![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Integendeel. Een beter economisch beleid zou er wellicht voor zorgen dat ze nog meer armoede zouden verlichten.
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 22 februari 2005 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() Oorspronkelijk bericht door eno2
De VS gedraagt zich bv héél effectief als het onverzadigbaar 'monster' dat alles, wat arme landen (onder zware druk) aan goedkope exporten kan produceren (en dat ze zelf niet kunnen consumeren vanwege te arm), opslokt. Het geld dat daarvoor nodig is, en het gaat om enorme bedragen, krijgen ze geleend van Japan en China, en in eurodollars. Bavo: Dit heeft zo goed als niks te maken met het feit dat ze blijkbaar efficiënter dan de EU de armoede verlichten. Integendeel. Een beter economisch beleid zou er wellicht voor zorgen dat ze nog meer armoede zouden verlichten. Eno2 Toch, het heeft alles te maken met de bedoeling van de 'Washington Consensus': de verrijking van de multinationals en van het veilig stellen van de neo-liberale belangen van rijke economieën en naties. Het heeft alles te maken met de reden waarom het heilige groei-paradigma en het oplossen van armoede in deze configuratie niet samengaan. Uit wat ik stel, volgt dat de VS enorm boven hun standaard leven ten koste van anderen, en daarbij milieu- en sociale bekommernissen aan hun laars lappen. Het is bovendien ook economisch 'unsound'. Als hun Bubble aan overheidstekorten en handelsbalans-onevenwichten barst, sleuren ze de rest van de wereld mee. In vele opzichten is de conditie van hun hun balans ongeveer aan toe zoals die van Argentinië juist voor de collaps. Ik voeg er nog aan toe dat, in deze schitterende Amerikaanse droom, er voor 31 miljoen Amerikanen geen toegang bestaat tot voldoende voedsel. (Bron: 'Een andere wereld is mogelijk') Dat is waarschijnlijk het niet-obees deel van hun bevolking. Laatst gewijzigd door eno2 : 22 februari 2005 om 17:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#84 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
America, placed in that situation, decided in favor of protection. Since that decision was carried out, the five and twenty years of which I spoke to my fellow-traveler have about passed, and, if I was not wrong, protection ought to have done its task for America, and ought to be now becoming a nuisance. That has been my opinion for some time. Nearly two years ago, I said to an American protectionist: “I am convinced that if America goes in for free trade she will in ten years have beaten England in the market of the world.” Protection is at best an endless screw, and you never know when you have done with it. By protecting one industry, you directly or indirectly hurt all others, and have therefore to protect them, too. By so doing you again damage the industry that you first protected, and have to compensate it; but this compensation reacts, as before, on all other trades, and entitles them to redress, and so on ad infinitum. America, in this respect, offers us a striking example of the best way to kill an important industry by protection. In 1856, the total imports and exports by sea of the United States amounted to $641,604,850. Of this amount, 75.2 per cent. were carried in American, and only 24.8 per cent. in foreign vessels. British ocean-steamers were already then encroaching upon American sailing vessels; yet, in 1860, of a total sea-going trade of $762,288,550, American vessels still carried 66.5 per cent. The civil war came on, and protection to American shipbuilding; and the latter plan was so successful that it has nearly completely driven the American flag from the high seas. In 1887 the total sea-going trade of the United States amounted to $1,408,502,979; but of this total only 13.80 per cent. were carried in American, and 86.20 per cent. in foreign bottoms. The goods carried by American ships amounted, in 1856, to $482,268,275; in 1860 to $507,274,757. In 1887 they had sunk to $194,356,746.2 Forty years ago, the American flag was the most dangerous rival of the British flag, and bade fair to outstrip it on the ocean; now it is nowhere. Protection to shipbuilding has killed both shipping and shipbuilding. Het is een citaat uit .... een tekst van Friedrich Engels en Marx. http://www.slp.org/pdf/Marx/freetrade.pdf
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 5 maart 2005 om 00:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() @Bavo
Tot mijn spijt moet ik je melden, dat ik wel een paar uurtjes aan een uitbreiding van 'onze basisdiscussie' hier getikt heb, die ik in het vooruitzicht gesteld had -poging die tot drie keer toe weggeveegd werd door een bib-pc panne. Bijgevolg heb ik het nu opgegeven...Pech. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Echt jammer is dat
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 maart 2005 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zo schrijf ik ook altijd mijn emails als ik in een ontwikkelingsland ben.
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
OK. Notepad? Ik gebruik 'concept'. Recidiveer als de 'goesting' terugkeert. Laatst gewijzigd door eno2 : 10 maart 2005 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel 't is te zeggen het gaat meer over de echte armen, de arme armen, zeg maar, niet over de rijke armen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat sinds 1950 de armoede is verdubbeld; is dat in absolute zin, of in relatieve zin? Want de bevolking is ook flink gegroeid sinds die tijd. Van 2,555,360,972 in 1950 naar 6,379,157,361 personen in 2004 (??). Dat is een verhouding van precies 1:2,5! Mijn conclusie: Een verviervoudiging van de economische groei zou de economische standaarden in evenwicht gehouden hebben. Een vervijfvoudiging echter, die wij nu hebben gezien, zorgt ervoor dat de armoede in de wereld 'slechts' verdubbelt, terwijl het aantal mensen met een factor 2,5 is toegenomen. eehh.. mijn wiskunde. Maar goed. Wat ik wil zeggen: Men heeft 4x meer rijkdomsgroei nodig om 1x grotere bevolking te rechtvaardigen. In dit geval: 2,5x zou een vertienvoudiging van de rijkdom vergen om het armoedepeil op gelijke hoogte te houden?
Laatst gewijzigd door Mephisto : 10 maart 2005 om 11:30. Reden: typo's |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Anticonceptie is de grote oplossing
er moeten gewoon minder mensen komen Telkens wanneer de welvaart stijgt stijgt de bevolking mee willen we de welvaart voor iedereen verhogen dan moeten de geboortecijfers omlaag we moeten globaal gezien stoppen met erop los te kweken gelijk konijnen de voortplanting aan banden niets anders aan te doen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een goeie oorlog zou wel eens kunnen helpen. Maar ja bush houdt dat tegen die eikel!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar komt nog bij dat we niet op een onbegrensde planeet leven maar in een beperkte ruimte, een soort space-shuttle, waar we in tekeer gaan als cowboy's, volgens een wild-west scenario. Massa-psychologisch gaan we tekeer in een soort culturele trance van 'altijd maar meer'. Die (culturele) trance van de groei moet doorbroken worden - als we ons welzijn willen behouden en verhogen. De prioriteit van de economie op andere civiele en politiek-plurale sectoren moet teruggedraaid. Volgens Rumsfeld en consoorten willen de terroristen 'onze levenswijze veranderen' Wij willen de levenswijze van de milieu-terroristen en van de economische terroristen veranderen. Zonder bommen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister
|
![]() En so is ta!
![]()
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() we zijn geworpenen
geworpen op een door het heelal suizende aardkloot 6 miljard of wat aardklootbewoners samen op een bol eigenlijk is het een groot spel met de goden als toeschouwers en gelachen dat die mannen al hebben....
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 11 maart 2005 om 16:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Als je dus concluderend een verhoging van de welvaart wil bekomen dat moet je tegelijk met de technologische ontwikkeling aan geboortebeperking doen. Zoniet dan zorgt de technologische ontwikkeling juist voor minder welvaart. Heb je mss ooit het boek een groene geschiedenis van de aarde gelezen auteur ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 11 maart 2005 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heel dit onderwerp is trouwens zielig. Omdat één of andere gekke extremist zegt dat eco groei geen welvaart schept en dus de armoede niet oplost. eco groei is gewoon stijging van het inkomen. dus dit verminderd altijd armoede, als men de cijfers in koopkracht bekijkt van het UNDP dan daalt de armoede dagelijks |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() Nochtans neemt de toename van de bevolking zowat overal af, terwijl de voedselproductie zo goed als overal sneller toeneemt. Zeker bij de stedelijke bevolking, die stilaan belangrijker wordt dan de bevolking in agrarisch gebied.
Alle vormen van efficiëntere landbouw zijn er trouwens gekomen juist door een grote bevolking.
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |