Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2005, 16:32   #81
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Natuurlijk pleit ik voor directe democratie.
Binnen België is het het één of het ander. Denk je nu echt dat men aan de andere kant van de taalgrens zit te wachten op het moment dat de Vlamingen hun numerieke overwicht politiek kunnen laten doorwegen? Arme jongen, dat is al hun grootste vrees sinds het ontstaan van België... Waar denk je dat de oorsprong van de Waalse beweging ligt, uit een plots opstekende drang tot separatisme? Als je in België gelijk welke vorm van directe democratie invoert, met bindende referenda en dat soort onzin (val me daar maar op aan, om de echte kwestie af te leiden, daar vrewacht ik me al aan), dan explodeert het land binnen de kortste keren. En, geloof me vrij, het zullen dan niet de door jou verguisde Vlaams-nationalisten zijn die de lont aan het kruitvat hebben gestoken... Maar kom, ik hoor jou en je partijgenoten al aan komen draven met de idee dat zolang België maar unitair wordt, er hoegenaamd geen sprake meer van dergelijke ressentimenten zal zijn; nee, vanaf dat moment worden we met z'n allen 'homines belgici', de nieuwe mens voor het komende unitarisme... Arme jij!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 1 februari 2005 om 16:33.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 17:01   #82
Brigant
Vreemdeling

Standaard

Front tegen splitsing wordt sterker bij de politieke partijen waarschijnlijk (advocaten.who cares?) in alle geval Vlaams Belang wordt sterker, CD&V-NV-A zitten met een ei tussen hun billen...make it or break it. Als de CD&V-NV-A geen stand houd zal ze een goed aantal stemmen verliezen, zo ook de andere partijen.

De Splitsing zal er komen, maar men zal wel een 'ingenieuze' oplossing vinden of toegevingen doen....gevolg : meer stemmen voor Vlaams Belang.
Als Rode & Wezembeek-Oppem zich toch bij Brussel toevoegen...dan vrees ik voor zware rellen.

Ge doet ermee wat je wil...maar de keuze zal zijn : Splitsen of breken.

Laatst gewijzigd door Brigant : 1 februari 2005 om 17:03.
Brigant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 18:05   #83
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Binnen België is het het één of het ander.
Ik vrees dat dit maar al te waar is. De PS staat nou niet bekend als een referendumvriendelijke partij.

Citaat:
Denk je nu echt dat men aan de andere kant van de taalgrens zit te wachten op het moment dat de Vlamingen hun numerieke overwicht politiek kunnen laten doorwegen?
Jij was me voor.
Oud 1 februari 2005, 20:09   #84
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
En uw punt is??
Kijk, stemmingen die met zo'n belachelijk klein aantal van de deelnemers gehouden worden zijn nu éénmaal niet representatief. Dat geldt zowel voor die peiling bij dat stelletje advocaten als degene die je hierboven opsomt.
Goed, bent u dan voor de stemplicht?

Ofwel aanvaardt u al deze "verkiezingen", "partijcongressen", "officiele standpunt aannames", ofwel verwerpt u ze allen. Ofwel bent u ervoor dat een kleinere groep de richting van een beweging kan sturen, ofwel niet. Ofwel aanvaardt u dat er een leiding bestaat, ofwel niet.

Maar het is te nemen of te laten. Het ene in het belachelijke trekken en het ander argeloos toestaan is compleet schizofreen.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 20:41   #85
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation

Ofwel aanvaardt u al deze "verkiezingen", "partijcongressen", "officiele standpunt aannames", ofwel verwerpt u ze allen. Ofwel bent u ervoor dat een kleinere groep de richting van een beweging kan sturen, ofwel niet. Ofwel aanvaardt u dat er een leiding bestaat, ofwel niet.

Maar het is te nemen of te laten. Het ene in het belachelijke trekken en het ander argeloos toestaan is compleet schizofreen.
Ik ben radicaal voorstander van de stemplicht ja.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 21:53   #86
JAN MOEDWIL
Vreemdeling

JAN MOEDWIL's schermafbeelding

Standaard

ik begin hier de indruk de krijgen dat de flaminganten uit nederlanders bestaan.

Is dat niet schamend voor de Echte vlaams-nationalisten.

Wacht , ik ga me ook eens amusren.
Als echte Belg pleit ik voor een onafhankelijk Friesland!

whahahahahahhahahahahha
Zielig!

[/size]
JAN MOEDWIL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 22:11   #87
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JAN MOEDWIL
ik begin hier de indruk de krijgen dat de flaminganten uit nederlanders bestaan.

whahahahahahhahahahahha
Zielig!
Wie zijn dan wel al die Nederlanders als ik vragen mag?

Overigens even duidelijk maken, ik ben totaal geen flamingant.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2005, 23:41   #88
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:

whahahahahahhahahahahha
Zielig!
... of: "Hoe maak ik mezelf hopeloos belachelijk"?

Ten eerste, als u het op mij heeft, ik ben wel degelijk een Vlaming. Ik ben om arbeidsredenen uitgeweken naar Nederland, omdat het klimaat in België zo fantastisch was in mijn branche....

Ten tweede, Willem mag dan wel Nederlander zijn, zijn tussenkomsten zijn nu niet meteen te klasseren onder de noemer 'flamingant'. Denk er maar eens aan, zijn logo is de Benelux vlag. Heeft u enig idee waar die 'Be-' voor staat?

Ten derde, u bent lid van een partij die zichzelf als 'toekomstgericht' en 'Europees' profileert, en u spiegelt zichzelf aan een haatfiguur uit de Tweede Wereldoorlog en koketteert met rabiaat anti-Duitse slogans... Zielig, iemand?

Ten vierde, het is 'beschamend', niet 'schamend'.

Ten vijfde, amuseert u zich maar eens goed, dan kunnen wij ook eens lachen, nietwaar?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 1 februari 2005 om 23:43.
Oud 2 februari 2005, 02:11   #89
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
whahahahahahhahahahahha
Zielig!
Met zichzelf beginnen lachen is inderdaad vrij zielig...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 09:46   #90
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation

Persoonlijk ben ik tegen de particratie zoals die in dit land beleefd wordt. Voor mijn part mag het partijlid zeker meer inspraak hebben in het beleid van de partij. Maar, wat je wel moet weten is dat er op die partijen gestemd wordt terwijl de kiezer zeker toegang heeft tot de standpunten van de partij waarvoor hij/zij stemt. Dus, als je voor de VLD stemt ben je er zeker van bewust dat ze pleiten (alhoewel dat in de praktijk zever is) voor confederalisme. Als je voor N-VA stemt of Belang weet je dat ze voor separatisme zijn. Natuurlijk stemmen veel unitaristen, federalisten en mensen die niet eens weten wat die woorden betekenen voor het Belang, maar dat is dan dom als ze dit doen terwijl ze tegen separatisme zijn. Dat is enkel en alleen hun eigen verantwoordelijkheid.
Nu, we kunnen blijven verder zeveren over partijen e.d., maar lever nu eens aub de bewijzen van die buitengewone vergadering; of is het opnieuw zo'n afgang als met die architecten een tijdje geleden?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 10:16   #91
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
... of: "Hoe maak ik mezelf hopeloos belachelijk"?

Ten eerste, als u het op mij heeft, ik ben wel degelijk een Vlaming. Ik ben om arbeidsredenen uitgeweken naar Nederland, omdat het klimaat in België zo fantastisch was in mijn branche....

Ten tweede, Willem mag dan wel Nederlander zijn, zijn tussenkomsten zijn nu niet meteen te klasseren onder de noemer 'flamingant'. Denk er maar eens aan, zijn logo is de Benelux vlag. Heeft u enig idee waar die 'Be-' voor staat?

Ten derde, u bent lid van een partij die zichzelf als 'toekomstgericht' en 'Europees' profileert, en u spiegelt zichzelf aan een haatfiguur uit de Tweede Wereldoorlog en koketteert met rabiaat anti-Duitse slogans... Zielig, iemand?

Ten vierde, het is 'beschamend', niet 'schamend'.

Ten vijfde, amuseert u zich maar eens goed, dan kunnen wij ook eens lachen, nietwaar?
Als u Jan Moedwil, de stem van het Belgisch Verzet, een "haatfiguur" noemt, dan kan het niet anders of u had sympathie voor 'de andere kant'.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 10:33   #92
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Als u Jan Moedwil, de stem van het Belgisch Verzet, een "haatfiguur" noemt, dan kan het niet anders of u had sympathie voor 'de andere kant'.
Belgisch Verzet?? De tweede wereldoorlog is toch al een tijdje geleden hoor.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 10:43   #93
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk, ik weet best dat Jan Moedwil de 'stem van het verzet' was en daarmee kan ik best leven, binnen de context van de Tweede Wereldoorg welteverstaan. Maar, als je nu zestig jaar na datum jezelf nog identificeert met een dergelijk propaganda-figuur (want dat is nu eenmaal het lelijke spel van de oorlog, hoe je het ook draait of keert) en met zijn rabiaat anti-Duitse slogans, sterker nog, de gevoelens en ideeën zoveel jaar na datum nog projecteert op mensen die er niets mee te maken hebben, dan kan ik Jan Moedwil nu, anno 2005, niets anders dan een haatfiguur noemen. En ja, je zal weer komen aandraven met het flauwe excuus dat 'alle flaminganten godverdomme allemaal gore nazi's zijn' (die discussie hoeven we niet op te rakelen), maar met een dergelijke veralgemenende en hatelijke retoriek duw je jezelf alleen maar verder in het verdomhoekje. Je gratuite veronderstelling dat ik dan maar weer sympathie zou hebben voor 'de andere kant' - want, toon dat maar eens aan, dat ik dergelijke gevoelens heb - bevestigt alleen maar dit aanvoelen. Overigens, om af te sluiten, oorlog is nooit een spel van 'de goeie' tegen 'de slechte' - ik kan mezelf er niet toe brengen een dergelijke wansmakelijke bedoening in dergelijke eenvoudige, bijna verheerlijkende termen te zien. Immers, dat doe je als je oorlog voorstelt als een soort national(istisch)e strijd... en dat is nu net wat we niet willen, nietwaar?
Oud 2 februari 2005, 10:45   #94
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

die advokaten willen dus dat de grondwet niet zou worden toegepast ?

Kunnen we die niet uit hun functie laten zetten.. ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 17:38   #95
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

En wie gaat u daarvoor meebrengen? 8)

Laatst gewijzigd door Kim : 2 februari 2005 om 17:38.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 19:01   #96
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

En hopla, het aandeel Belgicistische burgers stijgt weer naar de magische 90-95%. Da gaat nogal zijne gank, da gaat nogal zijne gank...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 19:05   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je in België gelijk welke vorm van directe democratie invoert, met bindende referenda en dat soort onzin (val me daar maar op aan, om de echte kwestie af te leiden, daar vrewacht ik me al aan), dan explodeert het land binnen de kortste keren.
Inderdaad. Men moet maar eens de geschiedenis van de Waalse Beweging erop naslaan om te weten dat de Waalse politici op een bepaald moment echt bang waren om overheerst te worden. Daarom kozen ze resoluut voor federalisme. Geen Waal die eraan denkt om binnen het huidig kiessysteem (iedere burger een stem) naar het unitarisme terug te keren. Laat staan te opteren voor rechstreekse democratie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 19:10   #98
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
U leest geen peilingen? +/- 80% van de bevolking is TEGEN de splitsing. Maar ja, wat baten kaars en bril als den uil niet zien wil.
En ja hoor, weer een koersdaling.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 21:03   #99
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
U leest geen peilingen? +/- 80% van de bevolking is TEGEN de splitsing. Maar ja, wat baten kaars en bril als den uil niet zien wil.
80% van de bevolking weet waarschijnlijk niet eens de problematiek die zich in BHV stelt, daarom is het belange niet representatief om hun mening hierover te vragen.
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 12:53   #100
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De buitengewone algemene vergadering was uiteraard enkel voor Nederlandstaligen, en helemaal niet samengeroepen door onze Voorzitter, de vergadering diende slechts om het standpunt van de Nederlandstalige orde over BHV te bepalen. Onze Voorzitter was er gewoon uitgenodigd als advocaat, en heeft het woord genomen, zoals het een goed redenaar en politicus past.
Voor de mensen die hem niet kennen, het gaat hier om ons aller forumnar Hans1. De man die zich op politics.be sneller belachelijk maakt dan zijn schaduw.

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be