Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2025, 08:41   #81
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik had u aangeraden om even te wachten tot ik het factuur had gepost.
Indien je dat had gedaan had je je niet belachelijk gemaakt.
Verbruik 7m³ ... 20,91€.
Prijs per m³ ... 2,98€

Dus ... i.p.v. de Franse 'dubbele prijs' is het de Belgische dubbele prijs.
Sorry, maar ik lach me nu wel een breuk...
In je voet schieten met factor 4 .. je moet het maar doen.

U vergelijkt een franse prijs die enkel de verbruikte m3 omvat (€2,98) met een belgische die zowel water, afvalwater, vaste kosten, btw omvat.

Beetje serieus blijven mag wel hoor Johan.
Oud 23 mei 2025, 08:47   #82
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Factuur tonen zal wel niet kunnen zeker?
Wat is dit voor zever?
U hebt mijn factuur hierboven.

Citaat:
Of is die 45€ voor 6 maand .... enkel water en vergeet je de andere onkosten die het factuur aandikken?
Over welke €45 heb je het?
En ik vergeet geen enkele onkost te vermelden.
Mijn pidpa factuur omvat immers alle kosten.

Citaat:
Hier is het 90€ voor 7m³ - aangesloten op rioolnetwerk - alle kosten inbegrepen - abonnement + afvoer + rioolnetwerk + btw....
Dat weten we ondertussen.
En bij mij is het €608,22 voor 110m3 -aangesloten op rioolnetwerk - alle kosten inbegrepen -abonnement + afvoer + rioolnetwerk + btw....

Maak de rekeningen maar eens.
Ik heb hierboven uitgelegd hoe je dat moet doen.
Als je opgelet hebt moet dat kunnen.
Je mag zelfs je rekenmachine gebruiken.
Let wel goed op de eenheden!!
Go!!!

En vooraleer u begint te insinueren dat mijn factuur niet alle kosten zou omvatten ga ik dadelijk pag 2 van mijn factuur even posten.
Dan ziet u perfect hoe ik aan het bedrag van €608,22 (of €573,79 zonder btw) kom.
Want zo'n Belgische factuur is in vergelijking met die Franse van u, wel duidelijk en geeft perfect aan hoeveel je betaalt voor elk onderdeel.

Bij die franse van u moet u dat blijkbaar gokken.
Of is daar ook een pag. 2 waar alles tot in detail uit de doeken gedaan wordt?

Laatst gewijzigd door BigF : 23 mei 2025 om 09:16.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2025, 08:58   #83
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Hier de tweede pagina van mijn factuur.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  SchermÂ*afbeelding 2025-05-23 om 09.48.11.png
Bekeken: 54
Grootte:  190,9 KB
ID: 120949

Toch nog even opmerken wat er al zeker opvalt in vergelijking met uw franse factuur:

Op de Belgische staat de verbruiksperiode aangegeven. Logisch lijkt mij, toch staat die op de Franse niet. Van meterstanden is op de Franse ook al geen spoor. Op de Belgische staat zelfs netjes het verbruik van het vorige jaar vermeld zodat je kan kijken of je al dan niet 'goed bezig bent'. Ook kan dat helpen als je ergens een verborgen lek zou hebben. Prima info dus, nergens te vinden op de franse factuur. Daarnaast worden alle componenten tot in detail opgesplitst. Netjes en overzichtelijk. Je ziet in 1 oogopslag waar je voor betaalt.

Nu is het best mogelijk dat ook uw franse factuur zo'n pagina twee heeft. Het zou me immers verwonderen als ze dat niet heeft. Want in dat geval is de info op de factuur wel heel karig.

Kan u die ook even posten? Al is het maar om de discussie of er nu al dan geen drinkwater aangerekend werd op die factuur uit te sluiten.

Dank.

Laatst gewijzigd door BigF : 23 mei 2025 om 09:03.
Oud 23 mei 2025, 09:09   #84
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik besef net dat ik hier zit te discussiëren met iemand die beweert dat €90 voor 7m3 goedkoper is dan €600 voor 110m3....

Hoe is het zo ver kunnen komen?

Misschien ligt het aan de eenheden?
Want m3 is nu niet een echt alledaagse eenheid.
Is het dat Johan? Zaait die m3 wat verwarring?

Laat ik het eens uitleggen met een voorbeeld uit het dagelijkse leven.

De gegevens:
In Frankrijk gaat Jean naar de bakker en koopt 7 broden. Hij betaalt hiervoor €90.
In België gaat Big naar de bakker en koopt 110 broden. Hij betaalt hiervoor €608.

De vraag:
Hoeveel bedraagt de prijs voor een brood in Frankrijk en hoeveel bedraagt de prijs voor een brood in België?

Probeer het zo eens.
Misschien lukt het beter met broden dan met kubieke meters.
Als u wil mag u de broden zelfs nog vervangen door stokbroden. Dichter bij huis weet je wel.

En ja, ik weet dat het in deze draad niet over broden gaat en dat dat eigenlijk off-topic is. En nee, ik probeer niet over iets anders te beginnen.
Ik probeer u gewoon duidelijk te maken hoe je met prijzen rekent.
Meer zit er niet achter.
We gaan nu niet doorbomen over die broden of over de betekenis van het woord 'brood' eh!?
Beloofd?

Laatst gewijzigd door BigF : 23 mei 2025 om 09:18.
Oud 23 mei 2025, 09:11   #85
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen.

https://www.eaux-puisaye-forterre.fr...v4-2021-02.pdf

Hier een voorbeeldfactuur van onze leverancier.
315€ voor 120m³

En het staat er duidelijk ... te betalen bedrag ...

Mag ik even opmerken dat dit voorbeeldfactuur van een tijdje geleden wel een heel ander is dan het factuur dat u hier zopas postte?

Vanwaar het verschil?

Zit er bij het factuur dat u zopas postte echt geen tweede pagina die het factuur wat verduidelijkt?

Ik heb immers de indruk dat het 'voorbeeld'-factuur er eentje is voor drinkwater en het factuur dat u op de vorige pagina postte er eentje is voor het afvalwater/riolering.
Zo lees je het immers ook daadwerkelijk op de twee facturen.
De eerste heeft het duidelijk over drinkwater.
De tweede heeft het duidelijk over afvalwater.

Laatst gewijzigd door BigF : 23 mei 2025 om 09:14.
Oud 23 mei 2025, 09:49   #86
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

En voor TS gaat beginnen over het "solde anterieur" op zijn factuur en hoe we dat niet mee mogen nemen in de berekening.

Prima: zelfs al laten we dat vallen eindigen we nog steeds op (€90,19-€33,52) €56,67 voor 7m3 wat nog steeds €8,09/m3 is en dus nog steeds bijna de helft duurder is dan de €5,52/m3 die ik in België betaal.
Oud 23 mei 2025, 09:53   #87
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Soit; waar zitten we ondertussen?

We hebben een duidelijk, volledig Belgisch factuur met alle mogelijke componenten in detail uitgespit en we kennen dus de Belgische prijs.

We hebben een, voor discussie vatbaar, factuur uit Frankrijk waar we (als we de mogelijke discussie even vergeten) een Franse prijs uit kunnen berekenen.

Hoe we het nu ook draaien of keren; in Frankrijk blijk je meer te betalen per m3 dan in België. Dat staat zwart op wit vast.

Hoeveel meer dat is weten we pas als we verduidelijking krijgen over het Franse factuur en welke kosten daar daadwerkelijk inbegrepen zijn. Als dat factuur immers enkel over zuivering gaat (zoals het factuur duidelijk aangeeft) gaat het verschil nog hoger zijn omdat er nog geen drinkwater is meegenomen in de rekening.

Hiervoor wachten we op TS.
Ik heb mijn deel van het werk reeds gedaan. De Belgische factuur staat hierboven in al zijn goedkope glorie te schitteren.

Laatst gewijzigd door BigF : 23 mei 2025 om 09:54.
Oud 23 mei 2025, 10:05   #88
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Soit; waar zitten we ondertussen?

We hebben een duidelijk, volledig Belgisch factuur met alle mogelijke componenten in detail uitgespit en we kennen dus de Belgische prijs.

We hebben een, voor discussie vatbaar, factuur uit Frankrijk waar we (als we de mogelijke discussie even vergeten) een Franse prijs uit kunnen berekenen.

Hoe we het nu ook draaien of keren; in Frankrijk blijk je meer te betalen per m3 dan in België. Dat staat zwart op wit vast.

Hoeveel meer dat is weten we pas als we verduidelijking krijgen over het Franse factuur en welke kosten daar daadwerkelijk inbegrepen zijn. Als dat factuur immers enkel over zuivering gaat (zoals het factuur duidelijk aangeeft) gaat het verschil nog hoger zijn omdat er nog geen drinkwater is meegenomen in de rekening.

Hiervoor wachten we op TS.
Ik heb mijn deel van het werk reeds gedaan. De Belgische factuur staat hierboven in al zijn goedkope glorie te schitteren.
Ik bewonder u voor uw eindeloos geduld om (figuurlijk) met handen en voeten te pogen de heer Daelemans aan het "verstand" () te brengen dat hij met zijn meanwhile gezwets zich negen keer op tien flink vergaloppeert.
Oud 23 mei 2025, 10:13   #89
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit kan het waarschijnlijk verduidelijken.

De factuur dekt wel degelijk alles en wel aan volgende verdeelsleutel:

46% voor het water zelf,
34% voor zuivering
20% voor aanleg en technisch onderhoud.

Voor het water zelf betaald de Jean dus amper 1,37€ /m³ .
Voor de zuivering: 1€/m³
En voor aanleg en onderhoud riolering: 0,60€/m³

Samen: net geen 3 euro. Alles in ... ook btw ...

In Riemst was dat :

water zelf : 2,9166€
zuivering : 1,76 €
Afvoer : 2,026 €

Alles samen: 6,07€ Gewoon het dubbel.

Je blijft jezelf in de voet schieten hé? Dit foldertje toont net aan dat de deelfactuur die u in uw vorig bericht toonde slechts een deel van de factuur behelst en er nog 46% + taksen bijmoet voor het water zelf.

Johan toch. Je begint nu zelfs gewoon te liegen. Precies of jij denkt dat wij niet kunnen surfen naar de website tout sur mon eau, waar je uw foldertje kan terugvinden en waar duidelijk staat dat er een deel water en een deel afvalwater is. Priceless.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 23 mei 2025 om 10:23.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2025, 11:35   #90
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik bewonder u voor uw eindeloos geduld om (figuurlijk) met handen en voeten te pogen de heer Daelemans aan het "verstand" () te brengen dat hij met zijn meanwhile gezwets zich negen keer op tien flink vergaloppeert.
Ik doe dat omdat ik
a) tijd genoeg heb
b) ik eigenlijk boos ben op Johan omdat hij elk 'voordeel' voor Frankrijk om zeep krijgt geholpen.

Je zal het misschien niet geloven maar ik hou van Frankrijk.
Moest ik verplicht worden te emigreren uit België zou ik waarschijnlijk naar Frankrijk (of Italië) trekken.

Johans probleem is dat hij met zijn meanwhiles niet enkel Frankrijk in een goed daglicht wil plaatsen maar (vooral) België in een slecht.
En daar gaat het bijna keer op keer mis.

Frankrijk heeft wel degelijk zijn voordelen. Maar als je die voordelen telkens gaat vergelijken met België wordt het vaak problematisch.
Prijzen van voeding bv. Volgens Johan een pak goedkoper. Check dat effe online en je zal zien: het ene product is er goedkoper, het andere een pak duurder.

De meanwhile over auto invoeren. Daar had hij makkelijk een punt kunnen maken. Een auto invoeren in Fr kan inderdaad sneller dan in België. Maar die voordelen helpt hij dan weer om zeep door er wat pure leugens bovenop te gooien en af te komen met een fabeltje over kartonnen nummerplaten...

In andere meanwhiles verprutst hij het weer door een voordeel te benoemen dat voor anderen evengoed een nadeel kan zijn. Minder camera's bv. Als hardrijder vind je dat een voordeel. Maar stel de vraag aan een ouder van een verongelukt kind en die gaat weinig camera's vast geen voordeel vinden.

Johan had al zo vaak simpelweg een punt kunnen maken maar hij verneukt het telkens door manke vergelijkingen met België te maken of zijn draden te doorspekken met leugens en halve waarheden.

En daarom blijf ik achter zijn veren zitten. Hij maakt immers op die manier gewoon anti-reclame voor mijn favoriete land binnen de EU. Terwijl het heel simpel anders kan. Benoem de leuke kanten van Frankrijk.
Maar ga die niet telkens afwegen tegenover België.
Want zo slecht hebben we het hier ook niet.
Sommigen klagen wel heelder dagen maar ze blijven toch ook maar mooi hier wonen.

Soit: als je een Mercedes wil aanprijzen kan je dat ook zonder Ford af te breken.
Maar Johan steekt meer tijd in het afbreken van Ford dan in het aanprijzen van zijn Mercedes.

Dat is het probleem.

Laatst gewijzigd door BigF : 23 mei 2025 om 11:43.
Oud 23 mei 2025, 12:39   #91
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Auxerre Eau:

Abonnement 6 maand : 35,76€
Prijs verbruik per m³: 2,99€

Dat is het.

Waterfactuur vorige woning in Riemst

Vastrecht (abonnement) 6 maand: 50€
Prijs verbruik per m³: 5,96€

Verder zit er hier geen kalk in het water, een waterverzachter is niet nodig.

De watermaatschappijen in Limburg rekenen dus het dubbel aan vergeleken met onze regio Auxerre.
Zeer merkwaardig gezien in Limburg een veel kleiner gebied moet voorzien worden van een drinkwaternetwerk. 375 inwoners /km² tegen 50 inwoners/km²
Wij zijn ons gratis drinkwater aan die voze nva'ers verloren en velen betalen nu waterverbruik van een ander.
Ikke 120 euro per 3 maand,terwijl ik nog geen 60 verbruik he.
Oud 23 mei 2025, 12:55   #92
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Wij zijn ons gratis drinkwater aan die voze nva'ers verloren en velen betalen nu waterverbruik van een ander.
Daar heb je het hier al eens over gehad.
Een appartementsblok met maar 1 watermeter.
Waar je dus, van zodra je het huurcontract tekende, wist dat je ging meebetalen voor het verbruik van anderen.

Volgens mij klaag je dus over iets wat je op voorhand wist.
Oud 23 mei 2025, 13:11   #93
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je het hier al eens over gehad.
Een appartementsblok met maar 1 watermeter.
Waar je dus, van zodra je het huurcontract tekende, wist dat je ging meebetalen voor het verbruik van anderen.

Volgens mij klaag je dus over iets wat je op voorhand wist.
In ons huurcontract staat enkel de gaskachel te onderhouden.
A's de buur zijn wc blijft lopen, aan circa 2 bar, en dat is jaren bekend ;dan is dat een kost van de verhuurder en niet de huurder.

Ik klaag ni dat er eens een madammeke een douche teveel neemt, maar dat water soms meer dan 12h lang loopt zonder doel.
Oud 23 mei 2025, 13:23   #94
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Maarja ik zou daar ni over mogen klagen.
120 euro is peanuts, het doe gewoon principieel pijn. Ik wil dien huisjesmelker er voor laten opdraaien. Simpel.
Oud 23 mei 2025, 13:26   #95
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Allemaal goed en wel maar dat heeft weinig te maken met de inhoud van deze draad eh?
Haal je eigen draad daar even voor terug boven water, wil je?

Hier wachten we op verduidelijking van TS.
Die nu jou bijdrage vast gaat misbruiken om de Belgische situatie aan te klagen (en de Franse meerkost onder te dekken).
Oud 23 mei 2025, 13:28   #96
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal goed en wel maar dat heeft weinig te maken met de inhoud van deze draad eh?
Haal je eigen draad daar even voor terug boven water, wil je?

Hier wachten we op verduidelijking van TS.
Die nu jou bijdrage vast gaat misbruiken om de Belgische situatie aan te klagen (en de Franse meerkost onder te dekken).
Neen ik wil dat niet.
Fuck die nva'ers, allemaal!
Oud 24 mei 2025, 10:29   #97
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Een indicatie die kan tellen ... enkel voorbehouden voor wie logisch kan denken natuurlijk.

Frans waterfactuur .... 2x per jaar.
Belgisch waterfactuur ... 4x per jaar. ( om de 3 maand dus ... )

Nu, is dat verbruik van 60m³ voor 1 jaar? Dan reken ik vlug eens uit wat de Jean in de buurt van Auxerre zou moeten betalen.
Water + afvoer + verwerking.

Wijzelf betalen enkel water en het jaarfactuur verrekent 1,980€ per m³.
De extra's zijn nagenoeg verwaarloosbaar: 0,066€ per m³, 0,460€ per m³ en 0,017€ per m³.
Dit brengt de totaal kost op 2,123 € per verbruikte m³.

Jaar abonnement kost ons, onafhankelijk van het verbruik 110€ btw in.

De spartelaars hier verzinnen wat extra facturen om hun gelijk te halen.
Is er hier geen enkele die ook een Frans waterfactuur betaald?

Kwestie om duidelijkheid te scheppen...

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 24 mei 2025 om 10:31.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2025, 10:34   #98
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
(en de Franse meerkost onder te dekken).
Grapjas .. als je een verklaring zou zoeken voor de 15 jaar durende zever met de fiscus, bekijk dan even uw gespartel. Ik zie een enorme gelijkenis.
Oud 24 mei 2025, 11:28   #99
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een indicatie die kan tellen ... enkel voorbehouden voor wie logisch kan denken natuurlijk.
Het was te denken dat Johan zich hier op ging storten als vliegen op een stront.
Zo kan hij tenminste de rekeningen die zijn leugens bewijzen even negeren.

Citaat:
Frans waterfactuur .... 2x per jaar.
Belgisch waterfactuur ... 4x per jaar. ( om de 3 maand dus ... )
Wat maakt dat in godsnaam uit?
De totale rekening blijft toch gelijk?
Meen jij nu echt dat dit een verschil maakt?
Je gaat me toch niet vertellen dat jij in het tweede studiejaar zit eh?

Citaat:
Nu, is dat verbruik van 60m³ voor 1 jaar? Dan reken ik vlug eens uit wat de Jean in de buurt van Auxerre zou moeten betalen.
Water + afvoer + verwerking.
Jean zijn rekening is hierboven al lang gemaakt.
Op basis van de factuur die jij postte.
€90 voor een verbruik van 7m3.
Hoe moeilijk wil je het maken?

Citaat:
Wijzelf betalen enkel water en het jaarfactuur verrekent 1,980€ per m³.
De extra's zijn nagenoeg verwaarloosbaar: 0,066€ per m³, 0,460€ per m³ en 0,017€ per m³.
Dit brengt de totaal kost op 2,123 € per verbruikte m³.

Jaar abonnement kost ons, onafhankelijk van het verbruik 110€ btw in.
Voila zie.
Dit is waar deze draad pagina's lang over heeft moeten gaan.
Mijnheer zijn rekening behelst enkel zijn drinkwater.
En toch opende mijnheer deze draad met een vergelijking tussen de Franse rekening zonder afvalwater en de Belgische met afvalwater.

Dat is op welke zielige manier TS er alles aan doet om België toch maar in een slecht licht te plaatsen. Appels met citroenen vergelijken.

Citaat:
De spartelaars hier verzinnen wat extra facturen om hun gelijk te halen.
Is er hier geen enkele die ook een Frans waterfactuur betaald?
Waar heb ik een extra factuur verzonnen???
Ik maakte de vergelijking op basis van het factuur wat u plaatste en mijn eigen factuur.
En dan nam ik nog aan dat de factuur die u postte alles omvatte, dus zowel drinkwater als afvalwater hoewel die factuur anders doet vermoeden.

Zelfs als ik u dus het voordeel van de twijfel gun komt de Franse factuur nog steeds als duurste uit.

Over welke verzonnen facturen heeft u het in godsnaam?

Wat is er mis met de rekening:

€90 voor 7m3 is een hogere m3-prijs dan €600 voor 110m3?

Hoe wil je daar onderuit geraken?
Oud 24 mei 2025, 11:29   #100
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grapjas .. als je een verklaring zou zoeken voor de 15 jaar durende zever met de fiscus, bekijk dan even uw gespartel. Ik zie een enorme gelijkenis.
Hoe hard kan jij achterlijke zever blijven spuien?

De rekeningen staan hierboven.
Met de facturen erbij.

Over welk gespartel hebt u het?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be