Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2005, 12:33   #81
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
had zelfs getuigen!
Natùùrlijk had jij getuigen...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:51   #82
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal dat loketbedienden in het Antwerpse Nederlands spreken. Maar daar gaat het niet om. Omaplop beweerde immers dat die mevrouw 'Nederlandsonkundig' is. Wat moeten we daaronder verstaan? Is minister Reynders bv. ook Nederlandsonkundig?
Is de term nederlandsonkundig zo moeilijk dat je dat niet begrijpt?
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:56   #83
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Is kunnen tellen in het Nederlands ook Nederlandsonkundig? En moet je om geld te kunnen incasseren meer kunnen dan dat?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 13:08   #84
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Hij heeft het wel door. Maar de Belgicisten moeten op momenten doen of ze niet horen en zien. Want hun verhaal heeft geen poot om op te staan.
Oud 21 januari 2005, 13:12   #85
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Is de term "nederlandsonkundig" niet voor interpretatie vatbaar dat jij mij nu de letterlijke definitie kan geven?

Als ik zeg: vous-êtes une flamand, ben ik dan Fransonkundig?

Bovendien snap ik niet goed wat er allemaal moet uitgelegd worden aan zo'n loket, dat je de bediende meteen kan brandmerken met de term 'Nederlandsonkundig'.

Laatst gewijzigd door Yann : 21 januari 2005 om 13:17.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 13:21   #86
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is de term "nederlandsonkundig" niet voor interpretatie vatbaar dat jij mij nu de letterlijke definitie kan geven?

Als ik zeg: vous-êtes une flamand, ben ik dan Fransonkundig?

Bovendien snap ik niet goed wat er allemaal moet uitgelegd worden aan zo'n loket, dat je de bediende meteen kan brandmerken met de term 'Nederlandsonkundig'.
Begroeten en op vragen kunnen antwoorden, eventueel met "de W.C.'s bevinden zich op de tweede verdieping".

Wie dat niet kan hoort niet aan het loket van een beurs dat in Vlaanderen plaatsvindt.

Is dat nu zo moeilijk? Of zijn de belgicisten echt van slechte wil, om maar zeker te zijn dat er geen kritiek komt op de rotstructuur belgië.
Oud 21 januari 2005, 13:22   #87
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Begroeten en op vragen kunnen antwoorden, eventueel met "de W.C.'s bevinden zich op de tweede verdieping".

Wie dat niet kan hoort niet aan het loket van een beurs dat in Vlaanderen plaatsvindt.

Is dat nu zo moeilijk? Of zijn de belgicisten echt van slechte wil, om maar zeker te zijn dat er geen kritiek komt op de rotstructuur belgië.
Sinds wanneer moeten loketbedienden de weg naar de wc wijzen?
Oud 21 januari 2005, 13:24   #88
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Trouwens, een begroeting zou in heel België hetzelfde moeten zijn: Goeiedag, Bonjour. Laten we beginnen met de overheidsbeamten. Niet tweetalig? Geen job! En dat geldt zowel voor de Vlamingen als voor de Walen.
Oud 21 januari 2005, 13:29   #89
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, een begroeting zou in heel België hetzelfde moeten zijn: Goeiedag, Bonjour. Laten we beginnen met de overheidsbeamten. Niet tweetalig? Geen job! En dat geldt zowel voor de Vlamingen als voor de Walen.
Och wat zielig dat je daar nu mee afkomt. Dat soort moeite is decennia lang, om niet te zeggen sinds 1830, steeds maar langs een kant gekomen. De Vlamingen die Frans konden, en de Walen die het vertikten om ook maar een woorde nederlands te leren.

Ook bij de ministeries, en in het leger, en in de ziekenhuizen, en.. en...en... is dit ook weer een oud zeer.

Waarom dacht je dat de Vlamingen meer dan ooit moegestreden zijn voor hun rechten in de rotstructuur belgie, en zelf minder en minder Frans wensen te kennen, en meer dan ooit onafhankelijk zouden willen worden?

Echt zielig. Ik zou je op jouw voorstel willen antwoorden in een nog andere vreemde taal : too little, too late.

Laatst gewijzigd door Antoon : 21 januari 2005 om 13:30.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 13:39   #90
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och wat zielig dat je daar nu mee afkomt.
Daar is niets zieligs aan. De flaminganten zijn zielig, daar ze al bijna sinds het ontstaan van België voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen (op wereldschaal ter grootte van een patattenveld) pleiten, doch zonder resultaat.

Citaat:
Dat soort moeite is decennia lang, om niet te zeggen sinds 1830, steeds maar langs een kant gekomen. De Vlamingen die Frans konden, en de Walen die het vertikten om ook maar een woorde nederlands te leren.
Daarmee dat de BUB pleit voor een modern unitarisme. Geen ouwbollig Belgicisme waar de franse topklasse met de Nederlandstaligen kon doen wat ze wilden, maar een België waar iedereen aan hetzelfde zeel trekt. Vermits dit nogal controversieel is met uw Belgicisten-cliché, verwacht ik mij aan hoogstaande literaire braakneigingen. U doet maar.

Citaat:
Ook bij de ministeries, en in het leger, en in de ziekenhuizen, en.. en...en... is dit ook weer een oud zeer.
Daarmee dat we pleiten voor een modern unitarisme. Pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen is even zinloos als een uitgestorven dinosaurus tot leven proberen wekken. 'Dixit Reynebeau"

Citaat:
Waarom dacht je dat de Vlamingen meer dan ooit moegestreden zijn voor hun rechten in de rotstructuur belgie, en zelf minder en minder Frans wensen te kennen, en meer dan ooit onafhankelijk zouden willen worden?
Waar baseert u zich op dat de Vlamingen minder en minder Frans wensen te kennen? Ik ervaar het tegengestelde. De 'domme' Vlamingen van weleer hebben plaatsgemaakt voor taalvaardige Belgen, waar ze in Wallonië nog iets van kunnen leren. U kan dus beter voor zichzelf spreken, voor de flaminganten dus, en leg de rest van mijn Nederlandstalige landgenoten geen achterlijkheid in de mond.

Citaat:
Echt zielig. Ik zou je op jouw voorstel willen antwoorden in een nog andere vreemde taal : too little, too late.
Dat ik dat van een flamingant moet vernemen!!!!!
Oud 21 januari 2005, 19:18   #91
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Yann, je hebt een aantal wijze woorden gezegd. Het is inderdaad het beste dat je gaat klagen bij de organisatie zelf, en niet op een of ander forum. Ik hoop trouwens, dat mevrouw plop dat ook al heeft gedaan.
Dat iemand in Antwerpen verondersteld wordt Nederlands te kunnen praten, is ook logisch.
Je uitleg over wat Nederlandsonkundigheid is, vond ik correct. Een Vlaming -pardon, Nederlandstalige Belg - durft ook wel eens fouten tegen het Nederlands te maken. Dat maakt hem daarom niet Nederlandsonkundig. Ik wil dus gerust wel een paar fouten vergeven (behalve op een toets).
Dat iedereen verondersteld wordt de andere landstaal te spreken (je vergeet trouwens het Duits, maar goed, dat doet bijna iedereen), is positief, maar mss niet helemaal haalbaar. De Vlaamse Beweging is niet voor niets ontstaan, maar heeft opgemerkt, dat Nederlands stiefmoederlijk behandeld werd. En wou daar wat aan doen. Het is trouwens niet waar, dat de meeste flaminganten reeds vanin het begin Vlaanderen wilden afscheuren van België, dat gebeurde eigenlijk pas na en tijdens WOI. Zolang Nederlands wordt gepercipieerd door een groot aantal Franstaligen, als 'onbelangrijk', want geen wereldtaal, dan vrees ik dat uw plan utopisch is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:23   #92
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Of hoe iemand zichzelf kan tegenspreken: ik kon dus niet de taal van MIJN keuze spreken in een stad die eentalig is!!
Ga dan gewoon niet naar die nota bene private beurs !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:51   #93
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Yann, je hebt een aantal wijze woorden gezegd. Het is inderdaad het beste dat je gaat klagen bij de organisatie zelf, en niet op een of ander forum. Ik hoop trouwens, dat mevrouw plop dat ook al heeft gedaan.
Dat iemand in Antwerpen verondersteld wordt Nederlands te kunnen praten, is ook logisch.
Je uitleg over wat Nederlandsonkundigheid is, vond ik correct. Een Vlaming -pardon, Nederlandstalige Belg - durft ook wel eens fouten tegen het Nederlands te maken. Dat maakt hem daarom niet Nederlandsonkundig. Ik wil dus gerust wel een paar fouten vergeven (behalve op een toets).
Dat iedereen verondersteld wordt de andere landstaal te spreken (je vergeet trouwens het Duits, maar goed, dat doet bijna iedereen), is positief, maar mss niet helemaal haalbaar. De Vlaamse Beweging is niet voor niets ontstaan, maar heeft opgemerkt, dat Nederlands stiefmoederlijk behandeld werd. En wou daar wat aan doen. Het is trouwens niet waar, dat de meeste flaminganten reeds vanin het begin Vlaanderen wilden afscheuren van België, dat gebeurde eigenlijk pas na en tijdens WOI. Zolang Nederlands wordt gepercipieerd door een groot aantal Franstaligen, als 'onbelangrijk', want geen wereldtaal, dan vrees ik dat uw plan utopisch is.
Als we de situatie van vroeger en nu vergelijken, dan merken we een duidelijke verbetering. En wat niet is, zal nog komen. Het is in het belang van alle Belgen dat men tenminste tweetalig is. Ik heb anderhalf jaar geleden een week in hartje Wallonië vertoefd. Opmerkelijk hoe dikwijls ik daar in het Nederlands beantwoord werd. Dat was in 1830 onbestaande!
Oud 22 januari 2005, 01:14   #94
groentje
Minister-President

Standaard

In 1830 sprak men zelfs geen Frans in hartje Wallonië, maar Waals
Je spreekt vol lof over de inspanningen die een aantal mensen levert in Wallonië. Maar in Vlaanderen is dit lange tijd vanzelfsprekend geweest. Dat er nu sommigen weigeren om anderen in het Frans te helpen, betreur ik, maar het is niet, dat je in Wallonië beter in het Nederlands terecht kan, dan in het Frans in Vlaanderen. Integendeel, heel veel Vlamingen willen een hulpeloze Franstalige nog steeds helpen in het Frans, en in Wallonië verwacht men nog altijd niet dat de andere Nederlands spreekt. Het is dus eigenlijk ons eigen fout, zij kunnen niet oefenen, omdat wij steeds Frans spreken . Hoedanook, ik erken de inspanningen die nogal wat Walen doen, er zit o.a. een Franstalige (uit Brussel) op kot bij ons, die in Leuven haar Nederlands komt oefenen.

Hans1, je hebt gelijk, dat het een privébeurs is. Maar vind je het dan normaal? Moet de overheid ook aan de privé opleggen, dat wie met de klanten in aanraking komt (baliepersoneel, telefonistes, gidsen...) minimum de lokale taal machtig is? Ik hoop het niet, maar een minimum aan medewerking verwacht ik wel.

EDIT: tweede smilie veranderd in juiste.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone

Laatst gewijzigd door groentje : 22 januari 2005 om 01:32.
Oud 22 januari 2005, 01:22   #95
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1830 sprak men zelfs geen Frans in hartje Wallonië, maar Waals
Je spreekt vol lof over de inspanningen die een aantal mensen levert in Wallonië. Maar in Vlaanderen is dit lange tijd vanzelfsprekend geweest. Dat er nu sommigen weigeren om anderen in het Frans te helpen, betreur ik, maar het is niet, dat je in Wallonië beter in het Nederlands terecht kan, dan in het Frans in Vlaanderen. Integendeel, heel veel Vlamingen willen een hulpeloze Franstalige nog steeds helpen in het Frans, en in Wallonië verwacht men nog altijd niet dat de andere Nederlands spreekt. Het is dus eigenlijk ons eigen fout, zij kunnen niet oefenen, omdat wij steeds Frans spreken . Hoedanook, ik erken de inspanningen die nogal wat Walen doen, er zit o.a. een Franstalige (uit Brussel) op kot bij ons, die in Leuven haar Nederlands komt oefenen.
Ik heb echt niet dat gevoel. Ikzelf kom beroepsmatig dikwijls in contact met Franstaligen.

De individuele tweetaligheid kan een oplossing bieden aan uw bovenvermelde problemen. Een Waal moet zich in Vlaanderen in het Nederlands kunnen behelpen, een Vlaming in Wallonië in het Frans. Met die individuele tweetaligheid is dat probleem dus definitief van de baan.

Citaat:
Hans1, je hebt gelijk, dat het een privébeurs is. Maar vind je het dan normaal? Moet de overheid ook aan de privé opleggen, dat wie met de klanten in aanraking komt (baliepersoneel, telefonistes, gidsen...) minimum de lokale taal machtig is? Ik hoop het niet, maar een minimum aan medewerking verwacht ik wel.
Dat is een communistische ingesteldheid... Het staat elk persoon vrij om privébeurzen al dan niet te bezoeken.

Laatst gewijzigd door Yann : 22 januari 2005 om 01:23.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 01:25   #96
groentje
Minister-President

Standaard

Ik zeg net dat ik dat niet wil, Yann, wat niet wegneemt, dat ik wel bepaalde verwachtingen heb, als ik naar een privébeurs ga, die in Vlaanderen plaatsvindt. Een ervan is dat men mij kan helpen in het Nederlands.

Individuele tweetaligheid? Komt dan niet een taal in verdrukking? Als iedereen dezelfde twee talen spreekt, kan men even goed een ervan laten vallen...
Jeroen Boone
Oud 22 januari 2005, 01:28   #97
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Wat mij meer stoort aan de buurt rondom Antwerp Expo is oa het wildplakken van VB-stickers op verkeersborden en -lichten, het bekladden van bus/tramhokjes met "Vloandern onafhankelijk" en andere idiote Vlaams-nationale leuzes, de vuilnis achtergelaten door de beursbezoekers, het overmatig foutparkeren (soms zelfs op het trottoir)... De expowijk, als residentiële buurt van Antwerpen, wordt tegenwoordig erg besmeurd... En in tegenstelling tot de loketbedienden van Antwerp Expo, is dat publiek domein...

Vlaams-nationalisme = hooliganisme
Oud 22 januari 2005, 01:30   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Individuele tweetaligheid? Komt dan niet een taal in verdrukking? Als iedereen dezelfde twee talen spreekt, kan men even goed een ervan laten vallen...
In de geschiedenis is het al meermaals aangetoond dat tweetaligheid uiteindelijk tot eentaligheid leidt. In Ierland leidde de tweetaligheid (daar de verengelsing zo begonnen is) tot het bijna ten ondergaan van het Iers. In Brussel leidde tweetaligheid tot verfransing. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 01:30   #99
groentje
Minister-President

Standaard

Het stoort me ook, Yann, maar is dit niet een beetje afwijken van het topic?
Jeroen Boone
Oud 22 januari 2005, 11:37   #100
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het stoort me ook, Yann, maar is dit niet een beetje afwijken van het topic?
Dat is zo on-topic als iets. Als omaplop het haar beklaagt dat er een 'Nederlandsonkundige' loketbediende aan de toegang van een privébeurs zit, dan kan ik duizend-en-één dingen opnoemen waarmee de 'Nederlandskundigen' deze buurt (=openbaar domein) verloederen. Dan zeggen ze iets van migrantenbuurten.

Vlaams nationalisme = vandalisme

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be