Goed dat u toegeeft dat die autonomie maar in beperkte mate was.
Dat is wel wat anders dan het onderwijs dat geregionaliseerd was.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 21 januari 2025 om 09:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Enige controle over asiel en immigratie zou onderwijs ook kunnen vooruithelpen Het niet kunnen spreken van het Nederlands in gezinnen van buiten Vlaanderen is een remmende factor in de scholen
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
Op het moment dat wij naar het eerste studiejaar gingen voelde AN voor ons ook als een vreemde taal. Wij hadden nog geen TV. en naar de radio luisterden we niet. Tot die leeftijd hadden we nog geen standaard-Nederlands gehoord. Ik neem aan dat voor kinderen die een heel andere moedertaal die afstand met AN groter is. Maar dat is niet de overheersende factor in de achteruitgang van het Vlaamse onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leraars zijn tot hun frustratie verplicht zomaar alles goed te keuren. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
PISA resultaten gingen in heel veel landen achteruit. Wat ik gemeenschappelijk zie zijn enerzijds de nieuwere didactische methodes en anderzijds de veel grotere instroom van anderstaligen.
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar over vele lijnen heeft federalisme goed gedaan Voor Vlaanderen toch Ik heb er vertrouwen in dat het niveau in Vlaanderen voor het onderwijs weer op niveau geraakt binnen Europa Of dit een spectaculaire stijgen is laat ik vrij Er is veel aan de hand in het onderwijs Ook bij de jeugd Het wordt voor Europese toplanden een strijd tegen achteruitgang En deze strijd is op vele vlakken Taalkennis Methodes Niveau leerkrachten Ingestelheid jeugd Politiek beleid ......
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10511271.html Ik denk dat opvoeding een van de grote problemen is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
Toen er eens moord en brand geroepen werd, zocht ik ook eens op Spaanse, Franse, Belgisch Franstalige, Engelse, Duitse, Nederlandse sites, en overal was het groot alarm dat het onderwijs achteruit ging, er is dus wel iets aan de hand dat veel verder gaat dan het Vlaamse beleid. Een paar voorbeelden van die keer dat ik het opgezocht heb, toen Vlaanderen het slecht deed op de PISA testen: https://elpais.com/educacion/2023-12...u-entorno.html (Spaans: Spanje bereikt zijn slechtste resultaat, maar weerstaat de wereldwijde educatieve oplawaai beter dan zijn omgeving.) https://www.lefigaro.fr/actualite-fr...ngole-20231205 (Frans: PISA klassement: het niveau van de Franse leerlingen keldert) https://www.rtbf.be/article/enquete-...5-ans-11296227 (Franstalig België: PISA 2022 : nooit geziene daling van het niveau van wiskunde bij de 15 jarige leerlingen) https://www.driestar-onderwijsadvies...rige-eu-landen (Nederland: PISA onderzoek: Nederland daalt harder dan overige EU landen) https://www.tagesschau.de/inland/ges...tudie-128.html (Duits: Duitse leerlingen presteren slechter dan ooit tevoren)
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 21 januari 2025 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het wevertje kan het niet, zoveel is duidelijk ondertussen. Al die staatshervormingen hebben een onontwarbaar kluwen gecreëerd. De klok moet teruggedraaid worden.
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Systeem dat na 60 jaar opnieuw uit de mottebalen zal worden gehaald. ![]()
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
“Ons gelijkekansenbeleid heeft de onderwijskwaliteit doen dalen” – Dirk Van Damme
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
en er zo er geen discussies meer waren tussen de gewesten die moeten nu teruggedraaid worden en toegevoegd worden bij de onderhandelingen van een federale regering ? Is het nu al niet moeilijk genoeg met de overblijvende bevoegdheden federaal ? ik zie het eerder omgekeerd ALLES naar de gewesten en dan samen zitten met blanco blad voor de federale regering wat doen we nog samen de komende 10 jaar ? de punten die men samen wil doen bekijken, komt men niet tot een akkoord. geen samenwerking in dat punt en blijft het bij de gewesten ik denk dat er veel meer bereidwilligheid zal zijn tot een akkoord op deze manier
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Wat ik vooral een rare redenering vind is dit:
1. Vroeger was alles unitair. 2. Omdat er grote spanningen waren tussen Franstaligen en Vlamingen, werden steeds meer zaken naar de deelstaten overgeheveld. 3. Sommigen vinden dat dit ook niet goed werkt. 4. De 'oplossing' bestaat er dan in om alles weer unitair te maken, ook al bleek die oplossing in het verleden niet goed te werken, tot spanningen, blokkeringen en gebrek aan beleid te leiden. Dat is iets dat ik niet goed snap. Bij de jongeren zit er nog een logica in, die hebben de unitaire staat nooit gekend, dus die kunnen daar een ideaalbeeld van hebben dat veraf staat van de realiteit, maar hier zitten veel mensen met een gezegende leeftijd die dat wel hebben meegemaakt, maar het nu weer vergeten zijn.
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat de Conner de stekker er moet uittrekken.
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() Toppunt van lafheid
Vooruit maakte deel uit van vivaldi gedomineerd door de PS Vivaldi laat een zware erfenis na En notabene vooruit is als al maanden bezig met schuldig verzuim aan de onderhandelingstafel Bang om eigen puin op te ruimen Als ze de stekker eruit trekken, zet ze maar klem in de Vlaamse regering