Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: A19, terug op agenda?
Ja, er moet een doortrekking komen 17 35,42%
Ja, er moet een stevig onderzoek komen 6 12,50%
Nee, de zaak is voltooid verleden tijd 11 22,92%
A19, B19, C19, nieuwe borstgrootte? Geen idee waar dit over gaat 14 29,17%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2005, 18:29   #81
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Kortom, er moeten meer flitspalen komen...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 18:41   #82
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Als ik de peiling juist interpreteer dan is 14 man tegen, 14 man voor meer onderzoek (onderzoek + degene die er geen bal van kennen) en 8 man tegen. Kan nog alle kanten op .

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:44   #83
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Natuurlijk niet, maar ik denk dat er toch zo zwaar niet moet worden geïnvesteerd als bij gewone treinlijnen. Als ik zie hoe men in Duitsland op een enkelspoorlijn een "light rail"-stel laat rijden, zomaar door de vlakten zonder al die randinvesteringen, dan moet dat hier toch ook mogelijk zijn.
Je moet lightrail nu ook weer niet gaan idealiseren. Er zijn wel degelijk randinvesteringen nodig: de spoorbaan en de stations moeten worden bijgehouden en je hebt dezelfde sein- en wisselinstallaties nodig. Enkel de trein zelf is moderner, lichter en daarom sneller en goedkoper in gebruik.

Om dode spoorlijnen weer tot leven te wekken, moeten er ook heel wat investeringen gedaan worden. Voor de heringebruikname van Enschede-Gronau, een lijn die sinds 1981 (op een gelegenheidsrit in 1989 na) ongebruikt was gebleven, moesten de bedding, de sporen en de bruggetjes volledig vervangen en uiteraard moesten de stations en de elektrische installaties ook opnieuw aangelegd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 23:21   #84
groentje
Minister-President

Standaard

Alleen, de NMBS lijkt allergisch voor light rail, en drijft zo de kosten voor heraanleg nog verder op. heavy rail is nog duurder, he. En een km spoorlijn is echt niet duurder dan een km weg. Ik ben alleen spijtig genoeg de link kwijtgeraakt, waar er enkele cijfers werden vergeleken...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 19 januari 2005, 23:30   #85
firmin
Vreemdeling

Standaard

Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat men er nog maar aandenkt om de A19 door te trekken door Pilkem ridge en andere slagvelden. Alleen het gedacht dat er nog honderden vermiste soldaten op deze velden liggen, laten mij huiveren. Op dit vlak vind ik dat we toch wat meer respect mogen betuigen aan de gesneuvelden.
Wat kan het kwaad dat men er wat geld tegen smijt om een goed alternatief te bekomen. Het gaat tenslotte om onze geschiedenis en het offer van duizenden Britse soldaten. Men heeft in de tijd wel de snelweg rond het slagveld van Waterloo gelegd inplaats van erdoor, dus waarom zou dat hier niet kunnen.
Men vergeet soms toch ook wel de archeologische waarde van dat slagveld, en dat wordt hier in Vlaanderen toch wel onderschat. Het is niet om dat die oorlog nog maar tachtig jaar voorbij is dat we er veel van afweten, integendeel zou ik zo zeggen.
firmin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 23:35   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door firmin
Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat men er nog maar aandenkt om de A19 door te trekken door Pilkem ridge en andere slagvelden. Alleen het gedacht dat er nog honderden vermiste soldaten op deze velden liggen, laten mij huiveren. Op dit vlak vind ik dat we toch wat meer respect mogen betuigen aan de gesneuvelden.
Eerlijk gezegd vind ik dit van een gevoelerigheid die totaal niet past. Na WO I kon men op dezelfde manier gereageerd hebben wanneer men eraan dacht Ieper volledig te herbouwen. Er waren toen ook een paar halfgekken die eraan dachten dat men maar beter alles liet zoals het was... uit respect voor de vele honderden lichamen die her en der verspreid lagen onder het puin en in de modder van Ieper.

Ik zie nu echt het probleem niet om enkele Britse militaire kerkhoven op te ruimen en de doden in een grotere begraafplaats een waardige plaats te geven. Indertijd hebben de Duitsers dat trouwens ook gedaan.

En trouwens, gaat de huidige autosnelweg dan niet door vroeger oorlogsgebied?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 23:36   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men vergeet soms toch ook wel de archeologische waarde van dat slagveld, en dat wordt hier in Vlaanderen toch wel onderschat. Het is niet om dat die oorlog nog maar tachtig jaar voorbij is dat we er veel van afweten, integendeel zou ik zo zeggen.
Hallo? Het slagveld van WO I in die streek besloeg honderden vierkante kilometers. Die paar vierkante meters autosnelweg zullen archeologisch werk heus niet onmogelijk maken.
Oud 20 januari 2005, 00:51   #88
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat kan het kwaad dat men er wat geld tegen smijt om een goed alternatief te bekomen. Het gaat tenslotte om onze geschiedenis en het offer van duizenden Britse soldaten. Men heeft in de tijd wel de snelweg rond het slagveld van Waterloo gelegd inplaats van erdoor, dus waarom zou dat hier niet kunnen.
u hebt hier een goede reden gegeven om de A19 door te trekken.

Als daar nog honderden soldaten liggen, is het de gelegenheid om hen op te graven en een menswaardige begrafenis met plechtigheid te geven op een militair kerkhof, en ook de nabestaanden in te lichten dat deze soldaten niet meer vermist zijn. Britten zijn daar uiterst gevoelig voor.

Voor de archeologogische redenen is dit ook een voordeel.
Hier hebben we dan ook de gelegenheid om de zone van de toekomstige A19 grondig te onderzoeken en opengooien. Er bestaat een wet dat aannemers verplicht zijn om alle werken onmiddellijk bij archeologische vondsten.
Het zijn gewoon de archeologische verenigingen in die streek die een oogje moeten openhouden tijdens de werken. (en geloof me, ik ken er een paar, ze zouden hun bed daar zetten met een tent)

Laatst gewijzigd door giserke : 20 januari 2005 om 00:52.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 11:46   #89
firmin
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
u hebt hier een goede reden gegeven om de A19 door te trekken.

Als daar nog honderden soldaten liggen, is het de gelegenheid om hen op te graven en een menswaardige begrafenis met plechtigheid te geven op een militair kerkhof, en ook de nabestaanden in te lichten dat deze soldaten niet meer vermist zijn. Britten zijn daar uiterst gevoelig voor.

Voor de archeologogische redenen is dit ook een voordeel.
Hier hebben we dan ook de gelegenheid om de zone van de toekomstige A19 grondig te onderzoeken en opengooien. Er bestaat een wet dat aannemers verplicht zijn om alle werken onmiddellijk bij archeologische vondsten.
Het zijn gewoon de archeologische verenigingen in die streek die een oogje moeten openhouden tijdens de werken. (en geloof me, ik ken er een paar, ze zouden hun bed daar zetten met een tent)
Wat u hier beschrijft is in de praktijk niet haalbaar. Als men de volledige site wil opgraven om alle gesneuvelden een laatste rustplaats te geven dan is men meer dan tien jaar bezig met opgraven. Het komt er op neer dat als men de A19 gaat door trekken er honderden gesneuvelden niet gaan worden opgegraven, dit vooral uit tijd gebrek.
De wet die aannemers verplicht om alle werken stop te zetten bij archeologische vondsten, werkt niet in de praktijk. Zodra de aannemer de werken moet stil leggen kost het hem handen vol geld. En dit hebben we al regelmatig mogen ervaren, dat de aannemer er vlot door gaat met de bulldozer terwijl men er op toe kijkt.

Laatst gewijzigd door firmin : 20 januari 2005 om 11:48.
firmin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 13:25   #90
Tegendradigaard

Standaard

Als we nu eens de mensen uit de westhoek verbieden van met de auto te rijden... dan zijn al die wegen overbodig...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 13:27   #91
Tegendradigaard

Standaard

Die doden gaan er niet veel last van hebben dat er auto's en vrachtwagens over hen heen denderen op de autosnelweg....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 20 januari 2005 om 13:28.
Oud 20 januari 2005, 17:07   #92
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Als we nu eens de mensen uit de westhoek verbieden van met de auto te rijden... dan zijn al die wegen overbodig...
Ik denk dat je over het feit dat het voornamelijk verkeer is dat door de regio rijdt en niet noodzakelijk afkomstig is uit de regio hebt gelezen.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 18:39   #93
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Misschien moet je maar eens de site www.pilkemridge.be bezoeken. Dit is een site waarin met uitlegt dat de zware strijd die duizenden Britse soldatelevens eiste plaats vond op enkele kilometers van het traject. De plaats waar de A19 zou komen vormt voor niemand een probleem.

De doortrekking van de A19 moet er om verschillende redenen komen.

1. Ontsluiting van de Westkust

Cijfers tonen aan dat de streek rond Veurne te kampen heeft met hoge werkgelegenheidsdruk. De reden daartoe is de onbereikbaarheid van de streek. Ditzelfde geldt eigenlijk eveneens voor de Westhoek. De westhoek is een dunbevolkte regio in West - Vlaanderen die enkel interessant is voor kleine ondernemingen die plaatsgebonden zijn. Maar door die beperking kampt de streek met een redelijk werkgelegenheidsdruk. De A19 is een uitweg zowel voor het toerisme rond De Panne als voor de economische mogelijkheden die de Westhoek en de landelijke streek vcan Veurne nog te bieden hebben.

2. Het redden van tientallen levens.

De N8 vormt voor de Westhoek een verkeersslagader. Door de weinig industriële activiteit binnen de Westhoek worden mensen er toe gedwongen te gaan werken in Ieper of Veurne. Dit brengt zowel 's morgens als 's avonds problemen met zich mee. Het drukke verkeer en de onveilige rechtlijnige samenstelling van de N8 met onoverzichtelijke kruispunten liggen aan de oorzaak van tientallen dodelijke ongevallen per jaar.
Aanpassingswerken van de N8 bieden op het eerste zicht weinig oplossingen. Een verbreding van de weg (enkel buiten de bebouwde kom) zorgt immers wel voor een hogere capaciteit maar niet automatisch voor veiliger verkeer. Om dit verkeer veiliger te laten verlopen moet men remmingsmiddelen opstellen voor het autoverkeer en de voorzieningen voor zwakke weggebruikers dermate gaan uitbreiden dat de kost die van een autosnelweg oevrstijgt. Daarnaast is het niet mogelijk om zulke wegen door de dorpen geen te laten lopen. Rond de centra doorslingeren resulteert in een weg vol gevaarlijke bochten, heel wat onteigeningen en verbeteren de verkeersleefbaarheid niet.

3. Verkeersleefbaarheid

Tijdens de zomermaanden is de N8 korter dan de files die er op staan. Tal van Henegouwse en Ardense toeristen willen via Doornik - Kortrijk - Brugge naar de Kust. Op de radio is steeds te horen dat zowel de E40 vanuit Gent als de E403 vanuit Kortrijk volledig vast zit. Men zakt in Kortrijk via de reeds aangelegde A19 tot in Ieper af tot aan de kust. Eens de A19 verlaten in Ieper begint de hel. Dit is niet alleen een probleem voor de vele toeristen maar ook voor de mensen die in de Westhoek wonen.

Probleem rond de doortrekking is dat SPa geen doortrekking wil (omwille van hun Groen! gehalte) en VLD wel. CD&V moet opletten want zij zijn nog steeds oppermachtig in West - Vlaanderen en moeten er voor zorgen dat hun vastgeroest kiespubliek gunstig gestemd zijn. Ieder lid van de Vlaamse regering heeft er dus baat bij dat er niet teveel en te snel beslist wordt over deze kwestie. Nu de lokale drukkingsgroep beslist heeft geen acties meer te ondernemen om de zaak in de mediabelangstelling te plaatsen vrees ik er eerlijk gezegd voor dat men daar niet veel meer zal mee aanvangen. Nochtans is het belangrijk voor de mensen uit die streek dat er snel en duidelijk iets wordt gedaan aan het mobiliteitsprobleem van de ganse Westhoek.

Leterme heeft besloten om een kleine stap in de goede richting te zetten en voert een eerste fase van de doortrekking uit. Eén die door alle partijen uit de Vlaamse Regering is goedgekeurd grotendeels omdt het reeds werd vastgelegd in het Westhoek - Menshoek pact.
Daarnaast besliste Leterme ook om 30 miljoen euro uit te trekken voor de verkeersleefbaarheid van de N8. Maar eerlijk gezegd betreur ik deels die beslissing. Leterme wenst eerst de N8 opnieuw aan te leggen en dan pas de A19. Dit betekend dat men eerst de slagader van de streek zal onderbreken, zonder een alternatieve weg aan te bieden, om die te verbeteren en dat men pas daarna een alternatief zal aanbieden.

Soit die discussie zal nog lange tijd aanslepen
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 20:12   #94
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ik denk dat je over het feit dat het voornamelijk verkeer is dat door de regio rijdt en niet noodzakelijk afkomstig is uit de regio hebt gelezen.
wie er ook rijdt, of die er nu woont of niet, ik heb al verschillende keren gelezen en gehoord van mensen die er wonen dat in het weekend het levensgevaarlijk is op die dorpswegen waar het soms waanzinnig druk is.

Ik zou een burger die nu zou dood gereden worden bij het oversteken van de weg veel erger vinden dan duizend soldaten die bijna honderd jaar geleden gesneuveld zijn.

dus leg die weg en ontlast de woonkernen.

Oud 20 januari 2005, 20:12   #95
Tegendradigaard

Standaard

tons keunne de menschen van Ieper ne kere vort noar 't zeitje rieën

Oud 20 januari 2005, 22:34   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat u hier beschrijft is in de praktijk niet haalbaar. Als men de volledige site wil opgraven om alle gesneuvelden een laatste rustplaats te geven dan is men meer dan tien jaar bezig met opgraven. Het komt er op neer dat als men de A19 gaat door trekken er honderden gesneuvelden niet gaan worden opgegraven, dit vooral uit tijd gebrek.
Om de bestaande kerkhoven te ontgraven heeft men heus geen tien jaar nodig. Een aantal Engelse kerkhoven die op de autosnelweglijn liggen zijn heel klein (sommige tellen nauwelijks vijftig soldaten).

En als er dan nog ergens een lichaam diep in de aarde verloren ligt, wat is dan het verschil in waardigheid wanneer de boer er met zijn traktor overrijdt of wanneer er een auto overrijdt?
Oud 20 januari 2005, 22:35   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wet die aannemers verplicht om alle werken stop te zetten bij archeologische vondsten, werkt niet in de praktijk. Zodra de aannemer de werken moet stil leggen kost het hem handen vol geld. En dit hebben we al regelmatig mogen ervaren, dat de aannemer er vlot door gaat met de bulldozer terwijl men er op toe kijkt.
Als dat de reden zou zijn waarom de snelweg niet mag doorgetrokken worden, dan kan men maar beter alle wegenwerken stilleggen. In bepaalde streken is er in het verleden heel wat meer menselijke activiteit geweest dan in de Westhoek...
Oud 20 januari 2005, 22:37   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
tons keunne de menschen van Ieper ne kere vort noar 't zeitje rieën
Oostendenaar? 't Zeitje...
Oud 21 januari 2005, 00:24   #99
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
1) men heeft alles in kaart gebracht. Men weet bijna 95% exact wat en waar wat te vinden is. Wanneer de werken worden gestart, kan men perfect die gekende sites open leggen.

2) +/- 5000 meter verder dan het eindpunt nu, zit men al achter de (Britse) linies waar nooit gevochten is.

3) de wet die werken stil legt voor archeologische vondsten werkt perfect! Ze hebben zelfs de heraanleg van de leien in Antwerpen een maand platgelegd voor vondsten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 00:26   #100
groentje
Minister-President

Standaard

Je hebt een goede analyse van de beslissing die is genomen, BCD, maar ik deel niet je analyse van het probleem. Er zijn alternatieven genoeg, die soms wel over Frans grondgebied gaan, maar hey, who cares in een Europa zonder grenzen? Mag ik de verkeersredacties aanraden, om ook enkele N-wegen in hun lijstje op te nemen van wegen waarvan files worden gemeld? En kan men het alternatief niet geven van de E42? Voor mensen uit de omgeving van Doornik moet dat haast even gemakkelijk zijn, als de route via Kortrijk en Ieper of Brugge.
Jeroen Boone
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be