Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wie of wat bedreigt de democratie ?
Het Vlaams Belang 23 20,35%
De Islam 61 53,98%
De bureaucratie 6 5,31%
President Bush 4 3,54%
China of een andere groeiende supermacht 3 2,65%
De democratie wordt niet bedreigd 8 7,08%
Geen probleem, een dictatuur kon ook leuk zijn 8 7,08%
Aantal stemmers: 113. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2005, 11:02   #81
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

De enige echte bedreiging voor de democratie is de onverschilligheid en desinteresse bij grote delen van de bevolking.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 15:17   #82
Bourne
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
De enige echte bedreiging voor de democratie is de onverschilligheid en desinteresse bij grote delen van de bevolking.
Klopt, de meest politiek bewuste kiezers ongeveer 1/4 van de Vlaamse bevolking stemt dan ook resoluut voor het het Vlaams Belang. 3/4 kan het niet schelen dat de democratie stilaan wordt afgebouwd. Of is er zich niet van bewust.
Bourne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 15:46   #83
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bourne
Klopt, de meest politiek bewuste kiezers ongeveer 1/4 van de Vlaamse bevolking stemt dan ook resoluut voor het het Vlaams Belang. 3/4 kan het niet schelen dat de democratie stilaan wordt afgebouwd. Of is er zich niet van bewust.
Echt wel heel politiek bewust!
Citaat:
"Landelijke gebieden stemmen preventief voor Vlaams Blok"

"Als je ziet dat in Oost-Vlaanderen nu bijna één op vier kiezers voor het Vlaams Blok stemt, betekent dat ook dat dat steeds meer gemiddelde kiezers zijn", zegt politicoloog Carl Devos van de Gentse Universiteit. "Dat is niet langer een harde kern die zijn stem laat afhangen van het thema migranten." Volgens Devos hebben met name kiezers in de landelijke gebieden met een Blok-stem een 'verzekeringsdam' willen opwerpen.

"Het valt inderdaad op dat het Vlaams Blok ook doorbreekt in landelijke gebieden, die niet echt te maken hebben met grootstedelijke problemen of met de samenlevingsproblematiek van autochtonen en allochtonen", zegt Devos. "Maar als een partij zo veel kiezers kan overtuigen, dan stemmen die kiezers voor die partij om verschillende redenen."

"Het Vlaams Blok heeft zijn sterktes goed uitgespeeld, zoals de strijd voor de vrije meningsuiting, en heeft ook optimaal geprofiteerd van de aanvallen op paars. Met Groen! en het Vlaams Blok zijn de partijen aan het uiteinde van het politieke spectrum de winnaars van deze verkiezingen."

Het succes van het Vlaams Blok in de landelijke gebieden heeft volgens Devos te maken met een soort van preventief stemgedrag. "De mensen denken: we hebben het goed, en we willen dat beschermen. Ze voelen die grootstedelijke problemen niet aan den lijve, maar vrezen wel dat die er in de toekomst kunnen komen en stemmen daarom nu al voor het Vlaams Blok."

Olievlek-effect

"In de landelijke gebieden is er ook ongenoegen over het gewicht dat de steden hebben in de politiek. En stemmen is nu eenmaal vaak iets emotioneels, veeleer dan iets rationeels. Mensen zijn kwaad op de politiek, om wat voor reden dan ook, en ze brengen een proteststem uit. En dan geniet het Vlaams Blok het voordeel van zijn underdogpositie."

Dat het in de eerste plaats in het Waasland is dat het Vlaams Blok doorbreekt, verwondert Devos niet. "De Antwerpse uitstraling werkt aanstekelijk. Naarmate de winst in de buurt groeit, vermindert ook de schroom om mee te gaan en om voor het Vlaams Blok te stemmen. De partij verzilvert haar sterke lokale werking rond Antwerpen en in de haven. En op die manier krijg je het olievlek-effect, dat je in het Waasland duidelijk ziet."

In het rustige Hamme, waar verhoudingsgewijs weinig vreemdelingen wonen, stemt toch één op de vier kiezers voor het Vlaams Blok. Waarom? Wij vroeger het op de man of vrouw af aan enkele Blok-kiezers.

Peter Sens: "Zij zeggen hardop wat de mensen denken"

"Ik schaam me er niet voor dat ik voor het Blok stem, ik doe het uit gewoonte, maar ik zal er ook geen propaganda rond maken. Bij mij geen affiches voor het raam of borden in de tuin. Mijn stem hebben ze wel. En dat telt", vertelt Peter Sens. "Het partijprogramma van het Blok heb ik niet bestudeerd. De vreemdelingenproblematiek, alleen daarvoor kies ik voor die partij."

Het Blok mag dan veroordeeld zijn voor de rechter, Peter heeft niet het gevoel dat hij voor een racistische partij heeft gestemd. "Zij durven tenminste zeggen wat de mensen denken. Laat ze maar eens aan de macht komen en bewijzen wat ze waard zijn. Wordt het een flop, dan kan ik nog altijd uitwijken naar een andere partij."

Nicole Broothaerts: "Eigen volk eerst, de perfecte slogan"

"Tuurlijk heb ik voor het Vlaams Blok gestemd, zoals de rest van de familie", vertelt Nicole Broothaerts. "Mijn dochter van achttien mocht voor het eerst naar de stembus. Welke partij genoot jouw voorkeur, vroeg ik haar achteraf. Het Blok natuurlijk, kreeg ik als antwoord. Nochtans zette ik haar daar niet toe aan, het was haar vrije keuze. Vroeger was ik resoluut voor de SPA, maar voor de tweede verkiezing op rij kreeg het Blok mijn stem. In de slogan Eigen volk eerst vind ik me perfect terug. In Hamme valt het misschien nog mee met die vreemdelingen. Maar ga eens naar Lokeren of Zele. Of het Blok iets kan veranderen als ze aan de macht komen? Geen idee. Het is het proberen waard.

Daniëlla Hamers: "Het cordon wat?"

Daniëlle Hamers kijkt verbaas op bij het begrip cordon sanitair. "Het cordon wat? Nooit van gehoord", zegt ze, de wenkbrauwen fronsend. Dat andere partijen met het Blok weigeren samen te werken, is nieuw voor haar. Wel is ze ervan overtuigd dat alleen Filip Dewinter en de zijnen de problemen in de samenleving kunnen oplossen.

"Het is altijd wat met die vreemdelingen. Het OCMW helpt liever een allochtoon dan een Belg. En gaan we een huis bekijken, dan zijn Turken en Marokkanen ons te vlug af. Daartegen moet iets gebeuren. Ik weet dat het Blok tegen vreemdelingen en drugsgebruik is, maar vraag me verder niet naar hun standpunten. Ik volg de politiek nauwelijks."
Tot zover dit artikel uit Het Volk van 15/06/04

Je zal mij niet horen zeggen dat het bij kiezers van andere partijen beter is, maar hieruit kan je leren dat verkiezingsuitslagen sterk te relativeren zijn. Ik zeg er meteen ook bij dat ik altijd tegen het Cordon geweest ben, indien dat gedrocht niet bestond zou het verleden al lang uitgewezen hebben wat ze werkelijk waard zijn.
Cyberfreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 15:50   #84
Bourne
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyberfreak
Je zal mij niet horen zeggen dat het bij kiezers van andere partijen beter is, maar hieruit kan je leren dat verkiezingsuitslagen sterk te relativeren zijn. Ik zeg er meteen ook bij dat ik altijd tegen het Cordon geweest ben, indien dat gedrocht niet bestond zou het verleden al lang uitgewezen hebben wat ze werkelijk waard zijn.
Daar heb je gelijk in. Ik zou ook wel eens willen weten wat ze waard zijn daarom blijf ik erop stemmen tot ze de kans krijgen hun waarde aan te tonen. Daarna zal het van hen afhangen of ze mijn stem nog krijgen.
Bourne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 15:56   #85
lenca
Partijlid

Standaard

Citaat:
Echt wel heel politiek bewust!
Tot zover dit artikel uit Het Volk van 15/06/04

Voila, laat ze toch mee regeren !!!!En zien wat ze waard zijn.
Zo kan de kiezer eindelijk duidelijkheid krijgen. Of gaat er gewacht worden tot dat er een totale meerderheid is van het VB. En dan ......................
lenca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 16:43   #86
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

deze topic lezend, lijkt het grootste gevaar voor de democratie het verdraaien van waarheden tot ze in een totally fucked-up wereldbeeld passen te zijn
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 16:56   #87
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Polls en referenda kunnen me gestolen worden, alsof elke burger volledige kennis heeft van de problematiek omtrent de betreffende vraag. Voor sommige problemen zijn er studies van tientallen bladzijden met voor- en tegenargumenten en daar gaat de 'gewone' burger zich eens over uitspreken zeker?
U heeft een probleem met de democratie

Citaat:
Nee dank je, sommigen kunnen nog geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid, hun snelheid in het verkeer, hun gedrag als ze gedronken hebben, enzovoort.
En politici zijn daar per defintie vrij van? Zijn dat een soort van Übermenschen?

U blijkt ook al een probleem te hebben met uw medemensen.

Citaat:
We verkiezen wel volksvertegenwoordigers die kennis van zaken hebben en ervoor betaald worden en als dat niet zo blijkt te zijn afstraffen bij de volgende verkiezingen. En begin nu niet met het populistische geblaat van 'ze brengen er toch niets van terecht', als je het beter kan ga zelf in de politiek.
Wat is uw garantie dat die volksvertegenwoordigers het beter zullen doen dan de gemiddelde burger? En hoe blijkt dat uit het gevoerde beleid?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 17:19   #88
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

de islam en zijn linkse multikul meelopers
Oud 26 maart 2005, 17:28   #89
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik heb geen probleem met democratie, wel met directe democratie. Stel je voor dat er voor elk wetsvoorstel een referendum zou zijn, wat zou de burger stemmen mbt snelheidsbeperkingen en boetes? Ze zouden natuurlijk allemaal liever geen boetes betalen en bijna niemand zou de maximumsnelheid opwegen tegenover verkeersslachtoffers en economische belangen om maar wat te noemen.

Hoe zou je burgers laten stemmen over complexe problemen waar studies over zijn die honderden bladzijden lang zijn? Iedereen die ouder is dan 18 een dossier opsturen dat ze aandachtig moeten doornemen? Zowel voor de poetsvrouw om de hoek (met alle respect), voor de jongen van 18 die juist van school komt, voor de hoogbejaarde in het rusthuis, voor mensen die de actualiteit niet volgen? Hoe ga je dat in de praktijk doen en hoe relevant gaan die resultaten zijn?

Ik heb bijvoorbeeld al enkele artikels gelezen over een Europese grondwet en ik weet nog niet eens wat het beste zal zijn voor Europa op lange termijn, dus hoe ga je het volledige probleem proberen uitleggen aan de helft van de bevolking die zegt 'de politiek interesseert me allemaal niet'?
Oud 26 maart 2005, 19:16   #90
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Democratie wordt wel bedreigd, maar ik kan niet kiezen tussen de opgesomde keuzemogelijkheden. Voor een deel kan het Vlaams Blok of eventueel de fundamentalistische moslimbeweging misschien in aanmerking komen. Bij de huidige democratische gang van zaken is de dreiging van het VB groter, daar deze al tot de grootste partij is uitgegroeid. Aan mijn ellebogen voel ik toch dat de maatschappij niet gelukkiger zou worden bij een machtsgreep van VB. Als ik zie dat de maatschappij nog meer zou evolueren naar bedreiging van bedrijfsleiders (alleen al om hun objectieve keuze van goede werkneemsters), afschaffing van vakbonden,vereniginegen en andere democratische krachten, het onvrije gevoel met VB-verklikkers, enz.

Maar ik ben ook niet gelukkig met de 'ondemocratische' Paarsgroene ingrepen in de kieswet en het stelselmatig negeren aan franstalige zijde van onze grondwet.
We hebben nu een kieswet, waarbij onbetrouwbare BV's en BV-politici het gemakkelijk kunnen halen op goedwerkende plaatselijke (en dus betergekende en beter controleerbare) politici. Niet Verhofstadt en co maar evengoed onbetrouwbare VB-volgelingen worden daarbij bevoordeligd.
Het niet-splitsen van BHV en de Franstalige Lizin-ingrepen zijn flagrante overtredingen op de grondwet, waarover Paars blijkbaar zeer afstandelijk over doet. Voor mij mocht dus ook Federaal Paars op het keuzelijstje.
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 19:32   #91
ilfalco
Minister-President

Standaard

Wat lig je toch te lullen POl , FDW heeft misschien al duizenden bedreiginge gekregen net zoals andere v politici die bedreigt worden ... u bent blind voor de realiteit. De realiteit is dat de wagen van FDW vernield werd en dat hij met een riotgun bedreigt werd. De zaak remmery is een grote frace , niemand weet wie de dader is .. men klopt het op tot buitengewone proporties terwijl mijn vader in z'n functie al geregeld met de dood werd bedreigt door moslims , maar ja hij is dan ook maar een autochtoon hé.

Maar in nederland kwamen bij zowel fortuyn als van gogh de kogels van links en hun islam vrienden. Als een Vb provincieraadslid een voorstel deed voor een meldpunt voor illegalen dan werd die terecht door de partij teruggefolten als de spa datzelfde doet dan kraait geen haan er naar en komt en wordt het nooit teruggefloten net zoals het ronduit gestapo voorstel van de PS. Het zijn de PC'ten die met al hun muilkorfwetetn en wetten om de oppositie uit teschakelen die de democratie bedreigen. Of zoals de rechter in brussel het noemde een POLITIEKE AFREKENING. Het is de CDENV dat met haar zwijgakkoord het parlement buitenspel zet en zelfs verder gaat dan paars dat nog wisselmeerderheden toeliet. En uw laatste ronduit dwaze argument van de vakbonden is al helemaal hilarisch ... Het VB wil de vakbonden niet afschaffen maar ze rechtspersoonlijkheid geven. Nergens ter wereld hebebn de vakbonden zo'n sterke positie als in belgie , nergens keren zij de werkloosheidsuitkeringen uit , ze zijn een staat in de staat geworden en krijgen privileges die ze nergens anders in de wereld krijgen omdat ze de steunpilaren van de NV belgie zijn. Het Vb wordt dagelijks bedreigt en uitgescholden enkel en alleen omdat ze zegt wat de meerderheid van de vlamingen tegenwoordig enkel nog durft denken.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 26 maart 2005 om 19:34.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 21:02   #92
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen probleem met democratie, wel met directe democratie.
Democratie zonder directe democratie? Hoe moeten we ons dat voorstellen? Het volk heerst maar mag niet beslissen, zoiets?

Citaat:
Stel je voor dat er voor elk wetsvoorstel een referendum zou zijn, wat zou de burger stemmen mbt snelheidsbeperkingen en boetes? Ze zouden natuurlijk allemaal liever geen boetes betalen en bijna niemand zou de maximumsnelheid opwegen tegenover verkeersslachtoffers en economische belangen om maar wat te noemen.
U klinkt zo stellig dat het niet anders kan of u heeft een dikke wetenschappelijke studie liggen die deze beweringen onderbouwt. Graag de referentie, liefst een url zodat we ze ook eens kunnen inkijken.

Citaat:
Hoe zou je burgers laten stemmen over complexe problemen waar studies over zijn die honderden bladzijden lang zijn?
Met ja of nee, net als de parlementairen?

Citaat:
Iedereen die ouder is dan 18 een dossier opsturen dat ze aandachtig moeten doornemen? Zowel voor de poetsvrouw om de hoek (met alle respect), voor de jongen van 18 die juist van school komt, voor de hoogbejaarde in het rusthuis, voor mensen die de actualiteit niet volgen? Hoe ga je dat in de praktijk doen en hoe relevant gaan die resultaten zijn?
In democratische staten krijgt elke burger bij elke stemming inderdaad een samenvattend boekje met daarin de argumenten van voor- en tegenstanders. Is er iets fout mee dat de poetsvrouw er ook zo eentje krijgt?

Citaat:
Ik heb bijvoorbeeld al enkele artikels gelezen over een Europese grondwet en ik weet nog niet eens wat het beste zal zijn voor Europa op lange termijn, dus hoe ga je het volledige probleem proberen uitleggen aan de helft van de bevolking die zegt 'de politiek interesseert me allemaal niet'?
Omdat u het niet weet, beslist u op uw eentje maar meteen dat al uw medeburgers het ook wel niet zullen weten? Daar bestaat een naam voor, beste Freak.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 21:12   #93
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb geen probleem met democratie, wel met directe democratie. Stel je voor dat er voor elk wetsvoorstel een referendum zou zijn, wat zou de burger stemmen mbt snelheidsbeperkingen en boetes? Ze zouden natuurlijk allemaal liever geen boetes betalen en bijna niemand zou de maximumsnelheid opwegen tegenover verkeersslachtoffers en economische belangen om maar wat te noemen.

Hoe zou je burgers laten stemmen over complexe problemen waar studies over zijn die honderden bladzijden lang zijn?
In Zwitserland werkt het anders heel behoorlijk. Vreemd genoeg hebben de burgers daar de belastingen nog niet afgeschaft of de maximumsnelheid op 200 km/u gelegd. Hun overheidsfinancieën zijn eveneens stukken beter en de zwitsers zijn zelf zéér tevreden met het systeem.

Daarnaast: alles is beter dan een paar 'democraten' die alles achter gesloten muren bedisselen en daarna aan hun parlementsleden zeggen of ze allemaal op het groene of het rode knopje moeten stemmen. Op welke planeet leef jij? Dacht je dat er vanuit ons parlement ook maar enige kritische zin is tov de plannetjes die er door een moeizaam proces van achterkamervergaderingen en eindeloze compromissen gestemd worden?

Nee allemaal braafjes de smoel houden, het 'juiste' knopje stemmen en de poen incasseren. En dat noem jij een democratie???

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 26 maart 2005 om 21:13.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 22:24   #94
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:
Van beide extremen.
het grote gevaar is extreem-links.
Extreem rechts wordt geviseerd terwijl iedereen weet dat ze maar een kleine groep van marginale skinheads zijn.Extreem-links krijgt daartegen krijgt carte blanche en zit al in regeringen en besturen.
De islam voelt zich ook aangesproken door extreem-links.
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2005, 22:29   #95
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Democratie zonder directe democratie? Hoe moeten we ons dat voorstellen? Het volk heerst maar mag niet beslissen, zoiets?
Dat niet elke burger over elke wet ken stemmen, had ik toch duidelijk uitgelegd?
Citaat:
U klinkt zo stellig dat het niet anders kan of u heeft een dikke wetenschappelijke studie liggen die deze beweringen onderbouwt. Graag de referentie, liefst een url zodat we ze ook eens kunnen inkijken.
Nee, dat is mijn persoonlijke mening.
Citaat:
Met ja of nee, net als de parlementairen?
Zo eenvoudig is het niet, denk je dat elke burger voor elke wet een hele studie gaan doornemen?
Oud 26 maart 2005, 23:49   #96
Gino B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
het grote gevaar is extreem-links.
Extreem rechts wordt geviseerd terwijl iedereen weet dat ze maar een kleine groep van marginale skinheads zijn.Extreem-links krijgt daartegen krijgt carte blanche en zit al in regeringen en besturen.
De islam voelt zich ook aangesproken door extreem-links.
Dat meent ge zelf toch niet he? Extreem-links heeft nul, komma nul te zeggen in ons land. De PvdA, de bij mijn weten enige extreem-linkse partij, haalt amper een paar tienden van een procent.
Gino B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2005, 00:06   #97
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gino B
Dat meent ge zelf toch niet he? Extreem-links heeft nul, komma nul te zeggen in ons land. De PvdA, de bij mijn weten enige extreem-linkse partij, haalt amper een paar tienden van een procent.
Je vergeet de groenen en linkse PC'ten van diverse partijen.
Het ergste is eigenlijk dat ze niet beseffen hoe gevaarlijk ze wel bezig zijn.
Dat komt doordat het Marxisme "cultureel" en "kryptisch "is geworden sedert de val van het ijzeren gordijn.

Laatst gewijzigd door voicelesscharlie : 27 maart 2005 om 00:10.
Oud 27 maart 2005, 00:10   #98
Gino B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Je vergeet de groenen en linkse PC'ten van diverse partijen.
Dat zijn linksen en geen extreem-linksen. Iedereen, ook degenen die vroeger communistisch waren, zal ondertussen wel al doorhebben dat het niet werkt.
Oud 27 maart 2005, 00:12   #99
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gino B
Dat zijn linksen en geen extreem-linksen. Iedereen, ook degenen die vroeger communistisch waren, zal ondertussen wel al doorhebben dat het niet werkt.
Ze hebben alleen maar door dat het ECONOMISCH Marxisme niet werkt.
Oud 27 maart 2005, 00:17   #100
Gino B
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ze hebben alleen maar door dat het ECONOMISCH Marxisme niet werkt.
Zoveel schendingen van de mensenrechten zoals die van toepassing waren bij vele communistische landen zie ik hier nochtans ook niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be