![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht u een artikel kunnen geven, dan waren we toch halfweg. Maar gewoon een titel van een dagblad is nu eenmaal geen bewijsplaats om uw stellingen te onderbouwen. Nu ja, "stellingen": ik lees hier onzin in de zin van "Opus Dei heeft politieke invloed, maar er is bijna niets van geweten". Dan moet men mij eens uitleggen hoe men tot een coclusie kan komen als er (bijna) niets van geweten is.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk kan ik slechts antwoorden met "daar heb ik hoegenaamd nog nooit iets over gehoord". Stel dat men u ervan beschuldigt orgieën in huis te houden - zomaar, zonder bewijs - dan kunt u ook niet anders dan antwoorden: "Neen, dat is niet waar. Daar weet ik hoegenaamd niets van. Dat verzint u." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister-President
|
![]() “Deze heiligverklaring is een schandaal voor de Kerk”
De jongste jaren is het stil geworden rond de vermeende sectaire activiteiten van het Opus Dei. Er bestaat in België een vereniging van ex-leden, Fiat Lux, maar ze wilden geen interview. Op een Amerikaanse website hebben ex-leden een open brief gericht aan paus Johannes Paulus waarin ze zeggen dat de heiligverklaring “een schandaal is voor de Kerk”. Volgens de website ondermijnt de heiligverkaring van Escrivá de geloofwaardigheid van de Kerk omdat de Spanjaard helemaal geen vroom man was.“Hij had een explosief temperament en kon mensen kraken. Hij was ook erg op comfort gesteld en voelde zich best in het gezelschap van rijken.” Het Opus Dei stond in 1997 mee op de beruchte lijst van de parlementaire onderzoekscommissie sekten.“Maar die lijst heeft geen enkele normatieve waarde, het is slechts een alfabetische opsomming van groepen die ter sprake waren gekomen”, zegt Adelbert Denaux,voorzitter van het Informatie- en Adviescentrum inzake de schadelijke sektarische organisaties (IACSSO). “Ik heb geen weet van nieuwe klachten. Ik kan er geen uitspraak over doen.” Dubieus Ook de Vereniging voor de Bescherming van Persoon en Gezin in Brasschaat heeft de jongste jaren geen klachten over het Opus Dei meer binnengekregen, alleen vragen om informatie. Volgens de auteur Nick De Neef, die het Opus Dei kritisch opvolgt, is het werk een mix van Rotary, katholieke congregatie, loge en sekte. Dubieuze kenmerken zijn volgens hem: Ondoorzichtig. “Het Opus Dei zelf is zogezegd straatarm, maar het werk heeft over de hele wereld duizenden vzw’s die onder een dekmantel opereren. Niemand raakt daar wijs uit.” Financiële en politieke macht. “Escrivá was bevriend met Franco en had in de Spaanse regering verscheidene ministers. Het Opus Dei kijkt niet op geld om zijn centra zo fraai mogelijk uit te bouwen. Eén jaar geleden werd het Amerikaanse hoofdkwartier geopend, een gebouw van zeventien verdiepingen op Manhattan, met een kostenplaatje van meer dan 500 miljoen euro.” Manipulatie. “De leden mogen niet vrij naar buiten komen,er zijn gevallen van schending van het briefgeheim en van censuur op boeken en kranten. Er is een permanente druk om te presteren, vooral om te studeren, want één universitair diploma volstaat niet. Sinds het Opus Dei in 1982 werd verheven tot persoonlijke prelatuur, met eigen priesters en een grote mate van onafhankelijkheid, vormt het een ‘kerk binnen de Kerk.” «Opus Dei heeft de waarheid in pacht en zondert zich daarom af van de rest van de wereld. Samen met de paus willen ze Europa her-evangeliseren,» zegt schrijver Aster Berkhof (foto Jan Van der Perre) die een boek schreef over de organisatie. «De enorme invloed van Opus Dei is concreet aanwijsbaar. Opus Dei is de kerkelijke CIA. Als er een nieuwe bisschop werd gekozen, legde de plaatselijke bisschop een lijstje van drie voor aan de paus. Vaak werd het toch een andere. De man in Rome die het eindrapport opstelde, bleek namelijk een Opus Dei-aanhanger.» Toen het Vaticaan in 1995 een nieuwe aarstbisschop voor San Salvador moest benoemen, werd niet hulpbisschop Gregorio Rosa Chavez gekozen, maar wel de Spaanse Opus Dei-man Fernando Sáenz Lacalle. Op die manier koos het Vaticaan partij tegen de vooruitstrevende priesters die de vermoorde, progressieve bisschop Romero nog altijd als een martelaar van de armen vereren. Dat Opus Dei goed scoort in het Vaticaan blijkt ook overduidelijk uit de snelle heiligverklaring van stichter Escriva de Balaguer. De Spanjaard kreeg 27 jaar na zijn dood dit pauselijk voorrecht, terwijl Damiaan en Jeanne d'Arc er respectievelijk een en vijf eeuwen over deden. Invloed Maar niet alleen in de kerk neemt het aanzien van Opus Dei toe. Vaak wordt gesuggereerd dat invloedrijke mensen lid zijn van de organisatie. Volgens (niet te controleren) geruchten zou zelfs Koning Boudewijn de vereniging gesteund hebben. «De groeiende invloed van Opus Dei wordt voortdurend onderschat,» zegt Peter Hertel, een uit de organisatie geëxcommuniceerde theoloog. «Zelfs de leden beseffen niet dat Opus Dei via organisaties met neutrale namen economische banden heeft met Duitse bedrijven.» In zijn boek Geheimen van Opus Dei heeft hij het over strenge, geheime voorschriften. «Met het doel van Opus Dei - christelijk leven - is niks mis, maar de gehanteerde methodes en praktijken zijn sectair.» Dat Opus Dei veel invloed in de maatschappij heeft, is duidelijk. bron: GVA Opus Dei, het werk van God De verdachtmakingen en aantijgingen tegen Opus Dei zijn niet nieuw. Net zoals het wantrouwen tegen de bewegiong dateren ze al van vroeger. Ook de zaligverklaring van de stichter van Het Opus Dei, Monseigneur Escrivá de Balaguer, in mei 1992 door paus Johannes Paulus II heeft de twijfel over deze organisatie niet weggenomen. Wel anders is het feit dat getroffen families hun klachten niet langer onder stoelen of banken houden. Hun ervaringen doen denken aan praktijken die je bij sekten terugvindt. Zoals het verbreken van de band tussen de persoon en zijn familie, het uitlokken en uitbuiten van vertrouwelijke gesprekken, totale verering van de stichter en of leider, hersenspoeling en het strikt beperken van de individuele vrijheid. Rome begraaft de waarheid Uit geteugenissen van ouders van Opus Dei-leden blijkt dat deze organisatie niet vrij te pleiten is van sektarische praktijken. Ouders willen niet langer lijdzaam toezien hoe hun kinderen het slachtoffer zijn van het streven naar macht en prestige van deze katholieke organisatie. Om weerstand te bieden aan Opus Dei en slachtoffers ervan te helpen werd de vereniging Fiat Lux opgericht. bron Waar rook is, is vuur.
![]() |
#86 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik doe geen moeite meer om je te verzoeken om een degelijk ONDUBBELZINNIG antwoord te geven op mijn twee vragen. Ik weet nu hoe "zwaar"' je weegt. DOEI. ![]()
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even opmerken trouwens dat de heiligverklaring van moeder Theresa aan dezelfde criteria heeft moeten voldoen als alle andere dossiers. Er zijn dus blijkbaar wel genezingen op haar voorspraak geweest, anders was er geen zalig- en heiligverklaring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kan jij me dan eens vertellen waar ik die mirakuleuze daden van die Franco-aanhanger vinden kan?
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest kan ik u gerust meedelen dat OD helemaal niet "gekend" is voor zelfgeseling en nog minder van het dragen van een boetegordel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onlangs werd een lid van de Oostenrijkse Habsburgers heilig verklaard. Toen meende ook een of andere modernistische theoloog te moeten verklaren dat dit "onaanvaardbaar" was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
uw vergelijking gaat niet op. ik weet namelijk perfect wat er zich in mijn huis afspeelt. indien men een organisatie beschuldigt kan ik zeggen dat ik er nog nooit van gehoord heb, maar dan wil dit absoluut niet zeggen dat het niet waar is. het kan net zo goed zeggen dat ik me beter moet informeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En verder alle posts hier blijven negeren?
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() HILARISCH Jan
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat verklaart enerzijds heel veel, dan kan je moeilijk als objectief bekeken worden hee? Maar zelfs als lid kan jij niet alles weten, je zou de eerste niet zijn die er geen weet van heeft wat andere leden van een huishouden allemaal op hun kerfstok hebben. Anderzijds , als Opus Dei-lid, een organisatie die gelijkheid tussen mannen en vrouwen pleiten, is jouw conservatieve kijk op de vrouw toch wel bizar en bijna niet te stroken, volgens mij ![]()
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
om u te bewijzen dat ik dit niet alleen vreemd vind, en dat ook die zelfgeseling geen verzinsel van ons is, onderstaande tekst http://www.guardian.co.uk/netnotes/a...378794,00.html voor alle duidelijkheid: ik breng dit niet aan als bewijs dat die geseling een gangbare praktijk is. wel wil ik hier mee aantonen dat wij niet de enigen zijn die dit beweren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie trouwens aan ascese (in al zijn aspecten) wil doen, moet daartoe de toestemming hebben van een geestelijke raadsman. |
|
![]() |
![]() |